لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

موزه ژئوپارک قشم

موزه ژئوپارک قشم

شاید برای شما گردشگران تور قشم جالب باشد که بدانید موزه ژئوپارک در جزیره قشم را می توانیم يکى از کامل ‌ترين موزه‌ هاى حيات وحش ايران در تنوع زيستى نام ببریم که در مساحتى بالغ بر 1000 متر مربع، بيش از 3 هزار نمونه جانورى را در خود جاى داده که قطعا دیدن این حجم از شگفتی شما را متعجب خواهد کرد.

 

لازم به ذکر است که اين موزه در سال 1374شمسی  توسط سازمان منطقه آزاد قشم تاسيس شد و تمامی نمونه‌ هاى موجود در آن با همکارى استاد " رضا پارسا " تاکسيدرمى شده اند و نیز از ويژگی‌هاى اين مجموعه که آن را از ديگر موزه‌ هاى کشور کاملا خاص و متمايز کرده

شما دوستان عزیز با خرید تور مسافرتی قشم از آژانس معراج گشت میتوانید از این موزه به صورت رایگان بازدید نمایید .

بومى بودن بيش از 95٪ نمونه ‌هاى آن می باشد و ضمنا بخشى از این موزه به صنايع دستى جزيره اختصاص داده شده است که از آن جمله آنها شامل توليداتى است که با دستان هنرمند بانوان قشمى عرضه مى‌ شود، و از این نمونه ها می توان به : لباس‌هاى محلى زنان، انواع سوزن دوزى، خوس دوزى، گلابتون دوزى، گليم، صنايع چوبى، صنایع دریایی و سازهاى محلى جزيره مثل عود، دف، دهل و... اشاره نمود.

درباره موزه ژئوپارک در جزیره قشم :

 

شبیه سازی ‏ژئوسایت دره ستارگان به همراه جانداران تاکسیدرمی شده منطقه، شبیه‌سازی ژئوسایت جنگل حرا به ‏همراه صدای جانداران، شبیه‌سازی ساحل تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی و شبیه‌سازی ژئوسایت ‏غار نمکدان از جذابترین بخش‌های این موزه به شمار می‌آیند. بخش دیگری از این موزه به جانداران ‏تاکسیدرمی شده اختصاص یافته است و شما آنجا می‌توانید پرندگان، خزندگان، حشرات و دیگر موجودات ‏تاکسیدرمی شده را ببینید.

 

در ان موزه می‌توانید جالب‌ترین انواع ماهی را ببینید، مصلا ماهی پرنده. البته ‏موزه ژئوپارک قشم، برای آنها که به حیات وحش و به خصوص حیات وحش دریایی علاقه دارند، ‏سوپرایزهای بیشتری دارد.

 

برای مثال پرندگان بومی جزیره قشم مانند زنبورخوار کوچک که کوچکترین ‏پرنده دنیا به شمار می‌آید و یا پلیکان خاکستری که پرنده‌ای ماهی خوار است و کیسه گلویی‌اش می‌تواند ‏ماهی را درون خود نگاه دارد.

بخش فسیل شناسی در موزه ژئوپارک قشم

در بخش فسیل شناسی می‌توانید سنگواره‌هایی از موجودات دریایی نظیر ‏دوکفه‌ای‌ها و صدف‌ها را در کنار سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی همچون آمیتیست ببینید. دیدن ‏استخوان‌های نهنگ گوژپشت و استخوان دلفین‌ها شما را با حیات دریایی و زندگی جانداران داخل آب ‏بیشتر آشنا خواهد کرد.

 

اگر با کودکان خود به این موزه می‌روید، می‌توانید برای آنها بگویید که نهنگ‌ها ‏بزرگترین پستانداران کره زمین محسوب می‌شوند و با آنکه درون دریا زندگی می‌کنند، شش دارند و برای ‏تنفس به سطح آب می‌آیند، همانگونه که دلفین‌های بازیگوش جزیره قشم به سطح آب می‌آیند و دوباره به ‏آب باز می‌گردند.

 

نهنگ‌ها به بچه‌هایشان شیر می‌دهند و بر خلاف ماهی‌ها، تخم گذار نیستند. اینجا ‏میتوانید حشره کوتوله خوار را نیز ببینید، کوچکترین پستاندار روی زمین که برخی آن را با موش اشتباه ‏می‌گیرند. حشره خوار کوتوله خرطوم دارند و و حشرات و آفت‌ها را می‌خورند. ‏

 

 

صنایع دستی موزه ژئوپارک قشم

 همچنین بخشی از موزه به صنایع دستی جزیره اختصاص دارد و شما علاقه مندان با بازدید از این موزه این امکان را دارید که کوچکترین و بزرگترین پستاندار جهان را از نزدیک نظاره گر باشید.

آیا تا به حال حشره خوار کوتوله را دیده اید یا اسم آن را شنیده اید؟ بله حشره خوار کوتوله کوچکترین پستاندار روی زمین است با وزن 2 گرم است که بچه به دنیا می آورد و به بچه های خود شیر می دهد خیلی جالب است که شرایطی محیا شده تا از نزدیک بتوانید آن را مشاهده کنید.

 

این موجودات کوچک در واقع حشرات و آفت ها را می خورند و ممکن است با دیدن حشره خوار کوتوله فکر کنیم آن ها نوعی موش هستند، اما درست نیست! اینها فقط به موش ها شبیه هستند، ولی خرطوم دارند.

 

در کنار این پستانداران کوچک شما علاقه مندان این امکان را نیز دارید که از بزرگترین پستانداران دنیا هم دیدن کنید که نهنگ ها می باشند که طول اسکلت وال گوژپشت که در موزه نگهداری می شود 15 متر است.

 

در ادامه جذابیت این مجموعه به اینها ختم نمی شود چرا که اگر شما به پرندگان علاقه دارید ولی در طبیعت نمی توانید به راحتی آن ها را در محیط طبیعی از نزدیک مشاهده کنید ؛ می توانید به این موزه بیایید و انواع پرندگان را ببینید. در این موزه دیدنی یکی از کوچکترین پرنده های دنیا که " شهدخوار کوچک " است را به همراه تعداد زیادی از پرندگان جزیره قشم را می بینید. پرندگانی اعم از پلیکان پا خاکستری که یک گونه در معرض خطر انقراض میباشد و همچنین سنگین ترین پرنده ای که می تواند پرواز کند را خواهید دید.

 

 علاوه بر اینها بیش از 3 هزار گونه جانوری هم در موزه وجود دارد، در ضمن می توانید از کلکسیون سنگ ها و صدف های موزه دیدن نمایید.

 

همین طور از دیگر بخش های این مجموعه می توان به بخشی از جاذبه های گردشگری زمین شناختی قشم نام برد که در قالب ماکت های کوچکی که بسیار استادانه طراحی شده مثل ماکت طراحی شده از طولانی ترین غار نمکی جهان و همچنین سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی، ساحل ماسه ای، بام قشم با انسان های عصر پارینه سنگی، جنگل های حرا در غرفه های جداگانه از جذابیت های دیدنی این موزه بشمار می رود که هر کدام جذابیت های منحصر به فرد خودشان را دارا هستند.

 

در کل موزه ژئوپارک به همه موضوعات جزیره قشم پرداخته و از وجود نشانه های حضور انسان های اولیه تا صنایع دستی عصر معاصر و محیط زیست آن و شاید مهمترین و جالب ترین قسمت موزه مربوط به ماکت سه بعدی و طبیعی جزیره است که در نوع خود در کشور بی مانند است و در یک نگاه میتوان تمامی جزییات جغرافیایی و ریخت شناسی جزیره را از نزدیک ببینید.  


بخش مردم شنایس موزه :

بدون شک این موزه بدون بخش مردم شناسی تکمیل نمی‌شد، بخشی که به معرفی فرهنگ غنی مردمان ‏جزیره قشم می‌پردازد.

 

 

در این بخش می‌توانید لباس‌های محلی زنان و مردان قشم و صنایع دستی ‏روستاهای مختلف که با صدف و موجودات دریایی ساخته شده، وسایل ساخته شده از درخت نخل، سازها و ‏عروسک‌های محلی و غیره را مشاهده کنید. در این بخش، مجموعه عکس‌هایی بی‌نظیر از چهره مردمان ‏قشم، شیوه زندگی، صنایع دستی، پدیده‌های زیبای طبیعی و ژئوتوریستی و مناظر گوناگون نیز دارد که ‏توسط هنرمندی به نام عبدالخالق طاهری ثبت شده‌اند. ‏ 


قرار است یک وبسایت علمی برای این موزه تدارک دیده شود تا درباره تمام چیزهایی که در آن وجود دارد، ‏توضیحات مفصل نوشته شود و در اختیار بازدید کنندگان قرار گیرد. همچنین قرار است یک کارگاه ‏تاکسیدرمی در این موزه افتتاح شود و به شکل علمی به این موضوع کمک کند.

 

می‌توان گفت این موزه یک ‏راه خوب برای شناخت طبیعت اعجاب انگیز جزیره قشم و مردمان خوبش است، پس توصیه می‌کنیم در ‏سفر به قشم، بازدید از آن را در برنامه خود بگنجانید. این موزه به همراه قلعه پرتغالی های قشم و مراکز ‏خرید، از معدود جاهای دیدنی قشم محسوب می‌شود که داخل خود شهر قشم قرار گرفته و برای دیدنش ‏گرفتن یک تاکسی هم کفایت می‌کند. ‏

 

 


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 0 از 5 | از بین 0 امتیاز دهنده به موزه ژئوپارک قشم
معراج گشت آسمان