لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

قلعه پرتغالی ها در قشم

قلعه پرتغالی ها در قشم

یکی از اصلی ترین مناطق توریستی در تور قشم قعله پرتقالی ها میباشد. معمولا اکثریت گردشگرانی که به این جزیره سفر میکنند از این قبعه تاریخی بازدید میکنند .

شاید جالب باشد بدانید که آثار دژ پرتغالی ‌ها در شهر قشم و دژهای دیگری در خاور لافت، موسوم به دژهای نادری میباشد که با توپ ‌های بزرگ آن روزگار مجهز بوده‌است و جز مناطق دیدنی قشم به حساب میآید.

جالب است بدانید که  این دژ وظیفه پشتیبانی قلعه هرمز را بر عهده داشته که شامل تأمین آب شیرین برای قلعه پرتغالی‌ها در هرمز بوده‌است. بنای این قلعه در ۱۶۲۱ میلادی باعث شد شاه عباس بزرگ اقدام به جنگ بر ضد پرتغالی‌ها و اخراج آنان از سواحل خلیج‌فارس نماید.

 

قلعه پرتغالی‌های قشم شامل انبارهای جنگ‌افزار، آب انبار بزرگ، اتاق‌های سرباز خانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی، تالار است. کلیسای بعضی از این قلعه‌ها، دارای دو ردیف ستون‌های سنگی دایره‌ای شکل با قوس‌های زیبایی از سنگ‌های مرجانی تراش خورده‌است. قلعه‌های پرتغالی‌ها یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان است.

تاریخچه قلعه پرتغالی ها در :

شیاد جالب باشد بدانید که این قلعه در سال 1507 میلادی با پلان ‏چهار ضلعی نامنظم به فرمان دریانورد پرتغالی آلفونسوآلبر کرک در مساحتی حدود 2 هزار متر مربع ‏ساخته می‌شود.

از مصالح بکار رفته در ساخت قلعه که در امتداد خط ساحلی و ضلع شمالی قشم قرار دارد ‏می‌توان به سنگ‌های آهکی، گچی و ساروج محلی اشاره کرد که از استحکام خوبی برخوردار بوده‌اند و تا به ‏امروز قسمت‌هایی از آن پابرجا مانده است و باعث شده است این قلعه جز بنا های ماندگار در تاریخ جزیره قشم بشود .

 

 

 

 

برج‌ های نگهبانی با ارتفاع 12 متری در چهار گوشه بنا دیده ‏می‌شود که یادگاری از دوران حضور پرتغالی‌ها در جنوب ایران است. قلعه پرتغالی ها قشم به عنوان ‏انباری برای قلعه‌های دیگر منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفت. قلعه از قسمت‌های متفاوتی همچون ‏اتاق‌های سربازخانه، مقر فرماندهی، انبارهای اسلحه، زندان، کلیسا، تالار و آب انبار تشکیل شده بود.

‏هرچند در طراحی و ساخت این قلعه زیبا، از سبک معماری قلعه‌های قرون وسطی اروپایی، الهام گرفته ‏است اما در ساختش می‌توانید معماری ایرانی برگرفته از معماری قوم پارت و ساسانی را ببینید و از ‏شباهتش به معماری سلجوقیان و حتی کاروانسراهای شاه عباسی شگفت زده شوید. آلفونسو آلبرکوک ‏تمامی جزایر ورودی خلیج فارس را تصرف کرده بود تا بتواند بر تمامی راه‌های تجاری دریایی سر راه ‏بازرگانان هند و اروپا تسلط پیدا کند، تصرفی که 110 سال به طول انجامید و سبب ساخت قلعه پرتغالی ها ‏در چابهار، لارک، هرمز و قشم شد. ‏ باستان شناسان در سال 1387 ه.ش تونلی زیرزمینی در زیر قلعه کشف کردند که به منظور راه فراری برای ‏فرماندهان با طولی در حدود 3 کیلومتر تا میدان سعدی قشم امتداد داشت. این تونل زیرزمینی یکی از ‏نکات جالب توجهی بود که در این سال کشف شد و در ابتدا به خاطر حفاری‌های شرکت برق به وجود آن ‏پی بردند.‏ کشف قلعه پرتغالی ها هرمز و بیرون آوردن آن از دل خاک توسط فردی به نام احسان یغمایی در سال ‏‏1378 انجام گرفت.داخل این قلعه می‌توانید توپ‌های جنگی دوران پرتغالی‌ها را ببینید و حتی سنگ ‏گورهایی جذاب نیز در آن قابل مشاهده است. ‏جزایر جنوبی ایران در سال 1623 میلادی توسط یکی از سرداران صفوی به نام امام قلی خان از پرتغالی‌ها ‏بازپس گرفته می‌شود. از این زمان به بعد، کنترل تنگه هرمز به دست ایرانی‌ها می‌افتد


چرا از قلعه پرتغالی ها در قشم دیدن کنیم

این  قلعه که با مساحتی حدود 2 هکتار و با داشتن دیوارهایی به ارتفاع ۴ متر دارد و برج های آن در چهار گوشه قلعه، بلندی نزدیک به ۱۱ متر دارند؛ دیوارها سازه ای مستحکم از جنس آهک و کچ  هستند و همین طور چوب هایی در سقف دیده می شود که به نظر می رسد به این منطقه تعلق ندارند و از جای دیگری آورده شده اند؛ بیش‌ترین کاربرد قلعه برای انبار اسلحه و مهمات بوده است، البته هنگام اکتشاف ظروف چینی و همین طور ظروفی مربوط به ایتالیا نیز پیدا شده است

 

 

در بنای این قلعه سازه های متعددی از جمله اتاق برای سربازان، کلیساها، انبار، زندان و ... دیده می شود که با توجه به امکانات آن زمان بسیار عالی ساخته شده است ؛ در اکتشافات بعدی تونل هایی زیر زمینی در اطراف قلعه کشف شده که به نظر می رسد راه فراری برای سربازان و نظامیان پرتغالی بوده است؛

 

یکی دیگر از نکات جالب توجه در مورد این قلعه محل قرار گیری آن بر روی تپه ای است که تقریبا به تمام منطقه و دریا دید دارد؛ چیزی که در بازدید از قلعه گردشگران را حیرت زده می کند، آثاری از معماری ایرانی از زمان های ساسانیان و حتی قوم پارت است؛ قلعه در دوره های مختلف تاریخی مورد بازسازی و استفاده قرار گرفته و از این رو آثاری از زمان سلجوقی، صفوی، قاجار و ... در آن دیده می شود البته معماری کلی قلعه از بناهای قرون وسطی در اروپا الگوبرداری شده است؛ این قلعه زیبا و با شکوه یادگار تکه ای از تاریخ سرزمینمان است که در سال 1377 نیز به ثبت ملی رسیده است، پس اگر به جزیره اسرار آمیز قشم سفر کردید بازدید از این اثر تاریخی را از یاد نبرید.


شما عزیزان در سفر به این منطقه علاوه بر قلعه ی پرتغالی ها می توانید از زیبایی ها و امکانات اطراف آن نیز بهره ببرید و با یک تیر چند شنان بزنید .

اگر شما در حین سفر به قلعه پرتقالی ها رستوانی بخواهید باشید بدانید که  در نزدیکی جزیره پرتغالی ها یکی از بهترین رستوران های قشم قرار دارد که در آن انواع غذاهای ایرانی و محلی خصوصا غذاهای دریایی سرو می شود، غذاخوردن در این رستوران با نمایی رو به دریا قطعا دلچسب‌تر خواهد بود؛ اگر برای صرف غذا به این رستوران رفتید طعم متفاوت خوراک کوسه را نیز امتحان کنید.

 

 

از آنجایی که قشم به دلیل موقعیت مهم منطقه ای به دفعات مورد حمله قرار گرفته است به راحتی می توان در این شهر آثار به جای مانده از مردم سرزمین های دیگر از جمله انگلیسی ها و پرتغالی ها را پیدا کرد، یکی از آن ها که در تپه ای به نام خورکولغان قرار دارد، گورستانیست قدیمی و تاریخی مربوط به بیش از  300 سال پیش که محل دفن سربازان انگلیسی و پرتغالی بوده است؛ پیشنهاد می کنم اگر به قشم سفر کردید از این گورستان قدیمی که در فاصله ای نه چندان دور از قلعه پرتغالی ها قرار دارد، بازدید کنید.

 

 

شما عزیزان با خرید تور قشم از آژانس مسافرتی معراج گشت میتوانید بصورت رایگان از این قبعه زیبا بازدید نمایید .


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 3.0 از 5 | از بین 2 امتیاز دهنده به قلعه پرتغالی ها در قشم
معراج گشت آسمان