لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

زمان باز شدن مرز عراق

زمان باز شدن مرز عراق

آخرین خبر از زمان باز شدن مرز عراق بروزرسانی 8 شهریور 1401 :

وزیر کشور، امروز سه شنبه، هشتم شهریورماه در صدمین نشست ستاد مرکزی اربعین با بیان ابراز خرسندی از اینکه ناآرامی‌های سیاسی عراق با عقلانیت و دوراندیشی مسئولان آن کشور در حال برطرف شدن است، گفت: فقط بازگشایی مرز کافی نیست و تردد از مرزهای زمینی با حصول اطمینان از امنیت زوار برقرار می‌شود. وی در ادامه افزود: به محض اطمینان یافتن از برقراری امنیت کامل زوار، تردد از مرزهای زمینی صورت خواهد گرفت.

ایشان با اشاره به اینکه مرز هوایی باز است و هیچ مانعی برای خروج یا ورود به کشور عراق وجود ندارد و امنیت برقرار است، گفت: زائران عتبات عالیات می‌توانند تردد کنند.

وی در خصوص زمان باز شدن مرزهای عراق به روی زائران نیز گفت: موکب‌‌ داران برای استقرار امکانات و تجهیزاتشان می‌توانند از مرزها عبور کنند. تلاش می‌کنیم مرزها تا فردا برای زائران نیز باز شود البته ممکن است حتی زودتر هم مرزها باز شود اما بهتر است مردم منتظر اخبار تکمیلی باشند.

بعد از شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه ۹۸ و بسته شدن مرز ایران و عراق قرار بر باز شدن مرز زمینی بین ۲کشور بود ولی با بالا رفتن آمار کرونا در ۲ کشور هنوز مرز هوایی و مرز زمینی بین ایران و عراق بسته است 

با توجه به خیر های آخیر در خرداد ماه ۹۹ قرار بر این شده است اول مرز هوایی فقط باز شود و بعد از چند ماه مرز زمینی بین ایران و عراق البته باز هم هنوز به صورت قطعی نیست

زمان دقیق باز شدن مرز ایران و عراق :

 کشور همسایه غربی کشورمان که خیلی زود بعد از اینکه خبر شیوع ویروس کرونا در ایران پیچید، اقدام به بستن مرزش با ایران کرد و همین دلیل از برج ۱۲ تمامی تور های عراق کنسل گردید .با توجه خیر این که اتفاق درست در تاریخ 3 اسفند 1398 افتاد و در آن روزها تب و تاب زیادی در ایران به پا کرد.

 

 

در این میان یک سری از افراد موافق بسته شدن مرزهای عراق با ایران بودند و یک سری از افراد هم به دلیل مسائل تجاری و اقتصادی با این خبر موافق نبودند. در این میان نظر مقامات ایران این بود که مرز ایران و عراق به روی زوار بسته شود تا تجمعی رخ ندهد و ویروس کرونا بیشتر از این شیوع پیدا نکند. اما از طرفی موافق این نبودند که مرز ایران و عراق به کل بسته شود و تجارت در این منطقه تعطیل شود. ولی به هر حال مقامات عراق تصمیمشان را در این زمینه گرفته بودند و در هر صورت در همان تاریخ 3 اسفند 98 مرز ایران و عراق تعطیل اعلام شد. 


آخرین خبر از زمان باز شدن مرز عراق :

با توجه به صخبت هاب بین ۲ کشور و در حالی که در این روزها،  در حال مذاکره بودند تا بالاخره راهی برای بازگشایی مرز ایران و عراق پیدا کنند، خبرهای ضد و نقیض زیادی در این زمینه به گوش می رسید.

 

طبق آخرین اخبار موجود درباره بازگشایی مرز ایران و عراق، به نظر می رسد که قرار است مرز مهران به مدت 2 روز در طول هر هفته بازگشایی شود تا تجارت بین ایران و عراق سهل تر شود. اما به هر حال هنوز رسما مرز ایران و عراق باز نشده است و هنوز جلساتی در حال برگزاری هستند تا این موضوع نهایی شود و مشخص شود که اولا چه روزهایی در هفته مرز مهران باز خواهد بود و دوم اینکه تحت چه شرایطی امکان عبور و مرور از مرز مهران ممکن خواهد بود.

 

 

اما به هر حال اینکه مرز ایران و عراق به مدت 2 روز در هفته و به منظور تجارت باز می شود، یک خبر قطعی است. طبق گزارشات و اخبار مربوطه، قرار است که بعد از بازگشایی مرزهای ایران و عراق، تجارت ایران و عراق با رعایت تمامی اصول بهداشتی و اجرای پروتکل های بهداشتی خاص از سر گرفته شود تا هم قیمت ها ثبات بیشتری پیدا کنند و هم اینکه مباحث تجاری ایران و عراق بیش از این با مشکل مواجه نشود. در آخرین جلساتی که در خصوص بازگشایی مرز ایران و عراق برگزار شده، قرار شده که امکان عبور دادن محصولات کشاورزی و صنایع غذایی از مرز مهران در طول 2 روز در هفته مهیا شود. اما به هر حال همان طور که گفته شد، هنوز این تصمیم اجرایی نشده است و هنوز ایران منتظر اعلام نهایی مقامات عراق برای بازگشایی مرز ایران و عراق است و این اتفاق هنوز رخ نداده است. ضمنا صحبت هایی برای بازگشایی دو مرز دیگر ایران و عراق یعنی مرزهای شلمچه و مندلی نیز انجام شده است و قرار است که با وضع یک سری قوانین بهداشتی، تجارت از طریق این مرزها نیز از سر گرفته شود. لازم به ذکر است که بر اساس آخرین مذاکرات ایران و عراق درباره بازگشایی مرزهای ایران و عراق، این تصمیم گیری لحاظ شد که این دو مرز ایران و عراق برای حداقل یک روز در هفته بازگشایی شوند.  

 

 


زمان باز شدن مرز ایران و عراق برای سفرهای زیارتی و سیاحتی همان طور که گفته شد، مرز ایران و عراق تا به امروز به خاطر کنترل شیوع ویروس کرونا بسته شده بوده و قرار هست که مرز ایران و عراق برای تجارت باز شود. در این میان یک سری از مردم ایران در حال پرس و جو در مورد این مساله هستند که مرز ایران و عراق برای مسافران چه زمانی باز می شود و چه زمانی می توانند به منظور سفرهای زیارتی و سیاحتی، از ایران به مقصد عراق خارج شوند.

اگر این سوال برای شما هم پیش آمده، باید به شما بگوییم که تا کنون بحث های باز شدن مرز ایران و عراق حول محور تجارت بوده است و هنوز تصمیمی برای بازگشایی مرز ایران و عراق به منظور سفرهای زیارتی و سیاحتی برای مردم عادی گرفته نشده است. به هر حال برای مشخص شدن قطعی این مساله باید صبر کنیم تا ببینیم که وضعیت ویروس کرونا در ایران و کشورهای دیگر به چه شکلی پیش می رود و چه زمانی بحران شیوع ویروس کرونا به اتمام می رسد. چراکه تا آن موقع، نمی توان نظر قطعی درباره بازگشایی کامل مرز ایران و عراق داد. لازم به ذکر است که خود مردم عراق نیز در زمان شیوع ویروس کرونا اجازه زیارت عتبات آلیات را ندارند.

 

 

 

سوالات متداول زمان باز شدن مرز عراق + تمامی اطلاعات

1- آیا در ایام محرم مرز ایران و عراق بسته است ؟


در حال حاضر طبق آخرین اخبار تا پاییز مرز بسته است

2- آیا کسانی که کارت اقامت عراق را داند میتوانند به آن سفر کنند 


بله بصورت زمینی میشود

مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 4.9 از 5 | از بین 440 امتیاز دهنده به زمان باز شدن مرز عراق
معراج گشت آسمان