لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

خانه شیخ سعید آل مکتوم

خانه شیخ سعید آل مکتوم

تور دبی امروزه در میان پیشرفته ‌ترین و لاکچری ترین شهرهای جهان قرار دارد و در گردشگری نیز از موقعیت بسیار ویژه‌ و خاص در میان گردشگران برخوردار است و این امر به خاطر وجود مناطق گردشگری دبی که بسیار زیاد هم است مود استقبال مسافران قرار خواهد گرفت . این شهر بزرگ و زیبا که یکی از پر بازدید ترین مقاصد گردشگری در دنیا به شمار می‌رود ، تا به حال رکوردهای زیادی را در میان توریست های کل دنیا جا به‌ جا کرده است و در ضمن از بلندترین برج جهان گرفته تا شلوغ ‌ترین فرودگاه بین‌المللی در دبی واقع شده‌اند که آن را تبدیل به پرطرفدار ترین شهر کرده است . 

خانه شیخ سعید آل مکتوم به عنوان یک موزه مهم در دبی بازسازی و ترمیم شده و عنوان جاذبه گردشگری دبی را از آن خود کرده است

آشنایی با خانه شیخ سعید آل مکتوم

یکی از جاذبه های دیدنی دبی خانه شیخ سعید آل مکتوم می باشد که اقامتگاه رسمی شیخ سعید ، امیر دبی (1958 - 1912) و پدر بزرگ امیر کنونی ، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم مرمت و بازسازی شده است تا بار دیگر در انتهای تونل شندغه دبی با سربلندی بایستد و می تواند یکی از جاذبه های سفرتان قرار گیرد .

 

در ساخت این خانه در دبی از معماری خانه‌ های قدیم ایران در مناطق کویر و جنوب کشورمان ایران الهام و الگو گرفته شده ‌است و مواد اولیه ساخت این خانه آهک و ساروج است ، ضمنا این خانه دارای یک حیاط بسیار بزرگ با 5 بخش مستقل برای افراد خانواده بوده که هر بخش آن شامل یک ایوان ، مهمان خانه و تعدادی اطاق است که شما در سفر به دبی آن را از دست ندهید .

 

بادگیرها ، درب‌ ها و پنجره ‌های جالب کنده کاری شده ، نورگیر‌های مشبک چوبی و خاص ، همه و همه نشان دهنده خانه‌ های قدیمی شهر دبی است . این خانه که قدمت آن به سال 1896 میلادی بر می ‌گردد ، امروزه کلکسیون نادری از عکسهای تاریخی ، سکه ها ‌، تمبر و اسناد تاریخی این شهر را در خود جای داده است که مورد استقبال مسافران قرار گرفته است .

 

خانه حاکم دبی

 
خانه شیخ سعید آل مکتوم به عنوان یک موزه مهم بازسازی و ترمیم شده است که نشان دهنده و نمونه خوبی از معماری عربی می باشد ، حاکم دبی : شیخ سعید آل مکتوم ، از سال ۱۹۲۱ تا ۱۹۵۸ حاکم شهر دبی بوده و پدر بزرگ آن حاکم فعلی دبی می باشد . ضمنا شما گردشگران جالب است بدانید که خانه اصلی در سال ۱۸۹۶ میلادی توسط پدر شیخ سعید ساخته شد و بطوریکه او امکان این را داشت که حمل و نقل کشتی‌ ها را از بالکن‌ ها مشاهده کند ، خانه اصلی تخریب شد . 

 

اما خانه فعلی در مکان اصلی مورد بازسازی قرار گرفت و با ترکیبی از در های چوب ساچ کنده کاری شده و شبکه ‌های چوبی در سرتا سر پنجره‌ ها و دیوارهای گچی با طرح‌های گل دار و هندسی سنتی ، نمونه مدل اصلی را حفظ کرده است و بسیار جذاب برای شما است . 30 اتاق در اطراف یک اتاق مرکزی است و برج بادگیر با جزییات در بالای آن طراحی و ساخته شده است و همچنین در داخل ، نمایشی از موزه دبی از عکس ‌های تاریخی و اسناد و مدارک با بسیاری از عکس‌ های قدیمی شگفت انگیز از سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۳ میلادی موجود است که توجه شما را جلب می کند .  ضمنا در سر تا سر ساختمان نامه‌ ها ، نقشه‌ ها ، سکه‌ ها و تمبرها توسعه امارات را به نمایش شما گردشگران  می ‌گذارند .

 

خانه شیخ سعید


کاخ بزرگ شیخ سعید آل مکتوم در سال ۱۸۹۶ میلادی در محله الشندغه ساخته شده است و این خانه که وسط منطقه دیره و بر دبی قرار گرفته است ، مشرف به خلیج فارس نیز است که چشم اندازی بی نظیر برای شما گردشگران می باشد . یک موقعیت استراتژیک در قسمت بیرونی بالای نهر دبی یعنی : خور دبی دارد و این خانه محل سکونت خاندان حاکم آل مکتوم تا سال ۱۹۵۸ بوده است ، به عنوان مثال این خانه محل سکونت و مقر پادشاه دبی در آن زمان ، شیخ سعید آل مکتوم بود .

 

او در این خانه شاهد تولد پسران و نوادگانش بود و همچنین به عنوان یک نماد توریستی تلقی شده که بازدید کنندگان زیادی را در تمام طول سال بخصوص تعطیلات نوروز می پذیرد . این خانه به شما بازدید کنندگان این امکان را می دهد که از محل سکونت و مقر پادشاه دبی در نیمه اول قرن 20 به همراه سادگی و وسعتش ، تنوع محوطه ها ( بال ها ) و فضاهایش ( بسته ، نیمه باز و باز ) و تنوع در بادگیرهایش از نزدیک آشنا شوید و نهایت لذت را ببرید .

 

این خانه هم اکنون به عنوان یک موزه برای نمایش دادن تاریخ دبی شناخته میشود و به عنوان مثال این موزه مجموعه ای نادر و متنوع از عکس های تاریخی شیوخ و زندگی در دبی را نمایش میدهد که به شدت در زمان فعلی تغییر کرده است و دیگر هیچ سبک تاریخی و سنتی در این شهر به چشمتان نخواهد خورد .

 

این موزه همچنین مجموعه ای بزرگ و نادر از اسناد تاریخی و رسمی درباره امارات دبی ، جواهرات ارزشمند ، سکه ، تمبر و موارد دیگر مربوط به آن دوره های تاریخی را به نمایش گردشگران می گذارد .

 

خانه شیخ سعید آل مکتوم

 

این نمایش ها در ۹ محوطه تقسیم بندی شده است که به شرح زیر است : تاریخچه ی خانه شیخ سعید آل مکتوم ، خاندان آل مکتوم ، دبی زمان قدیم ، زندگی دریایی ، مناظر دبی ، زندگی اجتماعی در دبی ، سکه ها و تمبرها ، اسناد تاریخی و نقشه ها که دیدن آن خالی از لطف نیست . گردشگران و مسافران عزیز همچنین می توانند در این خانه ایده آل و سنتی بسیاری از ارزش ها و طرح های معماری که ریشه در میراث فرهنگی دبی دارد را کشف کنند .

 

این کار با توجه به این که تمام پنجره های بیرونی خانه کوچک و در قسمت فوقانی هستند ، در حالی که ورودی خانه هم شکسته شده است شروع می شود به عنوان مثال شما گردشگران زمانی که وارد خانه شوید با دیواری روبه رو می شوید که باعث می شود آنها دور دیوار بچرخید و از راه غیر مستقیمی وارد سرسرای بزرگ خانه شوید ، جایی که عناصر مختلف عمومی و خصوصی خانه در آن پخش شده است .

 

همه این ها رفتارهایی هستند که علاقه به ارزش منحصر به فردی را نشان می دهند . همچنین ، این خانه مانند همه خانه های دیگر محله الشندغه به سمت جنوب غرب قرار گرفته است که جهت قبله در مکه نیز می باشد و شما مسافران توجه داشته باشید که این قضیه به ثبات و استحکام ارزش های دینی در جامعه محلی نیز اشاره می کند .


این حقیقت است که مهمانسرا در سمت راست فردی که وارد خانه شده قرار دارد و به اهمیت سمت راست ( ترجیح دادن سمت راست و آن را سمتی پربرکت درنظر گرفتن ) و خوش بینی اشاره دارد و شما گردشگران همچنین قادر خواهید بود ببینید که آشپزخانه ها که همیشه از بخار و رایحه مواد غذایی ناشی از تغذیه مهمانان و اعضای خانواه در جریان بی وقفه خانه بوی بد می دهند در بخش جنوبی خانه قرار گرفته شده است .

 

این کار برای استفاده از وزش نسیم باد دریا از طرف خلیج فارس به عمق زمین در طول روز و برای خلاص شدن از بخار و رایحه غذا و پاک کردن هوای خانه از آنها انجام می شده است .

خانه آل مکتوم

 


اطلاعات کلی

موقعیت جغرافیایی : محله الشندغه  -  بر دبی


مساحت : ۳۶۰۰ متر مربع


ساعات بازدید : شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸:۰۰ صبح تا ۸:۳۰ شب و روزهای جمعه از ساعت ۳:۰۰ بعد از ظهر تا ۹:۳۰ شب


هزینه های ورودی : ۳درهم برای بزرگسالان و ۱ درهم برای کودکان (زیر ۶ سال)


راهنمایی گردشگری : به صورت رایگان موجود است 


تلفن: ۷۱۳۹ ۳۹۳-۰۴ و ۵۰۰۰ ۵۱۵-۰۴


ایمیل :  info@dubaiculture.ae

 


 

 

 

 


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 5.0 از 5 | از بین 2 امتیاز دهنده به خانه شیخ سعید آل مکتوم
معراج گشت آسمان