لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

مسجد جمیرا دبی ( Jumeirah Mosque )

مسجد جمیرا دبی ( Jumeirah Mosque )

چند سالی می شود که از خبرهها نام دبی را مکرر می شنویم و شاهد پیشرفت روز افزون و چشمگیری از مردم این شهر لوکس هستیم و به شما عزیزان هم پیشنهاد می کنیم که این جاذبه رو از دست ندهید . شهر  دبی با سرعت معجره گری در حال پیشرفت و رشد است به طوری که نمی توانید چهره شهر را با چند سال پیش مقایسه کنید ، قسمت های بسیاری از دبی نسبت به 20 سال پیش که بیابانی بیش نبود ، حالا میزبان آسمان خراش های سر به فلک کشیده ای هستند که گردشگران زیادی از سراسر دنیا و همچنین مسافران در تور دبی  برای تماشا این همه شگفتی از کشورهای دیگر به به این شهر جذب می شوند .


جالب است بدانید که یکی از نکته های قابل توجه درباره تور امارات شهر دبی ،  حفظ عقاید و اصالت عرب های در این منطقه می باشد ، امروز در جای جای این شهر مدرن مسجدهای زیبا ، بناهای تاریخی اسلامی و ... وجود دارند که همین موضوع به جذابیت این شهر افزوده است . امروز کمی از بناهای مدرن دور می شویم و به بعد تاریخی و مذهبی شهر دبی می پردازیم و به سوی یکی از مهم ترین عبادتگاه های شهر که جزو مناطق گردشگری دبی نیز در میان شما گردشگران در سفر به دبی محسوب می شود ، می رویم .

مسجد جمیرا دبی قدیمی ترین عبادتگاه های مسلمان ها در امارات متحده عربی به شمار می رود

تاریخچه مسجد جمیرا دبی

از زمان های بسیار دور عرب ها در منطقه محبوب جمیرا زندگی می کردند و شغل اصلی آن ها ماهیگیری و صید مروارید بوده است . جالب است بدانید که شما گردشگران بدانید که از سال 1960 میلادی به بعد کم کم این منطقه به مکانی برای اقامت ثروتمندان خارجی بدل شد و ساخت مسجد جمیرا هم در همین دوران به اتمام رسید و محلی برای تجمع عموم مردم تبدیل شد ، به عبارت دیگر ساکنان این ناحیه به مسجد نیاز داشتند و این موضوع اصلی ترین علت ساخت مسجد جمیرا بوده است .

در سال 1995 میلادی طرحی مبنی بر توسعه مسکن در جمیرا طراحی و به اجرا در آمد و تعداد بسیاری آپارتمان مسکونی ساخته شد و این منطقه به یکی از شلوغ ترین و معروف ترین منطقه های شهر بزرگ دبی بدل شد . شما با بررسی مسجد جمیرا می توانید اسرار نهفته در تاریخ امارات متحده عربی را کشف کنید .

مسجد جمیرا

 


معرفی مسجد جمیرا

یک فرهنگ عامه در میان مردم دبی با مردم کشورمان هست و آن این است که : واژه عربی مسجد ، به معنی محل سجده می باشد و روز مقدس هفته اسلامی جمعه یا همان یوم الجمعه است که در آن روز به همه مردان مسلمان بزرگسال توصیه شده برای نماز به مسجد جمیرا بروند و مسجد جمیرا که در آن مسلمانان به خصوص برای نما ز جمعه جمع می شوند ، مسجد جامع یا مسجد جمعه است و شما اگر علاقه مند به انجام این مراسم هستید می توانید حتما به این مسجد بروید . مسجد جمیرا ( Jumeirah Mosque ) همان طور که از نامش پیداست در منطقه معروف جمیرا واقع شده است . جمیرا یکی از ساحل های مسکونی و لوکس شهر دبی می باشد که گردشگران بسیاری را هرساله به سوی خود جذب می کند .

 

عبادتگاه جمیرا نه تنها در دبی صاحب شهرت شده است و زبانزد عام و خاص الخصوص شما مسافران می باشد ، بلکه از پرآوازه ترین مساجد کشور امارات متحده عربی هم محسوب می شود . گفته می شود که در سراسر دبی این تنها مسجدی است که تا این اندازه مورد توجه عکاسان در سراسر دنیا قرار گرفته است و به سوژه محبوب آن ها بدل شده است ، البته عکاس ها و گردشگران در این مسجد اجازه عکاسی از داخل این عبادتگاه را ندارند و تنها در صورتی می توانند از درون این ساختمان عکسبرداری کنند که از نمازگزاران و مراجعه کننده ها عکس نگیرند و تنها معماری بنا را مورد توجه عکس خود  قرار دهند .


بدون شک در کشور اسلامی چون امارات متحده عربی ، عبادتگاه های بسیاری برای مسلمانان تعبیه و ساخته شده است ، اما شاید نمی دانستید که پیروان دیگر دین ها به ندرت اجازه ورود به این مساجد را پیدا می کنند و شما مسافران در سراسر شهر دبی فقط مسئولان مسجد جمیرا و دو عبادتگاه دیگر ، اجازه ورود پیروان سایر دین ها را به عبادتگاه شان را خواهید دید و هدف آنها ترویج فرهنگ و آداب اسلامی می باشد و شما مسافران مسلمان در مشتاق خواهید شد .


ضمنا ساخت این مسجد را در سال 1976 میلادی آغاز شد و به همین علت یکی از قدیمی ترین عبادتگاه های مسلمان ها در امارات متحده عربی به شمار می رود .

 

مسجد جمیرا با گنجایش 1300 نفر ، ظاهر بسیار زیبایی و خیره کننده ای دارد و در ساخت آن از سبک معماری رایج در دوران خلافت فاطمیان بهره گرفته شده است و شاید تصور کنید که عبادتگاه های لوکس و مدرن متعددی در سراسر کشورهای عربی وجود دارند و لزومی به بازدید از آنها نیست ولی باید بدانید که این مکان از نظر معنوی دارای اهمیت زیادی برای مردمان دبی دارد و بازدید از آن حس معنوی فوق العاده ای را به شما خواهد کرد که قطعا به آرامش بی نظیری می رسید .

 

مسجد جمیرا در دبی

 


معماری مسجد جمیرا

معماری این مسجد بزرگ از نمونه معماری های اسلامی می باشد بطوریکه در آن یک گنبد بزرگ ۱۶ متری چشم هر گردشگری را خیره و محصور خود می کند ، مناره های حدود ۴۰ متری هم بر عظمت این بنای با شکوه افزوده و از طرفی هم باید سراغ منبر مسجد بروید و حتما شما از آن دیدن نمایید چرا که بسیار با عظمت و با شکوه می باشد .


در ابتدا بنای مسجد از سنگ های قهوه ای مایل به صورتی برای تزیین نما آن استفاده شده  و جالب است که روی گنبد و مناره ها هم از اشکال زیبای هندسی تراشیده شده و زیبایی که گیرایی و جذابیت آن را دوچندان کرده است استفاده شده است . در ضمن جالب است بدانید که دیوار قبله مسجد جمیرا دیواری است که رو به مکه است چرا که این سمت جهت قبله است و مسلمانان باید در هنگام نماز به این سمت بایستند ، محراب در مرکز دیوار قبله نشان دهنده جهت دقیق دعا می باشد و همچنین این محل مقدس ترین مکان در مسجد جمیرا بشمار می رود .

 

مسجد جمیرا دبی


منبر در مسجد جمیرا سکویی در سمت راست محراب از جایی است که امام ، کسی که نماز را رهبری و هدایت می کند ، خطبه های نماز جمعه را بیان می کند و اینکه صحبت های آن  می تواند به موضوعات مذهبی ، اجتماعی و سیاسی مربوط باشد . در مسجد جمیرای اسلامی ایجاد هر گونه تصاویر از موجودات زنده به جز گیاهان ، که می تواند پرستش شود منع شده است و بر این اساس به ندرت می توان عکسی را در مساجد یافت . 

 

در مقابل ، طراحی داخلی معمولا با الگوهای تزئینی غنی و خوشنویسی عرب تزئین شده است و قبل از ورود به مسجد جمیرا برای نماز، مراسم پاکسازی ( وضو ) باید انجام شود . کار ساخت مسجد جمیرا بر عهده دفتر مشاوره و پیمانکاری هگازی و موعایض ( Hegazi and Moaez )  بود و مدیریت پروژه را مصطفی کامل حسین خلیل ( Mostafa Kamel Huseen Khalil ) بر عهده گرفته بود .

 

این دفتر ، زیر مجموعه شرکت پیمانکاری الملا ( Al Mulla Contracting )  به شمار می رود ، مسجد جمیرا نمونه جامعی از معماری دوران خلافت فاطمیان یا همان فاطمی ( 909-1167 میلادی ) است و این سبک بر اثر تلفیق معماری کشورهای شرقی و غربی به وجود آمده است به همین خاطر در آن عناصری از معماری باستانی ، بیزانسی ، مصری ، معماری قبطی و آفریقای شمالی به چشم می خورد .


ضمنا آثاری که از فاطمیان به جا مانده اغلب در شهر قاهره وجود دارند  اما در دیگر سرزمین های اسلامی و عربی هم نمونه هایی از این سبک را می توان دید ، خلفای فاطمی با فرمانروایان عباسی و بیزانسی رقابت شدیدی داشتند و همگی علاقه مند بودند تا کاخ ها و مساجد لوکس تر و مدرن تری بسازند و همین موضوع سبب شد تا بناهای متعددی از زمان این دو دوره به جای بماند و سازندگان بعدی هم از سبک و سیاق آن ها پیروی کنند .

آدرس و موقعیت مسجد جمیرا


آدرس : امارات متحده عربی ، دبی ، جاده جمیرا بیچ ، محله جمیرا ، مسجد جمیرا


ساعت دسترسی : اذان صبح تا بعد از نماز عشا


بازدید : رایگان 

پیشنهاد معراج گشت برای ماندن در مدت زمان مناسب و اقامتی بی نظیر تور دبی 7 شب و 8 روز و تور دبی هتل 5 ستاره می باشد.


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 5.0 از 5 | از بین 1 امتیاز دهنده به مسجد جمیرا دبی ( Jumeirah Mosque )
معراج گشت آسمان