لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

شهر زیر زمینی کاریز کیش

شهر زیر زمینی کاریز کیش

لازم به ذکر است که در ایتدا بگویم قنات جزیره زیبا کيش بيش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و آب شيرين قابل شرب ساکنان جزيره را تامين مي‌کرده است.

جالب است بدانید قنات جزیره كيش از نظر طول رشته قنات و يا عمق چاه‌ها قابل مقايسه با قنات‌هاى ديگر نقاط ايران نيست‌، اما با توجه به شيب بسيار كم جزيره‌ کیش ، چگونگى هدايت آب‌هاى زيرزمينى به سطح زمين در كيش بسيار مهم بوده و نشان مى‌دهد كه در زمان خود از پيشرفته‌ترين روش‌ها براى حفر قنات استفاده مى‌ كردند.

مجموعه قنات با تغيير كاربری خود به يک شهر زير‌زميني شگفت‌انگيز بدل شده که بيش از ۱۰۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و اکنون کاريز کيش خوانده مي‌شود.

 

 

 

 

اطلاعات کلی درباره شهر زیر زمینی کاریز کیش 

جالب است بدانید که سقف آن هشت متر ارتفاع و بيشتر سقف آن پر از سنگواره و  صدف و مرجان هايي است که با نظر کارشناسی ۱۵۰ تا ۴۰۰ ميليون سال قدمت دارد و تک تک آن شناسايی و داراي شناسنامه رسمي است. 

کارگزاران شهر زير زميني بر اين باورند که دو ويژگي کاريز را در فهرست ابنيه جهاني در خواهد آورد. اول اينکه کاريز در دل تنها جزيره مرجاني دنيا واقع است. دوم آنکه تنها بنايي است که سقف مملو از صدفها و مرجانهاي طبيعي است. صدفها و مرجان هايي که براي بازديد آنها دو راه وجود داشته، بازديد از موزه هاي طبيعي يا غواصي در آبهاي آزاد و اکنون کاريز فصلي جديد و استثنايي در پيش روي تمامي دوستداران طبيعت گشوده که بي واسطه خواهند توانست از بزرگترين مجموعه مرجاني بازديد کنند.

 

احداث قنات (کاريز) در انحصار ايرانيان بوده است و با توجه به قدمت شش هزار ساله قنات در ايران مي توان صاحبان اصلي قنات را ايرانيان دانست.  کاريز واژه فارسي قنات است و در گذشته از آن براي هدايت آبهاي زير زميني استفاده مي شده است.  با توجه به اينکه معمولا قناتها از ارتفاعات شروع شده و به مظهر مي رسند عظمت قنات دو هزار ساله کيش با حداکثر ارتفاع چهل و پنج متري در جزيره کيش منحصر بفرد مي باشد.

 

 

جزيره کيش با توجه به اينکه ارتفاع چنداني ندارد، حفر و احداث قنات دو هزار ساله آن به دست ايرانيان خلاق در لايه گل مارن (مرگل) اهميت و ارزش اين قنات را بيش از پيش نمايان مي کند.  قنات قديمي کيش با طول پانزده کيلومتر که در طول دو رشته از منطقه صفين و فرودگاه تا محل فعلي مجموعه فرهنگي سياحتي شهر زيرزميني کيش به سه رشته تبديل مي شود و از اين محل مجددا با تبديل به يک رشته، به شهر قديمي حريره مي ريزد.  در طول مسير اين قناتهاي قديمي تعداد زيادي چاه براي برداشت آب وجود دارد که نشان دهنده آن است که در اين قنات آب هم به صورت ساکن و هم به سمت مظهر قنات جريان و حرکت داشته است. از آب اين قنات براي مصرف آبياري فضاي سبز و مصرف شرب ساکنين استفاده مي شده و در عين حال کشتي ها نيز از آب جزيره کيش براي مصرف و فروش و يا معاوضه با اجناس ديگر در کشورهاي حاشيه خليج فارس استفاده مي کردند.

 

 

کته قابل توجه اين است که اين کاريز ها به طوري استادانه و ماهرانه به دست ايرانيان باستان حفاري شده که با شيبي ملايم در طول پانزده کيلومتر حرکت، هم از آب آن جهت آبياري استفاده شده و هم امکان برداشتن آن با چيزي شبيه به دلو نيز فراهم بوده است. پايابها مکاني پيش بيني شده براي فراهم شدن امکان برداشتن آب از کاريز است که در طول مسير کاريز شش پاياب وجود دارد که يکي از آنها در مجموعه فرهنگي سياحتي شهر زيرزميني کيش موجود و قابل مشاهده است.  


چرا از شهر شهر زیر زمینی کاریز در تور کیش دیدن کنیم ؟

برخی منابع واقهی را به ۲۳۰۰ سال پیش رقم زده اند درست در عمقی به ارتفاع ۲۲ متری زمین بوجود آمده است و این شهر زیرزمینی جذاب و محصور کننده با دالان‌ های پوشیده شده از مرجان و فسیل چند میلیون ساله و حیاط مرکزی که آب شیرین قنات از آن جریان دارد، به یکی از مراکز توریستی کیش بدل شده است که سالانه ۲۳۰ هزار نفر بازدید کننده را میزبانی می کند.

 جزیره زیبای کیش هر ساله میزبان مسافران زیادی از سراسر ایران و جهان است که به امید استفاده از تفریحات آبی هیجان انگیز و پاساژ گردی راهی این جزیره می شوند و اما برای تاریخ دوستان هم این جزیره حرفی برای گفتن دارد چرا که اینجا با نام قنات 2500 ساله کیش ! هم نامبرده می شود و این قنات قدیمی سالها به دست فراموشی سپرده شده بود تا اینکه سرانجام سرمایه گزاری خوش ذوق و مناسب پیدا شد و با تغییر کاربری اینجا تبدیل به شهر زیرزمینی کاریز شد ؛ در ضمن شاید هزینه ورودی 20000 تومانی آن کمی به نظر شما برای ورود مناسب نباشد اما نگران نباشید ارزشش را خواهد داشت که تجربه ای متفاوت به خود هدیه دهید و نیز قدم زدن در دالان های تو در توی قنات در دمایی خنک و محیطی آرامش بخش اتفاق جالب و عالی برایتان خواهد بود که همیشه در خاطرتان خواهد ماند . 

 آژانس معراج گشت مجری تور کیش با بهترین قیمت و بهترین خدمات در خدمت شما عزیزران 

شاید براتون جالب باشه در خصوص راهنمای سفر به کیش بدونید که تا مدت ها این قنات، جاذبه ای برای مسافران و توریست ها نداشت و از آن هیچ استفاده ای در هیچ زمینه ای نمی شد تا به مرور زمان، توجه همگان به سمت آب شیرین و هوای معتدل و خنک و مخصوصا بافت فسیلی سنگ های مرجانی در این مکان جلب شد و به دنبال آن سرمایه گذاران زیادی را برای هزینه کردن بر روی این اثر تاریخی تشویق و ترغیب کرد تا این که بالاخره در شهریور ماه سال ۱۳۷۸ با مشارکت سرمایه گذاران و توجه مردم ، این مجموعه تاریخی مجددا شروع به خودنمایی کرد اما این بار در نه در نقش یک قنات بلکه در نقش شهری تاریخی و باستانی و یک جاذبه مهم گردشگری در کیش توانست پذیرای حضور بازدید کنندگان از سراسر ایران و جهان بشود ؛ در ادامه ماجرای مرمت از اینجا شروع شد که فردی به نام " مهندس حاجی حسینی " که یک ایرانی مقیم آلمان بود درست بعد از دوری ۳۲ ساله از وطن راهی ایران شد و این قنات را مورد بررسی و تحلیل قرار داد و اینکه مهندس حاجی حسینی با بودجه سرمایه گذار خصوصی خود ، توانست پروژه احیای این کاریز را کلید بزند و این بنا را مجددا با استفاده از اصول معماری ایرانی مرمت و بازسازی و به روی مردم بازگشایی نماید .

 


 

 

 

در آخر موضوع مهمی را برای شما عنوان کنیم که درست در زمان مرمت و بازسازی بر روی منبع آب شیرین و کانال های آن ، محافظی قرار داده شده بود تا آسیبی به کیفیت آب وارد نشود و این هدف اصلی مهندس حاجی حسینی بود که این محافظ در اصطلاح " کول " نامیده می شود که در واقع استوانه های سیمانی بوده که از استحکامات چاه ها و تونل ها و قنات های حفر شده محافظت می کنند و نیز بعد از مقاوم سازی این کاریز، در طول مسیر منتهی به کاریز ، بازارچه ، موزه و رستوران با معماری سنتی برای استفاده بیشتر مسافران و رفاه حال آنان ایجاد شد و شد این مکان جذاب و هیجان انگیز که توریست های بسیاری را به برای بازدید از این مجموعه کنجکاو و ترغیب میکند و ضمنا در این مجموعه رستوران سنتی و غرفه های صنایع دستی نیز به وفور دیده می شود که شما با خرید تور کیش میتوانید از آن بازدید کنید.

 

 

 

قیمت ورودی و زمان بازدید از کاریز کیش چیست و  چند است ؟

قیمت بلیط : بازدید از کاریز کیش ۲۰ هزار تومان ساعت بازدید : همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۱۰ شب آدرس : جزیره کیش، بلوار میرمهنا، حد فاصل میدان المپیک و میدان فارور، شهر کاریز کیش

 

 


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 0 از 5 | از بین 0 امتیاز دهنده به شهر زیر زمینی کاریز کیش
معراج گشت آسمان