لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

فرودگاه بین المللی امام خمینی

اطلاعات عمومی در باره فرودگاه بین المللی امام خمینی :

فرودگاه امام خمینی در ۳۰ کیلومتری شهر بزرگ تهران واقع شده است.

 این فرودگاه بزرگ به عنوان جایگزین فرودگاه بین‌المللی مهرآباد طراحی شده.

فرودگاه امام را شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی اداره می‌کند و مرکز فعالیت شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر، ماهان ایر، هواپیمایی آسمان، قشم ایر، هواپیمایی کاسپین، هواپیمایی تابان و هواپیمایی زاگرس است.

تا اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی فرودگاه امام خمینی میزبان بیش از ۴۰ شرکت هواپیمایی بوده که با بیش از ۷۰۰ پرواز هفتگی تهران را به شهرهایی در بیش از ۳۰ کشور جهان متصل می‌کنند.

 

فاز ۱ فرودگاه بین‌المللی امام خمینی دارای یک پایانه مسافربری فعال با ظرفیت جابجایی ۶/۵ میلیون مسافر و ۱۲۰ هزار تن بار در سال بوده و فاز ۲ فرودگاه نیز در حال ساخت است. 

آژانس معراج گشت برگزار کننده خدمات vip در فرودگاه بین المللی امام خمینی میباشد.

در شهریور ۹۳ پل ارتباطی فاز ۱ و ۲ با تغییر کاربری به عنوان پایانه موقت حجاج مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 

در سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۳٬۳۵۹ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شد و ۷٬۸۲۱٬۳۶۹ نفر مسافر و ۱۴۸٬۰۲۰٬۴۱۵ کیلوگرم بار از طریق آن جابجا شدند.

فرودگاه امام خمینی در زمینی به مساحت 14 هکتار ساخته شده است. وجود فضاهای بسیار بزرگ اطراف فرودگاه، باند فرودگاهی بسیار وسیع و پارکینگ‌های با ظرفیت بالا این مساحت قابل توجه را تایید می‌کند. با به پایان رسیدن ساخت فاز یک، فرودگاه امام خمینی به بهره‌برداری رسید؛ فاز یک توان جابه‌جایی 6 میلیون و پانصد هزار مسافر و 120 هزار تن بار در سال را دارد. فاز دو فرودگاه نیز در دست احداث است. ترمینال سلام و ترمینال ایرانشهر فرودگاه امام خمینی نیز در حال ساخت هستند.

 

 باند فرودگاه امام 4200 متر طول دارد، عرض این باند نیز 45 متر است. علاوه بر این، دو تاکسیوی نیز برای این باند در نظر گرفته است. یکی از این دو تاکسیوی، باند اضطراری است که طول آن معادل 4200 متر و عرضش 45 متر است. دیگر تاکسیوی برای ارتباط و دسترسی به اماکنی نظیر آشیانه تعمیر هواپیما، محل آزمایش موتور هواپیما و پایانه بار انتخاب شده است؛ طول این تاکسیوی 9700 متر و عرض آن 30 متر اعلام شده است.  مساحت ترمینال فرودگاه امام خمینی هم به بیش از 78000 مترمربع می‌رسد. همین ترمینال برای پروازهای ورودی فرودگاه امام و پروازهای خروجی فرودگاه امام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

چگونگی ساخت فرودگاه بین المللی امام خمینی و تایخ آن :

پیشنهاد ساخت فرودگاه بین المللی امام خمینی  به سال ۱۳۴۶شمسی و پیشنهاد سازمان ایکائو جهت ساخت فرودگاهی مجهز برای استفاده از توان ترانزیتی ایران بین اروپا و آسیا بازمی ‌گردد.

این طرح در سال ۱۳۵۱ و با نام فرودگاه بین‌المللی آریامهر به تصویب هیئت دولت وقت ایران رسید.

در سال ۱۳۵۶ (۱۹۷۷) کار ساخت فرودگاه با همکاری شرکت‌های آمریکایی و ایرانی آغاز شد.

نام شرکت آمریکایی عهده‌دار معماری پروژه TAMS بود که قصد تکمیل فرودگاه را تا سال ۱۳۶۲ (۱۹۸۳ میلادی) با بودجه ۱ میلیارد دلار داشت.

اما با رخداد انقلاب ۱۳۵۷ ایران این طرح متوقف و کنار گذاشته شد. پس از جنگ و در سال ۱۳۷۴ یک شرکت فرانسوی و چند شرکت ایرانی کار ساخت آن را از سر گرفتند و نهایتاً اردیبهشت ۱۳۸۳ فاز نخست آن به ‌طور ناقص افتتاح شد طی مناقصه‌ای که وزارت راه برگزار کرد، یکی از مهم‌ترین موارد جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران با حضور شرکت ترکیه‌ای-اتریشی «تاو» رخ داد که مسئول بخش‌های کترینگ و هندلینگ فرودگاه شد.

 

در روز ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۳ فاز نخست از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی با حضور وزیر راه و ترابری و مقامات داخلی و خارجی افتتاح شد. در جریان گشایش فرودگاه نیروهای زمینی و هوایی سپاه پاسداران به فرودگاه حمله‌ور و مانع از گشایش و فرود نخستین هواپیما بر آن شدند. علت حمله واگذاری بخشی از خدمات فرودگاه به شرکت ترکیه‌ای «تاو» اعلام شد.

 

 

امکانات فرودگاه امام خمینی چیست و چه تفاوتی با فرودگاه مهرآباد دارد ؟

 

پارکینگ فرودگاه امام خمینی پارکینگ :

برخی از مسافران تور های خارجی ترجیح می‌ دهند که با خودروی شخصی به سفر خارجی بروند و در مدت سفر خودروی ‌شان را در پارکینگ می‌گذارند تا در زمان برگشت راخت تر باشند.

علاوه بر این، اگر شما برای بدرقه یا استقبال عزیزان‌ تان به فرودگاه امام خمینی می‌ روید، در مدت توقف در فرودگاه، باید حتما ماشین ‌تان را در پارکینگ پارک کنید.

فرودگاه امام خمینی 5 پارکینگ دارد که در ادامه درباره هر یک توضیحاتی ارائه می‌شود.

پارکینگ طبقاتی یا پارکینگ مسقف فرودگاه امام، گنجایش پذیرش بیش از 1500 ماشین را دارد. با توجه به تعرفه هزینه پارک ماشین در این پارکینگ، توصیه می‌شود تنها کسانی که برای استقبال یا بدرقه نزدیکان ‌شان به فرودگاه می‌آیند، از این پارکینگ استفاده کنند. این پارکینگ زیر ترمینال فرودگاه واقع شده است؛ افراد می‌توانند با آسانسور در مسیر ترمینال و پارکینگ تردد کنند.  

دو پارکینگ روباز شماره 3 و 4 ظرفیت نگه‌داری از بیش از 10000 ماشین را دارند. البته این پارکینگ ها با فاصله‌ای قابل توجه از فرودگاه احداث شده است. بنابراین افراد پس از پارک کردن ماشین‌های‌شان می‌توانند با اتوبوس‌های شاتل (اتوبوس‌های رایگان داخل فرودگاه) خود را به ترمینال مسافران برسانند.

 این پارکینگ دورتر از پارکینگ‌های شماره 3 و 4 است و برای 840 ماشین گنجایش دارد. پارکینگ روباز شماره 2 برای توقف خودروهای توقیفی است و البته در زمان‌های شلوغی فرودگاه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای رفت و آمد به این فرودگاه هم اتوبوس‌های شاتل فرودگاه در دسترس است.

اما این پارکینگ به طور کلی در اختیار مسافران و همراهان آنها قرار نمی‌گیرد. پارکینگ شماره 5 فرودگاه امام در نزدیکی ساختمان گمرک واقع  و برای ماشین‌های این بخش در نظر گرفته شده است. این پارکینگ هم به مسافران و مراجعان فرودگاه اختصاص ندارد.

 

 

 

 در صورتی که درباره پارکینگ‌ها پرسشی دارید، می‌توانید از طریق شماره تلفن پارکینگ فرودگاه امام به شماره 51007199-021 پرسش‌تان را مطرح کنید.

 

 


فروشگاه فرودگاه امام خمینی

در صورت حضور شما در فرودگاه بین المللی امام خمینی شما شاهده فروشگاه های بسیاری مبیاشید که بیتشرستان صنایع دستی ایران را برای فروش گذاشته اند.

 

خدمات CIPفرودگاه بین المللی امام خمینی :

CIP به معنای مجموعه‌ای از خدمات است که در صورت تمایل مسافران برای آنها ارائه می‌شود. افراد پرمشغله‌ای که از این امکان استفاده می‌کنند، می‌توانند در زمانشان صرفه‌جویی کنند. مسافران می‌توانند مدارک خود را تحویل دهند و به جای حضور در صف‌های چک‌این، تحویل بار و… در سالن CIP استراحت کنند.

پذیرایی با انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های لذیذ، استراحت در اتاق‌های راحت، استفاده از اینترنت رایگان و… فعالیت‌هایی است که مسافران در زمان انتظار می‌توانند به آنها بپردازند.

 

اجاره خودرو فرودگاه بین المللی امام خمینی 

مسافرانی که از کشورهای دیگر سفری کوتاه را به ایران دارند می‌توانند در تهران ماشینی برای خود داشته باشند. دفاتر اجاره خودرویی که در فرودگاه امام مستقر هستند، با در اختیار داشتن انواع ماشین‌های لوکس و اقتصادی به این افراد کمک می‌کنند. اجاره خودرو شرایط خاص خودش را دارد، از جمله اینکه باید گواهینامه داشته باشید بنابراین در صورتی که چنین مدرکی را به همراه ندارید، فکر اجاره خودرو را از بیرون کنید.

 

ستوران و کافی ‌شاپ فرودگاه بین المللی امام خمینی  :

مجموعا ۱۲ رستوران در فرودگاه میباشد که اکثز آنها فست فرود میباشند و بقیه هم رستوران های ایرانی هستند. معمولا برای انتظار در فرودگاه , بهترین جا رستوران ها و کافه های میباشند.

 

بانک و صرافی در فرودگاه امام خمینی :

برای آسایش و رفاه بیشتر مسافران در فرودگاه چندین شعبه بانک و صرافی وجود دارد. این شعب و صرافی‌ها هم در سالن ورودی و هم در سالن خروجی دیده می‌شوند. علاوه بر این دستگاه‌های خودپرداز نیز در محوطه فرودگاه وجود دارد. بسیاری از مسافرانی که مدت‌هاست در کشور حضور نداشته‌اند و پول ایران با خود به همراه ندارند، می‌توانند با کارت‌های بانکی‌شان از این خودپردازها پول بگیرند.  

 

پرداخت عوارض خروج در فرودگاه امام خمینی :

اگر سفرتان ناگهانی بوده و یا وقت نداشته ‌اید که عوارض خروج را پرداخت کنید، نگران نباشید. در فرودگاه امام خمینی شعبه‌ای از بانک ملی وجود دارد که شما می‌توانید عوارض خروج‌تان را از این طریق پرداخت کنید. ضمن اینکه دستگاه مخصوص پرداخت عوارض خروج هم در فرودگاه قرار داده شده است، و شما از طریق این دستگاه هم می‌توانید عوارض خروج‌تان را بپردازید.

 

 اینترنت وای فای فرودگاه امام خمینی :

پس از اینکه بارهای‌تان را تحویل دادید، کارت پرواز را گرفتید و به سالن انتظار رفتید، احتمالا زمان اضافه می‌آورید. سرگرم شدن با اینترنت و انجام کارهای باقی‌مانده، می‌تواند راه‌حلی برای پر کردن این زمان‌ها باشد. با وارد کردن رمز عبور، می‌توانید از اینترنت وای فای فرودگاه امام خمینی استفاده کنید.

 

 

 

مترو فرودگاه امام خمینی :

اگر از تهران عازم فرودگاه امام خمینی هستید، می‌توانید با مترو نیز خود را به فرودگاه برسانید. مترو به طور خاص در زمان‌هایی که ترافیک سنگین است، به کار می‌آید. به طور مثال در پنجشنبه آخر سال، بسیاری از افراد عازم بهشت زهرا تهران می‌شوند و ترافیک در بزرگراه‌های منتهی به فرودگاه سنگین می‌شود. و از آنجایی که رسیدن به فرودگاه در زمان مقرر بسیار مهم است، برای فرار از ترافیک این روز می‌توانید از مترو استفاده  کنید. برای رسیدن به فرودگاه امام خمینی با مترو، باید سوار خط 8 مترو تهران شوید. در ایستگاه سوم یعنی بین واوان و پرند باید از مترو پیاده شوید؛ چند دقیقه بعد در فرودگاه خواهید بود.  چنانچه تصمیم دارید با مترو به فرودگاه امام خمینی بروید، بهتر است چمدان‌های زیاد و سنگین با خود نبرید تا رفت و آمدتان راحت‌تر باشد.


اشیا گمشده در فرودگاه امام خمینی :

اگر شی یا وسیله‌ای را در فرودگاه امام خمینی جا گذاشته‌اید، یا گم کرده‌اید، برای یافتن آن باید به فرودگاه بازگردید.

در فرودگاه هم به سراغ پلیس اشیا جامانده بروید. هر چه در فرودگاه جامانده باشد، در این محل نگه‌داری می‌شود. برای پس گرفتن اشیا جامانده در فرودگاه امام خمینی، باید یک سری قوانین رعایت شود. این قوانین از این قرارند:  شناسایی هویت مالک به وسیله پلیس و بیان دقیق مشخصات ریز اموال  ارائه اوراق هویتی شامل شناسنامه، کارت ملی و اصل پاسپورت  به همراه داشتن سند مالکیت، فاکتور خرید یا جعبه لوازم صوتی و تصویری (مانند دوربین عکاسی یا فیلمبرداری، موبایل، لب‌ تاپ، تپلت و…)  به همراه داشتن فاکتور خرید طلا و جواهرات

 

 

شماره تلفن فرودگاه امام خمینی فرودگاه :

 برخی از این مهم‌ترین شماره‌های فرودگاه امام خمینی از این قرار است:  شماره تلفن فرودگاه امام خمینی: 5100111و 5100114و 5100118- 021

 

 شماره تلفن اطلاعات پرواز فرودگاه امام خمینی :

 

٠٩٦٣٣٠  شماره تلفن پارکینگ فرودگاه خمینی:51007199-021

 

 

 

 

همچین می توانید برای اطلاعات بیشتر از هزینه پاسپورت به پایگاه مقالات مراجعه فرماید.

 

 نرخ عوارض خروج از کشور در سال ۱۳۹۹ چند است ؟

 


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 5.0 از 5 | از بین 2 امتیاز دهنده به فرودگاه بین المللی امام خمینی
معراج گشت آسمان