لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

کشتی یونانی کیش

کشتی یونانی کیش

کشتی یونانی یکی از معروف ترین جاذبه‌های گردشگری در تور کیش مباشد.

 این کشتی بزرگ در ۴ مرداد ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای «باغو» در کیش به گل نشست. 

این کشتی بزرگ در سال ۱۳۲۲ شمسی توسط شرکت ویلیام همیلتون در گلاسکو ساخته و در آب رها شد 

. وزن کشتی در هنگام ساخت ۷۰۶۱ تن و طول آن ۱۳۶ متر بوده‌است. این کشتی بین مالکان انگلیسی و ایرانی مختلفی دست به دست شده بود و آخرین مالک آن یک مرد یونانی بود.

نام‌های کشتی به ترتیب «امپایر ترومپت»، «نچرالیست»، «کوروش پارسی»، «همدان» و در هنگام به گل نشستن «کولا اف» بوده‌است. علت به گل نشستن کشتی همچنان در پرده‌ای از ابهام است. حق بیمه زیاد کشتی نزد شرکت لویدز انگلستان شائبه‌هایی را ایجاد نموده‌است.

تاریخ کشتی یونانی کیش :

 غروب یکی از روزهای گرم بود که مردم  باغو در کیش متوجه به گل نشستن کشتی عظیم الجثه ای در ساحل دریا شدند و فهمیدن  کشتی که بدون مسافر یا خدمه‌ای به حال خود رها شده و ارمغانی از خلیج همیشه فارس برای اهالی جزیره بود.

دلیل اصلی به گل نشستن این کشتی ۲۳ ساله هنوز هم در هاله ‌ای از ابهام نامشخص مانده است البته روایاتی برای توجیه حادثه بیان می‌شود از قبیل مه آلود بودن هوا و محدودیت دید ناخدا که اسکله را گم کرده، نداشتن هوشیاری عقلانی ناخدا،  عشق ناخدا به دختری در روستای باغو که به عنوان یادبود به عمد کشتی را در روستا به گل نشانده ولی در میان آن ها گرفتن حق بیمه زیاد آن بیش از دلایل دیگر قابل قبول است.

چرا که با خراب شدن کشتی، شرکت انگلیسی بیمه کننده مبلغ هنگفتی را به جبران خسارت می‌پردازد. بعد از به گل نشستن کشتی تمام خدمه کشتی را تخلیه می‌کنند و کشتی را به آتش می‌کشند تلاش های زیادی برای بیرون آوردن کشتی از گل در سال های اخیر انجام شده ولی همگی با ناکامی مواجه شدند و البته متذکر شویم که تقبل هزینه های بیرون آوردنش دلیل اصلی توقف عملیات شد

 

فرسایش و بازسازی کشتی یونانی در کیش چقدر بود؟

هر سالی که از به گل نشستن کشتی یونانی می گذرد این این کشتی  بیشتر در آب ها فرو رفته و دچار فرسایش می گردد.  در طول این مدت علاوه بر آن قسمت پشتی کشتی یونانی نیز فرو ریخته است و چند سالی است که در حال تکه تکه شدن و فرو رفتن در درون آب می باشد و این میزان به اندازه ای است که مشخص نیست چند سال دیگر می توان این کشتی را در سواحل جزیره کیش مشاهده کرده و گردشگران تا چه زمانی می توانند از آن عکاسی کرده و غروب خورشید را در کنار این کشتی غول پیکر مشاهده نمایند. مدتی پیش علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگی که سابقا رییس منطقه ازاد کیش نیز بوده است اعلام کرده بود که در مورد نگهداری کشتی یونانی گفت و گو هایی با دانشگاه شریف صورت گرفته است اما برآورد هایی که انجام شده نشان از این دارد که هزینه های مرمت و بازسازی این جاذبه تاریخی آن چنان زیاد می باشد که نگهداری از آن از منظر اقتصادی به صرفه نمی باشد.


از صحبت های  که میان دانشگاه شریف تهران و سازمان منطقه آزاد کیش صورت گرفت این نتیجه به دست امد که دیگر امیدی به باقی ماندن کشتی یونانی وجود نداشته و می بایست این حقیقت را پذیرفت که طی چند سال آینده این جاذبه گردشگری و نماد جزیره کیش به طور کامل از بین خواهد رفت.

 

با توجه به صحبت های صورت گرفته و نتایج به دست آمده از این مذاکرات عده ای از دوستداران کشتی یونانی تصمیم گرفتند تا قبل از اینکه این غول آهنی به طور کامل فرو بریزد این ریسک را پذیرفته و از درون آن دیدن نمایند. مدتی است که فیلم هایی از درون این کشتی در فضای مجازی گسترده شده است که نشان دهنده افرادی با جرات بوده که با ریسک کردن و رفتن به داخل این ساختار فرسوده علاوه بر اینکه خود از داخل آن بازدید نمایند بتوانند تصویری برای سایر افرادی که امکان ورود به آن را ندارند تهیه کنند.

 

 

تفریحات و دیدنی‌ های کشتی یونانی چیست ؟

یکی از اصلی ‌ترین زیبایی‌ها کشتی تصویریست که در غروب آفتاب پیدا می کند، خورشید در افق محو می شود و همزمان رنگ‌های قرمز و نارنجی آسمان را می پوشاند و کشتی مانند اثری نقاشی به نظر می رسد، مردم زیادی تنها برای تماشای این غروب دل انگیز و رویایی و عکاسی از آن به دیدن کشتی می آیند، البته در بعضی از روزهای خاص نیز کشتی با نورهای رنگی تزئین می شود که زیبایی آن را چندین برابر می کند؛ در اطراف این منطقه برای بازدیدکنندگان تفریحات جالبی وجود دارد یکی از آن‌ها شتر سواری و اسب سواری در ساحل است و در کنار آن مجسمه‌‌های بزرگ و متنوعی در ساحل طراحی کرده اند که هم فضای زیبایی ایجاد کرده و هم فرصت خوبی برای عکاسی است؛ به علاوه پارکی ساحلی نیز درست در همین نزدیکی قرار گرفته، فضایی که با 60 هزار متر مربع، امکانات تفریحی مانند بوفه، کافه‌ تریا، رستوران، آمفی تئاتر و ... ارائه می دهد و همین طور غرفه‌هایی برای اجاره دوچرخه دارد؛ البته این پارک در حال توسعه است و بخشی از آن همچنان به طور کامل افتتاح نشده، سالن ورزشی، رستوران‌های متعدد و ... از مواردی هستند که به مجموعه اضافه خواهند شد و همین طور قسمتی برای کرایه اسکیت در نظر گرفته می شود.


از زمانی که کشتی یونانی در سواحل جزیره کیش به گل نشسته است، هیچ کس حتی ماکان آن نیز نتوانسته اند آن را از این محل خارج نمایند بنابراین این غول آهنی مخصوصا در زمان غروب خورشید تبدیل به جاذبه ای برای گردشگران و عکاسان گردید. عده ای نیز تلاش کردند تا به درون آن رفته و اکوسیستم جدیدی که داخل ان ایجاد شده است

 

 

 

 

سوالات متداول تمامی اطلاعان درباره کشتی یونانی کیش

1- داستان کشتی یونانی کیش چیست ؟


کشتی یونانی جزیره کیش یکی از معروف‌ترین کشتی‌های تاریخ بود که در اوایل قرن ششم پیش از میلاد به زمین خورد. این کشتی، با باری از شیشه‌های گوارا که برای فروش به بازارهای شرقی بود، از بندر جزیرهٔ رودس در یونان حرکت کرد. در مسیر حرکت به سمت شرق، کشتی کیش به سواحل جنوبی جزیرهٔ کیش در خلیج فارس نزدیک شد. اما به دلیل طوفان و آبگرفتگی، کشتی با گرفتن آتش سوزاندنی‌ها به سواحل کیش رانده شد. برخی از خدمه کشتی در این حادثه کشته شدند، اما بیشتر خدمه موفق به نجات خود شدند. بار شیشه‌های گوارا نیز به زیر آب فرو رفت و ماندگاری نداشت. از آن زمان تاکنون، غواصان در منطقه کیش با تلاش برای کشف و برداشت بازمانده‌های کشتی کیش در زیر دریاچهٔ خشک شدهٔ کیش، فعالیت داشته‌اند و برخی از بازمانده‌های این کشتی هم‌اکنون در موزه‌ها به نمایش گذاشته شده‌اند.

2- تاریخچه کشتی یونانی چیست ؟


کشتی‌های یونانی از دیرباز در دریاهای جزیره‌های یونان و در اطراف دریای مدیترانه به کار می‌رفتند. طراحی و ساخت این کشتی‌ها به منظور استفاده از منابع طبیعی موجود در دریا، برای شکار ماهی و حمل بارهای سنگین دریایی بود. یکی از معروف‌ترین کشتی‌های یونانی، کشتی تجاری "تریرم" بود که برای نخستین بار در قرن هفتم پیش از میلاد ساخته شد. این کشتی با طول حدود 50 متر و عرض 18 متر، مجهز به سه میلهٔ بلند بود که به عنوان مستعمراتی برای ثابت کردن بالای کشتی به کار می‌رفتند. این کشتی می‌توانست حدود 200 نفر را حمل کند و بیش از 200 تن بار را به خواستهٔ مقصد حمل کند. کشتی‌های یونانی، به علت طراحی و ساخت مناسب و مهارت در ایجاد بادبان‌های متحرک، به صورت سریع و با ایمنی در اقیانوس‌ها و دریاها حرکت می‌کردند. از طرفی، کشتی‌های یونانی برای مبارزه و جنگ در دریاها نیز بسیار مهم بودند و به عنوان یکی از قوی‌ترین نیروهای دریایی تاریخ شناخته شده‌اند.

مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 3.9 از 5 | از بین 26 امتیاز دهنده به کشتی یونانی کیش
معراج گشت آسمان