لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

موزه مولوی گالاتا

موزه مولوی گالاتا

اگر به مولانا و رقص عرفانی سماع علاقمندید میتوانید در تور استانبول از فرصت دیدار از خانه و موزه مولانا استفاده کنید.

 این بنا در خیابان استقلال نزدیکی برج گالاتا در تور ترکیه  قرار دارد. با تابلویی که کنار در نصب شده متوجه ورودی خواهید شد.

 

اگر کارت موزه داشته باشید اینجا قابل استفاده است. ساختمان موزه بنایی دو طبقه با نمایی سفید است. طبقه اول موزه ای از اشیا مربوط به درویشهای همین خانه است که اولین درویش حاضر در اینجا نوه مولانا بوده است. ویترینهایی از لباسها و پوشش دراویش، ابزار موسیقی و کتابهای خطی و با ارزش میبینید.

 

 

در اتاقی کوچک و تاریک هم تصویری متحرک و کوچک از رقص درویش برای شما به نمایش در میاید. در سالن بعدی محوطه رقص سماع را خواهید دید. صحنه ای گرد که یک طرفش محراب و منبری سنگی قرار دارد. و دورش صندلیهایی برای تماشا گذاشته شده سقف چوبی و رنگ سبز زیتونی به فضا غالب است. اینجا دو طبقه دارد که از نیم طبقه بالا هم به سالن رقص سماع دید خوبی است.

 

 

اتاقهای طبقه بالا نمایشگاهی از ابزار موسیقی، تابلو خطهایی از شخصی معروف و نقاشیهای ابر و بادی از هنرمند معروف ترک در اتاقها نصب شده است. بازدید از این موزه کمتر از یکساعت وقت شما را خواهد گرفت. اگر علاقمند به تماشای رقص سماع باشید، روزهای یکشنبه میتوانید با خرید بلیط از قبل در این مراسم شرکت کنید.  

 

 

 


اگر به دیدن سماع دراویش علاقه دارید، عصرهای یکشنبه صومعه دراویش گالاتا را از دست ندهید. یکشنبه ها ساعت ۱۷ دراویش در این صومعه گردهم آمده و مراسم رقص سماع را اجرا میکنند. بلیت ورودی ۹۰ لیره است و خوشبختانه کارت موزه پاس قبول میکنند. داخل صومعه دو ساختمان بزرگ قرار دارد که یکی مربوط به سالن اجرای سماع است که در دو طبقه است و ساختمان دیگر موزه است. در موزه ها ادوات موسیقی و لوازم دراویش قرار دارد.

 

 


در کنج محوطه صومعه گورستان فرقه مولویه قرار دارد که حتما از آن بازدید کنید. شکل منحصر به فرد سنگهای قبر این قبرستان و اشعار فارسی حکاکی شده روی سنگ ها دیدنی است. در کنار قبرستان اتاقکی قرار دارد که قبور چند تن از علمای این فرقه در آن قرار دارد. به نظر من این صومعه جزو اولویتهای درجه دوم جاذبه های گردشگری استانبول است ولی اگر بتوانید روزهای یکشنبه و در زمان سماع دراویش در این صومعه حضور پیدا کنید، بازدید از اینجا جزو اولویت های درجه یک محسوب می شود. هرچند اشعار فارسی سردرب و تزئینات داخل صومعه حس خوبی برای بازدید کنندگان ایرانی ایجاد می کند، ولی تلاش شده مولانا بعنوان یک فرد غیر ایرانی معرفی شود. صومعه در انتهای خیابان استقلال و نرسیده به برج گالاتا است.  

 

 


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 0 از 5 | از بین 0 امتیاز دهنده به موزه مولوی گالاتا
معراج گشت آسمان