لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

مسجد قلیچ علی پاشا

مسجد قلیچ علی پاشا

مسجد کلیچ علی پاشا در سال 1580 میلادی و به دستور یکی از فرماندهان ارشد عثمانی به نام کلیچ علی پاشا و توسط معمار سنان ساخته شده است.

 

این مکان در حقیقت یک مجموعه مذهبی بوده که در آن یک مسجد، مکتب، آرامگاه، آبنما، مسجد و یک حمام قرار دارد. جالب است بدانید نقشه های اصلی این مسجد از قرن 16 میلادی تاکنون سالم باقی مانده اند و آنها نشان می دهد که معمار سنان چگونه کار کرده که مسجد کلیچ علی پاشا شبیه به ایاصوفیه باشد

جذابیت دیدار از این مسجد بجز بافت تاریخی آن به خاطر اسامی ائمه و صحابه بود که بصورت زیبایی دورتادور قسمت بالایی تالار اصلی مسجد به جشم می خوردند .

 

درباره مسجد کلیچ علی پاشا:

 

مسجد کلیچ علی پاشا در سال 1580 و همزمان با سلطنت مراد سوم دوازدهیمن پادشاه عثمانی به دستور یکی از فرماندهان دریایی ارتش عثمانی کلیچ علی پاشا توسط معمار سینان و با الهام از ایاصوفیه ساخته شد (معمار سینان (1490-1588) مشهورترین معمار  سلاطین عثمانی از جمله سلطان سلیمان، سلطان سلیم، مراد سوم بود و نزدیک 360 اثر که بیشتر آن ها مسجد بود را ساخته که مهمترین آن ها مسجد سلیمانیه، مسجد سلیمیه ، مسجد شاهزاده و تعمیر مسجد ایاصوفیه بوده است) این مسجد دارای یک گنبد بزرگ و تنها یک مناره است داخل مسجد هم مانند سایر مساجد استانبول از سنگ های مرمر سفید و نقاشی های زیبایی استفاده شده. در کنار مسجد، حمام عمومی کیلیچ علی پاشا نیز هنوز داره فعالیت می کنه سانس های آقایان و خانم ها در این حمام جداست و شما میتونید انواع ماساژ و حمام ترکی و ... رو در اینجا تجربه کنید البته ما در مورد قیمت ها که پرسیدیم مبالغ خیلی بالا بود.(حدود ۵۰۰ لیر) در کنار بازدید از این مسجد، قدم زدن در کوچه های محله کاراکوی و رفتن به کافه‌های این محله رو از دست ندید.  

 

 

مسجد کلیچ(قلیچ) علی پاشا فاصله چندانی با موزه معصومیت نداشت و ما بعد بازدید از موزه‌ی پاموک راه دریا را گرفتیم و به این مسجد برخوردیم. چند دقیقه‌ای نشستیم و از آرامش محیط بهره بردیم. دو پسربچه‌ی دبستانی هم با تلفن همراه بازی می‌کردند. اسم پیامبر هم بر بالای سقف نقش بسته بود که خیلی جذاب بود. حمامی هم به همین نام در کنارش وجود داشت.

 

 

 یکی از صدها مسجد تاریخی در استانبول که همراه با حمام تاریخی قلیچ علی پاشا در ابتدای بلوار کنار تنگه بسفر و در نزدیکی برج گالاتا قرار دارد . جذابیت دیدار از این مسجد بجز بافت تاریخی آن به خاطر اسامی ائمه و صحابه بود که بصورت زیبایی دورتادور قسمت بالایی تالار اصلی مسجد به جشم می خوردند . 

 

 

معراج گشت آسمان مجری تور ترکیه و پر بازدید ترین و پرطرفدار ترین شهر های آن تور استانبول و تور آنتالیا با بی نظیر ترین کیفیت و خدمات


چرا از مسجد قلیچ علی پاشا دیدن کنیم ؟

مسجد قلیچ علی پاشا برخلاف اغلب مساجد تاریخی استانبول که در بافت قدیمی شهر استانبول واقع شده اند در منطقه توپخانه استانبول ساخته شده است و در زمان ساخت شاید نوعی پیشروی در آب دریا و ساخت بر روی دماغه بوده است .

 

مسجد قلیچ علی پاشا نیز مانند تما سازه های ساخته شده توسز حکام و بزرگان یک مجموعه شامل مدرسه ,حمام ، مقبره و مسجد است، مسجد نقش محوری در این مجموعه ها دارد . سبک معماری سبک معماری عثمانی است ،سبکی که یک گنبد مرکزی است که توسط گنبدهای کوچکتر احاطه شده است . ساختمان مسجد قلیچ علی پاشا دارای یک گلدسته است که جایگاه اذان گو نیز بر روی آن در نظر گرفته شده است. قسمت های زیادی از مسجد در طرح توسعه شهری و خیابانهای اطراف مسجد از بین رفته است .

 

 مسجد قلیچ علی پاشا ،رازی در دل شهر استانبول  فضای داخلی مسجد قلیچ علی پاشا بسیار زیبا و دلنشین است فضای داخلی سنگ مرمر سفید است محراب و منبر سنگی سفید رنگ فضا را معنویت خاصی بخشیده است . سقف منقش با کتیبه های قرآنی است . چلچراغی به سبک مساجد عثمانی سقف را تزیین کرده است . تعداد ۱۴۷ پنجره با ساخت لانه زنبوری در بنا برای زیبایی و تامین نور طراحی شده است.

 

درمحوطه حیاط وضو خانه و سقا خانه وجود دارد .

 

یک فانوس دریایی متعلق به قرن شانزدهم نیز در روشنایی مسجد استفاده می‌شده است که در سال ۱۹۴۸ به موزه انتقال یافت. مقبره قلیچ علی پاشا در ضلع رو به دریای مسجد قرار گرفته است و بر رویآن یک یک سنگ هشت ضلعی قرار گرفته است .

 

 


سجد کلیچ(قلیچ) علی پاشا فاصله چندانی با موزه معصومیت نداشت و ما بعد بازدید از موزه‌ی پاموک راه دریا را گرفتیم و به این مسجد برخوردیم

 

 در شرق شهر استانبول و در محله توپخانه واقع ‌شده است ،برای همین دسترسی به این مکان تاریخی به‌راحتی توسط وسایل نقلیه عمومی میسر است..پیکی از جذاب‌ترین روش‌ها برای رسیدن به این بنای زیبا از طریق اتوبوس‌های دریایی است و هم‌چنین استفاده از قطار شهری و تاکسی است.از طریق پل گالاتا و خیابان کمرالتی بهترین راه برای رسیدن به این مسجد است .

 

در تور گردشگری استانبول شما میتوانید با استفاده از امکانات اطلاعاتی آن به‌راحتی به اماکن موردنظر خود برسید.

 

بهترین مسیر برای دستیابی به مکان ،ابتدا وارد بزرگراه Beylarbeyi شده و بعد وارد خیابان fevzi pasaمی‌شوید مجموعه مهری ماه سلطان در ابتدای این خیابان قرار دارد 

 

 

آژانس مسافرتی معراج گشت با بیش از ۱دهه تجربه در تور های آسیایی در خدمت شما عزیزان میباشد

معراج گشت جری تور ترکیه با بهترین قیمت ها و خدمات


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 0 از 5 | از بین 0 امتیاز دهنده به مسجد قلیچ علی پاشا
معراج گشت آسمان