لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

قصر بیلربیی استانبول

قصر بیلربیی استانبول

قصر بیلربیی جز کاخ تابستانی سلطنتی بوده که به عنوان اقامتگاه سران سایر کشورها که به سرزمین عثمانی سفر می کردند مورد استفاده قرار می گرفته و یکی از جاذبه های تاریخی تور استانبول و تور ترکیه به شمار می رود.

 

درباره قصر بیلربیی استانبول 

 

 در محل قرارگیری این کاخ تا کنون چندین بنای باشکوه ساخته و تخریب شده است. اما ساختمانی که اکنون در این مکان مشاهده می کنید بین سال های 1861 تا 1865 میلادی ساخته شده و دارای 6 اتاق بسیار بزرگ و 26 اتاق کوچکتر است.  قصر یا کاخ بیلربی که یکی از کاخ های زیبای استانبول محسوب میشه در سال 1865 میلادی به دستور سلطان عبدالعزیز و به سبک نئو باروک ساخته شده و علت اصلی ساختش هم پذیرائی از مهمانان خارجی سلطان در فصل تابستان بوده و از سوی عده ای هم به کاخ دلماباغچه کوچک مشهوره.

 

این کاخ که در بخش آسیایی استانبول و در حاشیه تنگه بسفر و در کنار پل بغاز واقع شده و برای دسترسی به اون هم باید از دلموش های موجود در اسکله اسکودار استفاده نمود، تنها کاخ موجود در استانبول هستش که در یکی از سالن های اون حوض آب وجود داره!

 

و البته مانند کاخ دلماباغچه عکاسی و فیلمبرداری هم داخل اون ممنوعه!  کاخ بیلر بیی, همچون همه ی قصرها و کاخ های دیگر, که روزگاری نشانگر شکوه و اقتدار صاحبانش بوده است و اینک تبدیل به موزه ای خالی ازسکنه شده است

 

 حزن و اندوهِ فراوانی در پسِ دکوراسیون و چیدمان بی نظیرش دارد. این قصر بسیار زیبا در نیمه ی دوم قرن شانزدهم به دستور سلطان مراد سوم ساخته شد.پس از سالیانِ بسیار به دستور سلطان محمود دوم بنای چوبی در کنار عمارت اصلی ساخته میشود و پس آتش سوزی در این بنا, بنای فعلی در سال 1861 به دستور سلطان عبدالعزیز شروع به ساخت و 4 سال بعد کامل میشود.

 


 

زیبایی های بی نظیرِ مبلمان و فرش ها و گلدان ها و چلچراغ ها بیننده را متحیر میسازد.به خصوص اینکه با توضیحات هدفونی که به شما میدهند, متوجه میشوید چیدمان هر سالن و اتاق متعلق به کشور و صنعت و هنری خاص بوده است.از مبل های کنده کاری با نام مبارک سلاطین گرفته تا دیوارهای نقاشی شده و دکورهای چوبیِ تمام کنده کاری و صندل های عاج.و زیباترین سالنِ قصر معروف به سالن آبی که رنگ آمیزی ی کبودش به دلیل علاقه ی شدید سلطان عبدالعزیز به دریا بوده است.اما همچنان غم انگیز و حزن آلود... و اتاق هایی که سلطان عبدالحمید دوم پس از برکناری از حکومت در آنها زندانی بوده...تنها... تنها خفتن و بیدار شدن.تنها شام خوردن و تنها... تنها... و تنهاییِ سنگینی به وسعت یه کاخ.به وسعت یک تاریخ...به وسعت تنگه ی بسفر که از پنجره های بزرگ کاخ قابل رویت است... بیرونِ کاخ, باغ بزرگی پر از درختان و گل کاری های زیبا و مملو از مجسمه های مرمر و برنزی شیر وجود دارد.گویا سلطان عبدالعزیز علاقه ی وافری به شیر داشته. پس از جمهوریت ترکیه نیز , آتاتورک درین قصر از میهمانان خود پذیرایی و استقبال میکرد.

 

 

محل دقیق کاخ بیلربی  این قصر همان گونه که گفته شد در شهر استانبول ترکیه در محله ای معروف به نام بیلربی قرار دارد. اما خود محله نیز در منطقه اسکودار استانبول واقع است. نزدیکی این بنا به تنگه بسفر آن را به اقامتگاهی تابستانی برای سلاطین ترکیه تبدیل کرده بود.

 

زیبایی چشمگیر این کاخ، آن را به بنایی قابل توجه برای گردشگران خارجی و داخلی تبدیل کرده است. شما هم اگر به کشور ترکیه سفر نمودید دیدار از این قصر را در برنامه گردش خود بگذارید. معماری باشکوه این قصر خاطره ای دل انگیز از این سفر برای شما خواهد داشت. این کاخ امروزه به موزه ای برای بازدیدکنندگان بدل شده است. طراحی داخلی این بنا چشم ها را به سوی خود خیره می کند.

 

مجموعه قصر بیلربی به یک ساختمان کاخ اصلی و چند خانه ییلاقی محدود می شود. معماری قصر بیلربی  معمار این قصر باشکوه کسی نبوده است به جز سرکیس بالیان معمار مشهور و نام آور دوره عثمانی. سبک این بنا به سبک امپراتوری دوم است. جنس غالب مصالح از سنگ مرمر سفید است که زیبایی و ابهت آن را دو برابر می کند. اما سبک دکوراسیون داخلی آن سبکی شرقی ترکی دارد. از تزئینات غربی برای آراستن این بنا بسیار استفاده شده است. لوسترهای بزرگ ، چینی های مخصوص و گلدان هایی از جنس سرامیک زیبایی داخل قصر بیلربی را دو چندان کرده است. سقف زیبای این کاخ پوشیده از نی های حصیری مصری است.

 

 از این نوع نی برای عایق کردن سقف بنا استفاده شده است. بهترین و چشمگیر ترین اتاق قصر قسمت پذیرایی آن است. وجود یک حوض و فواره ای زیبا نفس شما را به شماره می اندازد.  تور ترکیه-قصر بیلربی  معماری آسیایی و اروپایی در طراحی قصر  نزدیکی این قصر به تنگه بسفر شاید یکی از دلایل زیبایی و بی نظیری این کاخ باشد. اما به غیر از زیبایی که دیدن از تنگه بسفر به بیننده القا می کند. ساخت این بنا در کنار تنگه دارای ویژگی های استراتژیکی نیز هست. هنگام جنگ از این بنا برای لنگرگیری کشتی ها و سربازان استفاده می شده است. ارتش عثمانی به سادگی می توانست در این محل لنگر بیندازد و مبادلات خود را به سادگی انجام دهد. شما می توانید از داخل بخش های اختصاصی آن مانند حرمسرا  دیدی عالی به تنگه داشته باشید. تجسم این که یک صبح زیبا را با نگاه به این تنگه از پنجره ی این قصر شروع کنید رویایی ناباورانه است. دکوراسیون این بنا تماما از کشور فرانسه تهیه شده است.

 

لوسترهای فرانسوی و کریستال های فرانسه به جلال و جبروت این قصر بسیار افزوده است.

 

در این قصر از افراد مشهوری میزبانی شده است. از جمله این افراد می توان به دوک و دوشیزه ویندوز و مادام اوژنی ملکه بنام فرانسه اشاره نمود. بی شک این بنا را می توان در جمله آثاری چون کاخ دلمه باغچه و کوچوک سو به شمار آورد.  

 

  سفر به ترکیه و دیدار از کاخ بیلربی  شاید دیدار از این قصر یکی از اصلی ترین کارهایی باشد که هر گردشگر هنگام سفر به ترکیه باید انجام دهد. معماری چشم نواز و دکوراسیون بی نظیر این قصر چشم هر بیننده ای را به سوی خود خیره می کند. هنگامی که گردشگران برای بازدید قصر بیلربی می روند در جلوی روی خود کاخی را می بینند که دو طبقه اصلی و یک زیرزمین بزرگ دارد. محل قرار گرفتن آشپزخانه و انبار در این زیرزمین بوده است. سه ورودی کاخ به روی بازدیدکنندگان باز است.

 

داخل کاخ شش اتاق پذیرایی و بیست و شش اتاق مستقل وجود دارد. هر طبقه این قصر یک حمام و دستشویی مجزا برای زنان حرمسرا و مردان دارد. داخل این کاخ نیز همانند نمای بیرونی آن زیبایی های غافلگیر کننده ای برای بیننده گان آن وجود دارد.


 

 این قصر و موزه در قسمت ساحل تنگه ی بسفر منطقه ی بیلر بیی قرار دارد.در هنگام ورود به موزه برای توریست ها دستگاه پخش صدا با هدفون جهت راهنمایی و معرفی قسمت های مختلف باغ و کاخ داده میشود.برای گرفتنِ این دستگاه باید کارت شناسایی یا پاسپورت و یا 200 لیر به عنوان رهن به باجه تحویل دهید. 

 

 

آژانس مسافرتی معراج گشت با بیش از ۱دهه تجربه در تور های آسیایی در خدمت شما عزیزان میباشد

معراج گشت جری تور ترکیه با بهترین قیمت ها و خدمات


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 0 از 5 | از بین 0 امتیاز دهنده به قصر بیلربیی استانبول
معراج گشت آسمان