لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

قلعه هوشاپ وان

قلعه هوشاپ وان

قلعه هوشاپ در 40 کیلومتری شرق چاوش تپه (Çavuştepe) قرار گرفته و به دستور سار سلیمان (Sarı Süleyman) حاکم وان در زمان سلسله محمودی ساخته شد.

تنها در حدود 30 منزلگاه همراه با یک مسجد در قلعه بیرونی باقی مانده اند که توسط 40 برج محافظت می شوند.

درباره قلعه هوشاپ وان

 قلعه ای بی نظیر که از صخره های تیز رودخانه ای به همین نام سربرافراشته است. دروازه غربی آن که ورودی اصلی قلعه به شمار می رود کاملا سالم و بدون هیچ گونه آسیبی باقی مانده است. در بالای این دروازه کتیبه ای به زبان فارسی یافت می شود که چگونگی ساخت آن و امدادهای هژبر را توضیح می دهد. این قلعه در زمان گذشته یکی از مهم ترین مراکز ادارای محلی وان به شمار می رفته است.

 

 

 

 برای اطلاعات بیشتر از قیمت تور وان با کارشناسان معراج گشت در تماس باشید

 

البته این نقش مهم با گذشت زمان کم رنگ تر نشده و امروزه این قلعه و پل تاریخی یکی از جاذبه های منطقه و عامل شناخت دهکده ای کوچک واقع در جاده وان - حاکاری (Hakkari) می باشد. نام کردی آن یعنی هوشاپ و نام رسمی ترکی آن یعنی گوزل سو هر دو به معنای آب زیبا می باشند. نامی که اشاره به رودخانه ای دارد که شهر در کرانه های آن تاسیس شده.  همانطور که گفته شد این قلعه از صخره های شمالی رودخانه هوشاپ سربرافراشته و ساختاری که امروزه شاهدش هستید به سال 1643 باز می گردد. زمانیکه حاکم هوشاپ و حکمران سلسله محمودی آن را بازسازی نمودند و یک برج وردی را به ساختارش اضافه کردند. در اصل احتمال می رود این قلعه در اوایل دوران پادشاهی اوراتو در قرن نهم تا ششم قبل از میلاد بنا گردیده و بعد از آن تا قرن هفدهم بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته. این قلعه دو بار توسط بیگلربیگی عثمانی ها در دهه 1650 و حاکم عمومی وان درسال 1839 مورد محاصره قرار گرفت و آسیب هایی جدی را متحمل گردید. همچنین در سال های 1970، 1973، 1986 با هدف افزایش جذب توریست بازسازی شد.

 

 

قلعه هوشاپ دارای یک قلعه داخلی است که دیوارهایشان به سمت شمال و غرب با هدف محصور کردن روستایی کوچک گسترش یافته اند. تنها در حدود 30 منزلگاه همراه با یک مسجد در قلعه بیرونی باقی مانده اند که توسط 40 برج محافظت می شوند. این قلعه به صورت انحصاری توسط آقایان محمودی (Mahmudi Beys) مورد استفاده قرار می گرفت اما بعد از قرن نوزدهم همزمان با محاصره عثمانی ها متروکه گردید. ساختاری جذاب با طرحی نامنظم به سه حیاط  تو در تو به صورت دو طبقه تقسیم شده است.

 

 

 

در ضلع جنوبی طبقه بالای آن یک کیوسک دیده بانی و بخش مجزا برای آقایان و بانوان به چشم می خورد. طبقه پایینی از سمت شمال دارای یک بارو، اتاق های نگهبان و برج ورودی می باشد. از قابل توجه ترین بخش های این قلعه می توان به مجسمه های شیرهای تراشیده شده سنگی که در کنار پلی برای دسترسی به آن ساخته شده اند، اشاره کرد. 


 

هوشاپ نام کردی این دژاست

 نام ترکی و رسمی آن گوزل سو (به معنای آب زیبا) می باشد؛ این نام به رودخانه ای که شهر در اطراف آن ساخته شده بود اشاره دارد. این سازه از مهمترین مراکز استراتژیک تور وان محسوب می شد. ورودی اصلی قلعه از سمت دروازه غربی آن است؛ این ورودی هم اکنون سالم است. در بالای دروازه غربی که در واقع ورودی اصلی دژ محسوب می شد، یک کتیبه به زبان فارسی وجود دارد که در آن چگونگی ساخت قلعه بیان شده است.

 

 


نام کردی آن یعنی هوشاپ و نام رسمی ترکی آن یعنی گوزل سو هر دو به معنای آب زیبا می باشند

 

هزینه بازدید و آدرس  هزینه بازدید از این بنای تاریخی که در روستای گوزل سو شهرستان گوپینار وان در تور ترکیه واقع شده است 5 لیر می باشد.  Address: Merkez Gurpinar, Van, Turkey.

 

 

آژانس مسافرتی معراج گشت با بیش از ۱دهه تجربه در تور های آسیایی در خدمت شما عزیزان میباشد

معراج گشت جری تور ترکیه با بهترین قیمت ها و خدمات


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 0 از 5 | از بین 0 امتیاز دهنده به قلعه هوشاپ وان
معراج گشت آسمان