لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

کاخ دولما باغچه استانبول

کاخ دولما باغچه استانبول

کاخ دولما باغچه در تور استانبول ، محل اقامت پادشاهان عثمانی کاخ دولما باغچه در استانبول

 

این روزها یکی از شهرهای پر مسافر و توریستی در تور ترکیه است.

 

این شهر به دلیل مراکز خرید متعدد، جشنواره های مختلف و جذاب و همینطور جاذبه های تاریخی که در خود جای داده از محبوبیت خاصی در بین مردم برخوردار بوده و علاوه بر این ها موقعیت جغرافیایی و آب و هوای خوب این شهر زیبا از عوامل تاثیر گذار بر این موضوع بوده است.

 

در این مطلب از مجله ی گردشگری معراج گشت  می خواهیم درباره کاخ دولما باغچه در استانبول صحبت کنیم. این کاخ به دستور ۳۱ پادشاه عثمانی ساخته شد و مساحت آن تقریبا حدود ۴۵ هزار متر مربع است و کاخ دولما باغچه به عنوان مرکز اداری اصلی امپراتوری عثمانی مورد استفاده قرار می گرفته است. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر درباره ی کاخ دولما باغچه در استانبول صحبت کنیم.  

 

بهترین زمان سفر به استانبول چه فصلی است؟ کاخ دولما باغچه در استانبول اواسط قرن نوزدهم در نزدیکی منطقه بسفر ساخته شد و از آن پس توانست جای کاخ توپکاپی را در استانبول بگیرد.

 

سبک معماری کاخ دولما باغچه در استانبول نئوباروک بود و توسط معمار ارشد دربار عثمانی به دستور سلطان عبدالمجید ساخته شد. این کاخ، آخرین اقامتگاه سلطنتی پادشاهان عثمانی محسوب می شد و شش سلطان عثمانی در آن روزگار گذراندند. در کاخ باشکوه دلمه باغچه که به صورت متقارن ساخته شده، ۲۸۵ اتاق، ۴۳ سراسرا و ۶ حمام ترکی به چشم می خورد.

 

 

چیزی که سبب شده جلوه ی بی نظیری از این کاخ در نظرهای به وجود بیاید یک چلچراغ ۴۰۰۰ کیلوگرمی کریستالی است که در سالن کاخ به رقص در آمده و ۲۶ متر ارتفاع دارد. جالب است بدانید که این کاخ خانه ی پادشاه های دیگری ترکیه بعد از جکومت عثمانی بوده که این عبارت از مصطفی کمال آتاتور بوده که و در همین کاخ از دنیا رفت. اما امروز از آن به عنوان یک جاذبه ی گردشگری استفاده می کنند و تبدیل به یک موزه شده است.

 

 

 اتاق های کاخ دولما باغچه در استانبول کاخ دولما باغچه در استانبول با توجه به داشتن مساحتی بیش از ۱۱۰۰۰۰ مترمربع بنا در ۲۵۰۰۰۰ مترمربع زمین قلعه ای بزرگ و چشمگیر بر تنگه بسفر به شمار می رود.

 

 کاخ دولما باغچه در استانبول از سه بخش اصلی تشکیل شده:  

آپارتمان های اداری Selamlik یا  Mabeyn-i Hümayun  

سرسرای تشریفات Muayede Salonu  

حرمسرای امپراتوری Harem-i Hümayun

 

در ابتدا مکانی که این کاخ در آن قرار گرفته خلیجی کم عمق وجود داشت که ناوگان عثمانی در آن لنگر انداخته بودند. .

 

بعد از قرن ۱۷ ساحل خاکریزی شد و به باغی زیبا با چندین عمارت به نام مجتمع کاخ آبکنار بشیکتاش تبدیل گشت که در آن سلطان استراحت کرده و از مناظر لذت می برد. در سال ۱۸۴۳ کاخ دولما باغچه در استانبول به دستور سلطان عبدالمجید اول ساخته شد و ساختمان های قدیمی که در این محدوده بودند نیز خراب شدند. پس از درگذشت عبدالمجید، جانشین او از دلمه باغچه به عنوان کاخ ثانوی استفاده می کرد؛ دلمه باغچه به اقامتگاه زمستانی تبدیل شد در حالیکه کاخ بیلربی اقامتگاه تابستانی بود.  

 

 

البته به غیر از ساختمان اصلی که در بالا به آن ها اشاره کردیم، ساختمان های دیگری در این مجتمع وجود دارند نظیر:  آشپزخانه های سلطنتی، اتاق های ولیعهد، پادگان، اصطبل ها، داروخانه، آسیاب آرد، مرغداری، تولیدی شیشه، ریخته گری، گیاه خانه، گلخانه، کارگاه فرش، برج ساعت و…  پس از سلطنت دو سلطان، خانواده ی امپراتوری با سلطان محمد پنجم به دلمه باغچه نقل مکان کرده و تا زمان اعلان جمهوری در پایان جنگ آزادی در آنجا ماندند. پارلمان تصمیم گرفت از دلمه باغچه به عنوان کاخ ریاست جمهوری استفاده کند و بنابراین زمانی که آتاتورک به استانبول می آمد در این مکان اقامت میکرد و مهمانان خارجی را به حضور می پذیرفت.

 

آتاتورک در تاریخ ۱۰ نوامبر ۱۹۳۸ در کاخ درگذشت و بعدها در سال ۱۹۵۲ دلمه باغچه به موزه تبدیل شد.  نمایی از کاخ دولما باغچه آپارتمان های اداری کاخ دلمه باغچه درون کاخ آپارتمان هایی با کاربری اداری وجود دارد که از لحاظ عملکرد و شکوه جز مهمترین بخش های عمارت کاخ دولما باغچه در استانبول است.

 

 

 


 

زمانی که وارد این بخش می شود با یک سرسرای بزرگ مواجه هستید که یک راه پله کریستالی دارد و عناصر تزئینی قابل توجه برای ساخت این مجموعه به کار برده شده است. از دیگر بخش های قابل توجه بخش اداری در کاخ دولما باغچه در استانبول عبارت از: چند سرسرای تزئین شده با فرش های هرکه واقع در طبقه ی بالا، لوسترها و شومینه های کریستالی و یک حمام سلطنتی زیبا که با رخام گچی مصری تزئین شده است، می باشد.  دولما باغچه سرسرای تشریفات کاخ دلمه باغچه یکی از بزرگترین تالارهای کاخ دولما باغچه در استانبول سرسرای تشریفات است که بیش از ۲۰۰۰ مترمربع مساحت دارد و ارتفاع سقف آن از زمین حدود ۳۶ متر است. این سرسرا با یک فرش هرکه بزرگ و یک لوستر کریستالی ۴/۵ تنی که هدیه ی ملکه ویکتوریا است، تزئین شده است. گالری های طبقات بالایی توسط سفیران خارجی که به مناسب مراسم های مذهبی به این کاخ دعوت می شدند نیز مورد استفاده قرار می گرفت، البته به غیر از مراسم مذهبی برای دیگر مراسم از این جایگاه ها برای ارکستر های کاخ استفاده می شد. زنان اجازه ی حضور در این مراسم را نداشتند،


 

 بنابراین، بانوان از پنجره های راهروی طویلی که بخش اداری را به حرمسرا متصل می کرد و بالای سرسرای تشریفات قرار داشت نظاره گر مراسم می شدند.  دولما باغچه در استانبول حرمسرای امپراتوری کاخ دلمه باغچه معماری این کاخ بسیار جالب و هیجان انگیز است به طوری که شما به گونه ای به هر کدام از بخش های این کاخ متصل می شوید که برای آشنایی با راه ارتباطی درون این کاخ باید چندین بار به بازدید از آن بروید تا راه ها را یاد بگیرید. حرمسرای کاخ دولما باغچه در استانبول توسط یک راهروی بزرگ به بخش اداری متصل شده است و جهت اطمینان از این که کسی به این راهرو نفوذ پیدا نمی کند، همواره نگهبانانی از آن محافظت می کردند.

 

تنها مردی که اجازه ی ورود به این محدوده را داشت شخص سلطان بود و اتاق هایی مخصوص ملکه ی مادر (مادر سلطان)، همسران سلطان و فرزندان وی نیز وجود داشت.

 

 کاخ دولما باغچه اتاق های کاخ دلمه باغچه سرسرای کاخ دلمه باغچه به منظور بازدید از کاخ دولما باغچه در استانبول باید ابتدا از سرسرای کاخ آغاز نمایید.

 

اتاق های سرسرا روبه دریا و خشکی هستند؛ اتاق هایی که رو به دریا هستند مختص به مقام های عثمانی است و وزیر اعظم و دیگر وزرای کشور نیز بوده در حالیکه اتاق های مشرف به خشکی توسط دیگر مدیران کاخ و کشور از جمله مارشال کاخ، شیخ الاسلام، اعضای مجلس نمایندگان (Meclis-i Mebusan) و سنا (Meclis-i Ayan) استفاده می شده است.  مهمان هایی که به این کاخ می آمدند می بایست در این سرسرا منتظر میماندند تا در زمان مشخص ماموران تشریفات کاخ آن ها به داخل راهنمایی نمایند. لوستر انگلیسی آویزان شده در وسط این اتاق ۶۰ شاخه دارد. پارچه های هرکه ای که در روکش اثاثیه و والون ها به کار رفته اند به رنگ سلطنتی قرمز میباشند.  اتاق های کاخ دولما باغچه اتاق های دبیرخانه کاخ دلمه باغچه بعد از سرسرای کاخ دومین اتاقی که باید از آن دیدنی سمت راست سرسرای کارمندان است که به اتاق کاشی کاری شده هم معروف است. بر روی دیوار چپ این سرسرا کلکسیون بزرگی از نقاشی ها افراد نامدار وجود دارد که به یادگار در این کاخ باقی مانده است. روی دیوار سمت راست نقاشی امضا شده ای از رودلف ارنست قرار دارد که آتش سوزی تئاتر شهری پاریس را به تصویر کشیده و نقاشی دیگری از یک دختر روستایی هلندی، اثر دلاندره، نیز بر روی این دیوار نصب شده است. در این اتاق که با اثاثیه ی به سبک فرانسوی آراسته شده، گلدان های ارزشمند پورسلینی نیز وجود دارند.  7 اتاق آتاتورک کاخ دلمه باغچه همانطور که گفتیم کاخ دولما باغچه در استانبول محل سکونت بسیاری از پادشاهان و سلاطین ترک بوده است. همانطور که در تاریخ آمده است مصطفی کمال آتاتورک در آخرین روزهای زندگی خود در کاخ دولما باغچه در استانبول سپری کرده و در سال ۱۹۳۸ از دنیا رفته است. آتاتورک شخصی مهم و ارزشمند ترکیه در سال ۹:۰۵ از دنیا رفت و پس از مرگ او تمام ساعت های کاخ روی ساعت ۰۹:۰۵ تنظیم و متوقف شدند. با این وجود به تازگی ساعت های بیرون اتاق به وقت درست ترکیه تنظیم شده اند اما ساعت واقع در اتاقی که آتاتورک در آن وفات یافت هنوز ۰۹:۰۵ را نشان می دهد.

 

 بخش های مختلف کاخ دولما باغچه اطلاعات ورودی به کاخ دولما باغچه

هزینه ورود بازدید از موزه: ۶۰ لیر ترکیه

 

 بازدید از حرم: ۴۰ لیر ترکیه  بازدید از مجموعه موزه: ۱۰ لیر ترکیه

 

 

 بازدید از کاخ دلمه باغچه: ۹ تا ۱۶  بازدید از موزه های کاخ: ۹ تا ۱۷ (موزه های کاخ در یکشنبه ها تعطیل هستند.)

 

 آدرس: Dolmabahçe Cd., ۳۴۳۵۷ Beşiktaş/İstanbul, Turkey 

 

 


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 0 از 5 | از بین 0 امتیاز دهنده به کاخ دولما باغچه استانبول
معراج گشت آسمان