لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

درباره ترکیه

درباره ترکیه

ترکیه شبه جزیره ای است که از شمال توسط دریای سیاه، از غرب توسط دریای اژه، از جنوب با دریای مدیترانه احاطه شده است و از کشورهای همسایه آن می توان به بلغارستان، گرجستان، ارمنستان، ایران، عراق، سوریه و یونان اشاره کرد ترکیه از طریق دو تنگه بسفر و داردانل به دریاهای آزاد مرتبط می شود که در ادامه ما قصد داریم اطلاعات بیشتری در اختیار شما علاقه مندان قرار دهیمد.

ترکیه در سال 2005 میلادی برای اولین بار وارد فهرست 10 کشور برتر از لحاظ جذب گردشگر شد

ترکیه کجاست؟

تور ترکیه در غرب آسیا و جنوب شرقی اروپا و در محل تلاقی این دو قاره واقع شده است. این کشور مساحتی حدود نصف ایران دارد که  حدو ۹۵٪  از مساحت اين كشور در قاره آسيا و ۵٪  آن در قاره اروپا واقع شده است و این شکل هندسی منحصر به فرد ترکیه را به شاه راهی  بین قاره آسیا و خاورمیانه و قاره اروپا تبدیل کرده است که این عامل نقش مهمی در توسعه اقتصادی و سیاسی این کشور به عهده داشته و دارد ؛ ضمنا ترکیه شبه جزیره ای است که از شمال توسط دریای سیاه، از غرب توسط دریای اژه، از جنوب با دریای مدیترانه احاطه شده است و از کشورهای همسایه آن می توان به بلغارستان، گرجستان، ارمنستان، ایران، عراق، سوریه و یونان اشاره کرد ترکیه از طریق دو تنگه بسفر و داردانل به دریاهای آزاد مرتبط می شود که این امر موقعیت مناسب بحری به این کشور می دهد آب و هوا احاطه بودن ترکیه توسط دریا ، تنوع آب و هوایی در ترکیه به وجود آورده است که چهار فصل در آن قابل تشخیص است و همچنین این تنوع آب و هوا ترکیه را به هفت منطقه تقسیم کرده است که علاوه بر آب و هوا از لحاظ گویش، آداب و رسوم و .. نیز تفاوت های محسوسی دارند ، ترکیه به طور کلی دارای آب و هوای معتدل و مربوط است ت قسمت اعظم ترکیه را  فلات ها و کوه های متعدد در برگرفته است به ویژه در قسمت شمال،  بارندگی زیاد و منظم دارد. هر چه از قسمت غرب به شرق می رویم از مقدار باران کاسته می شود و سواحل جنوب ترکیه برعکس ناحیه شمالی ، تحت تاثیر دریای ترکیه گرم ترین دمای هوا را دارد.  

 

آشنایی با ترکیه

 

سیاست و حکومت کشور ترکیه

دموکراسی در ترکیه بر پایه مجلس استوار است ، رئیس جمهور  و نخست وزیر را هم در این کشور مجلس انتخاب می کند . رئیس حکومت در ترکیه ، رئیس جمهور است . ن جالب است بدانید به موجب قراردادی که بین ایران و ترکیه در زمان رضاخان و آتاتورک امضا شد , اتباع دو کشور می توانند به مدت 100 سال بدون ویزا به این کشورسفر کنند و توجه داشته باشید که اقتصاد ترکیه شانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا است . اقتصاد این کشور ترکیبی از صنایع بومی و مدرن است که روز به روز بر دامنه آن افزوده می شود. در بخش خصوصی هم اقتصاد ترکیه قوی و به سرعت حال رشد است با این حال هنوز دولت در بخش هایی مانند بانکداری، حمل و نقل و ارتباطات نقش اصلی را ایفا می کند. صنعت جهانگردی از قطب های کلیدی اقتصاد ترکیه به شمار می رود .

 

ترکیه جذاب

 

مذهب و زبان در ترکیه

در نخستین قانون اساسی کشور ترکیه ، دین اسلام مذهب رسمی ترکیه تعیین شد اما در اصلاحات بعدی ، این ماده قانونی حذف و ترکیه کشوری با دولت و حکومت غیر مذهبی معرفی شد. قبل از قرن یازدهم میلادی مسیحیت در ترکیه رواج داشت و طبق آخرین آمار در ترکیه حدود 98 درصد جمعیت مسلمان هستند و 2 درصد بقیه را مسیحیان و کلیمیان و.. تشکیل می دهند . ص زبان رسمی کشور ترکیه و  بیش تر مردم ترکی استانبولی است ولی در کنار آن زبانهای کردی  و ارمنی ، ترکی آذربایجانی و ... در میان گروه‌های قومی استفاده می‌شود ؛ نوشتار ترکی استانبولی در گذشته با خط عربی (عثمانی) بود ولی از زمان تشیل جمهوری ترکیه توسط آتاترک نوشتار به خط لاتین تغییر یافت.

 

مردم ترکیه

 

گردشگری و توریسم در ترکیه

ترکیه در سال 2005 برای اولین بار وارد فهرست 10 کشور برتر از لحاظ جذب گردشگر شد و گردشگری ترکیه در سال های اخیر از لحاظ جذب توریست عملکرد قابل توجهی را به نمایش گذاشته است و علی رغم وجود بحران های سیاسی و اقتصادی در اطراف خود، ترکیه هم چنان جزو موفق ترین کشورها در جذب گردشگر است و اینکه شهر های آنتالیا و استانبول با داشتن جاذبه های گردشگری و تاریخی بیش از نقاط دیگر ترکیه مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است .

 

توریسم در ترکیه

 

اطلاعات عمومی ترکیه

پایتخت ترکیه شهر آنکارا است که دومین شهر بزرگ و مرکز تجاری و صنعتی ترکیه است . . از شهرهای مهم  ترکیه میتوان  به استانبول ، آنتالیا، ازمیر ، آدانا ، بورسا، ارزروم، قونیه، اورفا ، وان و... اشاره کرد  و واحد پول ملی ترکیه لیره است. از آنجایی که نرخ ارز در طول هفته تغییر چندانی ندارد می توانید پس از ورود به این کشور مبلغ مورد نیاز خود را برای یک هفته از صرافی ها و بانک ها تامین کنید و توجه داشته باشید همراه بردن دلار بهتر از بردن لیر به ترکیه است ، دلار ارزی بین المللی و معتبر تر از لیره است و با با خرید آن نه تنها از سقوط ارزش لیر در امانید بلکه با کمترین تلاش می توانید آن را در کشورهای دیگر خرج یا تبدیل کنید  و موضوع بعدی اینکه ساعت رسمی ترکیه نسبت به ایران در حالت عادی یک ساعت و نیم عقب تر است و اول فروردین ساعت ایران یک ساعت به جلو کشیده می شود ولی در ترکیه این کار چند روز بعد انجام می شود به همین دلیل در چند روز اول سال شمسی اختلاف ساعت ایران و ترکیه به دو ساعت و نیم می رسد .

 

شما علاقه مندان  به علت ارزان بودن خط تلفن همراه در ترکیه می توانید در مدت اقامت خود  با مبلغ جزئی صاحب خط شوید می توانید از لیدر خود برای انتخاب شرکت مناسب در این زمینه مشاوره بگیرید و نیز تاکسی های ترکیه به رنگ زرد هستند و هزینه سوار شدن طبق تاکسی متر محاسبه می شود که خیلی به صرفه نیستند و برای برخی مسیرهای خاص می توانید اتوبس ها و  مینی بوس های شهری یا از دلموش استفاده کنید ؛ دلموش سرویس ویژه ای است که هزینه آن ثابت و توسط شهرداری تعیین شده است و معمولا تا 11 شب کار می کند و به ویژه برای سفر به مرکز شهر انتخاب مناسب و مقرون به صرفه ای خواهد بود و آب لوله کشی شهری در ترکیه قابل آشامیدن نیست و توصیه می شود برای نوشیدن از آب های بسته بندی استفاده کنید و سفر به ترکیه فعلا برای ایرانیان نیاز به ویزا ندارد و هر شخصی با داشتن گذرنامه می تواند به مدت 3 ماه در ترکیه اقامت داشته باشد .

 

در مورد ترکیه


غذا و نوشیدنی در کشور ترکیه

صبحانه سنتی ترکیه معمولاً شامل پنیر (اغلب پنیر فتا)، گوجه فرنگی، زیتون سیاه، عسل یا مربا، نان، سوسیس، سالامی، بیکن و تخم مرغ پخته سفت به همرای چای سیاه در استکان های کمر باریک می باشد ؛ کباب های مخصوص ترکی از غذاهای مشهور ترکیه هستند و این کباب ها معمولا در باربیکیوهای زغالی یا تنورهای چوبی پخته می شوند و اغلب برای تهیه آنها از گوشت گوساله، بره و گوسفند استفاده می گردد و همچنین آدانا و دونر کباب از کباب های محبوب ترکی هستند که آدانا کباب، کبابی مشابه به کباب کوبیده می باشد و با نان و گوجه فرنگی و فلفل کبابی سرو می شود و نیز دونر کباب نیز که در ایران به کباب ترکی معروف است تقریبا در همه جای دنیا طرفدار دارد و یکی دیگر از غذای های معروف ترکیه لاهمعجون یا همان پیتزای ترکی است که در تنورهای سنگی پخته می شود و سطحش را با گوشت چرخ کرده یا ریش ریش شده بره، جعفری، پیاز، سیر، فلفل سیاه و فلفل قرمز پر می کنند ؛ توجه داشته باشید که یاپراک سارما یا دلمه برگ مو و انواع دیگر دلمه از غذاهای خانگی می باشند و جایگاه مهمی در غذاهای ترکی دارند. برنج ترکی و مرغ که با ادویه های مخصوصی طبخ می شود، کارنیه ریک که یکی از غذاهای اصلی بوده و مواد اصلی تشکیل دهنده آن بادمجان و گوشت چرخ کرده است، سوپ عدس که یکی از خوشمزه ترین سوپ هاست، سوپ ماست و سوپ تَرحانه یا ترخینه که می توان آن را در تمام وعده های غذایی حتی صبحانه میل کرد از غذاهای پرطرفدار ترکیه به حساب می آیند.

 

فرهنگ غذایی ترکیه

 

باقلوا، کادائیف که مخلوطی از آرد و آب می باشد، کونِفه که یک نوع شیرینی پنیری عربی است، لوکما که همان بامیه می باشد و پودیگ برنج یا همان شیر برنج خودمان، از دسرهای محبوب ترکی هستند و معروف ترین نوشیدنی ترکی نیز قهوه ترک است که شهرتی جهانی دارد. دیگر نوشیدنی های رایج ترکی نیز عبارتند از آیران یا دوغ، آب شلغم که اغلب آن را با کباب می نوشند و می توان به دلخواه داغ یا تند میل شود و بُزا که یک نوشیدنی زمستانی است و از ارزن، سِمولینا، آب و شکر تهیه می شود و یکی از قدیمی ترین نوشیدنی های ترکی به حساب می آید.

 

 


تعطیلات رسمی و مذهبی در کشور ترکیه

روز اول ژانویه به مناسبت شروع سال نو، روز ۲۳ آوریل به مناسبت روز استقلال ملی و روز کودک، روز اول ماه مه به مناسبت روز کار و همبستگی، روز ۱۹ ماه مه به مناسبت روز ورزش و جوانان و همچنین روز بزرگداشت آتاترک، روز ۳۰ آگوست به مناسبت روز پیروزی در جنگ های داخلی و روزهای ۲۸ و ۲۹ اکتبر به مناسبت روز جمهوری تعطیل است و همچنین عید فطر به مدت سه روز و عید قربان به مدت چهار روز از تعطیلات مذهبی ترکیه به شمار می آیند.

 

عید بزرگ اسلامی بنام عید فطر در کشور ترکیه

همه مردم ترکیه این ماه را به امید کسب فیض و درک 'عید فطر ' به پایان می رسانند و عید فطر به همراه 'عید قربان ' از مهمترین اعیاد مردم ترکیه است ، به همین دلیل در ماه رمضان بیشتر مردم این کشور برای خرید شیرینی و لباس نو به بازارها می روند و اگر مسافری در ماه مبارک رمضان به ترکیه سفر کند، حتما ازدحام جمعیت را به خصوص چند روز مانده به عید فطر در مراکز خرید این کشور مشاهده خواهد کرد، پس از عید قربان، عید فطر از مهمترین اعیاد ملی - مذهبی ترکیه است که به همین مناسبت معمولا سه روز در این کشور تعطیل رسمی است.

 

خواندن قرآن در ماه مبارک رمضان در ترکیه

قرائت و تفسیر قرآن در این ماه در مساجد ترکیه بسیار رواج دارد و یک عادت بسیار زیبا نیز این است که کسانی که به مساجد می آیند یا سر سفره های افطاری و سحری می نشینند، همواره خود را با عطر که به آن ' کولونیا 'می گویند، معطر می کنند و در تمامی مراسم و اعیاد به ویژه اعیاد اسلامی مانند عید قربان و عید فطر این سنت پسندیده اجرا می شود و در این ماه برخی از شبکه های تلویزیونی ترکیه نیز با تدارک پخش برنامه های خاص به استقبال این ماه می روند و اقدام به پخش برنامه های احکام و سریال های اسلامی قبل از افطار و هنگام سحر می کنند.  قرائت قرآن و برنامه های 'تواشیح ' نیز از این شبکه ها طی این ماه پخش می شود.

 

سنت چاوش خوانی در ترکیه

هنگام سحر علاوه بر بانگ مناجات مساجد، بر اساس سنتی دیرینه، 'سحرخوان ها ' (چاوش خوان) به خیابان ها و کوچه ها آمده و برای بیدار کردن مسلمانان در هنگام سحر و اقامه نماز آواز سر می دهد و بعد از اقامه نماز صبح مسلمانان به قرائت قرآن می پردازند و با نزدیک شدن وقت سحر، چاووش خوانان با کوبیدن طبل و خواندن اشعار مذهبی و عارفانه در خیابان ها و کوچه های ترکیه به بیدار کردن مسلمانان می پردازند ؛ مردم ترکیه همچنین در این ایام سعی می کنند بیشتر به مساجد بروند و به عبادت بپردازند.

 

 


خوراکی های خاص ماه رمضان در کشور ترکیه

مسلمانان ترکیه در این ماه با حضور در بازارها به خرید خوراکیهای خاص برای افطار می پردازند و زنان نیز در منازل خود شیرینی های مخصوص این ماه همچون ' کانفه ' و ' باقلوا ' تهیه می کنند و در ماه مبارک رمضان نانواها نوعی نان به نام 'پیده ' می پزند که مردم ساعتی قبل از افطار برای خرید پیده تازه مقابل نانواهایی ها به صف می ایستند ؛ از مشهورترین شیرینی ماه رمضان در ترکیه که در خانه ها با آرد ، نشاسته و شیر تهیه می شود، ' گلاچ ' نام دارد .  انجمن های خیریه در این ماه خیمه ها و چادرهایی را در میدان ها و اماکن عمومی ترکیه به منظور دادن افطاری رایگان به روزه داران بر پا می کنند و ثروتمندان این کشور نیز برای برپایی سفره های افطاری از یکدیگر سبقت می گیرند و تمامی ایام ماه مبارک رمضان روزه داران بدون محدودیت در این مکان ها اطعام می شوند و در آخر شور و شوق و احساسات شما همان چیزی است که ما را به جلو می راند. با توجه به این که سفر به ترکیه طرفداران زیادی دارد آژانس ها ما با برگزاری تخصصی متنوع ترین و مناسب ترین شرایط سفر به ترکیه برای کمک به شما در برنامه ریزی موفقیت آمیز تعطیلاتتان ارائه می دهند.

 

 

سوالات متداول آشنایی با کشور ترکیه

1- جنوب ترکیه کجاست ؟


جنوب ترکیه در قسمت جنوبی کشور قرار دارد و با دریای مدیترانه به شمال، دریای اژه به شرق و کشورهای سوریه و عراق به جنوب و شرق مرز می‌شود. شهرهایی مانند آنتالیا، مرسین، آدانا و گازی‌عینتپ در جنوب ترکیه واقع شده‌اند. این منطقه با توجه به آب و هوای گرمسیری، جاذبه‌های گردشگری فراوانی مانند شهرهای تاریخی، سواحل و جزایر زیبا، مناطق کوهستانی و مناطق گردشگری شهری دارد.

2- دریای مدیترانه در کجای ترکیه قرار دارد ؟


دریای مدیترانه در قسمت شمال ترکیه قرار ندارد، بلکه در قسمت جنوبی ترکیه قرار دارد و از سواحل جنوب غربی ترکیه، شرقی و جنوبی این کشور می‌گذرد. برخی از شهرهایی که به سواحل دریای مدیترانه مرز دارند، شامل آنتالیا، مرسین، آلانیا و فتحیه در جنوب ترکیه هستند. به دلیل آب و هوای گرمسیری و سواحل زیبا، سواحل دریای مدیترانه در ترکیه بسیار جذاب برای گردشگران و تفریح‌جویان هستند.

مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 5.0 از 5 | از بین 35 امتیاز دهنده به درباره ترکیه
معراج گشت آسمان