لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

درباره واتیکان

درباره واتیکان

واتیکان دولتی شهری و مستقل در قلب تور رم است که محل زندگی پاپ، رهبر کاتولیک های جهان و مرکز کلیسای کاتولیک است. در واقع با جمعیت حدود ۸۰۰ نفر، کم جمعیت ترین کشور مستقل دنیا به حساب می آید و همچنین بزرگ ترین کلیسای جهان، یعنی کلیسای سن پیر را در خود جای داده است. نکات جالبی که در مورد این دولت می توان گفت این است که مثلا به ازای هر دو نفری که در این شهر زندگی می کنند یک افسر پلیس وجود دارد، زبان رسمی در این کشور وجود ندارد و شما میتوانید به تمام زبان های آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی، فرانسوی و انگلیسی صحبت کنید یا اینکه اهالی واتیکان معتقدند که موجودات فضایی کاملا وجود دارند و از مخلوقات خداوند هستند.

واتیکان کوچکترین شهر دنیا شناخته شده است

شهر واتیکان چگونه به وجود آمد؟

شهر واتیکان با وجود اینکه بخشی از کشور ایتالیا است، کشوری مستقل با قدرت تام محسوب می‌شود. البته موضوع به این سادگی نیست.  پس از یک سری کشمکش‌های طولانی با دولت ایتالیا، در نتیجه‌ی وضع توافقنامه‌ی لاتران این کشور ایجاد شد. به موجب این عهدنامه شهر واتيكان در سال ۱۹۲۹ استقلال پیدا کرد و کاتولیک‌های رم مکان ویژه‌ای برای خود در ایتالیا بدست آوردند. سبک شهر، نشانی از قریحه‌ی معماری  نام رسمی شهر واتیکان، Stato della Città del Vaticano، به معنای دولت شهر واتیکان است. ریشه‌ی اصطلاح واتیکان در زبان لاتین است. این کلمه از واژه‌ی Mons Vaticanus ریشه گرفته و به معنای کوه واتیکان است. این شهر که مساحتی ۴۴ هکتاری (۰.۴۴کیلومتر) را در بر می‌گیرد جمعیتی حدود ۸۱۲ نفر ( آمار تا دسامبر ۲۰۱۱) دارد. واتیکان دارای سیستم بانکی، اداره‌ی پست، ایستگاه رادیویی، رصدخانه و سیستم تلفن مستقل است.

کلیسای بازیلیکای سن پیترو که در آرامگاه سن پیتر واقع شده در قرن چهارم ساخته شده است. این کلیسا در قرن ۱۶ بازسازی شد، و اکنون یکی از جاذبه‌های توریستی مهم به شمار می‌رود ( اصطلاح بازیلیکا به کلیساهای مهم اطلاق می‌شود). کلیسای بازیلیکای سن پیتر از شش ورودی شهر، تنها سه دروازه‌ی پیاتزا (Piazza)، آکرو دله کمپانه  و ورودی موزه واتیکان و گالری‌ها برای عموم آزاد است. این شهر نیازمند واردات آب، غذا، برق، گاز و دیگر ضروریات است. مالیات بر درآمد در این شهر اعمال نمی‌شود و محدودیتی برای وارد یا خارج کردن پول نیز در واتيكان وجود ندارد، اداره‌ی پست خود واتیکان به دلیل سرعت بالای کار در میان مردم رم نیز محبوب است. واتیکان تمبرهای مخصوص به خود را منتشر می کند.


نکته هایی در مورد شهر واتیکان

واتیکان نیروهای مسلح ندارد. دفاع نظامی واتیکان بر عهده‌ی کشور ایتالیا است.

پاپ، کاردینال‌ها، اعضای گارد سوئیس و روحانیون پاسپورت‌های خود را از شهر واتیکان دریافت می‌کنند.

واتیکان هیچ هیئت دیپلماتیکی به آن شکل رایج ندارد؛ روابط خارجی توسط سریر مقدس اداره می‌شود.

امکان پرداخت حدود ۸٪ از مالیات سالانه‌ی مردم ایتالیا به واتیکان وجود دارد.  یونسکو شهر واتیکان را به‌عنوان یک میراث جهانی یونسکو معرفی کرده، تنها میراثی که خود یک کشورِ کامل است. 

نقاشی‌های موزه‌های واتیکان  موزه‌های واتیکان که در سرتاسر جهان شناخته شده‌اند، ۹ مایل طول دارند. باور بر این است که دور زدن کامل در این حلقه حتی اگر فقط یک دقیقه برای تماشا و تحسین هر اثر نقاشی وقت صرف کنید، چهار سال طول می‌کشد.

ایوانی که پاپ برگزیده‌ی جدید می ایستد ایوان نیایش نام دارد.

دعای اول به نام «به شهر و به جهان» توسط پاپ از بالای این ایوان قرائت می‌شود و میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان به آن گوش می‌دهند.

زبان‌هایی که مردم واتیکان به آن مکالمه می‌کنند شامل لاتین، ایتالیایی، فرانسوی و انگلیسی است؛ واتیکان بالاترین میزان سواد یعنی ۱۰۰% را به خود اختصاص داده است.

البته جالب است که هیچ زبانی به عنوان زبان رسمی کشور تحت قانون اعلام نشده است.

گفته می‌شود که پس از پاپ لئو، پاپ خوآن به مقام رسید.

البته پاپ خوآن در حقیقت یک زن بود که در زمان حضور خود در مقام پاپ مورد تجاوز قرار گرفته و باردار می‌شود؛ طی یک راهپیمایی از کلیسای بازیلیکای سن پیتر تا بازیلیکای لاتران وی در یک کوچه‌ی باریک وضع حمل کرده و با افشا شدن این موضوع کشته شده و در همان جا دفن می‌شود. واتیکان سیتی پایتخت کشور واتیکان است.

 


درباره حکومت در واتیکان

نوع  حکومت غالب در این کشور در حال حاضر اتوکراسی (حکومت مطلق استبدادی) است؛ قدرت تام در اختیار پاپ است. البته هیئتی از نمایندگان به نام مجلس نیز به پاپ کمک می‌کنند؛ رم پایتخت تور ایتالیا به طور کامل واتیکان را احاطه کرده است.

 

 

هنوز امکان استفاده از زبان لاتین برای کاربران عابربانک در واتیکان برای انجام تراکنش‌ها وجود دارد. بانک واتیکان تنها بانک در سرتاسر جهان است که از زبان لاتین استفاده می‌کند. نیروهای نظامی واتیکان در حال حاضر گارد سوئیس جامه‌ی اسقفی است که بیشتر با نام گارد واتیکان شناخته شده و در اصل نقش محافظ‌های شخصی پاپ را بر عهده دارند؛ در سفر به این شهر مراقب کیف‌های پول‌ خود باشید، جون این شهر به دلیل میزان جرایم ۹۰٪ درصدی شناخته شده است.

 

 

سوالات متداول معرفی شهر واتیکان

1- جمعیت واتیکان چقدر است ؟


واتیکان، که رسماً دولت شهر واتیکان را تشکیل می‌دهد، یکی از کوچکترین و کوچکترین کشورهای جهان است. بر اساس آمارهای سال 2021، جمعیت واتیکان حدود 800 نفر است. بیشتر جمعیت این منطقه از کشورهای دیگر جهان است که به عنوان کارکنان، کشیشان، نخبگان و توریست‌هایی که به این منطقه سفر می‌کنند، به واتیکان می‌آیند.

2- پایتخت واتیکان کجاست ؟


واتیکان یک شهر-دولت است و قرار دارد در قلب شهر رم در ایتالیا. واتیکان از نظر جغرافیایی در جنوب ایتالیا قرار دارد و تحت حاکمیت مستقل قرار دارد. محدوده واتیکان تنها 44 هکتار است و با اطراف آن توسط دیوارهای بلند محافظت می‌شود.

3- کشور واتیکان در کدام قاره است ؟


واتیکان یک کشور رسمی است که قرار دارد در قلب شهر رم در ایتالیا. بنابراین، واتیکان در قاره اروپا قرار دارد.

مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 5.0 از 5 | از بین 44 امتیاز دهنده به درباره واتیکان
معراج گشت آسمان