لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

فرهنگ و آداب و رسوم مردم بلغارستان

فرهنگ و آداب و رسوم مردم بلغارستان

کشور بلغارستان در سال 2004 میلادی به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درآمد و نکته مهم اینجاست که در سال 2005 میلادی اتحادیه اروپا ، درخواست عضویت بلغارستان را در این اتحادیه را پذیرفت؛ مهمترین صادرات بلغارستان اسانس گل رز می باشد ، همچنین شراب نیز از دیگر اقلام مهم صادراتی کشور بلغارستان محسوب می شود . همچنین بلغارستان چهارمین صادر کننده شراب در جهان می باشد و در ضمن پوشاک ، کفش ، آهن و فولاد ، ماشین آلات و تجهیزات و سوخت نیز از دیگر صادرات بلغارستان بشمار می روند و اینکه جمهوری بلغارستان رسما کشوری سکولار است اما در قانون اساسی آن مسیحیت ارتدکس به عنوان دین سنتی کشور ذکر شده ‌است و دارای فرهنگ و آداب و رسوم متنوع و جالبی است که در ادامه برایتان شرح می دهیم.

 

 

 

آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم بلغارستان

جالب است بدانید که 9/83% جمعیت بلغارستان را بلغاری ها و 10% را ترک‌ ها و کولی ‌ها شامل می شوند و در ضمن بسیاری از دانشمندان سراسر دنیا ریشه بلغارها را از قبایل ترک زبان آسیای میانه می‌دانند؛ همچنین گروه‌ هایی از روس ‌ها ، رومانی‌ ها ، ارمنی‌ ها ، یونانی‌ ها و سایر اقلیت ‌های کوچک دیگر در این کشور ساکن هستند و اینکه زبان رسمی این کشور ، بلغاری می باشد و اگر چه جوانان بلغاری امروزه تکلم به انگلیسی را ترجیح می‌ دهند چرا که می توانند با گردشگران نیز ارتباط خوبی برقرار کنند. لازم به ذکر است که 76%  جمعیت پیرو آیین مسیحیت نوع ارتدوکس هستند و 10% جمعیت را مسلمانان تشکیل می ‌دهند و 8/11 درصد نیز بی ‌دین می باشند ، ضمنا در بلغارستان هشتاد هزار مسلمان علوی نیز سکونت دارند و گسترش اسلام در بلغارستان را می ‌توان در تصرف این کشور توسط امپراتوری عثمانی ریشه ‌یابی نمود که تاثیرات بسزایی داشته است.

لازم به ذکر است که زبان بلغاری زبانی هندی و اروپایی و از شاخه اسلاوی جنوبی می باشد که نزدیک ‌ترین زبان به آن زبان مقدونی است . ضمنا در زبان بلغاری کهن و معاصر صدها واژه فارسی نیز نهادینه شده که در مکالمات روزمره بسیار از آن استفاده می کنند که تعداد این واژه ‌ها حدود 1000 تا می باشد که بیشتر از طریق زبان ترکی و در دوره تسلط  پانصد ساله عثمانی در این کشور، وارد زبانشان شده‌ است. توجه داشته باشید که عناصر اصلی فرهنگ سنتی بلغارستان از میراث تراکیه ‌ای ، اسلاوی و بلغار شکل گرفته شده است و شما در سفر به بلغارستان نفوذ فرهنگی یونانی ، رومی ، عثمانی ، ایرانی و سلتی نیز در فرهنگ این کشور را به وضوح مشاهده می کنید. در فرهنگ این کشور موسیقی اهمیت و ارزش چشمگیری دارد و اینکه نمونه سازهای بلغارستان عبارتند از کاوال ( فلوتی که از ته دمیده می‌ شود ) ، دودوک ( سوت بلغاری ) ، کاباگیوا ( نی‌ انبان ) ، گادولکا ( ساز زهی قوس ‌دار ) و توپان ( طبل استوانه ‌ای دو سر ) می باشد؛ همچنین شاید شنیده باشید که 70% عطر رز در بازارهای بین‌ المللی از بلغارستان می ‌آید و جشن رزها در نیمه اول ژوئن در دره گل سرخ برگزار می‌ گردد و این جشن شامل یک گردهمایی شاد همراه با رزچینی همگانی می باشد که واقعا زیبا و دیدنی است که پشنهاد می کنیم اصلا از دستش ندهید.

 

رقص بر آتش افروخته

از جمله رسم های مردم بلغارستان راه رفتن و یا رقصیدن بر روی آتش می باشد. این مراسم به زبان محلی به نام نستیناری معروف است. این مراسم در دهکده کوچکی به نام بالگاری برگزار می شود؛ این سنت در کشور بلغارستان حدود یک قرن پیشینه دارد و هر ساله مردم این کشور در ۳ ژوئن به رقص و پایکوبی با استفاده از نشان هایی بر روی دست خود می پردازند. این رقص از جمله آداب و رسوم مردم بلغارستان است که در منطقه کوهستانی استرانژا نیز برگزار می شود. رقص بر آتش افروخته از جمله رسم های مردم بلغارستان راه رفتن و یا رقصیدن بر روی آتش می باشد. این مراسم به زبان محلی به نام نستیناری معروف است. این مراسم در دهکده کوچکی به نام بالگاری برگزار می شود؛ این سنت در کشور بلغارستان حدود یک قرن پیشینه دارد و هر ساله مردم این کشور در ۳ ژوئن به رقص و پایکوبی با استفاده از نشان هایی بر روی دست خود می پردازند. این رقص از جمله آداب و رسوم مردم بلغارستان است که در منطقه کوهستانی استرانژا نیز برگزار می شود.


آداب و سنت های کشور بلغارستان

شیوه زندگی و فرهنگ مردم بلغارستان بیش از هزاران سال است که در حال پیشرفت و گسترش می باشد و همانطور که می دانید این کشور بین دو قاره مهم اروپا و آسیا قرار گرفته شده است . قابل توجه شما گردشگران اینکه اسلاوها و بقیه بلغاری ها به شدت تحت تأثیر فرهنگ های تراکیان ، ایلیری ها و یونانی ها قرار گرفتند و بطور چشمگیری به میراث جهانی کمک کردند بنابراین تصادفی نیست که اولین تمدن اروپایی در بلغارستان رشد و نمو پیدا کند؛ همچنین فرهنگ های فرانسوی و رومی در این کشور به وفور دیده می شود و اینکه سنت ها ، فستیوال ها ، آداب و رسوم و آیین هایی که در کشور خودنمایی می کند نشان دهنده معنویت عمیق این کشور و شیوه زندگی و فرهنگ پویای آن را نشان می دهد.

در ضمن در بلغارستان سنت های مربوط به دایره زندگی مانند مراسم تولد و تعمید بسیار مورد توجه و احترام می باشد و روزهای مقدس نیز در کشور بسیار محترم شمرده می شود و ضمنا معروف ترین آنها روز سنت جان ، روز سنت جورج و روز دیمیتار مقدس می باشد؛ لازم به ذکر است که بلغاری ها فرهنگ خود را توسعه داده اند و آن را هزاران سال غنی و حفظ نمودند و همچنان به پیشرفت آن ادامه داده و تمام تلاش خود را می کنند ،  بلغارستانی ها همچنین در زمینه ادبیات ، هنر ، موسیقی و معماری نیز بسیار غنی بوده و حرفی برای گفتن دارند.


فرهنگ غذایی در بلغارستان

غذاهای بلغاری نوعی غذای اروپای شرقی بشمار می رود که از آشپزی ترکی و یونانی هم تأثیراتی گرفته است ، این غذاها به علت شرایط آب و هوایی و جغرافیایی منطقه دارای سبزیجات ، گیاهان دارویی و میوه های متنوع و خوشمزه می باشند؛ همچنین انواع سوپ های سرد و گرم در اینجا به وفور وجود دارد که " Tarato "  از سوپ های سرد معروف بلغارستان است و یکی از سالادهای مخصوص این کشور که شوپسکا ( Shopska ) نام دارد که بی نظیر است و مخلوطی از گوجه فرنگی ، خیار ، پیاز و فلفل خام یا کباب شده می باشد که به همراه نمک و روغن زیتون سرو می شود که قطعا در خاطره تان نقش می بندد.

در ضمن موساکا (Moussaka) هم یکی از غذاهای معروف بلغارستان بشمار رفته که شامل سیب زمینی پخته ، گوشت قیمه شده و نوعی سس مخصوص می باشد و در این کشور نیز شیرینی های گوناگونی هم تهیه می شود که از آن جمله می توان به بانیتسا (Banitsa) اشاره نمود، دو نوع پنیر سنتی در بلغارستان نیز وجود دارد که کلی هم طرفدار آن هستند اولی Kashkaval است که زرد رنگ و شبیه به پنیر آلمانی Dutch Gouda می باشد و دومی پنیر منحصر به فرد Sirene است که نوعی از پنیر فتا می باشد و از نظر مزه شبیه پنیر فتای یونانی نیز هست و در ضمن این پنیر از شیر گوسفند ساخته می شود ، اما گاهی از شیر گاو یا بز یا مخلوط اینها هم استفاده می شود.

همچنین یک ماست محلی بلغاری هم هست که معروفیت خاصی دارد که Kiselo Mlyako نام دارد ، این ماست معمولا از شیر گوسفند یا گاو تهیه شده اما گاهی از شیر بوفالو هم استفاده می شود که طعم ویژه ای به آن می دهد و بی نظیر است؛ شاید شنیده باشید که بیش از 600 چشمه آب معدنی در بلغارستان وجود دارد که مزه کردن آنها می تواند از بهترین و طبیعی ترین و جالب ترین تجربه های شما در این کشور باشد و نیز دو نوشیدنی محلی در بلغارستان نیز هست که یکی دوغ محلی که به آن Ayran می گویند و دیگری نوشیدنی به نام boza است که از ارزن درست می شود.

معراج گشت آسمان، مجری مستقیم تور بلغارستان و معروف ترین شهر آن،  تور وارنا


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 5.0 از 5 | از بین 18 امتیاز دهنده به فرهنگ و آداب و رسوم مردم بلغارستان
معراج گشت آسمان