لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

فرهنگ و آداب و رسوم مردم مراکش

فرهنگ و آداب و رسوم مردم مراکش

تور مراکش یا مغرب کشوری است در شمال غربی آفریقا، این کشور ساحلی طولانی با اقیانوس اطلس دارد که از شمال به جبل الطارق و دریای مدیترانه می رسد و کشور مغرب از سوی خاور با کشور الجزایر، از غرب با اقیانوس اطلس، از جنوب با کشور موریتانی و از شمال با دریای مدیترانه همسایه است؛ در سال پنجاه هجری قمری با رسیدن دعوت اسلامی به آن منطقه مراکش با این دین آشنا شد، اما به طور مشخص در سال ۱۷۰ هجری قمری پس از گریز یکی از نوادگان پیامبر(ص) با نام مولا ادریس بن عبداللّه بن الحسن بن الحسن ابن علی از دست حاکمان عباسی بغداد به صورت ریشه ای و نبیادین در منطقه گسترش یافت تا اینکه مراکشیان وی را به امیرالمومنین بودن برگزیده و پس از بیعت و اعلام وفاداری با کمک او، اولین دولت اسلامی مستقل از خلافت مشرق عربی را برپا کردند که نام دولت ادریس یان به خود گرفت.

آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم مردم مراکش

درصد بیشتری از جمعیت کشورم را زنان تشکیل می دهند، حدود پنجاه و چهار درصد. تقریبا مردم کشورم مثل بقیه کشورها زندگی می کنند با اندکی تفاوت فرهنگی و آداب و رسوم که باعث شده زنان بیشتر در خانه مشغول فعالیت باشند اما با پیشرفت علم و کارآمدی زنان تقریبا آنها هم مثل مردان به فعالیت بیرون از خانه و تحصیل می پردازند هر چند در روستاها و شهرهایی که هنوز بافت قدیمی دارند سنت های قبل بیشتر رعایت می شود اکثر دختران مراکشی تحصیل می کنند و معمولاً دیپلم می گیرند و وارد دانشگاه می شوند گروهی هم در حین تحصیل ازدواج می کنند.

جریانات زیادی در کشور مراکش هست که مثلاً همه آنها در جهت تلاش برای حقوق زنان است اما نمی توان گفت که همه آنها واقعی است چرا که گاهی منظور و مقصود فقط رسیدن به اهداف سیاسی است و به هر حال می توان گفت با این جریانات وضعیت زنان کمی تغییر کرده است و مخصوصا از موقعی که پادشاه جدید مراکش محمد ششم روی کار آمده است، منشور خانواده نوشته شد و بعضی از حقوق زن در آن لحاظ شد، هر چند همه حقوق و قوانین رعایت نشده است.

انزانیا بیش از ۱۲۰ اقلیت قومی دارد و همه‌ی آن‌ها به زبان سواحلی صحبت می‌کنند تا بینشان اتحاد برقرار شود و همین موضوع، تجارت و بحث‌های سیاسی را آسان‌تر کرده و باعث شده آرامش در کشوری با این تنوع قومی برقرار باشد. البته بیشتر مردم تانزانیا به زبان انگلیسی هم صحبت می‌کنند. با این حال بهتر است چند مورد از جمله‌های کاربردی به زبان سواحلی را یاد بگیرید تا کارتان راحت‌تر شود. همچنین بیش از ۴۰% مردم تانزانیا، مسیحی و حدود ۳۵% آن‌ها مسلمان هستند؛ اما می‎توانید آیین اسماعیلیه و هندو را نیز میان آن‌ها پیدا کنید که در مجموع، دین در زندگی مردم نقش مهمی دارد و مسیحیان در کریسمس و عید پاک، بهترین لباس‌هایشان را می‌پوشند و به کلیسا می‌روند و این روزها را کنار عزیزانشان جشن می‌گیرند و مسلمانان نیز برای رمضان و عید اهمیت ویژه‌ای قائل هستند.

اگر برای قرار کاری به تانزانیا نمی‎روید، از لحاظ پوشش نیازی نیست زیاد نگران باشید و معمولاً همه‌ی مردم سعی می‌کنند خوش لباس باشند؛ زیرا این موضوع، ناخودآگاه برایشان احترام می‌آورد ولی اما نزدیک زنگبار  که بیشتر جمعیتش مسلمان هستند، مردم پوشیده‌تر لباس به تن می‌کنند و حتی خانم‌ها مویشان را هم می‌پوشانند و شما هم بهتر است برای احترام به میزبانتان، لباس‌های بیش از حد باز را در این ناحیه نپوشید و در مجموع، خانم‌ها در تانزانیا معمولاً کانگا می‌پوشند که در زبان سواحلی به معنی مرغ شاخدار است و لباس سنتی آن‌ها به حساب می‌آید و این لباس، در طرح‌ها و رنگ‌های شادی دوخته می‌شود و به دلیل به آن کانگا می‌گویند که طرح‌های اولیه‌اش به بال و پر مرغ شاخدار شبیه بوده است و در طراحی‌های جدیدش، معمولاً از یک ضرب‌المثل یا معما بر روی آن استفاده می‌کنند و البته لباس‌های سنتی دیگری نیز در تانزانیا وجود دارد که معمولاً از لحاظ جنس با کانگا متفاوت هستند.


فرهنگ مردم مراکش

ادب، احترام و فروتنی برای مردم تانزانیا اهمیت زیادی دارد که برای مثال برای پرسیدن آدرس، یکراست سر اصل مطلب نروید و ابتدا با طرف مقابل احوالپرسی کوتاهی داشته باشید و همچنین وقتی وارد یک جمع می‎شوید، بهتر است برای همه‌ی افراد وقت بگذارید و به آن‌ها دست بدهید و ترجیحاً هم از افراد میانسال شروع کنید. اگر این کار را با بی‌حوصلگی یا به سرعت انجام دهید، بی‌ادبی شما را می‌رساند که البته گردشگران می‌توانند به یک سلام ساده بسنده کنند.

اما باید به گونه‌ای باشد که فقط به یک نفر سلام نکنید که به بقیه بی‌اعتنایی شود و مردم برای سالمندان احترام زیادی قائل هستند و معمولاً گرفتن تصمیم‌های بزرگ و مهم بر عهده‌ی مرد خانواده می‌باشد و کنترل خشم یا احساسات نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که علاوه بر آن، یادتان باشد که همیشه برای غذا خوردن و تعارف کردن از دست راست استفاده کنید و برای مورد خطاب قرار دادن دیگران هم بهتر است آقا، خانم، دکتر یا عنوان متناسب با شغلشان را قبل از اسمشان بیاورید.

در این کشور از سنین کودکی به بچه‌ها یاد می‌دهند که حتماً قبل از صرف غذا باید دست‌هایشان را بشویند و حتی بزرگسالان نیز تا قبل از شستشوی دستشان، غذا خوردن را شروع نمی‌کنند ، بنابراین در خانه‌های کوچک، برای مهمانشان کاسه‌ی آب می‎آورند کهتوصیه می‌کنیم حتی اگر زیاد گرسنه‌ نیستید، کمی از همه‌ی غذاهایی که برایتان می‌آورند امتحان کنید و یادتان باشید که غذایتان را بو نکنید؛ زیرا نوعی توهین به میزبان به حساب می‎آید.

بسیاری از آداب و رسوم، قوانین و روش‌های موجود در اسلام تأثیر چشمگیری بر مردم و فرهنگ مراکش داشته چراکه مذهب رسمی این کشور است و پیروی از اصول اسلام منجر به استحکام زیربنای خانواده‌ شده که به طبع آن فرزندان موظف‌اند پدر و مادر سالخورده خود مراقبت کنند و در نتیجه تعداد خانه سالمندان در مقایسه با فرهنگ غربی بسیار کم است و این کشور جامعه‌ای مردسالار دارد اما دولت تلاش کرده حقوق زنان و کودکان را بیشتر و بهتر کند که باید بدانید که زنان حق ورود به مکان‌هایی نظیر چایخانه‌ها را نداشته و در سایر مکان‌ها مثل دادگا‌ه نمی‌توانند به صورت مختلط بنشینند.


لباس سنتی مراکش

لباس سنتی این کشور جیلابا  است، البته لباس دیگری به نام کفتان  دارند که مخصوص عروسی است و معمولاً با صندل چرمی می‌پوشند که البته زن‌ها در مراسم عروسی کفتان را با کفش پاشنه‌دار ست می‌کنند. امروزه نسل جوان معمولاً از این لباس‌ها استفاده نکرده و لباس‌های غربی مانند تی‌شرت و شلوار جین و کت و شلوارهای جدید می‌پوشند و مراسم عروسی در این کشور خیلی جالب است و داماد باید قبل از عروسی یکسری هدیه به همسرش بدهد که در این میان باید هدایای خاصی مثل حنا یا شیرینی نیز باشد و طبق رسم، عروس همراه با فامیل خود به حمام سنتی مراکشی می‌رود که بعد نوبت به مراسم معروف حنای مراکشی می‌رسد که یک فرد ماهر طرح‌های معناداری را روی دست و پای عروس با حنا می‌کشد و عروسی در همه جای کشور ۴ تا ۸ ساعت ادامه دارد و از یک نوع صندلی تزئینی سنتی به نام آماریا برای جابجایی عروس و داماد استفاده می‌کنند.

مردم مراکش انسان‌های خونگرم و مهربانی هستند که آوازه مهمان‌نوازی آنها در جهان پیچیده است و در همان دیدار اول بدون اینکه شناختی از شما داشته باشند از سلامتی و احوال خانواده‌تان سوال می‌پرسند، شما را به خانه خود دعوت کرده و هر غذایی که دارند پیشکش‌تان می‌کنند و برای روابط شخصی ارزش قائل بوده، از کمک به دیگران لذت می‌برند و در این راه به دنبال منافع خود نیستند و احترام و عزت فردی بیشترین اهمیت را برای آنها دارد پس مواظب باشید از این مرز قرمز عبور نکنید که در غیر این صورت باعث خراب شدن یک رابطه دوستی شده‌اید.


 

 

 

 


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 4.8 از 5 | از بین 14 امتیاز دهنده به فرهنگ و آداب و رسوم مردم مراکش
معراج گشت آسمان