لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

فرهنگ و آداب و رسوم مردم ایتالیا

فرهنگ و آداب و رسوم مردم ایتالیا

فرهنگ ایتالیایی با هنر، خانواده ، معماری، موسیقی و غذا پیوند عمیقی و گسترده ای دارد  ، این کشور زادگاه امپراطوری روم و مرکز اصلی رنسانس بوده است و فرهنگ آن طی قرن‌ها بسیار غنی تر و مهمتر شده است؛ در ضمن حدود 96 درصد از جمعیت ایتالیا را خود ایتالیایی‌ ها تشکیل داده اما قومیت ‌های دیگری هم در این کشور زندگی می ‌کنند و همچنین عرب‌ های آفریقای شمالی ، آلبانیایی ‌ها ، اتریشی ‌ها و آلمانی ‌ها باقی جمعیت این کشور زیبا را تشکیل می ‌دهند و همچنین کشورهای هم مرز با ایتالیا ، فرانسه ، سوئیس ، اتریش و اسلوانی نیز هستند و هر کدام به نوعی با این سرزمین در تعامل فرهنگی هستند و از این کشورها سالانه هزاران گردشگر به اینجا سفر می کنند . یکی از بهترین فرصت ها برای شرکت در تور ایتالیا و آشنایی با فرهنگ غنی آن، نوروز است. این سفر می تواند یک تعطیلات کاملا متفاوت برای تان بسازد. 

فرهنگ ایتالیایی با هنر، خانواده ، معماری، موسیقی و غذا پیوند عمیقی و گسترده ای دارد

آشنایی با فرهنگ مردم ایتالیا

خانواده یکی از مهمترین ارزش ‌ها در فرهنگ مردم ایتالیا به شمار می ‌رود ، همچنین یکپارچگی و وحدت خانوادگی این ملت بر خلاف طرز تفکر غربی ها بر پایه و اساس خانواده شکل گرفته است؛ جالب است بدانید که ایتالیایی‌ ها دورهمی ‌های خانوادگی بسیار زیادی دارند و از اینکه با خویشان خود وقتشان را بگذرانند لذت می ‌برند ، آن‌ ها فرزندان خود را جوری تربیت و تشویق می‌ کنند تا در دوران بزرگسالی و بعد از ازدواج نیز این رابطه نزدیکشان را با خانواده را حفظ می کنند و خانواده خود را در هیچ شرایطی تنها نگذرانند و  مورد بعدی اینکه مذهب اصلی در کشور ایتالیا کاتولیک رومی محسوب می شود؛ جالب است بدانید که ایتالیایی ‌ها اکثر تعطیلات مسیحی شامل کریسمس و عید پاک شان را جشن می ‌گیرند و کلی تفریح می کنند و اینکه در روز " پاسکوئِت (Pasquetta) " که دوشنبه بعد از عید پاک می باشد ، خانواده‌ ها به پیک نیک می روند و آغاز فصل بهار را به جشن و پایکوبی می ‌پردازند؛ ضمنا روز اول نوامبر یک تعطیل رسمی مذهبی در ایتالیا می باشد  و به روز قدیسین شناخته و معروف می باشد و در این روز اغلب مردم آرامگاه رفتگان خود را با دسته‌ های گل های زیبا تزئین می‌ کنند . 

 

آشنایی-با-فرهنگ-مردم-ایتالیا


نکته بعدی این است که در بسیاری از شهرهای کوچک ، مردم قدیس حامی شهر را در روزی مشخص گرامی داشته و برای مثال در روز نوزدهم سپتامبر جشنی برای حامی شهر ناپولی " سن جِنارو (San Gennaro) برگزار می ‌گردد؛ همچنین جشن ظهور و تجلی مسیح در ششم ژانویه بسیار شبیه به کریسمس می باشد و طبق افسانه‌ ها " بِلفانا (Belfana) پیرزنی سوار بر جارو برای کودکان هدیه می‌ خرند و در 25 آوریل نیز روز آزادی این کشور در سال 1945 میلادی و پایان جنگ جهانی دوم در ایتالیا را یادآوری می‌ کند و برایشان ارزش و اهمیت ویژه ای دارد؛ لازم به ذکر است که ایتالیا ، کشور لذیذترین و مشهورترین غذاهای دنیا ، سرزمین ‌های سرسبز و باغ‌ های انگور ، قایق های شناور در کانال های ونیز و زیباترین و با عظمت ترین بناهای تاریخی در جهان می باشد و کشور بزرگی که تاریخی ریشه ‌دار و غنی به دوش می کشد و همین مسئله باعث شده که تنوع فرهنگی در این کشور به اوج خود برسد؛ همچنین سنت‌ ها ، آداب و رسوم و فرهنگ ایتالیا ، از منطقه‌ ای به منطقه‌ دیگر متفاوت می باشد و به عنوان مثال آداب و رسوم ایتالیایی‌ های منطقه‌ سیسیل ، ونتو و کامپانیا کاملا با یکدیگر در تناقض می باشد .


هنر و معماری در کشور ایتالیا

کشور ایتالیا محل تولد تعدادی از سبک ‌های معماری معروف در جهان است که شامل کلاسیک رومی ، رنسانسی ، باروکی و نئوکلاسیک می باشد ، این کشور برخی از مشهورترین سازه‌ های تاریخی دنیا مانند کولوسئوم و برج پیزا  معروف را در خود جای داده است و سالانه گردشگران بسیار زیادی از سراسر دنیا را به سمت خود جذب می ‌کند؛ همچنین در فلورانس ، ونیز و رم ، موزه ‌های متعددی نیز وجود دارد اما هنر را در کلیساها و ساختمان‌ های عمومی به وضوح می توان مشاهده نمود و شاید مهمترین بنا نقاشی شده سقف نمازخانه " سیستین (Sistine chapel) در واتیکان باشد که توسط هنرمند شهیر، میکل آنژ مشهور در بین سال ‌های 1508 تا 1512 میلادی طراحی شد و اینکه ایتالیا مهد اپرا و برخی از معروف ‌ترین نمونه‌ های نظیر آن نیز به شمار می‌ رود که پیشنهاد ما این است که در سفر به ایتالیا اینجا را از دست ندهید .


مورد قابل توجهی که در ایتالیا به چشم می خورد این است که تعدادی خانه مد و فشن جهانی مانند آرمانی ، گوچی ، بنتون ، ورساچه و پرادا نیز در ایتالیا متولد شدند که طرفداران جهانی نیز دارد؛ در ضمن کشور ایتالیا مهد بسیاری از سبک ‌های معماری از جمله معماری کلاسیک رومی ، رنسانس، باروک و نئوکلاسیک نیز هست و سبک معماری ایتالیا از سبک‌ های قدیمی اتروسک و یونانی آغاز می‌ گردد و طی سالهای آینده پیشرفت کرده و سبک کلاسیک رومی را نیز در بر می ‌گیرد و به مرور زمان ، دوران رنسانس و باروک نیز بر معماری ایتالیا تاثیر گذاشته است؛ معماری روم باستان ، عناصری از معماری یونانی در حدود دو قرن قبل از میلاد را اقتباس کرده است و در نهایت سبک ‌های متنوعی از معماری را به وجود آورده است ، همچنین استفاده از گنبد‌ها و طاق‌ های قوسی و ترکیب آن با دانش دقیق آنها در ساخت مواد اولیه آن باعث شده که رومیان باستان بسیاری از شاهکارهای بی ‌نظیر و زیبای معماری را در ایتالیا بنا نمایند برای مثال : تماشاخانه‌  کلوسئوم (Colosseum) ، قنات‌ های رومی ، حمام‌ های   Diocletian و Caracalla نمونه ‌های مشهوری بنا از این شیوه‌ معماری هستند که جزو جاذبه های گردشگری ایتالیا محسوب می شود .

 

فرهنگ لباس در ایتالیا 

ایتالیایی‌ ها به خاطر سبک لباس پوشیدنشان بسیار شهره عام و خاص هستند و سبک لباس پوشیدن در این کشور برخلاف اروپا و آمریکای شمالی ، معمولا خیلی رسمی و مطابق مد روز می باشد . ایتالیایی ‌ها به این مشهور هستند که در هر موقعیتی ، لباس مناسب آن شرایط را انتخاب کرده و می ‌پوشند؛ لباس‌های باز را معمولا برای فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و رستوران‌ها مناسب نمی‌دانند و استفاده از آن را به استخر و سواحل محدود می‌کنند. به علاوه، پوشیدن لباس‌های جین را در رستوران و کلیساها نمی‌ پسندند؛ تاریخچه‌ی غنی و سنت‌های متفاوت این کشور موجب تنوع فرهنگی بی‌نظیری شده است. به دنبال این تنوع فرهنگی، لباس‌های سنتی نیز از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگر، متفاوت هستند. سبک پوشش در شمال ایتالیا متاثر از لباس‌های روستایی در قرون وسطی است؛ در منطقه‌ی ونتو، لباس سنتی زنانه شامل دامن‌ها  و نیم‌تنه‌های گلدوزی شده و پیراهن است. این لباس معمولا به همراه یک کلاه که با ظرافت هر چه تمام‌تر با طرح‌هایی از گل و میوه تزیین شده است، پوشیده می‌شوند؛ زنان معمولا پیراهن سفید به تن می‌کنند و نیم‌تنه‌هایشان دارای دکمه و بدن آستین است. پیش‌بندی در جلوی لباس خود می‌بندند و از کلاه یا روسری برای پوشش سر استفاده می‌کنند. کفش‌هایشان معمولا از چوب تهیه می‌شوند و  scarpete نام دارند؛ پوشش مردان در مقایسه با لباس سنتی زنان، ساده‌تر است و معمولا دارای دکمه، سنجاق و تزیین‌هایی با قلاب‌دوزی است. یک دست لباس سنتی مردانه شامل پیراهن سفید، جلیقه‌ی باز یا دکمه‌دار ، نیم‌شلوار و گاه یک کلاه است؛ بیشتر این لباس‌های سنتی معمولا از نوعی پشم ضد‌آب به نام orbace تهیه می‌شوند؛ جنوب ایتالیا به داشتن لباس‌هایی سنتی با رنگ‌های زنده و پیش‌بندها و شال‌هایی با رنگ روشن معروف است.


فرهنگ غذایی در ایتالیا

ایتالیا کشوری در جنوب تور اروپا و پایتخت آن شهر رم است؛ این کشور از شبه‌جزیره ایتالیا و دو جزیره سیسیل و ساردِنی در دریای مدیترانه تشکیل شده‌است؛ امروزه ایتالیا کشوری توسعه‌یافته است و جزو هشت کشور صنعتی به ‌شمار می‌آید؛ در سواحل جنوبی ایتالیا ماهی و میوه های دریا نقش بسیار مهی در آشپزی آنها دارد؛ مردم نواحی شمال غربی ایتالیا به شکار و کشاورزی و دامداری گرایش داشتند و از گوشت پرنده و گوشت قرمز و تره بار و نان استفاده می کردند. پایه آشپزی هر منطقه ای از ایتالیا با فراورده های خاص آن منطقه شکل گرفته است؛ برای مثال در شهر میلان در شمال شبه جزیره در دامنه سبز کوه های آلپ بیشتر برنج، گوشت گوساله، بلغور ذرت و پنیر گونزولا مصرف دارد؛ از طرف دیگر در بندر ونیز در کنار دریای آدراتیک عطر ماهی با ذائقه مردم بیشتر سازگار است. همچنین در سواحل جنوبی شهر پیتزا و پاستا وجود دارد؛ در همه غذاهای ایتالیایی دو نکته مشترک است: یکی تازگی مواد و دیگری سادگی در پخت و پز. کدبانوهای ایتالیایی مواد مورد نیاز خود را روزانه در بازار محلی تهیه می کنند، به همین دلیل است که در خانه هایشان کمتر فریزر دیده می شود. ذائقه این مردم در برابر تازگی و ماندگی غذا بسیار بالاست و نوع غذا از این فصل تا فصل بعدی تغییر می کند.

 


غذاهای خوشمزه و معطر ایتالیایی از چند ماده اصلی تهیه می شوند این مواد عبارتند از:


پنیر: در ایتالیا حدود 400 نوع پنیر ساخته می¬شود. این پنیرها به سه گروه نرم (مثل گورگونزولا)، نیمه نرم( مثل موتزارلا) و سفت (مثل پامزان) تقسیم می شوند. پنیر همیشه بر سر سفره های ایتالیایی هست و کمتر غذایی بدون پنیر پخته می شود؛ ادویه:ادویه های اصلی ایتالیایی عبارتند از جوزبویا، دارچین، میخک و فلفل سیاه و سفید که در آشپزی فرانسوی به چارگیاه معروف است؛ روغن زیتون: روغن زیتون برای مردم ایتالیا موهبتی است که هیچ روغ دیگری جای آن را نمیگیرد. روغن زیتون بکر یا بودار در سالاد و غذاهای خام به کار می رود و روغن های بی بو در غذاهای پخته. 


زیتون: زیتون پای اصلی سفره ایلیایی هاست. زیتون سبز معمولا در خوراک مرغ و گوشت و زیتون سیاه در پاستا و خوراک های دریایی به کار می رود. انواع زیتون درسته یا هسته گرفته یا میان پر هم به صورت اردور خورده می-شود؛ حبوبات: رایج ترین بنشن ها عبارتند از لوبیا سفید و قرمز، نخود و باقلا سبز که بیشتر آن را می پزند و با روغن زیتون به عنوان پیش غذا استفاده می کنند.
سیر: سیر در بیشتر غذاها به مقدار اندک به کار می رود. معمولا یکی دو پر سیر له کرده را در سرکه سالاد یا در روغن زیتون می اندازند.
سبزی های خشک و تازه: سبزی هایی از قبیل ریحان، ترخون، رزماری، جعفری، اُرِگانو(نوعی آویشن) و برگ بو.

گوجه فرنگی، سرکه، فِنِل(گیاهی از خانواده شوید)، ماهی، پیاز، فلفل سبز و قرمز نیز از دیگر مواد بسیار مهم آشپزی ایتالیایی است.
صبحانه ایتالیایی سبک است و اغلب شامل یک فنجان قهوه (شیر گرم برای بچه ها)، کلوچه یا نان است. ناهار ایتالیایی دو دور دارد، ابتدا پیش غذاها(آنتی پاستو) که بسیار متنوع و گسترده هستند و شامل نان های بروشتا و کراستینی، پنیرهای پارمزان و موتزارلا، سالادهای دریایی، اسفناج و سوسیس می شود. پس از آن پاستا، پولنتا(پوره آرد ذرت) با سس مخصوص خورده می شود.

شام ایتالیایی با سوپ آغاز می شود. اگر شام مفصل باشد سوپ رقیق و زلال است، در غیر اینصورت با انواع سبزی، ماهی، پنیر و پاستا ماه دار می شود و به جای شام خورده می شود. غذای اصلی، معمولاً حاوی گوشت قرمز یا مرغ یا ماهی است گرچه گاهی نوعی خوراک تخم مرغی یا تره بار و پنیر جای آن را می گیرد.؛ تره بار تازه و آبدار پای خوراک اصلی گذاشته می شود. در میان تره بار غالبا بادمجان و کدو سبز به چشم می خورد و بدلیل اینکه پیش از غذای اصلی پاستا یا ریسوتو خوره می شود سیب زمینی در بین این تره بار وجود ندارد؛ دسر(دولچه) آخرین بشقاب غذا در ایتالیاست که انواع میوه مانند تمشک، انجیر، انگور، پرتقال و ... را به صورت فصلی میل می کنند. دسرهای میوه به چند صورت آبمیوه، تکه های قاچ شده یا به صورت سالاد میوه تهیه می¬شود. از دسر های معروف ایتالیا می توان به تیرامیسو، پاناکوتا، نان خامه ای و کرم کارامل اشاره کرد؛ دسر آخرین بشقاب وعده غذایی است اما در حقیقت این پایان برنامه نیست. آنها پس از تمام شدن دسر قهوه اسپرسو می نوشند؛ در پایان باید گفت ایتالیایی ها به غذایی که می خورند عشق می ورزند و می گویند اگر حال و حوصله آشپزی ندارید سریع از آشپزخانه بیرون بروید، آشپزی کاری نیست که آن را بدون انگیزه و علاقه انجام دهید. پس اگر حوصله آشپزی دارید با ما همراه شوید.

 

 


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 4.6 از 5 | از بین 94 امتیاز دهنده به فرهنگ و آداب و رسوم مردم ایتالیا
معراج گشت آسمان