لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

فرهنگ و آداب و رسوم مردم اوکراین

فرهنگ و آداب و رسوم مردم اوکراین

آشنایی با فرهنگ ، عقاید و تاریخ ملل های  مختلف باعث ایجاد انگیزه در زندگی شخصی افراد خواهدشد. یکی از راه‌های آشنایی با فرهنگ دیگر کشورها، سفر کردن به آن کشور است که علاوه بر آشنایی با فرهنگ مردم آن منطقه، می‌توان از زیبایی‌های طبیعی و انسانی، لذت برد و همچنین مطالعه‌ تاریخ کشورهای مختلف باعث آشنایی با خلق‌ و خوی مردم آن کشور (طی مرور زمان) خواهد شد. کشور اوکراین، دارای تاریخ و فرهنگ عمیقی است که در اینجا به بررسی مهمترین آن‌ها پرداختیم سفر به اوکراین در نوروز باعث درک عمیق فرهنگ و درک هنجارهای موجود میان مردم کشور اوکراین خواهد شد.

آشنایی با فرهنگ ، عقاید و تاریخ ملل های مختلف باعث ایجاد انگیزه در زندگی شخصی افراد خواهد شد و یکی از راه‌های آشنایی با فرهنگ دیگر کشورها، سفر کردن به آن کشور است

آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم اوکراین

مردم اوکراین نیز، هنوز از رقص سنتی و بازی‌های قدیمی خود لذت می‌ برند . رقص قدیمی مردم اوکراین از روستاهایی سرچشمه گرفته که ریشه‌ آن به فرقه‌های مذهبی باز می‌گردد. در قدیم، این رقص سنتی، در مردان و زنان به‌صورت جداگانه صورت می‌گرفت اما امروزه، ترکیب زنان و مردان در این رقص سنتی، زیبایی خاصی را به نمایش می‌گذارد و در طول سال، کشور اوکراین شاهد جشن‌های زیادی ازجمله کریسمس، عید پاک، عید گلریزان و عید ایوانا می‌باشد و البته پاییز هر سال یک جشنواره‌ طولانی نیز در این کشور برگزار می‌شود ؛ حدود ۵۰۰۰ موزه و ۴۵۰۰۰ کتابخانه‌ عمومی در اوکراین وجود دارد که از این تعداد، ۱۴ کتابخانه‌ آن دولتی می‌باشد. در کتابخانه‌های این کشور حدود ۷ میلیون نسخه کتاب، به ثبت رسمی رسیده است. موزه‌ی ملی هنر اوکراین، موزه‌ی تاریخی ملی اوکراین، موزه‌ی چرنوبیل ( Chernob yl ) از جمله موزه‌های اوکراین هستند که همگی نشان از ژرف هنر، تاریخ و سنت این کشور دارد.

 

فرهنگ در اوکراین


و اکراینی ها اهمیت و ارزش فراوانی برای مهمان قایلند و حاضرند چندین روزوقت وانرژی خود را برای مهمان صرف کنند و نگرش سنتی مردم اوکراین پذیرایی نامحدود از مهمان است و آنها هرگز به مهمان خود لیوان آب سرد تعارف نمیکنند، زیرا باور دارند که به سرد شدن رابطه میانجامد ؛ امروزه در زندگیهای مدرن و به ویژه در مناسبات تجاری، بطری آب روی میزها است ولی این موضوع نشانه کمرنگ شدن اعتقادات مردم نیست و در اوکراین بر خلاف فرهنگ برخی از نقاط جهان مانند آمریکا، در معرض هوای سرد قرار گرفتن را عامل بیماری شمرده و آن را بسیار بدتر از هوای گرم میدانند. اوکراینیها تا جایی که بتوانند از جریان هوای سرد دوری میکنند. بیشتر مردم اوکراین باسواد هستند. امروزه دراین کشوربیش از ده ها دانشگاه و موسسه آموزش عالی وجود دارد و فرهنگ اوکراینی ریشه در کشاورزی داشته و به همین دلیل خانواده و فامیل نقش مهمی در زندگی مردم دارد، هنوز هم بسیاری از مردم ساکن در مناطق شهری، پدربزرگ و مادربزرگ یا افراد فامیل دیگری در روستاها دارند. ضمنا بسیاری از خانواده ها هنوز به شکل گسترده شامل پدربزرگ و مادربزرگهایی هستند که نگهداری از نوه هارا بر عهده دارند.

 

مردم اوکراین


لازم به ذکر است که بدانید دین مسیحیت تاثیرات بسزایی در آداب و سنن جامعه اوکراینی داشته است. چرا که اکثر مردم این کشور مسیحی هستند. جایگاه زن و مرد در جامعه، هنوز رنگ و بوی سنتی را حفظ کرده است و مادر بزرگ ها و پدربزرگ ها نقش «بزرگ خانواده» را بازی می کنند. همان طور که می دانیم به علت موقعیت جغرافیایی اوکراین که در بین دو قاره ی اروپا و آسیا قرار گرفته است، فرهنگی مرکب از فرهنگ شرقی و غربی را کسب نموده است و به طوری که در معماری های شهرهای این کشور آثار دوره امپراتوری بیزانس مشاهده می شود و حتی تاثیرات فرهنگی زیادی در موسیقی و هنر این کشور از فرهنگ کشورهای همسایه به چشم می خورد. مهم ترین تاثیرات فرهنگی مربوط به دوره رنسانس از طریق لهستان وارد اوکراین شده است ؛ موسیقی در اوکراین با تاریخی طولانی و پرتاثیر، بخش عمده‌ ای از فرهنگ این کشور را تشکیل می‌دهد. از موسیقی بومی سنتی تا موسیقی کلاسیک و مدرن راک، اوکراین لیست بلندی از موسیقی‌ دان‌ های برجسته‌ای چون چایکوفسکی و اوکان الزی را در سطح بین‌ المللی شناسانده‌ است.

 

روابط اجتماعی مردم اوکراین


عادات اجتماعی مردم اوکراین

1 - وقتی وارد خانه ها یا عبادتگاهها می شوید، کفش خود را بیرون در بیاورید.

2 - در هنگام ورود به عبادتگاهها و مراکز اسلامی مانند مسجد حجاب اسلامی را رعایت و در ورود به چنین اماکنی سر و شانه و بازوهای خود را بپوشانید.

3 - بعضی از مساجد برای بازدیدکنندگان خانم روسری ارائه می کنند.

4 - عکسبرداری از اماکن مذهبی مجاز می باشد ولی یکدیگر را بغل نکنید.

5 - در آغوش گرفتن و بوسیدن در اماکن عمومی خوشایند نیست.

6 - لباس های بدن نما برای خانم ها ناپسند است.

7 - با انگشت سبابه به افراد ، جاها و اشیا اشاره نکنید ؛ ترجیحا برای اشاره از انگشت شست دست راست در حالی که چهار انگشت در زیر آن تا شده اند استفاده کنید.

به طور کلی اوکراینی ها  آدمهایی آرام، خونگرم و بخشنده هستند ولی دارای مقداری احکام سخت هستند.


سنت ها و مراسم ازدواج در اوکراین

مراسم سنتی ازدواج در اوکراین بسیار شاد و مفصل است و همراه با رقص و آواز، بازی های مختلف و مهیج و تفریحات فراوان است و لباس عروس اوکراینی در هر منطقه متفاوت است، اما در این لباس معمولا از گلدوزی ها و نقش و نگارهای سنتی استفاده می شود و موهای عروس هم با سرپوش ها یا گل های طبیعی تزیین می شود.

 

سنت ها در اوکراین

 

 


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 4.9 از 5 | از بین 24 امتیاز دهنده به فرهنگ و آداب و رسوم مردم اوکراین
معراج گشت آسمان