لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

فرهنگ و آداب و رسوم مردم کرواسی

فرهنگ و آداب و رسوم مردم کرواسی

مردم کرواسی بسیار خانواده دوست و مهربان هستند و همواره روابط بسیار نزدیکی با فامیل‌ و آشنایان دور و نزدیک خود برقرار می‌ کنند و اینکه یکی از رسومات رایج در این کشور ، نگهداری از والدین سالمند به جای فرستادن آن‌ها به خانه سالمندان بوده و این فرهنگ غنی و همبستگی و مهربانی را می ‌توان در ترانه ‌ها ، لباس‌ ها ، رقص‌ ها ، افسانه ‌های بومی و مراسم آئینی این کشور به وضوح حس کرد.

مردم کرواسی بسیار خانواده دوست و مهربان هستند و همواره روابط بسیار نزدیکی با فامیل‌ و آشنایان دور و نزدیک خود برقرار می‌ کنند

فرهنگ های دوستانه و خانوادگی در کرواسی

اگر در یک مراسم دوستانه یا یک مراسم اجتماعی شرکت کردید و در حین معرفی افراد جدید به مهمانان ، اول با معرفی خانم ‌ها شروع کردند جا نخورید این سنت آنهاست که در فرهنگ کرواسی ابتدا بانوان و به ترتیب سن افراد معرفی را آغاز می ‌کنند پس اطلاع داشته باشید؛ ضمنا شما گردشگران بدانید که معمولا تا زمانی که کروات ها به شما این اجازه ندادند حق ندارید افراد را با اسم کوچک صدا کنید . نکته دیگر این است که کروات ‌ها در ابتدا با دست دادن ، ارتباط چشمی و جملات احوالپرسی بر اساس زمان با یکدیگر معاشرت را آغاز می‌کنند.

 در نهایت دوستس صمیمانه ای را شکل می دهند و اینکه احوالپرسی نکردن با کسی در یک مراسم یا دورهمی که به طور معمول نیاز به این کار دارد یک توهین بسیار بزرگ و جدی در آداب و رسوم اجتماعی کرواسی محسوب می‌ گردد.


فرهنگ خاص خواستگاری ، نامزدی و عروسی در کرواسی

روش سنتی درخواست ازدواج در کرواسی با هدیه دادن یک سیب که سکه‌ ای به آن چسبیده از طرف پسر جوان به دختر مورد علاقه اش آغاز می‌ گردد و این سیب نمادی از درخواست ازدواج در این کشور محسوب می‌ گردد. اگر دختر این سیب را بپذیرد دو نفر با هم به طور رسمی نامزد شده و یک رسم سنتی دیگر ازدواج در کرواسی که برای جوانان امروزی اندکی عجیب به نظر می‌رسد ، خریدن عروس می باشد ، بله عجیب است و نکته دیگر سنت ازدواج در این کشور به این صورت است که داماد آینده به طور مرسوم دختر را از پنجره اتاقش صدا زده و از او درخواست ازدواج می‌کند. 

از اینجا معامله آغاز می گردد و قیمت آن‌ قدر بالا می ‌رود تا خانواده دختر، عروس آینده را به داماد بدهند در اصطلاح خودمان بله را بگیرند و بعد از اتمام معامله داماد باید قول بدهد که تا پایان عمر از عروس خود مراقبت کند و به او احترام می‌ گذارد و خوشبختش کند . این رسم در واقع خیلی حول محور پول نمی‌ چرخد بلکه داماد باید سخاوت خود را به خانواده عروس ثابت کند تا بدانند دخترشان چقدر برای پسر جوان با ارزش و با اهمیت است؛ بعد از مراسم ازدواج قبل از آن که عروس وارد خانه جدید خود شود باید چیزی را به سمت پشت بام پرتاب کند و این وسیله می ‌تواند هر چیزی از بطری نوشیدنی تا سیب باشد . اگر شی پرتاب شده به بام نمی ‌رسید و دوباره به زمین باز می‌ گشت گفته می ‌شد که این زوج به زودی از هم جدا خواهند شد و این سنت عجیب دیگری است.


سنت های خاص مردم کرواسی

تمام رسم و رسوماتی که در بالا از آن‌ ها یاد شد در روزگار جدید خیلی رعایت نمی ‌شوند اما در بسیاری مناطق روستایی و سنتی این کشور هنوز هم می ‌توان آین سنت را مشاهده نمود . قابل توجه شما عزیزان اینکه همان طور که حال و هوای مدرن به تدریج کل کشور را در بر می‌گیرد ، برخی از این رسم ها را تنها در کتاب‌ ها می‌ توان خواند یا از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود ، اما بلد بودن این رسوم خود یک ارزش مهم در کرواسی بشمار می رود.

اگر به خانه یک کروات دعوت شدید و اشتهای خوبی هم داشتید، اصلاً لازم نیست نگران باشید زیرا پر خوری شما برای میزبان نوعی تعریف محسوب شده و هیچ کس شما را به خاطر آن قضاوت نمی‌کند؛ مردم کرواسی عاشق روحیه طنز پرداز هستند و شوخی‌ها را توهین آمیز نمی‌پندارند؛ اگر در جمعی دست مایه شوخی افراد شدید این امر را جدی تلقی نکرده و از لحظات خود لذت ببرید؛ فوتبال یک ورزش بسیار پر طرفدار در این کشور به شمار می‌رود و معمولاً مردم کرواسی را در حال صحبت‌های پر شور درباره این ورزش می‌بینید. غذا بخش مهمی از فرهنگ کشور کرواسی به حساب می‌آید و اولین کتاب آشپزی آن‌ها در سال ۱۸۱۳ نوشته شد که شامل ۵۵۴ غذا بود.


اگر به خانه کسی دعوت شدید، به همراه بردن کادو برای میزبان امری مؤدبانه و رایج بوده و گل می‌تواند یکی از گزینه‌های خوب باشد. خریدن شکلات یا شیرینی برای کودکان منزل یکی از موارد واجب است! اگر با یک کروات در حال معاشرت و گفتگو بودید توجه داشته باشید که آن‌ها برای استقلال کشور خود بسیار جنگیده‌اند و در دهه ۱۹۹۰ بالاخره توانستند آن را به دست آورند. یکی از بدترین راه‌های توهین به آن‌ها جمع بستن یا یکی دانستنشان با سایر ملت‌های یوگوسلاوی سابق به شمار می‌رود.

برای مورد خطاب قرار دادن افرادی که با آن‌ها صمیمی نیستید از واژه «Vi» به معنی شما استفاده کنید.
برای معرفی افراد به دیگران به نحوه‌ای که خودشان به معرفی خود می‌پردازند به دقت گوش کنید. اگر کسی عنوان یا لقبی در نام خود داشت حتماً شما هم باید آن را به کار بگیرید؛ معمولاً کروات‌ها با افرادی که نمی‌شناسند رو بوسی نکرده و تنها به دست دادن و ارتباط چشمی اکتفا می‌کنند. مردم کرواسی موقع صحبت با یکدیگر اغلب یکدیگر را لمس کرده و اگر خیلی صمیمی باشند بسیار نزدیک به هم می‌ایستند. همچنین با توجه به اینکه آن‌ها بسیار با اشتیاق صحبت می‌کنند اگر موقع معاشرت متوجه شدید طرف مقابل شما با صدایی بلندتر صحبت می‌کند تعجب نکنید.

 

 


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 0 از 5 | از بین 0 امتیاز دهنده به فرهنگ و آداب و رسوم مردم کرواسی
معراج گشت آسمان