لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

آشنایی با مناطق گردشگری رم

آشنایی با مناطق گردشگری رم

شهر بسیار زیبای تور رم که آن ‌را با لقب شهر ابدی می شناسند و به شهرت جهانی رسیده است و اینکه بزرگترین و پر‌جمعیت ‌ترین شهر تور ایتالیا بشمار می رود که روزگاری این شهر پایتخت جهان و قلب امپراطوری عظیم رم بوده است؛ این شهر شگفت‌انگیز و زیبا با تاریخچه 2500 ساله ‌اش ، بنا‌های تاریخی و موزه‌ های بی ‌نظیری که در خود جای داده است جزو پرطرفدارترین و اصلی ‌ترین مقصد گردشگران و توریست های ایتالیا و حتی قاره سبز اروپا می باشد؛ در ضمن مجسمه‌ های زیبای بسیار زیاد شهر رم را قطعا شما بازدید کنندگان نتوانید در هیچ جای جهان به این شکل و در قالب یک کلکسیون منحصر به فرد و بزرگ ببینید و اینکه شما گردشگران رم این امکان را دارید که شاهکار‌های هنرمندان معروفی چون میکل آنژ و داوینچی‌‌ و در واقع اوج هنر مردم این گوشه‌ از دنیا را از نزدیک ببینند و کلی لذت ببرند و در ضمن بدانید که در سفر به رم آثار هنری و زیبایی‌ هایش تمام ‌نشدنی ‌هستند.

جاذبه های گردشگری رم

کلوسئوم

کلوسئوم یکی از مهمترین و شاید مشهورترین جاذبه‌ گردشگری در رم بشمار رود چونکه این بنا ، آمفی ‌تئاتری است با معماری بی ‌نظیر و منحصر به فردش که در واقع تجلی ‌بخش هنر ایتالیایی‌ ها و همچنین یادآور نبردهای گلادیاتورها در گذشته‌ های دور می باشد؛ این بنا که از سال هشتاد میلادی تاکنون صدمات بسیار زیادی متحمل شده است ، همچنان نمادی از بزرگی و شکوه امپراطوری رم باقی مانده است و به شهرت جهانی رسیده و همان طور که برج ایفل نمادی از پاریس  می باشد ، آمفی تئاتر فلاوین هم نمادی از رم زیبا است؛ کولوسئوم مشهور این سازه‌ بزرگ که از دوران رم باستان برای ما به یادگار باقی مانده است ، الگویی برای ساخت زمین‌ های ورزشی می باشد و در ضمن می‌ توان گفت که زمین‌ های فوتبال امروزی که ساخته شده است بر اساس همین بنا طراحی و اجرا شده  که به شکل بیضی شکل ساخته شده است؛ ساخت این بنای عظیم در دوران حکومت Vespasian و در سال 72 بعد از میلاد شروع شده و سپس پسرش تیتوس ، با اضافه کردن طبقه‌ چهارم بر این بنا این مکان را گسترش داد؛ قابل توجه شما گردشگران عزیز اینکه کولوسئوم برای اجرای تئاتر، جشنواره ‌ها ، سیرک ‌ها یا بازی‌ های مختلف به اندازه‌ کافی بزرگ بوده است و اینکه بزرگان سلطنت و مقامات عالی امپراطوری رم برای تماشای انواع بازی ‌ها و مراسمات در پایین ‌ترین طبقه ، خانواده‌ های اشرافی رومی در طبقه‌ دوم و مردم عادی در طبقات سوم و چهارم می ‌نشستند و از نمایش ها دیدن می کردند؛ ضمنا در نزدیکی کولوسئوم، طاق کنستانتین که به همان اندازه دارای شهرت و قدمت است واقع شده است که بسیار هم بازدید کننده دارد.

 

جاذبه-های-گردشگری-رم

 

پانتئون

پانتئون مشهور یکی از بهترین بناهای محافظت ‌شده از دوران رم باستان می باشد که به مدت دو هزار سال ، دست‌ نخورده باقی مانده است و در معرض دید گردشگران و بازدید کنندگان قرار گرفته است؛ در ضمن توجه داشته باشید که البته پاپ گرگوری 3 دستور داد که کاشی ‌های برنزی سقف این بنا را بردارند و اینکه پاپ Pope Urban VIII هم دستور داده بود سقف برنزی آن را کنده و ذوب نمایند و در سایه ‌بان محراب کلیسای سنت پیتر و قلعه‌ سنت آنجلو استفاده کنند که انجام هم شد؛ ضمنا پانتئون بعد از آسیبی که در آتش‌ سوزی سال 80 بعد از میلاد بهش وارد شد مجدد بازسازی شد و حاصل از بازسازی آن، ساختمان آجری می باشد که تسلط فنی فوق ‌العاده و تبحر‌ بالای سازندگان رومی را نشان می ‌دهد که در نوع خود بی نظیرند؛ در ضمن گنبد 43 متری این بنا ، هنرمندی معماری داخلی روم را نشان شما بازدید کنندگان می دهد که بدون این که تکیه‌ گاهی داشته باشد که دیده شود ، استوار ایستاده است و در ضمن این تکیه‌ گاه ‌ها به خوبی داخل دیوارها پنهان شده اند و ورودی مرکزی 9 متری آن تنها منبع تامین نور این ساختمان می باشد. 

نکته قابل توجه شما عزیزان علاقه مند این که اثر هارمونیک داخل بنا نیز نتیجه‌ قرینه است : ارتفاع برابر قطر است . اگرچه اولین امپراطورهای مسیحی ، استفاده از این معبد بت ‌پرستان را به عنوان محلی برای عبادت ممنوع کرده بودند اما در سال 609 ، پاپ Boniface IV، این بنا را وقف حضرت مریم مقدس و تمامی شهدای مسیحی نمود و از آن به بعد ، پانتئون به محلی برای دفن پادشاهان و دیگر افراد سرشناس و مشهور ایتالیی تبدیل شد که نقاش رافائل نیز جزو آن ‌ها می باشد که پیشنهاد ما این است که در سفر به روم آن را از دست ندهید.

 

میدان رومی

اکنون قدم زدن در میدان رومی در وسط یک شهر مدرن پرازدحام و شلوغ ، شبیه برگشتن به 2 هزار سال قبل تاریخ و قدم زدن در قلب رم باستان می باشد؛ اگرچه آنچه که از این مرکز زندگی و حکومت رم باستان باقی مانده است تنها بخش کوچکی از شکوه اصلی را نشان می ‌دهد اما هنوز هم تاثیرگذار و زیباست و به خصوص زمانی که به قرن‌ ها پیش فکر کنید ، تاریخ این میدان بزرگ تاریخ امپراطوی روم و دنیای غرب بوده است؛ در ضمن اینجا در گذشته جایی برای دادگاه ‌ها ، بازارها و محل نشست‌ ها و میعادگاه‌ ها، مرکز زندگی سیاسی و مذهبی روم بوده است؛ بعد از قرن 7 میلادی ، این بنا ویران گردید و کلیساها و قلعه ‌هایی در میان بقایای باستانی ساخته شد که در نوع خود بی نظیرند و اینکه سنگ‌ های این میدان برای ساخت بناهای دیگر مورد استفاده قرار گرفت.

همچنین در قرون هجده و نوزدهم بود که حفاری ‌های اصولی ، ساختمان‌ های باستانی را از عمق 10 متری زمین و آوارها کشف گردید و شما گردشگران رم اگر به این مکان رفتید، بازدید از معبد آنتونیوس پیوس، معبد کستور و پولوکس، معبد زحل، طاق سپتیموس سوروس ، Curia، معبد وستا و طاق تیتوس را از دست ندهید. 

 

فواره تروی

این آب ‌نما زیبا توسط نیکولو سالوی بین سال‌های 1732 تا 1751 میلادی ، برای پاپ  Clement XII ساخته شد که در مقابل دیوار پشتی کاخ Dukes of Poli واقع شده است . این سازه خدای دریا ، Oceanus  را به همراه اسب‌ ها ، تریتن و صدف ‌ها را به تصویر کشیده است که واقعا منحصر به فرد است و اینکه آب در اطراف این سازه ‌های سنگی می ‌چرخد و در حوضی بزرگ جمع می گردد که پر از سکه می باشد؛ در ضمن فواره‌ تروی یکی از شاهکارهای قرن هفدهم میلادی و یکی از پرطرفدارترین مناطق گردشگری رم محسوب می شود که در فیلم‌ ها جاودانه شده است و در سفر به این شهر حتما باید از آن دیدن کرد و کلی عکس یادگاری گرفت . جالب است شما عزیزان بدانید که انداختن یک سکه در این آب ‌نما سنتی است که به شما این اطمینان را می ‌دهد که به رم بازخواهید گشت؛ فواره‌ تروی بزرگ ‌ترین آب ‌نمای رم بشمار می رود  و اینکه یک نکته دیگر آن این است که آب آن از کانالی تامین می ‌شود که توسط  Agrippa، از حامیان بزرگ هنر در قرن اول قبل از میلاد ساخته شد تا آب را به حمام خود برساند و پیشنهاد ما این است که آن را از دست ندهید.

 

پله‌ های اسپانیایی

مجموعه‌ ای از پله‌ ها و پاگردها را پله‌ های اسپانیایی می‌ نامند و این در حالی است که تمام هزینه‌ های ساخت آن را سفیر کشور فرانسه پرداخت کرده است و این پله ‌ها به کلیسای فرانسوی Trinita dei Monti منتهی می ‌گردد . در ضمن این پله ‌ها نام خود را از Piazza di Spagna، میدانی که که در آن قرار دارد و یکی از میادین خاص رم می باشد گرفته است؛ این پله‌ ها یکی از محبوب ‌ترین جاذبه‌ های گردشگری برای شما بازدید کنندگان رم می باشد چون می ‌توانند آنجا بنشینند و در تابستان از خوردن بستنی ایتالیایی (گلاتو) نهایت لذت را ببرند یا در زمستان با خوردن بلوط‌ های داغ کباب که در قیف‌ های کاغذی قرار دارند ، دستان خود را گرم کرده و کلی خاطره باور نکردنی جمع کنند.

 

شهر واتیکان

واتیکان کوچک ‌ترین دولت مستقل جهان می باشد و با مساحت کم‌ تر از نیم کیلومتر مربع ، در رم قرار گرفته است و دیوارهای واتیکان بیش‌ ترِ آن را احاطه کرده‌ است . در فضای داخل این دیوارها ، کاخ و باغ‌ های واتیکان ، میدان و باسیلیکای سنت پیتر، حوزه‌ تحت مدیریت پاپ  و همچنین بالاترین مقام کلیسای کاتولیک رم در اینجا قرار گرفته است و این مجموعه‌ بزرگ شامل موزه ‌ها و خود باسیلیکای عظیم آن باعث شده که مقصد گردشگران زیادی از سراسر جهان باشد . ضمنا در داخل باسیلیکای سنت پیتر، شاهکار میکلانژ، یعنی پی‌یتا (Pieta) و در کنار آن تندیس و محراب ‌هایی ساخته‌ برنینی و سایر اساتید نیز قرار دارد که همگی در نوع خود بی نظیرند . همچنین بهترین بخش موزه‌ های واتیکان ، کلیسای سیستین است که سقف نقاشی شده‌ عظیم آن ، اثر بی‌ نظیر و هنرمندانه میکلانژ را به نمایش شما عزیزان می ‌گذارد.

درون کاخ واتیکان، اتاق‌ های رافائل، آپارتمان ‌های بورجیا ، کتابخانه واتیکان و تعداد زیادی موزه قرار گرفته است که شامل گالری تصاویر، موزه‌ هنر سکولار، موزه اتروسک و غیره می ‌شود و مجموعه‌ هایی که در این موزه ‌ها خواهید دید، همه چیز از آموزه ‌های پاپ گرفته تا هنر مذهبی قرن بیستم را شامل می ‌شود.

 

رومن فروم

در همان حال که از میان رومن فروم می‌ گذرید، انگار که به رم باستان بازگشته‌ اید و گرچه تنها بخش کوچکی از عظمت اولیه‌ آن برجای مانده اما ستون‌ های سر به فلک کشیده ، طاقگان پیروزی و بقایای دیوارها همچنان تحسین برانگیز هستند؛ رومن فروم مرکز زندگی سیاسی و مذهبی شهر روم در کنار دادگاه‌ ها ، بازارها و مکان‌ های تجمع مردم بوده است . پس از قرن هفتم، بناها رو به ویرانی گذاشتند و کلیساها و دژهای نظامی در میان خرابه‌های باستانی بنا شدند. سنگ‌های این مجموعه برای ساخت سایر بناها برداشته شد تا زمانی که در قرون 18 و 19، حفاری‌های انجام شده توانستند بناهای باستانی را از عمق 40 متری سنگ و خاک بیرون بکشند.

 

سن جیووانی در لاتِرانو

همان‌طور که احتمالاً از یک کلیسای اسقفی انتظار می‌رود، کلیسای جامع سنت جان (St. John) نیز یکی از چشم‌نوازترین کلیساهای رم است. این بنا پس از گذشت قرون و تغییرات متعدد، هنوز فرم اصلی خود (متعلق به عصر کنستانتین) را حفظ کرده است؛ نمای بیرونی آن البته با آرایشی به سبک باروک خالص تزئین شده و نمونه‌ی بارزی از آن دوره‌ی تاریخی به شمار می‌رود. در کنار موزاییک‌های محراب، حتماً به سقف چوبی و زیبای ساخته شده در قرن شانزدهم نیز دقت کنید؛ اگر تعمیدگاه هشت وجهی سنت جیووانی این فونته به نظر آشنا می‌رسد به این علت است که از این مدل در سایر بناهای پس از آن در اروپا بسیار اقتباس شده است. این بنا که توسط کنستانتین ساخته شده، قدیمی‌ترین تعمیدگاه مسیحیان جهان محسوب می‌شود. روبه‌روی پیزا نیز در کلیسای اسکالا سانتا (Scala Santa)، پلکان مقدس را خواهید دید، با 28 پله که در قرن چهارم میلادی توسط سنت هلن از کاخ پیلاته در اورشلیم، به این‌جا آورده شده است.


 

 


 

 

 

 


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 5.0 از 5 | از بین 255 امتیاز دهنده به آشنایی با مناطق گردشگری رم
معراج گشت آسمان