لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

آشنایی با مناطق گردشگری صربستان

آشنایی با مناطق گردشگری صربستان

صربستان در بخش جنوب شرقی اروپا و مرکز شبه‌جزیره بالکان واقع شده است ، ناحیه شمال این کشور پوشیده از جنگل‌ زارهای وسیع و جنوب آن دارای تپه‌ها و کوه‌های فراوان است؛ صربستان بر سر یک شاهراه مواصلاتی اصلی و بین‌المللی قرار دارد که مرکز و غرب اروپا را به کشورهای یونان، ترکیه، قاره آسیا، آفریقا و منطقهخاورمیانه پیوند می‌دهد. اهالی صربستان به‌رغم اینکه از قرار گرفتن کشورشان در قلب این مسیر مواصلاتی گریز‌ناپذیر، رنج و خسارات زیادی را متحمل شده‌اند ولی بسیار مهمان‌ نواز و مهربان هستند؛ پایتخت این کشور شهر بلگراد است ، صربستان حدودا ۱۵ قله با ارتفاع بیش از ۲۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد و پنج پارک ملی به نام‌های دیِرآپ  (Djerdap)، تارا (Tara)، کوپائونیک (Kopaonik)، سارمانتین (Sar ‎Mountains) و فراسکا گورا (Fruska Gora) با پوشش گیاهی دست ‌نخورده و سالم در محدوده مرزهای این کشور قرار دارد که از جاذبه های گردشگری صربستان محسوب می شود.

جاذبه های گردشگری صربستان

در گوشه و کنار تور صربستان اماکن جذاب و دیدنی زیادی وجود دارد ، اما با این حال ، در کتاب‌ ها و منابع موجود درباره نقاط دیدنی این دیار دل ‌انگیز کمتر نوشته شده است ، بنابراین گردشگرانی که عازم آنجا می‌شوند باید به تجربه شخصی خودشان زیبایی‌ ها و شگفتی ‌های این سرزمین را کشف کنند؛ قلمرو این کشور در فهرست میراث تاریخی و جغرافیایی بی‌نظیر جهان قرار دارد و در شهر بلگراد از کنار رودخانه دانوب آغاز می‌شود. بر پایه افسانه روم، نخستین پادشاه بنیان‌گذار امپراتوری روم، رموس و برادرش رمولوس بوده‌اند که پس از دور شدن از دامن مادر در این مکان توسط یک گرگ پرورش یافتند و بعدها تمدن روم را بنا کردند. 

 

معماری شهر گلوباتس

گلوباتس شهر معماری‌ پرابهت و قلعه‌های افسانه‌ای است. گلوباتس شهری است که روی صخره‌های تند پدیدار شده و در نقطه‌ای دور از دسترس بر کرانه شرقی دانوب قد برافراشته است. وقتی از درون این شهر به رودخانه دانوب نظر می‌کنیم، پهنای آن خیلی خوب دیده می‌شود و گویا بیشتر به یک دریا شباهت دارد. قلعه گلوباتس که در ورودی تنگه دیِرآپ (Djerdap) بنا شده، مشرف ‌به رودخانه دانوب است و از هر طرف آن دیده می‌شود.

 

دهکده دروِنگارد

دهکده درونگارد قطب عالم سینما و یک مقصد فرهنگی هنری است که در میان جاذبه‌های گردشگری صربستان هرگز نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. خالق این مکان گردشگری چشم‌نواز، اِمیر کوستوريتسا (Emir Kusturica) کارگردان خبره و سرشناس سینمای جهان است. در این دهکده فقط همایش‌ها و رویدادهای مختص هنر سینما برگزار می‌شود که برای نمونه می‌توان به جشنواستندورف اشاره کرد. در جریان این رویداد مهم، چهره‌های سرشناس عرصه سینما از سراسر جهان در این مکان گرد هم می‌آیند.

 

 شهر نيش و بازدید از بنای تاريخی کنستانتین کبير

مسافرانی که به شهر نیش می‌آیند اگر به کرانه غربی رود نیشاوا (Nisava) قدم بگذارند، با نزدیک شدن به پل ارگ، دو بنای یادبود دیدگان آن‌ها را به خود جلب خواهد کرد. این دو بنا به مناسبت سالگرد صدور فرمان میلان ساخته شده‌ است. در حال حاضر، بیش از هزار و هفت‌صد سال از صدور فرمان‌ کنستانتین کبیر، فرماندار غرب امپراتوری روم و ۱۶۰۰ سال از فرمان لیسینیوس، فرماندار شرق امپراتوری روم می‌گذرد. به‌موجب فرمان‌ میلان که در سال ۳۱۳ پس از میلاد صادر شد، دين مسیحیت در امپراتوری روم آزاد اعلام شد و این حکم به ‌منزله مهر پایانی بر آزار و اذیت پیروان مسیح (ع) بود.

 

کوهستان ميروتش معروف به بهشت از یاد رفته

این کوهستان با امتداد ۳۰۰ کیلومترمربع در بخش پر پیچ و خم رودخانه دانوب قرار گرفته است. در اینجا دانوب از دل صخره‌های ناهموار تنگه دیِرآپ عبور می‌کند. این تنگه در سال ۱۹۷۴ تبدیل به پارک ملی شد؛ از این رو، کوهنوردان برای عبور از تنگه و صعود به قله استرباتس بزرگ (Great Strbac) که مرتفع‌ترین قله کوه میروتش محسوب می‌شود، باید مجوز لازم را اخذ کنند؛ میروتش علاوه بر قله استرباتس دارای سه قله دیگر به نام‌های مالی ويس (Mali Vis)، ويسوکی سوکار(Visoki Čukar) و شارشیا ايگلاويسا (Čaršija i Glavica) است. دو فلات‌ این کوهستان هم کیلوما (Kiloma) و بويان آلدن (Beljan i Alun) نامیده می‌شوند. گردشگرانی که به این منطقه مسافرت می‌کنند، می‌توانند در هتل‌ها و اقامتگاه‌های شهر دونی میلانوواتس (Donji Milanovac)، کلدوو(Kladovo) و روستای توريستی تکیا (Tekije) ماندگار شوند.

 

شهر بلاکِرکُوا

جذابیت شهرهایی که در رمان‌های ملیکا جیک وايويچ (Mir Jam) تصویر می‌شوند؛ باغچه‌های سرسبزی که با گل‌ها با رنگ های متفاوت خانه‌ های اعیانی را آذین کرده و رهگذران را مات و مبهوت می‌کنند؛ دو رودخانه چشم‌نواز و هفت دریاچه مصنوعی دل‌انگیز در مجموع لقب «ونیز استان وژوودينا» را برای شهر بلاکرکوا به ارمغان آورده است. این شهر کوچک که در جنوب منطقه تاریخی بنات (Banat) واقع شده است ، اگرچه به لحاظ اقتصادی از ضعیف‌ترین شهرهای صربستان به ‌شمار می‌آید ولی از نظر موقعیت جغرافیایی، برخورداری از طبیعت زیبا و پتانسیل گردشگری جزو شهرهای غنی و نمونه این کشور است؛ دریاچه‌های هفت‌گانه شهر بلاکرکوا که به‌تدریج و بر اثر چندین دهه عملیات شن‌برداری در دشت‌های مجاور این شهر و روستای وراسِوگای (Vračev Gaj) ایجادشده‌اند که از بهترین و دیدنی ترین جاذبه‌ توریستی صربستان در این شهر محسوب می‌شوند. 

 

رشته‌کوه کوپائونيک

رشته‌کوه کوپائونیک به دلیل بهره‌ سرشاری که از زیبایی طبیعی دارد ، در سراسر جهان شناخته شده است و پاتوق اسکی بازی نیز می باشد ، گردشگران عازم این منطقه هم در زمستان و هم در تابستان از سفر خود  با تفریحات متنوع آن لذت می‌برند. این کوهستان به خاطر اقلیم دلگشا و مطبوعش که به‌ طور میانگین ۲۰۰ روز در سال هوای آفتابی بر آن حاکم است، حقیقتا شایستگی لقب «کوهستان آفتاب» را دارد؛ کوپائونیک امروزه تبدیل به محل دلپذیری برای گردهمایی نخبگان در سطح بین‌المللی شده است. همه‌ساله یک گردهمایی تجاری در محل این کوهستان برگزار می‌شود که در آن از همه کارآفرینان اروپایی دعوت به عمل می‌آید و ماهیت جلسه، تقریبا شبیه به گردهمایی تجاری معروف کشور سوییس است. کوهستان کوپائونیک، نگین سبز مقاصد گردشگری صربستان برشمرده می‌شود و به همین دلیل مکانی ایده آل برای حوزه بوم گردشگری است.

 

ويميناتسيوم

ویمناتسیوم یکی از بزرگ ‌ترین و سالم‌ترین شهرهای باقی‌مانده از عصر امپراتوری روم است که در قلب صربستان جای گرفته است و شهر محبوب پادشاهان روم است، این شهر تاریخی که حالا تبدیل به پارک باستان‌شناسی ویمناتسیوم شده، برای بازدیدکنندگان حال و هوای دوران باستان را تداعی می‌کند؛ جالب است بدانید که ۱۸ تن از پادشاهان روم در گستره مرزهای صربستان چشم به جهان گشوده‌اند که این آمار برابر است با یک پنجم کل پادشاهانی که بر روم حکمرانی کرده‌اند و این موضوع وقتی جالب‌تر به نظر می‌رسد که بدانید برای مثال، دو تن از پادشاهان روم در محدوده اسپانیای امروزی متولد شده‌اند و فقط یک امپراتور در خاک آلمان امروزی به دنیا آمده است. این حکایت جالب گویای آن است که قلمرو امروزی صربستان تا اواخر قرن چهارم میلادی برای پادشاهان روم بسیار پراهمیت بوده است.


 

 


 

 

 

 


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 0 از 5 | از بین 0 امتیاز دهنده به آشنایی با مناطق گردشگری صربستان
معراج گشت آسمان