لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

آشنایی با مناطق گردشگری مسکو

آشنایی با مناطق گردشگری مسکو

مسکو یا ماسکو پایتخت و پرجمعیت‌ ترین شهر تور روسیه است که در این شهر مهم ترین مراکز سیاسی ، اقتصادی ، مذهبی ، تاریخی ، مالی ، آموزشی و ترابری فدراسیون روسیه و اروپا واقع شده و با حدود ۱۱ میلیون نفر جمعیت ، پرجمعیت‌ ترین شهر قاره اروپا و ششمین شهر پرجمعیت جهان است و این شهر در کنار رودخانه مسکو و در ناحیه مرکزی در روسیه اروپایی واقع شده‌ و کاخ کرملین ، قلعه‌ ای باستانی روسیه در این شهر است که محل زندگی رئیس ‌جمهور روسیه می باشد، این شهر در دوران اتحاد جماهیر شوروی نیز پایتخت این کشور بوده است و نیز چهار فرودگاه بین‌المللی، نه ایستگاه راه‌آهن و مترو مسکو که یکی از عمیق ‌ترین تونل ‌های دنیا است در این شهر قرار دارد.

خیابان آربات یکی از قدیمی ترین و معروف ترین خیابان های شهر مسکو است ، که خیابانی تاریخی که مملو از آثار هنری و فروشگاههای هنری ، نقاشان پرتره ، موسیقی زنده ، فروشگاه های خرید سوغاتی و کافه می باشد

جاذبه های گردشگری مسکو

مترو مسکو

برخی گردشگران تور مسکو معتقدند متروی مسکو یک گالری هنری است ، ساخت متروی زیرزمینی مسکو مربوط به سال ۱۹۳۰ است و ایستگاه های آن با نام "کاخ های مردم " ساخته شده است ، در طراحی ایستگاه های مترو از نقش های برجسته ، حاشیه های زینتی ، سنگ های مرمر ، مجمسه های برنز ، شیشه های رنگی و موزاییک های بیشماری استفاده شده است که طرحی از روم شرقی را در خود جای داده است ؛ در ادامه بدانید که ۱۳ ایستگاه اول مترو در ۱۵ می ۱۹۳۵ افتتاح شد ، متروی مسکو یکی از شلوغ ‌ترین متروهای شهری در تمام دنیا محسوب می شود ، در طول ۸۰ سال گذشته بیش از ۱۴۵ میلیارد سفر در این مترو انجام شده ، زمانی که حملات هوایی آلمانی بسیار شدید می‌شد فروشگاه‌ ها و سالن‌ های سلمانی در ایستگاه برقرار می ‌شدند که حتی در ایستگاه متروی کورسکیک کتابخانه هم وجود داشت که در سالگرد انقلاب روسیه ، ایستگاه مایاکاوسکایا تبدیل به محل مراسم‌ های رسمی شوروی می‌شد و استالین سخن های خود در مورد شکست فاشیست‌ ها را مطرح می‌کرد.

 

مترو مسکو

 

گالری ترتیاکوف

موزه ترتیاکوف در مسکو موزه تاریخ هنر روسیه می باشد که توسط پاول میخایلوویچ ترتیاکوف که یک بازرگان روس بوده است این کلکسیون طی سال های متوالی گرد آوری شده است ، این گالری در خانه ای که خانواده ترتیاکوف در سال ۱۸۵۱ خریداری کرده بودند قرار گرفته است و نیز گالری ترتیاکوف مسکو، کلکسیونی از شاهکارهای هنری روسی است و بازدید از آن در مسکو حتما به گردشگران علاقه مند توصیه می گردد، ساختمان این موزه در سال ۱۹۰۲ تا ۱۹۰۴ میلادی در قسمت جنوبی کاخ کرملین ساخته شده و نمای آن توسط نقاشی به نام ویکتور واسنتسوف به سبک افسانه های روسی کشیده شده است. لازم به ذکر است که رفته رفته بر تعداد آثار موجود در گالری افزوده شد و در قرن ۲۰ میلادی چند ساختمان مجاور گالری نیز به عنوان مکانی برای نگهداری آثار در نظر گرفته شدند که در این موزه مجموعه وسیعی از آثار هنری هنرمندان از قرن ۱۰ تا قرن ۱۹ گرد آوری شده و همچنین پرتره های برخی از چهره های درخشان تاریخ روسیه مثل تولستوی ، داستایوسکی و تورگنیف وجود دارد، کارهای نقاشانی چون ونتسیانف ، تراپینین ، فدوتف و بسیاری دیگر از آثار و بهترین آثار هنر واقع گرایانه در جهان به شمار می روند در ۶۲ تالار این مجموعه نگهداری و به نمایش گذاشته می شوند.

 

گالری ترتیاکوف

 

کیلومتر صفر مسکو

در بیشتر کشورها کیلومتر صفر به مکانی گفته می شود که معمولا نقطه‌ای از پایتخت، گفته می‌شود که فاصله دیگر نقاط کشور از این نقطه سنجیده می‌شود اما پلاک دایره ای شکل برنزی که کیلومتر صفر روسیه را نشان می دهد در مسکو و روبه روی کلیسای ایبریان با فاصله کمی از میدان سرخ قرار گرفته. بسیاری از بازدید کنندگان و مردم محلی به کیلومتر صفر می آیند و آرزو می کنند ، بدین شکل که روی این دایره برنزی می ایستند و پس از آرزو کردن سکه ای را از کنار شانه خود پرتاب می کنند آنها به این باورند اگر سکه به روی این دایره برنزی بیفتد آرزویشان بر آورده می شود و این نقطه امروزه تبدیل به یکی از دیدنی‌های شهر برای بازدید گردشگران شده است. البته تنها بیست سال از زمان رسمی شدن آن گذشته و یک جاذبه نو پا به حساب می‌آید. این نقطه ، در بسیاری از شهرهای جهان وجود دارد که در برخی از آن‌ها این نقطه تنها یک نشان است، اما در برخی شهرهای دیگر به صورت یادمان در آمده است.

 

کیلومتر صفر مسکو

 

تئاتر بولشیوی مسکو

بیش از دو قرن است در مجموعه ی تئاتر مارینسکی اجراهای بزرگی با برجسته ترین هنرمندان جهان همچون "اوستیو پترف" بنیان گذار مدرسه ی اپرا در روسیه و در شهر سنت پترزبورگ صورت گرفته ، همچنین تحت نظارت پترف، خوانندگان مطرحی همچون چالیاپین، یرشو، مدئا و نیکلای فینگر مهارت های خود را پرورانده اند و همچنین رقصنده های باله به خوبی آموزش دیده اند که در این سالن، سال ها به فعالیت پرداخته ، ازجمله این بالرین ها می توان از آنا پاولوا، واسلاو نیجیسکی یاد نمود که این سالن همچنین شاهد درخشش استعدادهای هنری بسیاری همچون سیمون وارسالادزه و الکساندربویس بوده است و در اولین فصل تئاتر در ساختمان جدید در اکتبر ۱۸۶۰ با یک اجرای زنده از گلینکا برای تزار تحت رهبری هاد برگزار شد که تئاتر مارینسکی مجهز به امکانات امنیتی و تجهیزات اجرای سنتی تئاتر گشت و برای اولین بار تئاتر موزیکال در روسیه توسعه و شکل یافت که با ورود ادوارد در سال ۱۸۶۳ که جایگزین کنستانتین به عنوان رهبر اصلی بود، یک دوره جدید و باشکوه در تاریخ تئاتر آغاز شد.

 

تئاتر بولشیوی مسکو

 

میدان مانژ مسکو

میدان مانژ بخشی اساسی از پایین شهر مسکو را در شامل میشود که از طریق خیابان تورسکاوا به میدان سرخ متصل میشود و جاذبه های دیدنی زیادی در اطراف این میدان قرار دارد که موزه تاریخی مسکو و باغ اسکندر در جنوب ، مسکو مانژ در غرب آن و دانشگاه مسکو در شمال آن قرار دارد و در سمت شرقی این میدان هتل مسکوا واقع شده است که  سه ایستگاه مترو در اطراف آن وجود دارد در سال ۱۸۱۷ با طرح  باوی و مهندس اسپانیائی  بتانکورا ساختمان باشکوه مانژ احداث شد. آرایش معماری این ساختمان طوری میباشد که طراح سعی میکند که با تمام امکانات فضای گسترده و عظیم، مجموعۀ از ستونهای یونانی دندانه دار و ساختار سنتوری عظیم ، بدون آرایش مجسمه ای ، شکل دهد. نکته قابل توجه مانژ ، ساختار سقف چوبی عظیم و منحصربفرد و معلق میباشد ، که مساحتی به عرض 45 متر را میپوشاند . مانژ برای بازدید از مراسم رژه و آموزشهای نظامی ساخته شده است و در داخل مانژ ، هنگ پیاده نظام شامل ۲۰۰۰ نفر به راحتی میتوانند مانور بدهند.

 

میدان مانژ مسکو

 

خیابان آربات مسکو

خیابان آربات یکی از قدیمی ترین و معروف ترین خیابان های شهر مسکو است ، که خیابانی تاریخی که مملو از آثار هنری و فروشگاههای هنری ، نقاشان پرتره ، موسیقی زنده ، فروشگاههای خرید سوغاتی و کافه می باشد.قدمت خیابان آربات مسکو که در قلب تاریخی این شهر واقع شده به قرن پانزدهم میلادی بازگشته و به دلیل پشت سر گذاشتن بیش از ۵ قرن دارای جاذبه های تاریخی برای دیدن است که از مهم ترین آن ها می توان به رستوران تاریخی پراگ که بیش از ۱۲۰ سال قدمت ، دیوار صلح با صدها کاشی زیبا ، خانه ملینیکوف ، مجسمه بولات اکودژاوای شاعر ، آهنگساز و رمان‌نویس ، خانه اسپاسو و خانه موزه پوشکین اشاره نمود که هر کدام از آن ها به عنوان جاذبه های گردشگری مسکو مورد توجه و استقبال گردشگران شده است. خیابان آربات در مسکو از قرن ۱۵ تا کنون به فعالیت داشته وهمچنان به این امر مشغول است و فقط در آتش سوزی که در سال ۱۸۱۲ که در شهر مسکو رخ داد و بخش های زیادی از این شهر را به نابودی کشاند این خیابان نیز از بین رفت ولی بعدها بازسازی شد و فعالیت خود را از نو شروع کرد. 

 

خیابان آربات مسکو

 

آسمان نمای مسکو

کهکشان نما یا آسمان نمای مسکو یکی از قدیمی ترین و پر بازدیدترین آسمان نماها در جهان است که در سال های ۱۹۲۷ – ۱۹۲۹ ساخته شده است. این آسمان نما همه روزه به جز ا سه شنبه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۹ شب برای بازدید علاقه مندان ستاره شناسی باز می باشد. آسمان نما به مرکزی گفته می شود که در آن دنیای ستاره ها توسط انسان ها شبیه سازی شده که این کار باعث پیشرفت انسان ها در حوزه ی ستاره شناسی و آشنایی عموم مردم با علوم ستاره شناسی و نجوم می گردد. همانطور که به سینما مراجعه می کنیم تا فیلم هایی شبیه سازی شده از دنیای امروزی را تماشا کنیم می توانیم در آسمان نما هم دنیایی شبیه جهان واقعی کهکشان را ببینیم که البته از یاد نبرید که آسمان نماهای مدرن بخش هایی هم دارند که در آن ها امکان دیدن آسمان واقعی با استفاده از تلسکوپ نیز امکان پذیر است ، آسمان نماها گنبد یا گنبدهایی دارند که از طریق آن ها آسمان و دنیای ستارگان را به گونه ای واقعی تر مشاهده میکنید. زیر این گنبدهای دیدنی همیشه شب است و ستاره و حتی سیارات قابل دیدن هستند و همین موضوع برای افرادی که تا به حال به آسمان نما نرفته اند بسیار جالب و دیدنی است.

 

آسمان نمای مسکو

 

مراسم تعویض نگهبانان مسکو

یک مراسم زیبا به نام مراسم تعویض نگهبان در مسکو وجود دارد.قبل از هر چیز باید گفت که یکی دیگر از علل محبوبیت میدان سرخ مسکو, اجرای برنامه ی تعویض نگهبان است و به همین دلیل میدان سرخ به قلب تپنده ی مسکو معروف است که مراسم تعویض نگهبان هرسال و هر بیست بار یکبار بین ماه های آوریل تا اکتبر در مسکو و در کاخ کرملین انجام می شود و این مراسم که از نظر روس ها خیلی با شکوه است از زمان پتر کبیر تا الان باقی مانده است و با در نظر داشتن سنت های دیرینه ی ارتش روس و با آیین های نظامی خاصی اجرا می شود. پیتر کبیر این مراسم را پس از پیروزی در نبرد و برای نشان دادن قدرت نظامی روسیه پایه گذاری کرد و در آن زمان با استقبال زیاد مردم روبرو شد. در این مراسم سربازان هر کدام با لباس های بخصوصی در محوطه این کاخ رژه می روند که بعضی از گارد ها سواره نظام و بعضی دیگر پیاده نظام هستند.


 

 


 

 

 

 


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 5.0 از 5 | از بین 31 امتیاز دهنده به آشنایی با مناطق گردشگری مسکو
معراج گشت آسمان