لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

آشنایی با مناطق گردشگری باکو

آشنایی با مناطق گردشگری باکو

باکو، پایتخت تور آذربایجان و همچنین به اصطلاح یکی از شهرهای خواهر خوانده تبریز می ‌باشد . جاذبه های دیدنی تور باکو معماری جذاب این شهر است ، معجونی از آسمان ‌خراش ‌های مدرن آسیایی و خیابان‌ های سنگفرش شده اروپایی ، البته با چاشنی یادگارهای شوروی و دوران کمونیسم دست به دست هم داده است تا مناطق زیبا و جذابی پیش روی گردشگران قرار دهد؛ شهر قدیم یا به قول آذری‌ ها ایچری شهر، قلب تپنده مناطق گردشگری باکو می باشد، در اینجا با کاخ شیروان شاه ، برج دختر، معماری سنگی و رستوران‌ ها و مغازه‌ های سنتی ‌اش مثل تکه ‌ای از گذشته وسط باکوی مدرن می باشد و باعث شده است هر ساله هزاران توریست برای دیدنش به باکو سرازیر می‌ شوند؛ جاذبه های گردشگری باکو زبانزد اکثریت گردشگران در جهان و خصوصا ایرانیان می ‌باشند ، اماکن دیدنی باکو را می ‌توان به دو گروه قدیمی و مدرن دسته ‌بندی نمود.

در ایچری شهر باکو هنوز خانه هایی به سبک قدیمی وجود دارند که ساکنین آن فضای خارجی خانه را با همان طرز قدیمی حفظ نموده اند

جاذبه های گردشگری باکو

شهر قدیم باکو 

یکی از مناطق دیدنی شهر باکو که هرساله گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند ، شهر قدیمی باکو یا ایچری شهیر باکو جزو میراث تاریخی شهر باکو به شمار می رود و از جاذبه های توریستی شهر باکو آذربایجان محسوب می گردد؛ شهر قدیمی باکو محل بسیار مناسبی برای قدم زدن در خیابان ها و کوچه های باریک سنگفرش شده و قدیمی آن است که به سبک قدیمی نگهداری شده است و قطعا همین موضوع باعث شهرت آن شده است؛ اغلب خانه های قدیمی و مغازه های این شهر ، تبدیل به مغازه های فروش صنایع دستی باکو شده و شما می توانید سوغاتی های مخصوص مربوط به آذربایجان و شهر باکو را از این مغازه ها تهیه نمایید . همچچنین اگر مایل به صرف غذا و یا چای و قهوه در فضایی رمانتیک و قدیمی هستید امکان این را دارید که از رستوران ها و کافه تریا هایی که در گوشه و کنار این شهر قدیمی مشغول به کار هستند ، استفاده نمایید؛ در این شهر هنوز خانه هایی به سبک قدیمی وجود دارند که ساکنین آن فضای خارجی خانه را با همان طرز قدیمی حفظ نموده اند.

 

بلوار ساحلی باکو

بلوار باکو خیابان اصلی شهر می باشد ، بلوار بلندی در امتداد دریای خزر که با کافه‌ های متنوع و زیبایش و فواره‌ های دیدنی و فضاهای سبزش پاتوق عصرگاهی اهالی باکو به شمار می رود؛ نسیم خنکی که از روی آب بلند می‌شود باعث شده که اکثر خانواده‌ ها، زوج‌ های جوان و نوازندگان آماتور را به این بلوار بکشاند و فضای دلچسب و صمیمی ایجاد کرده که جزو جاذبه‌ های دیدنی باکو شناخته می شود؛ چند ساختمان مدرن و جذاب هم همان نزدیکی ‌ها موجود است که مرکز تجارت باکو، مرکز خرید چهار طبقه پارک بلوار و مرکز بین‌المللی موغام نمونه ای از این ساختمان ها می باشد . حوالی این بلوار منطقه محبوبی برای خرید در باکو نیز می باشد و بدک نیست دوچرخه کرایه کنید و بین درخت‌ ها و گل‌ های رنگارنگ و در هوای خوب کنار دریا رکاب بزنید و کلی کیف کنید.

 

برج دختر

برج دختر که آذری ‌ها به آن قیز قالاسی و در انگلیسی به آن میدن تاور گفته می شود جزو مهمترین نماد تاریخی شهر باکو بشمار می رود؛ در ضمن از بام این برج 29 متری می ‌توانید دیدنی‌ های باکو به خصوص شهر قدیم و خلیج باکو را تماشا کنید و عکس ‌های پانورامایی جالبی را بگیرید . همچنین گفته می ‌شود بنای اولیه برج بیشتر از 1000 سال قدمت دارد ، اما سازه فعلی به قرن 12 بر میگردد؛ اسم این برج باعث شده داستان ‌های عجیب و غریب و افسانه‌ های جالبی در موردش گفته شود که در بیشتر آنها رد پای یک دختر شاه پریان دیده می ‌شود و این موضوع باعث شهرت آن شده است . برج دختر با 29 متر ارتفاع و ضخامت 5 متری دیوارهایش، در زمان خودش سازه فوق العاده و شگفت ‌انگیزی بوده است.

 

مرکز فرهنگی حیدر علی ‌اف

این سازه فوق العاده یکی از مدرن ‌ترین جاذبه های دیدنی در باکو است که اثر معماری برجسته‌ و معروف از زاها حدید طراح و معمار مشهور که با فرم دهی به اشکال انتزاعی ، موج‌ های جالب و انحناهای چشم‌ نواز و زیبایی ایجاد کرده است که در نوع خود بی نظیر است؛ طراحی فوق ‌العاده خاص این بنا در کنار رنگ سفید و شفافش ، باعث شده خیلی‌ از گردشگران فقط برای دیدن نمای این ساختمان به اینجا سفر کنند . ضمنا یادتان باشد ، قبل از ورود به ساختمان دوربینتان را بردارید و از زاویه‌ های مختلف از نماهای بیرونی بنا عکس های بیشماری بگیرید؛ داخل مرکز هم نمایشگاه دائمی از لوازم ، هدایا ، اتومبیل ‌ها و لباس‌ های حیدرعلی ‌اف، رییس جمهور محبوب آذربایجان خواهید دید و همچنین در این مرکز، کنسرت و برنامه‌های فرهنگی و هنری مختلفی برگزار می‌ شود.   

 

قصر شيروان شاه

قصر شیروان شاه از جاذبه های دیدنی باکو در شهر قدیم آن می باشد و در سده‌ های میانه ، سلسله شروانشاهان بر آذربایجان حکومت می ‌کردند و این قصر زیبای ماسه ‌سنگی محل حکومت آنان بوده است؛ بعد از ورود به حیاط اصلی کاخ، دروازه کوچکی سمت چپ می ‌بینید که به دیوان‌ خانه میرود و دیوان ‌خانه ساختمان گنبدی ‌شکل 8 ضلعی است که شروانشاه خلیل الله اول جلسه دیوان خود را اولین بار در آنجا تشکیل داده بوده است؛ راستی عزیزان همانطور که طاق ‌های سنگی و کنده ‌کاری ‌های ظریف قصر را که تماشا کردید ، سری هم به مسجد کاخ بزنید که سه ورودی مختلف را در خود جای داده است که یکی برای شاه و یکی برای زنان و یکی برای کارکنان قصر بوده است و اینکه اگر چند منات اضافه ‌تر بدهید و از راهنمای صوتی انگلیسی هم استفاده کنید که اطلاعات کامل و جالبی در مورد تاریخچه این قصر به شما می ‌دهد.

 

پارک مفاخر

این پارک هم یکی از مراکز تفریحی باکو بشمار می رود و هم یکی از دیدنی‌ های در شهر باکو شهرت دارد . اینجا در اصل یک قبرستان شهری بوده که با درخت ‌ها و گل‌ ها و فضای سبزی که برایش طراحی کردند تبدیل به یک پارک زیبا شده است؛ ضمنا تعداد زیادی از مهمترین و با نفوذ ترین شخصیت‌ های آذری از رییس‌ جمهورها تا دانشمند ها و هنرمندان در این قبرستان به خاک سپرده شده اند از جمله این افراد می توان به : حیدرعلی ‌اف ، رییس‌ جمهور محبوب آذربایجان ، عظیم عظیم ‌زاده ، نقاش رشید بهبودف، خواننده مشهور اپرا ، لیلا بدیربیلی ، بازیگر المیرا غفورف ، وزیر امور خارجه و خیلی‌ های دیگر که تعدادشان به 200 نفر میرسد اشاره نمود ، این قبرستان در سال 1948 ساخته شده و یکی از مکان ‌های مورد احترام برای آذری‌ ها می باشد.

 

میدان فانتین

میدان فانتین یکی از شادترین مکان‌های باکو شناخته می شود که پاتوق خرید ، پیاده ‌روی شبانه ، گپ زدن و غذا خوردن باکویی ‌ها به حساب می رود؛ همچنین چرخی میان مغازه‌ ها و فروشگاه‌ های محلی دور میدان بزنید و خرید کنید و با فروشنده‌ها گپ بزنید و ضمنا  شب ‌ها نورپردازی فواره‌ ها و سر و صدای بازی بچه ‌ها و حرف زدن محلی ‌ها این میدان را جذاب ‌تر و شادتر خواهد کرد؛ سوژه‌ های خوبی هم برای عکاسی دارید : نمای بیرونی موزه نظامی گنجوی که با مجسمه‌های زیبا تزئین شده و مجسمه برنزی زن جوان آذری با چتر بیرون رستوران مکدونالد همگی عکس های فوق العاده ای برایتان خواهد شد.

 

موزه فرش آذربایجان

فرش‌ های آذری آوازه و شهرت بسیار زیادی را دارا هستند و بی دلیل نیست که یکی از جاذبه ‌های گردشگری باکو به حساب می‌ آیند . نقش‌ ها و رنگ‌ ها آنقدر خیال‌ انگیز و زیبا هستند که چشم هر بیننده ای را خیره به خود می کند؛ مجموعه بی‌ نظیری از فرش‌ ها و قالی‌ های دستباف آذری در این موزه نگهداری می ‌گردد که می ‌تواند چندین ساعت شما را مبهوت نماید . این موزه قبلا در ساختمان دیگری بود ولی از سال 2014 میلادی به ساختمان جدیدی منتقل شد که طراحی‌ اش شبیه یک فرش لوله ‌شده می باشد؛ در این موزه چیزهای زیادی هم در مورد تاریخچه فرش آذری و ایرانی می شنوید که به اطلاعاتتان می افزاید و اين موزه ، قبلا به نام موزه‌ لنين شناخته می شد اما در حال حاضر تبديل به موزه‌‍‌ فرش بسيار زيبايی شده است و نشان‌ دهنده‌ تاريخچه‌ فرش در آذربايجان می باشد؛ در اين موزه بيش از 1000 عدد قاليچه دست ‌بافت و كمياب و زيبای آذری ، ‌ايرانی و داغستانی نگهداری میشود.

 

برج های شعله 

این 3 برج شیشه‌ ای با انحناهای سینوسی و آبی رنگ ، بلندترین آسمان ‌خراش‌های شهر باکو و نماد معماری معاصر آن محسوب می شود؛ برج‌ های شعله بین 160 تا 180 متر ارتفاع دارند و آنقدر غول ‌آسا و بزرگند که از فاصله‌ های دور هم به خوبی دیده می‌شوند؛ در طراحی این برج‌ ها از آتش الهام گرفته ‌شده است و نورپردازی شبانه آن ‌ها طوری است که مثل شعله‌ های آتش روی سیاهی آسمان دیده می ‌شوند؛ در ضمن بعضی شب‌ ها هم به رنگ پرچم ملی آذربایجان در می ‌آیند که زیبایی وصف نشدنی پیدا می کند؛ شب‌ ها از دورترین نقاط شهر هم می ‌توانید شعله این برج ‌های سر به فلک ‌کشیده را ببینید و چند تا از رستوران‌های خوب باکو را هم حوالی همین برج‌ ها می‌توانید بیابید.

 

موزه ملی تاریخ آذربایجان

اگر اهل موزه‌ گردی هستید و دنبال جاذبه ‌های تاریخی زیبایی شهر باکو هستید اینجا برایتان یکی از بهترین دیدنی ‌های تاریخی باکو می باشد . موزه ملی ، بزرگترین موزه آذربایجان است که در عمارت محل سکونتزین ‌العابدین تقی ‌اف ساخته شده است؛ تقی‌ اف سرمایه ‌دار نیکوکار و اهل فرهنگ آذربایجانی بوده و چندین مدرسه و روزنامه در آذربایجان تاسیس نموده است؛ این موزه در سال 1920 ساخته شد و تاریخ و فرهنگ آذربایجان را در در چند گالری مختلف را نشان می ‌دهد : نمایشگاه تاریخ مدرن ، نمایشگاه انسان‌ شناسی ، نمایشگاه تاریخ باستان و میانه آذربایجان و چند گالری و مجموعه دیگردر اینجا یافت می شود و جدا از این‌ ها ساختمان موزه و طراحی داخلی سالن‌ هایش هم حسابی دیدنی هستند.


 

 


 

 

 

 


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 0 از 5 | از بین 0 امتیاز دهنده به آشنایی با مناطق گردشگری باکو
معراج گشت آسمان