لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

آشنایی با قبرس شمالی

آشنایی با قبرس شمالی

تور قبرس شمالی، سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه است که بخش شمالی آن به شکل گیتار می باشد، ساکنین قبرس شمالی به زبان ترکی قبرسی که یکی از لهجه‌ های زبان ترکی استانبولی است با یکدیگر صحبت می کنند؛ البته بیشتر مردم به زبان انگلیسی آشنا هستند و مشکلی در برقراری ارتباط با گردشگران نخواهد داشت، پایتخت این کشور شهر نیکوسیا است و تقریبا در مرکز جزیره قرار گرفته است و بزرگترین شهر آن نیز محسوب می شود.

نقشه قبرس شمالی و کشور های همسایه

 

 

قشه-قبرس-شمالی


معرفی قبرس شمالی

شهرت قبرس در دنیا، بخاطر آب و هوای معتدل آن است همچنین تاریخ پر از طراوت و سواحل بی نظیر آن، این جزیره را به اقامتگاهی مناسب برای گردشگرانی که به دنبال آرامش، ورزش‌ های آبی و کشف ناشناخته‌ های آن هستند تبدیل کرده‌ است؛ 320 روز از سال آفتابی است و برنامه هایی از قبیل شنا، ورزش های آبی ، حمام آفتاب ، دوچرخه سواری ، پیاده روی و.. برقرار است؛ فصل شنا در این منطقه از اواخر ماه آوریل تا اوایل نوامبرمی باشد؛ ژوییه و آگوست درتابستان گرم ترین ماه های سال در این منطقه بشمار می رود؛ آب‌ های آبی شفاف ، سرزمین ‌های بکر و سواحل آرام، مهم‌ ترین مناطق گردشگری در قبرس شمالی محسوب می ‌شوند، قبرس شمالی در فصل مشترک سه قاره‌ اروپا ، آسیا و آفریقا قرار گرفته‌ است.

این جزیره یکی از مقاصد مهم گردشگری دریای مدیترانه نیز می باشد و سالانه بیشتر‌ از 4/2 میلیون گردشگر را به خود جذب می کند، از شهرهای مهم قبرس شمالی می توان به فاماگوستا، نیکوزیا و گیرنه اشاره نمود که گردشگران زیادی را هرساله روانه خود می کند؛ در واقع قبرس شمالی، بخش شمالی خشکی گیتار شکلیه که سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه نامیده شده است؛ 300ضمنا توجه داشته باشید که روزهای آفتابی ، آب‌ های آبی شفاف ، سرزمین ‌های بکر، و سواحل آرام از مهم ‌ترین ویژگی‌ های قبرس شمالی محسوب میشود.

 

معرفی-قبرس-شمالی


تاریخچه قبرس شمالی

این جزیره زیبا و چشمگیر در محل تلاقی سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا قرار گرفته است با تاریخچه ای غنی از دوران یونان باستان، ضمنا در دوره های مختلف تاریخی جزیره قبرس بخشی از امپراطوری های رومی و بیزانس، پایگاه مرزی صلیبیون و فراک ها ( یکی از قبایل متعدد کنفدراسیون غربی ژرمن )، مستعمره ونیز و امپراطوری عثمانی و امپراطوری بریتانیا بوده است؛ همچنین قبرس به عنوان مستعمره بریتانیا با دو جامعه جدا از هم در کنار هم در جزیره زندگی میکرده اند وارد قرن بیستم هجری قمری شد و در نیمه ابتدایی این قرن مردمان و ساکنان قبرس تلاش های خود برای جدایی و دستیابی به استقلال را بنا نهادند.

در نتیجه این تلاشها قبرس در سال 1959 میلادی به عنوان کشوری مستقل استقلال خود را به دست آورد و توسط هر دو گروه از ساکنین اداره میشد؛ در سال 1960 اسقف ماکاریوس سوم به عنوان رئیس جمهوری قبرس و دکتر کوچک از ساکنین ترک جزیره به سمت معاون رئیس جمهور برگزیده شدند و کشور های ترکیه ، یونان و بریتانیا تعهد ضمانت اصل استقلال کشور و حق حاکمیت برابر برای قبرسی های ترک و یونانی را برعهده گرفتند و همچنین 30 تا 40 درصد سهمیه در دولت، ارتش و نیروهای پلیس برای ترک های قبرسی معین گردید.

با این حال بعد از کسب استقلال کامل ایده انوسیس ( الحاق به یونان ) در جامعه یونانی محبوب شد و روز به روز گسترش یافت که از سوی دیگر با مخالفت شدید قبرسی های ترک مواجه گردیده و در نتیجه ادامه این برخورد ها و رویارویی ها بارها حق وتوی ریاست جمهوری و همچنین مبانی تقسیم برابر قدرت نادیده گرفته شد؛ در سال 1974 با تلاشهای سازمان چریکی یونانیان ملی گرای قبرس رئیس جمهور وقت ، ماکاریوس سوم با یکی از طرفداران ایده انوسیس به نام نیکوس سمپسون جایگزین شده و از آنجا که اکنون حکومت در دست یونانیان ملی گرا قرار داشت سطح خشونت ها به شدت هرچه تمام افزایش یافت و خطراتی جدی را متوجه اقلیت ساکنان ترک جزیره رقم زد.

 کشور ترکیه به عنوان یکی از  ضمانت کنندگان تعهد برابری برای هر دو جامعه، سربازان و نیروهای نظامی خود را برای مداخله، توقف خشونت ها و تامین امنیت اقلیت ترک به این جزیره اعزام نمود؛ در نتیجه این برخوردها ترک های قبرس مجبور به ترک محل های اشغال شده شدند و به نواحی شمالی جزیره عظیمت کردند؛ به همین ترتیب قبرسی های یونانی از قسمتهای شمالی به بخش های جنوبی جزیره منتقل شده و جزیره به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد و در سال 1983 پس از تلاش های متعدد ولی نا موفق برای اتحاد دوباره این دو بخش ، دولت جمهوری ترک قبرس شمالی در همین سال تشکیل گردید.

 

موقعیت و جمعیت قبرس شمالی 

وسعت جزیره قبرس 9125 کیلومتر مربع است و در شمال شرقی دریای مدیترانه قرار دارد و این کشور در 380 کیلومتری شمال مصر ، 105 کیلومتری غرب سوریه و 75 کیلومتری جنوب ترکیه قرار گرفته است با کشور یونان 800 کیلومتر فاصله دارد؛ مطابق با آخرین سرشماری سال  2011 میلادی ، جمعیت این کشور ۲۹۴٬۹۰۶ نفر شمارش شده ‌است.

 

مذهب و زبان مردم قبرس شمالی

آیین بیشتر مردم جمهوری ترک قبرس شمالی اسلام (مذهب سنی ) می باشد و اندکی از مسیحیان ارتودوکس و مسیحیان پیرو کلیسای مارونی نیز در قبرس شمالی زندگی می کنند و مردم جمهوری ترک قبرس شمالی را ترک ‌ها، هم ریشه ترک‌ های استانبولی تشکیل می ‌دهند که به زبان ترکی قبرسی از لهجه‌ های زبان ترکی استانبولی صحبت می ‌کنند. 

 

آب و هوای قبرس شمالی 

آب و هوای قبرس شمالی بسیار قابل توجه گردشگران است، زیرا دارای آب و هوای معتدل و مدیترانه ای است که در تمام فصول سال میتواند مکان خوبی برای گذراندن تعطیلات برای گردشگران باشد؛ قبرس شمالی دارای تابستان‌ های گرم و خشک و طولانی است که از اواسط ماه می تا اواسط اکتبر ( تقریبا از اواخر اردیبهشت تا اواخر مهر ) به طول می انجامد.

همچنین زمستان‌ در قبرس شمالی کوتاه، ملایم و گاهی نیز با بارندگی همراه می باشد و مدت آن نیز از دسامبر تا فوریه است و فصل های تابستان و زمستان توسط فصل های کوتاه پاییز و بهار از هم جدا شده ومتوسط تعداد روزهای آفتابی در این جزیره زیبا 330 روز در سال  است.

 

 

سوالات متداول آشنایی با قبرس شمالی همراه با نقشه و تصاویر

1- قبرس شمالی کجاست؟


قبرس شمالی یکی از کشورهای شمالی شرقی اروپاست و در جزیره قبرس قرار دارد. این منطقه در شمال جزیره قرار دارد و مرز آن با قبرس جنوبی به وسیلهٔ خط آرمیستیس (که از سال ۱۹۷۴ تاکنون وجود دارد) تعیین شده است.

2- پایتخت قبرس شمالی کجاست؟


پایتخت کشور قبرس شمالی نیکوزیا (Nicosia) است.

3- مساحت قبرس شمالی چقدر است؟


مساحت قبرس شمالی تقریباً ۳٬۳۵۵ کیلومتر مربع است.

4- زبان قبرس شمالی چیست؟


زبان رسمی قبرس شمالی ترکی است. این زبان توسط اکثریت مردم قبرس شمالی صحبت می‌شود و در آموزش و رسانه‌های ارتباطی این منطقه به کار می‌رود. در حالی که زبان رسمی جمهوری قبرس، که در جنوب جزیره قرار دارد، زبان یونانی است. همچنین از زبان ترکی قبرس شمالی به عنوان زبان دوم در برخی مناطق نیز استفاده می‌شود.

5- قبرس شمالی در کدام قاره است؟


قبرس شمالی در قارهٔ آسیا قرار دارد.

مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 3.0 از 5 | از بین 24 امتیاز دهنده به آشنایی با قبرس شمالی
معراج گشت آسمان