لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

آشنایی با یونان

آشنایی با یونان

تور یونان کشوری در جنوب شرقی اروپا و جنوب شبه جزیره بالکان است. این کشور از شمال با آلبانی، مقدونیه و بلغارستان و از شرق با ترکیه دارای مرز مشترک زمینی است. سرزمین اصلی یونان در جنوب و شرق به وسیله دریای اژه احاطه شده و از غرب به دریای یونان نزدیک است و ضمنا یونان نام فارسی این کشور است و این نام از ایونیا منطقه یونانی‌نشین آسیای صغیر گرفته شده‌است، یونان در محل پیوند سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا واقع شده‌ است و میراث‌دار یونان باستان، امپراتوری بیزانس و نزدیک چهار سده سلطهٔ ترکان عثمانی است. این کشور به عنوان مهد تمدن مغرب زمین و زادبوم دموکراسی، فلسفه غرب، بازی‌های المپیک، علوم سیاسی ، نمایشنامه ‌نویسی قابل توجه است و همچنین این کشور دارای تاریخی ویژه و پرحادثه و دارنده میراث فرهنگی است که به‌طور قابل توجهی دارای نفوذ در آفریقای شمالی و منطقه خاورمیانه است و ساختاری بنیادی برای فرهنگ اروپا و آنچه امروز به عنوان غرب خوانده می‌شود، به حساب می‌آید.


یونان مقصد ایده‌آلی برای یک سفر به‌ یادماندنی است نه تنها به خاطر سواحل زیبا و نفس‌گیر، معماری منحصر به‌ فرد و غذاهای لذیذ محلی بلکه به این دلیل که هزینه‌ها در یونان نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین‌تر است و سفر به این کشور زیبا، بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. اگر می خواهید به بازدید این کشور زیبا بروید، تورهای نوروز 99 را امتحان کنید که ساده ترین راه سفر را در اختیارتان قرار می دهند. 

یونان در محل پیوند سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا واقع شده‌ است و میراث‌دار یونان باستان، امپراتوری بیزانس و نزدیک چهار سده سلطهٔ ترکان عثمانی است

نقشه کشور یونان

نقشه یونان


تاریخچه یونان

سواحل دریای اژه یونان به ‌طور غیرمنتظره ‌ای شاهد بروز نخستین تمدن پیشرفته در اروپا بود که امروزه بخشی جدانشدنی از ساختار و فرهنگ و توسعه سیاسی در غرب است و در سال ۵۰۰ پیش از میلاد، امپراتوری هخامنشیان، استان‌ های یونان را در آسیای میانه و مقدونیه تصرف و تحت کنترل خود درآورد. تلاش‌های برخی از شهرهای یونان در آسیای میانه برای سرنگونی ایرانیان شکست خورد و ایران در ۴۹۲ سال قبل از میلاد به کشورهای سرزمین اصلی یونان حمله کرد اما پس از شکستی که در یکی از جنگ‌ها متحمل شد، در سال ۴۹۰ پیش از میلاد مجبور به عقب‌ نشینی شد.

 

شورش ایونیه (ایونیا) نیز از سال ۴۹۹ تا ۴۹۳ پیش از میلاد رخ داد، با تحریک یونانیان اروپا، آتش جنگ استقلال طلبانه ایونیه بر ضد دولت هخامنشی آغاز شد و در همین زمان گروهی از یونانیان به شهر سارد هخامنشی حمله کردند که به آتش‌سوزی بزرگی انجامید. جنگ ایونیه، شش سال به درازا کشید و فرجام آن پیروزی کامل و قطعی داریوش بزرگ بود.حمله دوم توسط ایرانی‌ها در سال ۴۸۰ قبل از میلاد رخ داد. پس از پیروزی یونانیان در سال‌های ۴۸۰ و ۴۷۹ قبل از میلاد در سالامین و چند شهر دیگر، ایرانی‌ها مجبور شدند برای دومین بار سرزمین‌های اروپایی خود را ترک کنند، که نشان از خروج نهایی آنها از سرزمین‌های اروپایی تصرف شده توسط آنها بود. پیروزی‌های یونان در جنگ‌های یونان-پارس، به‌عنوان یک لحظه محوری و بسیار مهم در تاریخ جهان یاد می‌شود ؛ ضمنا آتن پایتخت و سالونیک، پاتراس و هراکلیون از شهرهای بزرگ آن به‌شمار می‌روند.

 

تاریخچه یونان

 

موقعیت و جمعیت یونان

10 میلیون و 706 هزار و 290 نفر در یونان زندگی می‌کنند که 98 درصد از آنها مسیحی ارتودوکس هستند و 3/1درصد از آنها مسلمان ، هفت درصد از جمعیت این کشور را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند که برای کار یا زندگی به آن رفته‌اند و میانگین سنی مردم آن 2/41سال است؛ امید به زندگی در بدو تولد برای زنان 06/82 سال و برای مردان 85/76 سال است. همچنین نیروی کار این کشور 49/4 میلیون نفر است که بیشتر آنها در بخش خدمات فعالند. نرخ بیکاری در آن 4/8 درصد است و نرخ تورم آن 6/2 درصد ، صادرات این کشور شامل اغذیه و اشربه، تولیدات کارخانه‌ای، مواد پتروشیمی، مواد شیمیایی و منسوجات است.

 

موقعیت یونان

 

زبان و مذهب یونان

زبان رسمی این کشور یونانی است و 99 درصد از مردم به آن سخن می‌گویند. زبان‌های انگلیسی و فرانسه نیز به دلیل توریستی بودن این کشور کم و بیش صحبت می‌شود. شاید مهم باشد بدانید که وریسم نقش مهمی در اقتصاد یونان دارد و تولید ناخالص داخلی یونان 4/326 میلیارد دلار است که 3/76 درصد آن در بخش خدمات تولید می‌شود. در ادامه در آغاز ، دین و مذهب یونانیان قدیم یک نوع اعتقاد به آلهه متعدده بوده که درباره آنها قائل به جسم و صورت انسانی بودند و برای خدایان خود از مادینه و نرینه اشکال و افکار بشری قائل شده و مدت دو سه هزار سال این رشته عقائد نزد ایشان دائما در تحول و تطور بوده است. بنابراین یونانیان قدیم نیز به خدایان نرینه و مادینه معتقد بودند. هنگامیکه هلن ها یعنی اجداد یونانیان قدیم از شمال به جنوب آن سرزمین پراکنده شدند قبائلی آریائی نژاد و نیم وحشی بودند که بر حسب معتقدات قدیم نژادی خود غالبا مظاهر طبیعت را می پرستیدند و همان خدایانی را که در کتاب ودا نزد اجداد هندوان قدیم محل عبادت بودند ایشان نیز پرستش می کرده اند.

 

زبان و مذهب یونان

 

در رأس آنها خدای آسمان قرار داشته است که او را زئوس و گاهی زئوس پاتر یعنی پدر آسمان می نامیده اند و این مظهر همان الهی است که نزد هندوان باستانی به دیوس پیتار و بعدها نزد رومیها به ژوپیتر موسوم شده است مجموعه خدایان مورد پرستش ایشان که معمولا با خدایان آریایی قدیم مشترک بودند که شامل زئوس ، خدای خدایان و خدای کل ، آپولو خدای آفتاب ، پوزیدن خدای دریاها ، هستیا خدای مونث و مادر خانواده الاهه کانون خانوادگی ، دمیتر خدای مونث ، مادر کشاورزی و غلات ، هرمس خدای حکمت و خدای حکیم و آفریننده ، آرس خدای جنگ ؛ بعد از آنکه قبائل آریایی هلنهای مهاجم بر مردم بومی غلبه یافتند و تمدن آنها را تدریجا در خود هضم کردند از خدایان و معبودهای محلی نیز آلهه ای چند را اقتباس نمودند. در جزائر شرقی مدیترانه و سواحل غربی آسیا ی صغیر ساکنین بومی نیز که دارای تمدن و فرهنگی به نسبت زمان خود متکامل بودند.


بیشتر این الاهه که مقتبس از عقائد ملل مغلوبه سواحل مدیترانه بودند و مورد پرستش یونانیان قرار گرفتند خدایانی مونث اند که برای آنها جنبه امیت و مادری قائل شده بودند زیرا در پانتئون اقوام آریائی قدیم خدای مونث کمتر دیده می شودبسیاری از سنت‌ها و رسوم این کشور ریشه‌ در مذهب مسیحی ارتدوکسی یونانی آن‌ها دارد. کلیسا در زندگی روزمره مردم نقش مهمی را بازی می‌کند. بنا بر سنت، نام فرزندان را از اجدادشان می‌گیرند ولی تا زمانی که کودک غسل تعمید داده نشده نام او را به زبان نمی‌آورند. علیرغم وجود جشن روز تولد برای کودکان، روز مذهبی نام گذاری اهمیت بیشتری داشته و برای آن جشن باشکوه‌تری می‌گیرند. ازدواج‌های خارج از کلیسا هر چند که عروس و داماد در مراسم‌ مذهبی شرکت نکنند بسیار نادر است. روز عید پاک مهم‌ترین روز مقدس مذهبی یونان به شمار می‌رود و چهل روز قبل از آن را روزه‌ای می‌گیرند که شامل نخوردن محصولات حیوانی می‌شود. البته امروزه دیگر مردم خیلی پایبند این چهل روز نیستند. به ویژه جوانان که به مسائل سلامتی اهمیت بیشتری می‌دهند خیلی این تعداد روز را رعایت نمی‌کنند. در روز «دوشنبه پاک» که شروع این چهل روز را مشخص می‌کند، معمولا همه بیرون رفته و به بادبادک بازی و خوردن یک غذای سنتی گیاهی و برخی غذاهای دریایی مجاز می‌پردازند. جشن پاک حدود یک هفته به طول انجامیده و چند جشن دیگر را نیز به دنبال دارد. این هفته یکی از بهترین موقعیت‌ها برای تجربه برخی از عمیق‌ ترین سنت‌ های یونانی محسوب می‌شود.

 

 مذهب یونان

 

فرهنگ و آداب و رسوم مردم یونان

یونان كشوری است كه به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی كه دارد به بخشها و محدوده‌های مختلف تقسیم شده و مكانهای دیدنی متنوع موجود در آن تفاوتهای خیلی زیادی با هم دارند. در بخشهای مختلف یونان گویش‌ها، آداب و رسوم، رقصها و افسانه های متفاوتی رایج است و در هر بخش یونان بزرگ كه در طول قرنها سنتهای خود را به وجود آورده‌اند، هیچ روش یكسان و مشابهی برای انجام دادن كارها وجود ندارد. ولی بعضی از این سنتها بیشتر از بقیه مورد قبول عموم واقع شده‌اند. البته آنها باورها و اعتقادات بی‌شماری دارند كه پرداختن به همه آنها به زمان زیادی احتیاج دارد و ما به ناچار فقط به برخی از آنها اشاره می كنیم در یونان عروسها روبنده قرمز و یا زرد داشتند كه نماد آتش بوده است. این روبنده‌ها با رنگهای درخشانشان برای حفظ كردن عروس از دست اجنه ها و ارواح شیاطین استفاده می‌شده است. همچنین انگشتر الماس نماد قطره‌های اشكهای خدایان بوده است و اعتقاد داشتند كه الماس نشان دهنده شعله های عشق نیز هست.

 

فرهنگ و آداب و رسوم مردم یونان


یك عروس یونانی روز عروسی‌ اش همراه خود یك حبه قند می آورده تا مطمئن شود زندگی شیرینی در انتظارش است، البته به جای قند می توانسته با خود گیاه عشقه نیز بیاورد و نحس‌ ترین روز در طول هفته برای مردم یونان روز سه‌ شنبه است. چراكه در بیست و نهم سال 1453 در چنین روزی طی یك اتفاق غیر قابل تصور شهر قسطنطنیه از دست یونانیان خارج شد و به دست تركان عثمانی افتاد. گفته شده است كه اگر داد و ستد و یا كسب و كاری در این روز شروع شود، نشانه بدی برای صاحبانش خواهد بود و بیشتر یونانی‌ها به این گفته اعتقاد دارند و می‌گویند شروع كردن هر كاری در روز سه شنبه عاقبت خوشی ندارد.

 

آب و هوای یونان

بیشتر مردم در جولای و آگوست به یونان سفر می کنند، چون زمانی است که آن‌ها تعطیلاتشان را پشت سر می‌گذارند و هم این‌که می‌توانند گرمترین ماه‌های سال را در کنار دریا بگذرانند. ولی آتن در این ماه‌ها بسیار شلوغ می‌شود و جای خالی در جزیره‌ها به سختی پیدا می‌شود؛ با همه‌ی این‌ها شب‌های دلپذیری در سواحل آنجا چشم به راه شماست آب و هوای یونان  سه دسته اند که شامل مدیترانه ای، آلپی و معتدل و در ادامه آب و هوای مدیترانه ای عامل زمستان های بارانی و  تابستان های خشک در این کشور محسوب می شود. مناطق ساحلی یونان در طول سال از آب و هوایی مطبوع برخوردارند درحالیکه بخش هایی از این کشور که در ارتفاعات قرار دارند معمولاً تحت تأثیر آب و هوای آلپی بوده و بارش برف در آنها دیده می شود بهترین زمان دیدار از یونان، بهار و پاییز است؛ به ویژه ماه‌های مه، ژوییه، سپتامبر و اکتبر.

 

آب و هوای یونان

 

 وچک‌تر، به حالت نیمه تعطیل درمی‌آیند. ما پیشنهاد می‌کنیم بین عید پاک تا اواسط ژوییه- زمانی که هوا از هر نظر عالی است و جاهای دیدنی یونان چندان شلوغ نیستند- را برای سفر به یونان انتخاب کنید در واقع از اواسط ژوییه تا آگوست، فصل گردشگری یونان به شمار می‌رود؛ با این حال همه جا بسیار شلوغ است و در ماه‌های ژوییه و آوگوست که هوا بسیار گرم است، دمای هوا به ٤٠ درجه‌ی سانتی‌گراد هم می‌رسد.


 

 

 

 

سوالات متداول آشنایی با یونان همراه تصاویر | نقشه و تاریخچه

1- شرایط اقامت در کشور یونان چیست ؟


راه های زیادی وجود دارد ولی برای اطلاعات بیشتر تماس حاصل فرمایید

2- تور مسافرتی یونان چند است ؟


تقریبا بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ دلار آمریکا برای ۵ روز 

3- پایتخت یونان کدام شهر است 


شهر آتن میباشد 

4- کشور یونان کجاست؟


یونان یک کشور در جنوب شرقی اروپا است. این کشور به شرق با ترکیه، به شمال با بلغارستان و شمال غربی با جمهوری مقدونیه و آلبانی و به جنوب با دریای اژه محدود می‌شود. پایتخت یونان، آتن است.

5- یونان در کدام قاره است؟


یونان در قاره اروپا قرار دارد.

6- نام قدیم یونان چه بود؟


نام قدیمی یونان به زبان یونانی "یونان" (Ελλάδα) بود. در زبان انگلیسی نیز از واژه "Greece" استفاده می‌شود که ممکن است از نام یونان در زبان لاتین یعنی "Graecia" نشأت گرفته باشد. در طول تاریخ، یونان به عنوان یکی از پایه‌گذاران فرهنگ غرب شناخته شده است و نام های دیگری نیز برای آن در مجموعه‌های مختلفی از تاریخ وجود دارد، اما نام یونان همچنان بیشترین شناخته‌پذیری را دارد.

7- همسایگان یونان چه کشور هایی هستند؟


همسایگان یونان عبارتند از: ترکیه به شرق آلبانی، شمال غربی جمهوری مقدونیه، شمال بلغارستان، شمال شرقی

مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 5.0 از 5 | از بین 22 امتیاز دهنده به آشنایی با یونان
معراج گشت آسمان