لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

معرفی شهرهای اکراین

معرفی شهرهای اکراین

اوکراین کشوری در اروپای شرقی و دارای طبیعتی زیبا و همچنین آثار تاریخی شگفت انگیز به‌ جا مانده سده‌های قبل است و این کشور از شرق با روسیه ، از شمال با بلاروس ، از غرب با لهستان ، اسلوواکی و مجارستان ، از جنوب غربی با رومانی و مولداوی هم ‌مرز است و در جنوب آن دریای سیاه و دریای آزوف قرار دارد و پایتخت آن شهر کی‌ اف و زبان رسمی آن زبان اوکراینی می‌باشد ؛ ضمنا سکونت انسان در اوکراین به ۴۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد زمانی که در دوران نوسنگی فرهنگ " کوکوتنی - تریپلی " در منطقه وسیعی گسترش یافت که بخش‌هایی از اوکراین امروزی شامل " تریپیلیا " و تمام منطقه " دنیپر و دنیستر " را در بر می‌گرفت و بین ۷۰۰ تا ۲۰۰ قبل از میلاد نیز بخشی از سرزمین سکاها به حساب می‌ آمد.

کوکتبل که در گذشته با نام پلانرسکوی شناخته می‌ شد، یک شهرک گردشگری در جنوب شرقی شبه جزیره کریمه در کشور اوکراین است و بسیار جذاب است

آشنایی با شهرهای مهم اکراین

شهر یالتا 

یالتا یکی از شهرهای کریمه در جنوب اوکراین است که بر کرانهٔ دریای سیاه جای دارد. یالتا بر کنار خلیجی کوچک و کم‌عمق رو به دریای سیاه جای دارد و توسط کوه‌های پردرخت در برگرفته شده‌است. آب و هوای گرم مدیترانه‌ای و مجاورت با تاکستان‌ها و باغستان‌های زیاد، بستر مناسبی برای گذراندن تعطیلات به ویژه زمستانی پدید آورده‌است و در دوره‌ای «یالتای بزرگ» به بخشی از کرانه کریمهٔ جنوبی میان فوروس در غرب به سوی گورزوف در شرق و شامل شهر یالتا و شهرهای چندگانه مهاجرنشین مجاور اطلاق می‌شد ، بر اساس آمار جمعیت یالتا برابر با ۸۰٬۵۰۰ نفر بوده‌است ، این آمار شامل روستاها و شهرهای کوچک مجاور نیست. جمعیت یالتا با حومه در حدود ۱۲۵٬۰۰۰ نفر است. ضمنا این شهر بر محلی از یک مهاجرنشین یونان باستان که گفته می‌شود توسط دریانوردان یونانی که در جستجوی ساحلی امن بوده‌اند، بنا شده‌است ، در این شهر کنفرانس یالتا از ۴ تا ۱۱ نوامبر سال ۱۹۴۵ بین سه قدرت نیروهای متفقین یعنی شوروی، ایالات متحده و بریتانیا و با شرکت فرانکلین دلانو روزولت، ژوزف استالین و وینستون چرچیل در اواخر جنگ جهانی دوم برگزار و پیمان معروف یالتا بسته شد.

 

شهر یالتا

 

شهر زاپاروژیا 

شهری است در جنوب مرکزی کشور اوکراین و در کنارهٔ رود دنیپر ، این شهر مرکز شهرستان زاپروژیا و استان زاپروژیا است. شهر زاپروژیا در ۷۰ کیلومتری جنوب شهر دنیپروپتروفسک واقع شده‌ است و این شهر در روزگار شوروی یک " شهر مهندسی " بود و این امر تأثیر بدی بر روی محیط زیست آن گذاشت. دگرگونی اوکراین به سوی اقتصاد بازاری از این نگرانی زیست‌محیطی کم است ؛ گرچه زاپروژیا شهر چندان جذابی به‌ شمار نمی‌ آید ولی کشتی‌ های گردشی رودخانه دنیپر برای بازدید گردشگران از جزیره خورتیتسیا در این شهر نیز توقف می‌کنند.

 

شهر زاپاروژیا

 

شهر دنیپروپتروفسک 

دنیپروپتروفسک شهری است در جنوب شرقی اوکراین که در کنار رودخانه دنیپر واقع شده است و 1.2 میلیون جمعیت دارد. این شهر در سال 1776 میلادی در زمان امپراتوری  روسیه و به دستور کاترین دوم بنیانگذاری شد و در زمان خود یکاترینواسلاو نام گرفت و این شهر از اوایل قرن بیستم تا به امروز  مرکز صنعت فولاد شناخته می شود، همچنین در صنایع هوا و فضا نیز تسلط دارد و امروزه دنیپروپتروفسک مرکز اصلی صنعتی و اقتصادی مرکز و شرق اوکراین بوده  و از لحاظ جمعیت سومین  شهر کشور به حساب می آید.  11 دانشگاه، آکادمی و انستیتو مشغول به فعالیت در این شهر می باشند. در ادامه متوسط  آب و هوای دنیپروپتروفسک در تابستان 27+ و در زمستان 0 درجه سانتی گراد بوده و بهترین زمان برای مسافرت و بازدید از شهر اواسط ماه آوریل و اوایل ماه مه شامل  طبیعت زیبا و هوای تازه و یا اواخر ماه سپتامبر با پارک های شهر با برگ های زرد درختان است و برای حمل و نقل داخل شهری، 16 خط تراموای، 22 اتوبوس برقی، 6 ایستگاه قطار زیر زمینی و بیش از 100 خط اتوبوس و  مینی بوس  وجود دارند که مناطق مختلف شهر را به همدیگر متصل می کنند، در شهر ساختمان ها و مراکز فرهنگی بسیاری موجود است که در آنها مراسم متفاوت از جمله اپرا، تئاتر، باله و غیره برپا می گردد. درب موزه های دنیپروپتروفسک نیز همیشه برای بازدید گردشگران اکراین باز می باشد.

 

شهر دنیپروپتروفسک


همچنین با ۱.۱ میلیون تن جمعیت سومین شهر کشور اوکراین است ، این شهر در جنوب خاوری کیف پایتخت اوکراین واقع شده و در کرانه رود دنیپر جای گرفته‌ است و مکانی مناسب برای سفر به اکراین است.

 

شهر سواستوپول 

این شهر بندری در جنوب غربی شبه جزیره کریمه جای دارد. شبه جزیره کریمه در جنوب اوکرائین و در کرانهٔ دریای سیاه قرار دارد و بر اساس آمار جمعیت این شهر برابر با ۳۴۲٬۴۵۱ نفر بوده است. این شهر در گذشته کانون ناوگان دریای سیاه شوروی بود. ناوگان، امروزه یک پایگاه دریایی اوکراینی است که به طور مشترک توسط نیروی دریایی اوکراین و نیروی دریایی روسیه به‌کار می‌رود. اهمیت خرید و فروش و کشتی‌سازی بندر سواستوپول از زمان فروپاشی شوروی رو به فزونی نهاد. سواستوپول همچنین یک مرکز مهم پژوهش‌های زیست‌شناسی دریایی است. به طور خاص، مطالعه و آموزش در مورد دلفین‌ها در این شهر از زمان جنگ جهانی دوم به انجام می‌رسد، این مطالعات در ابتدا به عنوان یک برنامه سری نیروی دریایی در خصوص عملکرد این جانور در زیر دریا به شمار می‌رفت. بیشترین تعداد مسلمانان اوکرائین در شبه جزیره کریمه ساکن می‌باشند و نیز شهر سواستوپول در نزدیکی محل مهاجران باستانی یونانی خرسون بنا گردیده که در ۴۲۱ پیش از میلاد بنا شده بود. در جنگ کریمه به‌مدت ۳۴۹ روز در برابر هجوم انگلستان، فرانسه، عثمانی‌ها و ساردنی مقاومت کرد اما سرانجم روس‌ها شکست خوردند و شهر سقوط کرد. در جریان جنگ جهانی دوم در محاصره نیروهای آلمانی قرار داشت و تقریبا به کلی ویران گشت و در سال ۱۹۴۲ سقوط کرد، اما در سال ۱۹۴۴ دوباره به دست روس‌ ها افتاد و تجدید بنا گردید.

 

شهر سواستوپول


لازم به ذکر است که لئو تولستوی که در جنگ‌ های کریمه شرکت داشت، وقایع هولناک جنگ را در داستان‌های سواستوپول آورده است ، این شهر از لحاظ تقسیمات کشوری دارای وضعیت خاص بوده و مستقیما زیر نظر دولت مرکزی اوکراین اداره می‌شد.تا سال‌ها ورود خارجیان به این شهر ممنوع بود.

 

شهر کوکتبل 

کوکتبل که در گذشته با نام پلانرسکوی شناخته می‌ شد، یک شهرک گردشگری در جنوب شرقی شبه جزیره کریمه در کشور اوکراین است و کوکتبل بر کرانهٔ دریای سیاه در نیمه راه بین فئودوسیا و سوداک قرار گرفته و از توابع تئودوسیا به شمار می‌رود ،  جمعیت این شهر برابر با ۲٬۸۴۱ نفر بوده که ۵۰٪ روس تبار، ۳۶٪ اوکراینی و بقیه تاتار کریمه‌ای، یونانی، بلغار و آلمانی هستند و بیشترین شهرت این شهر به خاطر پیوندش با ادبیات است. ماکسیمیلیان وولوشین شاعر روسی، در اقامتگاه‌اش این شهر پذیرای بسیاری از میهمانان سرشناس خود بود، بسیاری از آنان برجسته‌ترین شعرهایشان را در کوکتبل سرودند. نام اولیه این شهر یعنی کوکتوبل ریشه ترکی دارد ، در زمان حکومت نظام شوروی، نام پلانرسکوی از واژه روسی planer یا گلایدر ریشه گرفته بود : تپه‌هایی که بر فراز خط ساحلی کشیده شده‌ اند، مکان مناسبی برای آزمایش‌های اولیه پرواز با وسایل پروازی توسط خلبانان روسی بودند. فرودگاه کوچک محلی این شهر هنوز با نام پلانرسکوی شناخته می‌شود.

 

شهر کوکتبل


کوکتبل همچنین به عنوان استراحت گاهی برای نویسندگان در اتحاد شوروی، معروف بوده است و دیگر عوامل شهرت این شهر از این قرارند: کنیاک کوکتبل، ورزش گلایدر و دریاکنار برهنگان کوکتبل که در شوروی سوسیالیستی به‌ عنوان بزرگترین ساحل برهنگان شناخته می‌شد.


 

 


 

 

 

 


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 5.0 از 5 | از بین 5 امتیاز دهنده به معرفی شهرهای اکراین
معراج گشت آسمان