لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

آشنایی با کرواسی

آشنایی با کرواسی

روزی روزگاری کرواسی یکی از رازهای پنهان اروپا بود، زیبایی طبیعت آن و شهرهای جاودان آن اغلب یادآور جاذبه مدیترانه ای بوده ولی این چیزها متعلق به ۳۰ سال قبل است و حالا دیگر زخم های تاریخ به روی این شهر جوش خورده اند و مسافرین اروپایی در کرواسی دوباره در حال کشف زیبایی های این کشور هستند . از گردشگاه های باکلاس ساحلی گرفته تا پارک های ملی و حیات وحش آن دوباره این کشور جذاب را جزو مقاصد محبوب گردشگری کرده است.

کرواسی صد و بیست ‌و هفتمین کشور بزرگ جهان محسوب می شود و در مرکز و جنوب شرق اروپا قرار گرفته شده است و جزو زیباترین کشورها می باشد

نقشه کرواسی

نقشه کرواسی


تاریخچه کرواسی

کشور کرواسی در 25 ژوئن 1991 از یوگسلاوی جدا شد و اعلام استقلال کرد ، پس از استقلال از سوی دولت کرواسی تبلیغات علیه صرب ها و انهدام و ویران کردن مغازه‌ ها و منازل صرب ‌ها شروع شد و پس از آن اتفاقات صرب ‌ها تصمیمی گرفتند که در یوگسلاوی بمانند و از کرواسی جدا شدند و بعد از آن جنگ داخلی آغاز گردید، دولت کرواسی در مه - اوت ۱۹۹۵ دو حمله به منطقه ‌ای صرب ‌نشین داشت که باعث کشته شدن صرب ‌های زیادی گردید و صدها هزار صرب مجبور بودند کرواسی را ترک کنند و ارتش کرواسی آنها را با هواپیما بمباران کردند . ارتش کرواسی ۱۸ نفر از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل را نیز در جریان این حمله به کشتن داد و وقتی ارتش وارد مناطق صرب‌ نشین شد همه چیز را سوزاند و با خاک یکسان کرد ، همه دام ‌های صرب‌ ها کشته شدند و روستاهایشان با استفاده از بنزین سوزانده شد. در ادامه دادگاه بین‌ المللی لاهه سه ژنرال کرواسی از جمله آنته گوتووینا را به جنایات جنگی علیه صرب ‌ها محکوم کردند و 24 سال زندان برای او در نظر گرفتند ولی در نوامبر 2012 دادگاه استیناف ژنرال‌ ها را بی گناه اعلام کرد و دادگاه فراری دادن مردم غیرنظامی را به عنوان نسل ‌کشی تأیید نکرد.

 

تاریخچه کرواسی

 

دادگاه بر این باور بود که وقتی آدم ‌ها را می ‌کشند هر کس خودش اختیار دارد چه چیز را انتخاب نماید یا نکند و یا از محل زندگیش برود و از کشته شدن در امان باشد . دادگاه به تیرباران و کشتار جمعیت غیرنظامی هیچ توجهی نکرد ، بدین ترتیب طبق روایت نادرست دادگاه فقط صربها مقصر همه جنگ های بالکان بودند و قربانیانی در میان آن‌ ها وجود نداشت و این حکم دادگاه حتی رئیس سابق دادگاه لاهه کارلا دل پونته را متعجب نمود و ژنرالها آزاد شدند و به کرواسی بازگشتند و در نهایت کرواسی در ۲۵ ژوئن ۱۹۹۱ میلادی از یوگسلاوی جدا شد و اعلام استقلال کرد  .

 

موقعیت و جمعیت کرواسی

کرواسی صد و بیست ‌و هفتمین کشور بزرگ جهان محسوب می شود و در مرکز و جنوب شرق اروپا قرار گرفته شده است . دریای آدریاتیک در جنوب باختری این کشور قرار دارد و نیز پایتخت این کشور زاگرب است و دیگر شهرهای بزرگ و معروف کرواسی دوبرونیک ، پولا، اسپلیت ، واراژدین ، رییکا ، اوسییک ، کارلوواتس ، زادار و سیساک هستند. کشور کرواسی 56.594 کیلومتر مربع وسعت دارد و بیشتر مناطق آن آب ‌وهوای مدیترانه ‌ای و قاره ‌ای بسیار محبوبی را دارند ، مناطق مرتفع کرواسی در کوه‌ های آلپ دیناری قرار گرفته که بلندترین قله آن دینارا با ۱۸۳۱ متر می باشد و این قله در جنوب کشور و در نزدیکی مرز بوسنی و هرزگوین قرار گرفته است ، کرواسی در سواحل دریای آدریاتیک خود بیش از یک هزار جزیره دارد که ۴۸ جزیره آن ساکنان دائمی و همیشگی دارد و بزرگترین این جزیره‌ ها کرس و کرک هستند که هر یک مساحتی نزدیک به 405 کیلومتر مربع را در بردارند.

 

موقعیت و جمعیت کرواسی


جمعیت کرواسی بر اساس سرشماری سال 2001 حدود چهار میلیون و 280 هزار نفر بوده ‌است و نرخ باروری کلی در این کشور 5/1 فرزند برای هر مادر است که یکی از کمترین‌ ها در دنیا بشمار می رود . از سال 1991 تاکنون کرواسی رشد جمعیت طبیعی این کشور منفی بوده ‌است و جالب است شما گردشگران بدانید که امید به زندگی در این کشور 7/75 سال است . کرواسی در بین تمامی 6 کشور یوگسلاوی ترکیب قومیتی یکدست و مناسب تری دارد و 90% مردم کشور از قوم کروات هستند ، حدود 4/4% صرب و بقیه بوسنیایی، مجار، ایتالیایی، اسلوون، آلمانی، چک و کولی هستند .


مذهب و زبان مردم کرواسی

دین 93% مردم کرواسی مسیحی است و حدود 2% از کل جمعیت کرواسی مسلمان هستند که شامل مهاجران بوسنیایی و آلبانیایی ‌ها می‌شود و جمعیت آنها بین 250  تا 300 هزار نفر برآورد می‌ شود و به دنبال آن زبان رسمی کرواسی، کرواتی نام دارد که با الفبای لاتین ( همانند انگلیسی ) نوشته می‌ شود و همچنین الفبای سیریلیک ( همانند روسی ) نیز در برخی نقاط استفاده می ‌گردد.

 

مذهب و زبان مردم کرواسی

 

واحد پولی کرواسی 

واحد پول کرواسی کونا ( Croatian kuna ) است که در بازارهای جهانی به اختصار HRK و با کد ایزو : 4217 نشان داده می ‌شود و جزو کوچکتر از کونا لیپا ( lipa ) نام دارد و هر 100 لیپا برابر با یک کونا است . نماد واحد پول کونا Kn بوده و اسکناس‌ ها توسط بانک مرکزی کرواسی چاپ می‌ شود ؛ اسکناس ‌های رایج در کرواسی 10، 20، 50، 100 و 200 کونا بوده و از اسکناس ‌های 500 و 1000 کونا به ندرت استفاده میشود و سکه‌ در کشور کرواسی در مقادیر 5، 10، 20 و 50 کونا و 1، 2، و 5 لیپا ضرب می ‌گردد.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم کرواسی 

کرواسی در جنوب شرق اروپا و در کنار دریای آدریاتیک واقع شده است ، این کشور بیش از 4 میلیون جمعیت داشته که اکثرا کروات بوده ولی اقلیت‌ هایی از صربستان ، مجارستان و کولیان نیز در آن زندگی می ‌کنند .اهالی کرواسی بسیار خانواده دوست هستند و همواره روابط بسیار نزدیکی با فامیل ‌های دور و نزدیک خود دارند . یکی از رسم های رایج ، نگهداری از والدین سالمند به جای فرستادن آن‌ ها به خانه سالمندان است و این فرهنگ غنی و همبسته را می ‌توان در ترانه‌ ها ، لباس‌ ها ، رقص ‌ها، افسانه ‌های بومی و مراسم آئینی این کشور مشاهده نمود. اگر در دورهمی‌ های دوستانه و خانوادگی شرکت کردید و حین معرفی افراد جدید به مهمانان ، اول با معرفی خانم ‌ها شروع کردند تعجب نکنید و در فرهنگ کرواسی ابتدا بانوان و به ترتیب سن افراد معرفی را آغاز می ‌کنند ، ضمنا به یاد داشته باشید معمولا تا زمانی که به شما این اجازه داده نشده حق ندارید افراد را با اسم کوچک صدا بزنید و مردمان این کشور در ابتدا با دست دادن ، ارتباط چشمی و جملات احوالپرسی بر اساس زمان با یکدیگر معاشرت را آغاز می ‌کنند . احوالپرسی نکردن با کسی در یک مراسم یا دور همی که به طور معمول نیاز به این کار دارد یک توهین بسیار بزرگ و جدی در آداب و رسوم اجتماعی در کشور کرواسی محسوب می ‌شود .

 

فرهنگ و آداب و رسوم مردم کرواسی


وقتی به خانه یک کروات دعوت شدید دقت داشته باشید که برای خانم خانه دسته گل بیاورید و حتما دقت کنید که تعداد شاخه‌ ها عدد فرد باشد و در کرواسی خرافه‌‌ هایی در رابطه با دادن دسته گل به تعداد زوج وجود دارد که جالب است ، گل داوودی اغلب در خاکسپاری و بر روی قبر استفاده می‌ شود پس توجه کنید که دسته گلتان شامل این گل نباشد و درباره انتخاب گل شک داشتید که چه گلی با چه تعدادی تهیه نمایید شاید بهتر باشد به سمت هدیه دیگری مانند یک جعبه شکلات یا نوشیدنی بروید که هر دو برای خانم میزبان قابل قبول هستند ؛ همچنین در سنت‌ های عجیب خواستگاری، نامزدی و عروسی جالب است شما گردشگران کرواسی بدانید که روش سنتی درخواست ازدواج در کرواسی با هدیه دادن یک سیب که سکه ‌ای به آن چسبیده از طرف پسر جوان می باشد . این سیب نمادی از درخواست ازدواج در این کشور بشمار می رود و اگر دختر این سیب را بپذیرد دو نفر با هم به طور رسمی نامزد شده اند .

یک رسم سنتی دیگر ازدواج در کرواسی که برای جوانان امروزی اندکی عجیب به نظر می‌رسد و آن خریدن عروس است ! داماد آینده به طور مرسوم دختر را از پنجره اتاقش صدا می زند و از او درخواست ازدواج می ‌کند و از اینجا معامله آغاز شده و قیمت آن ‌قدر بالا می ‌رود تا خانواده دختر، عروس آینده را به داماد بدهند و بعد از اتمام معامله داماد باید قول بدهد که تا پایان عمر از عروس خود مراقبت کرده و به او احترام بگذارد . این رسم در واقع خیلی حول محور پول نمی ‌چرخد بلکه داماد باید سخاوت خود را به خانواده عروس ثابت کند تا بدانند دخترشان چقدر برای پسر جوان ارزشمند است و درست بعد از مراسم ازدواج قبل از آن که عروس وارد خانه جدید خود شود باید چیزی را به سمت بام پرتاب کنند و این وسیله می‌ توانست هر چیزی از بطری نوشیدنی تا سیب باشد و اگر شی پرتاب شده به بام نمی ‌رسید و دوباره به زمین بر گردد گفته می‌ شود که این زوج به زودی از هم جدا خواهند شد . ضمنا تمام رسومی که در بالا از آن‌ها یاد شد در روزگاران جدید رعایت نمی ‌شوند اما در بسیاری مناطق روستایی کرواسی هنوز هم می ‌توان آن‌ها را مشاهده نمود و همان طور که حال و هوای مدرن به تدریج کل کشور را در بر می ‌گیرد، برخی از این رسوم را تنها در کتاب ‌ها می ‌توان خواند یا از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌ شوند، اما بلد بودن این رسوم خود یک ارزش مهم محسوب می ‌گردد.

 

فرهنگ و آداب و رسوم مردم کرواسی

 

آب و هوای کرواسی 

آب و هوای کرواسی یکی از مهمترین مواردی است که یک گردشگر مسافرت به این کشور باید در نظر داشته باشد و کشور کرواسی دارای 3 اقلیم متفاوت است ، آب و هوای معتدل قاره‌ ای که در نزدیکی مناطق شمالی است با چند آبگرم و گرمابه که فرصتی برای گردشگری شما در سفر به کرواسی است که سلامت شما را نیز فراهم کرده است . مناطق مرتفع و نیمه کوهستانی با پارک ‌های ملی بخش‌ های میانی این کشور و آب ‌وهوای مدیترانه‌ ای هم در کنار دریای آدریاتیک ، بزرگ ‌ترین فرصت گردشگری ساحلی کرواسی را ایجاد کرده‌ اند. بهار و پاییز ملایم در امتداد ساحل، در حالی که زمستان سرد و برفی در مناطق مرکزی و شمال مسافران کرواسی را تحت تاثیر قرار می ‌دهد.

 

آب و هوای کرواسی

 

آژانس معراج گشت آسمان مجری مستقیم تور های داخلی و خارجی

سوالات متداول آشنایی با کرواسی و راهنمای سفر به این شهر

1- پایتخت کرواسی کجاست ؟


پایتخت کرواسی شهر زاگرب است.

2- کشور کرواسی کجاست ؟


کرواسی یک کشور در جنوب اروپا است و در شبه جزیرهٔ بالکان واقع شده است. کرواسی از شمال با اسلوونی، از شرق با صربستان، از جنوب شرق با مونته‌نگرو، از جنوب با دریای آدریاتیک و از غرب با ایتالیا مرز مشترک دارد.

3- نژاد مردم کرواسی چیست ؟


بیشتر مردم کرواسی نژاد اسلاو هستند. همچنین در کرواسی اقلیت‌هایی از نژادهای دیگری مانند صرب، بوشنیاک، مجار، ایتالیایی، آلبانیایی و رومانیایی نیز زندگی می‌کنند.

4- کرواسی در کدام قاره است ؟


کرواسی در قارهٔ اروپا قرار دارد.

مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 4.4 از 5 | از بین 10 امتیاز دهنده به آشنایی با کرواسی
معراج گشت آسمان