لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

آشنایی با شهر بلگراد

آشنایی با شهر بلگراد

تور بلگراد پایتخت صربستان است. این شهر یکی از مکان های مهم در اروپا محسوب می شود که ارزش تجاری و اقتصادی زیادی دارد. تاریخ شهر بلگراد به زمان امپراطوری های قدیم مربوط می شود؛ علی رغم اینکه در ده ها سال قبل، در بلگراد جنگ هایی اتفاق می افتاده است اما اکنون این شهر یکی از بزرگترین مرکز جذب توریست در اروپا به شمار می رود. شهر بلگراد در نزدیکی رود دانوب قرار دارد و همین امر باعث شده است هر ساله افراد زیادی برای دیدن مناظر این شهر به آنجا مراجعه کنند.

موقعیت استراتژیک این شهر که در محل برخورد دو رود دانوب و ساوا قرار گرفته است، باعث شده که این شهر از زمان‌ های بسیار دور مورد توجه امپراطوری ‌های مختلف قرار بگیرد

معرفی شهر بلگراد ( Belgrade )

بلگراد پایتخت و بزرگترین شهر کشور صربستان است و معنی نام بلگراد شهر سفید می باشد که در میان گردشگران صربستان شهرت جهانی دارد؛ شهر در محل  دو رود بزرگ و معروف دانوب و ساوا واقع شده است و بخش تاریخی این شهر موسوم به کالمگدان (Kalemegdan) در کرانه‌ های سمت راست این دو رود قرار دارد؛ شهر بلگراد پایتخت و بزرگ ‌ترین شهر در کشور صربستان بشمار می رود و بیش از ۱/۲۰۰٫۰۰۰ نفر سکنه دارد که با احتساب محدوده حومه شهر جمعیت آن به بیش از 2 میلیون نیز میرسد و از این ‌جهت این شهر نیز یکی از بزرگترین شهرهای جنوب شرق اروپا هم شهرت یافته است؛ شهر بلگراد حدود ۳.۶ درصد از مساحت خاک صربستان را تصاحب کرده است و ۱۵ درصد از جمعیت این کشور در بلگراد سکونت دارند؛ بلگراد ، پایتخت و بزرگترین شهر صربستان  که نام این شهر در لغت به معنای شهر سفید می باشد ، شهر زیبای بلگراد در فصل های بهار و تابستان میزبان هزاران گردشگر بلگراد است که در خیابان‌ های تاریخی و زیبای شهر که قدم می‌ زنید به چشمتان خواهند خورد و از دیدن آثار تاریخی متعدد و پارک ‌ها و دریاچه‌ های این شهر غرق در لذت خواهید شد و زندگی پرجنب و جوش شبانه در بلگراد در سراسر اروپا بخصوص گردشگران صربستان شهرت جهانی دارد.

موقعیت استراتژیک این شهر که در محل برخورد دو رود دانوب و ساوا قرار گرفته است، باعث شده که این شهر از زمان‌ های بسیار دور مورد توجه امپراطوری ‌های مختلف قرار بگیرد و تحت سلطه‌ آنها اداره شود؛ این شهر در دوران جنگ جهانی دوم هم از آسیب در امان نمانده است و در سال ۱۹۹۹ این شهر ۷۸ روز در معرض حملات نیروهای ناتو در جریان جنگ کوزووو بوده است؛ بعد از طی کردن این روزهای سخت و تاریخ پرفراز و نشیب ، ‌امروزه بلگراد به یکی از مناطق گردشگری صربستان و بسیار محبوب بدل شده است . در این شهر می ‌توانید تلفیقی از بناهای تاریخی و آثار مدرن معماری را به زیبایی در کنار هم قرار گرفته است؛ قلعه ، میدان و خیابان‌ های تاریخی شهر از مهمترین و جذابترین دیدنی ‌های بلگراد بشمار می روند و شما در بلگراد در سواحل رود هم می ‌توانید تفریحات ساحلی را در ابعاد کوچک تجربه نمایید؛ بهترین زمان برای سفر به بلگراد در ماه‌ های تابستانی می باشد و البته در مجموع شهر بلگراد یک مقصد گردشگری چهار فصل است و در هیچ کدام از ماه ‌های سال برای سفر به این شهر محدودیت خاصی نخواهید داشت؛ در ماه مه ، خیابان ‌ها و میدان ‌ها پر از گردشگران صربستان است که برای لذت بردن از زیبایی‌ های بهار در شهر تفریح می کنند . رویداد فرهنگی شب موزه‌ها‌ در این ماه برگزار می‌ گردد و موقعیتی عالی برای کسانی است که به بازدید از موزه‌ ها علاقه دارند و ماه آگوست ، ماه برگزاری فستیوال‌های مختلف در این شهر است و در ماه‌ های اکتبر و نوامبر هم فستیوال‌ های هنر و موسیقی در بلگراد برپا می ‌شود.


تاریخچه شهر بلگراد

آغاز این شهر به 800 سال قبل بر می گردد و زمانی که یکی از غنی ترین تمدن های آن زمان در سواحل رود دانوب سکنی ورزید . این تمدن ، که امروزه به فرهنگ وینچا نیز معروف است به راحتی به تمدن پیش از تاریخ اروپا رخنه کرد؛ شهر  بلگراد در دوران باستان جنگهای زیادی به خود دیده و مهاجرتهای بزرگ دوران باستان ، بسیاری از قبایل را به محل تقاطع دو رود ساوا و دانوب کشاند ، قبایل تراکو - داکیان و ایلیریک از خود نشانی ماندگار در آینده تاریخ این شهر به جا گذاشته است؛ سلتیها پس از حمله به این شهر در قرن 4 قبل از میلاد ، اولین نام آن : سینگیدون ، یعنی شهر آوازها را برگزیدند و اولین استحکامات آن را بنا نهادند . سلتیها نتوانستند کار زیادی علیه مخوف ترین ارتش دوران باستان ، یعنی سپاهیان روم انجام دادند و امپراتور روم ، آگوستوس، به دلیل شجاعت مدافعانش تصمیم گرفته بود نام خود را به یاد نبردی باشکوه زنده نگه دارد؛ این شهر را از حقوق رومیان بهره مند سازد . سینگیدون ، با وعده های تاریخی بسیار غنی به شهروندان آینده خود ، به یکی از مهمترین نقاط استراتژیک و تجاری امپراتور روم بدل شد . در قرن ششم ، قبایل اسلاو عاشق این شهر شده و نام آن را بلگراد ، به معنای شهر سفید گذاشتند؛ در قرن 6 بعد از میلاد ، قبایل اسلاو مهاجرت های خود را به جنوب و غرب آغاز نموده و قبایل جنوبی به سینگیدون رسیدند و شگفت زده از برج و باروی سفید رنگ آن ، نام جدید بلگراد " شهر سفید " را برای این شهر انتخاب کردند که آخرین نام آن نیز بود. 

با ظهور امپراتوری های بزرگ شهر بلگراد بارها دست به دست گردید : حاکمان آن بلغاری ، بیزانسی و مجارستانی بودند و برای اولین بار در سال 1284 میلادی وقتی شاه استفان دراگوتین کشور صرم را فتح نمود و پدر همسرش لادیسلاو چهارم ، پادشاه مجارستان " بلگراد " را به او هدیه کرد و این شهر به دست صربستانی ها افتاد که در سال 1405 به سبب حمله عثمانیان از جنوب شرقی شهر بلگراد پایتخت صربستان انتخاب شد؛ سرانجام ، این شهر در سال 1521 میلادی به دست عثمانیان افتاد و از آن زمان به بعد ، شهر بلگراد به محل اصلی نبرد های بین عثمانی و امپراطوری‌ های اتریش - مجارستان تبدیل شد و طی 3 قرن بعدی ، بلگراد بارها بازسازی و تخریب گردید؛ با قیام صربها و احداث ایالت جدید صربستان ، بلگراد بار دیگر پایتخت صربستان گردید و این شهر، به خاطر تنوع فراوان ساکنین خود ، به اروپا و نیز شرق متعلق است . بلگراد ، به سبب این ویژگی منحصر به فرد بلگراد ، به یکی از مرفح ترین و زیباترین شهرهای اروپا شهرت یافته است؛ شهر زیبای بلگراد ، بهار و تابستان میزبان هزاران گردشگری است که در خیابان های تاریخی و زیبای شهر قدم میزنند و از دیدن آثار تاریخی متعدد و پارک ها و دریاچه ها لذت میبرند و زندگی پرجنب و جوش شبانه در بلگراد در سراسر اروپا مشهور است.

 

موقعیت و جمعیت بلگراد 

این شهر که در حد فاصل رودخانه ‌های دانوب و رود ساوا واقع گردیده و بیش از ۱٫۲۰۰٫۰۰۰ نفر سکنه دارد که با احتساب محدوده حومه این شهر جمعیت آن به بیش از دو میلیون می‌ رسد و از این‌ رو بلگراد یکی از بزرگترین شهرهای جنوب شرق اروپا نیز می باشد ، شهر بلگراد حدود ۳٫۶ درصد از مساحت خاک صربستان را شامل می ‌شود و ۱۵ درصد از جمعیت این کشور در بلگراد ساکن هستند.


آب و هوای بلگراد

آب و هوا در اینجا سرد نمیباشد و عموما گرم و معتدل است و بارندگی در بلگراد در تمام سال بسیار زیاد می باشد؛ این اتفاق حتی در خشک ترین ماه سال نیز رخ می دهد ، آب و هوا برطبق سامانه طبقه بندی اقلیمی کوپن Cfa در نظر گرفته می شود و متوسط دما در اینجا ۱۲.۳ سانتی گراد است ، در سال میانگین میزان بارش به ۶۶۳ میلی متر نیز میرسد؛ در اکتبر میزان بارش در کمترین حد خود قرار دارد که میانگین آن ۳۸ میلی متر است و با میانگین ۸۴ میلی متر بیشترین میزان بارش در ژوئن اتفاق می افتد؛ با دمای میانگین ۲۲.۵درجه ساانتی گراد ، آگوست گرم ترین ماه سال در بلگراد است و ژانویه کمترین میانگین دما را در تمام سال دارد که ۱.۱ درجه سانتی گراد می باشد.

بلگراد آب و هوای معتدل قاره‌ ای با چهار فصل متفاوت را دارد ، پاییز طولانی‌ تر از بهار است و در فصل زمستان هم سرمای شدید در این شهر وجود ندارد و تعداد روزهای که دمای هوا به زیر صفر درجه می‌رسد به طور میانگین ۲۱ روز می باشد و ماه  ژانویه ، سردترین ماه سال و فصل بهار کوتاه و بارانی است؛ میانگین دمای هوای سالانه ۱۱/۷۰ درجه‌ سانتی گراد است و کمترین دمای هوا در ژانویه‌ ۱۸۹۳ ثبت شده است و برابر با منفی ۲۶ درجه سانتیگراد می باشد.

 

 


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 0 از 5 | از بین 0 امتیاز دهنده به آشنایی با شهر بلگراد
معراج گشت آسمان