لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

آشنایی با صربستان

آشنایی با صربستان

کشورصربستان کشوری در جنوب قاره اروپا و در منطقه‌ بالکان ‌ها که یکی ‌از کشورهای توریستی زیبا برای گردشگران تور صربستان بشمار می رود؛ صربستان یکی ‌از شش کشوری است که قبل از این جمهوری فدرال یوگوسلاوی را تشکیل می‌ داده است، صربستان در یکی ‌از بهترین منطقه ‌های آب ‌وهوایی اروپا قرار گرفته است و با کشورهای مونته ‌نگرو، بوسنی، بلغارستان، کرواسی، مجارستان ، مقدونیه ، آلبانی و رومانی همسایه است؛ نکته جالب این کشور این است که نزدیکی با کشور ترکیه نیز از جمله عوامل مهمی در جذب گردشگران به این کشور محسوب می‌ شود؛ لازم به ذکر است که صربستان به عنوان یکی از جمهوری‌ های سه ‌گانه، همراه با کرواسی و اسلوونی ، پادشاهی یوگسلاوی را تشکیل می ‌داده است که این حکومت تا سال 1945 میلادی ادامه داشت؛ پایتخت کشور صربستان شهر بلگراد است و این شهر که در حد فاصل رودخانه‌ های دانوب و رود ساوا قرار گرفته بیش از ۱٫۱۵۰٫۰۰۰ نفر ساکن آن هستند که با احتساب محدوده حومه شهر جمعیت آن به بیش از دو میلیون خواهد رسید و از این ‌رو بلگراد یکی از بزرگترین شهرهای جنوب غرب اروپانیز بشمار می رود.

تاریخچه صربستان

جالب است بدانید که مردمان این منطقه از جهان از نژاد اسلاو هستند و اینان در این گوشه ای از اروپا ساکن شدند و پس از چندی فرمانروایی تزارهای صربستان را ساختند؛ عثمانیان در یورش به اروپا واپسین تزار صرب را به هلاکت رساندند و آنگاه تا زمان چیرگی امپراتوری عثمانی این سرزمین در اختیار آنان بوده است و بعد از جنگ جهانی اول بود که این سرزمین با رژیم پادشاهی اعلام استقلال پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ، جمهوری سوسیالیستی یوگسلاوی هم در جریان جنگهای یوگسلاوی تجزیه شد ( فروپاشی یوگسلاوی ) و تنها دو جمهوری صربستان و مونته‌ نگرو باقی ماندند که تا سال ۲۰۰۳ میلادی با نام جمهوری فدرال یوگسلاوی شناخته شده بود؛ در سال ۲۰۰۳ میلادی کشور یوگسلاوی به صربستان و مونته ‌نگرو نامش را تغییر داد و برخی کشورها مانند آمریکا ، از سال ۱۹۹۲ به این کشور، صربستان و مونته ‌نگرو می ‌گفتند؛ در ۳۱ مه ۲۰۰۶، همه‌ پرسی استقلال در مونته نگرو برگزار شد و ۵۵.۵٪ شرکت ‌کنندگان در این همه پرسی ، رأی به استقلال مونته ‌نگرو دادند و در سوم ژوئن ، مونته ‌نگرو به صورت رسمی اعلام استقلال نمود.


فرهنگ و آداب و رسوم مردم صربستان

مردم صربستان مردم بسیار خونگرم هستند و مهمان ‌نوازی ‌آنها در برابر گردشگران شهره جهان دارد؛ با وجود اینکه پتانسیل‌ های گردشگری در این کشور بسیار بالا است ، مردم صربستان سعی می ‌کنند تا از سنین پایین‌ تر زبان انگلیسی خود را یاد بگیرند و خود را تقویت کنند و اغلب با گردشگران صربستان و توریست‌ ها به زبان انگلیسی صحبت می‌ کنند؛ درنتیجه اگر شما به زبان انگلیسی مسلط هستید ، می ‌توانید به خوبی در این کشور به گشت ‌وگذار و تفریح بپردازید و آدرس ‌ها و مناطق گردشگری صربستان را به راحتی پیدا کنید. در فصل تابستان ، گردشگران صربستان اغلب در شهر بلگراد می روند؛ پارک ‌های ملی این شهراز محبوب‌ ترین جاذبه های گردشگری صربستان می باشد ، اما در فصل زمستان ، صرب ‌ها پیست ‌های اسکی کوهستانی را برای گردشگران محیا می کنند.

ایران و کشور صربستان به لحاظ فرهنگی و آداب و رسوم بسیار به هم نزدیک هستند و علاقه مندان به زبان و فرهنگ ایرانی در بین مردم صربستان بسیار دیده میشوند که گروههای گردشگری این امکان را برای گردشگران صربستان در خصوص آشنایی و نزدیکی بیشتر دو کشور با امکانات یکدیگر جهت همکاری های تجاری و اقتصادی فراهم می کنند؛ در چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان که دسامبر سال پیش در تهران برگزار شد ، یادداشت تفاهم همکاری بین دو کشور در هشت بند و برای یک دوره پنج ساله توسط " مسعود سلطانی فر" معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ایران و " راسیم لیاییچ " معاون نخست وزیر و وزیر تجارت ، گردشگری و ارتباطات صربستان به امضا رسید که تاثیر بسیار مهمی در صنعت گردشگری 2 کشور برجای گذاشت.

 

موقعیت و جمعیت مردم صربستان 

صربستان که با نام رسمی جمهوری صربستان در میان کشورهای جهان شناخته می ‌شود،  کشوری محصور در خشکی است که با هیچ دریا و یا اقیانوسی در ارتباط نمیباشد؛ این کشور که در جنوب شرقی اروپا قرار گرفته است از شمال با کشور مجارستان، از شرق با رومانی و بلغارستان، از جنوب با جمهوری مقدونیه و مونته‌ نگرو و از غرب نیز با کشورهای کرواسی و بوسنی هرزگوین همسایه می باشد؛ کشور صربستان از نظر جغرافیایی در یکی از راه‌ های بین ‌المللی اصلی قرار گرفته است و مرکز و غرب اروپا را به کشورهای یونان ، ترکیه ، قاره آسیا ، آفریقا و منطقه خاورمیانه را متصل می کند؛ صربستان با مساحتی حدود ۷۷۴۷۴ کیلومتر مربع زمین ، به عنوان صد و هجدهمین کشور بزرگ از لحاظ مساحت محسوب می ‌شود؛ جمعیت این کشور 10 میلیون و 150 هزار و 256 نفر می باشد و میانگین سنی جمعیت در این کشور 3/37 سال می باشد ، امید به زندگی در بدو تولد برای زنان 86/77 سال و برای مردان 49/72 سال است؛ 82/9درصد از مردم آن صرب ، 9/3 درصد مجار، 4/1درصد رومانیایی ، 1/1 درصد یوگسلاو، 8/1درصد بوسنیایی و 9/0 درصد مونته ‌نگرویی هستند  و زبان رسمی این کشور صربیایی می باشد.

 

پول رایج

 پول رایج کشور صربستان، دینار صربستان است و اغلب معاملات تجاری در داخل کشور با پول رسمی انجام می‌شود. در فرودگاه‌های کشور، شما می‌توانید به آسانی دلارها یا یورو همراه خودتان را به دینار این کشور تبدیل نمایید. در صورت همراه داشتن یورو نیز می‌توانید به خرید اجناس و کالاها در صربستان بپردازید. شهر بلگراد نسبت به سایر شهرهای این کشور، نرخ‌های نسبتا بالاتری دارد و قیمت اجناس گران است. اما در سایر شهرهای این کشور می‌توانید با قیمت‌های بسیار پایین‌تری نسبت به بلگراد، اجناس دلخواه‌تان را خریداری نمایید.


مذهب و زبان مردم صربستان

مسیحیت دین اکثر مردم صربستان بشمار می رود ، در حالی که اسلام در جایگاه بعدی مردم این کشور قرار می گیرد؛ جالب است بدانید که جنگ‌ های دهه 90 میلادی بر ساختار زبان صربی كرواتی ، تاثیر چندانی ندارد و آن چه تغییر یافت تنها نام زبان این کشور بود ، بیست سال قبل از جدایی كرواسی از یوگسلاوی سابق ، نام زبان صربی كرواتی به نام كرواتی تغییر پیدا کرد و این نشانگر آن بود كه نوعی خصومت و عدم تفاهم میان صاحبان این زبان مشترك وجود داشته است؛ زبان شناسان كروات بر تفاوت‌ های بسیاری میان زبان صربی و كرواتی تاکید داشتند و به همین علت استفاده از لغات نوین و یا واژه ‌های بسیار قدیمی ، در میان مردم باعث تبلیغ و ترویج میشده است؛ تاثیر دخالت های آشكار سیاسی بر افتراق میان این دو زبان ، غیرقابل انكار می باشد و آن هنگام كه در كرواسی بر وجود زبان مستقل كرواتی ، پا فشاری میکرده است و در صربستان همچنان از واژه زبان صربی كرواتی استفاده می ‌کردند؛ زبان شناسان كروات به علت شیفتگی به استقلال همچنان بر نام زبان كروات تاكید داشتند، ولی صرب‌ ها به علت از دست ندادن ارتباطات میان صرب ‌های منطقه ، در استفاده از واژه زبان صربی كرواتی اصرار داشته اند.

 

واحد پولی صربستان

پول رایج کشور صربستان ، دینار صربستان (RSD) است و اغلب معاملات تجاری در داخل کشور با پول رسمی انجا انجام می ‌شود؛ در فرودگاه ‌های کشور، می ‌توانید به آسانی دلارها یا یورو همراه خودتان را به دینار این کشور تبدیل کنید؛ در صورت همراه داشتن یورو نیز می ‌توانید به خرید اجناس و کالاها در این کشور بپردازید و اینکه شهر بلگراد نسبت به سایر شهرهای این کشور، نرخ‌ های نسبتا بالاتر و گرانتری را دارد و قیمت اجناس در اینجا گرانتر خواهد بود اما در سایر شهرهای این کشور می‌ توانید با قیمت‌های بسیار پایین‌ تری نسبت به بلگراد ، اجناس باب میلتان را خریداری کنید.

 

آب و هوای صربستان 

کشور صربستان آب و هوایی قاره‌ ای دارد و دارای 4 فصل متفاوت است ، متوسط دمای هوا در شهر بلگراد ، پایتخت صربستان حدود ۱۲ درجه است؛ آب و هوای صربستان ، قاره ‌ای است یعنی تابستان ‌های گرم و زمستان ‌های بسیار سردی دارد ، این کشور ممکن است تحت تاثیر توده‌ هوای سرد از طرف سیبری یا توده هوای گرم از طرف مدیترانه یا حتی آفریقا تحت تاثیر قرار بگیرد ، همین علت باعث می ‌شود که دمای هوا بسته به شرایط و تغییرات آب و هوایی ، اختلاف عمده‌ ای داشته باشد؛ در جنوب غربی صربستان که کوهستانی و مرتفع است ، دمای هوا پایین ‌تر و تابستان ‌ها خنک ‌تر می باشد؛ بارش باران در این کشور با توجه به منطقه ، الگوی متفاوتی را دنبال می ‌کند ، ماه ژوئن کاملا بارانی است و فصل بارندگی از ماه مه شروع در این کشور شروع میشود ، در ماه ژوئن به اوج می ‌رسد و در ماه‌ های جولای و آگوست کاهش می‌ یابد و تا پایان تابستان کم و بیش ادامه دارد؛ به طور کلی نواحی غربی نسبت به نواحی شرقی پر باران ‌تر می باشند و ماه‌ های آگوست و سپتامبر کمترین تعداد روزهای بارانی را دارند؛ فصل زمستان از دسامبر تا فوریه آب و هوای سردی در صربستان حکمفرماست و در دوره ‌های زمانی متعدد ، هوا ابری و مه ‌آلود و دمای هوا صفر درجه سانتی گراد است.

در سایر دوره‌های زمانی ، بادهای سرد از قطب شمال ، صربستان را تحت تاثیر قرار داده و به نحوی که دمای هوا گاهی تا منفی ۲۰ درجه هم می ‌رسد و یخبندان وجود دارد؛ در فصل بهار، آب و هوا ثابت نمیباشد و گاهی هوا ملایم است و گاهی سرد می‌ شود و بارش پراکنده‌ برف هم مشاهده می‌ گردد؛ فصل تابستان از ژوئن تا آگوست هوا گرم است و میانگین دمای هوا تغییرات عمده ‌ای دارد ، شب‌ ها معمولا سردتر است . کمترین دما در تابستان ۱۴ درجه و بیشترین دما ۳۰ درجه‌ سانتیگراد است؛ گاهی توده‌ های هوای گرم از سمت آفریقا بر آب و هوای منطقه تاثیر می‌گذارند و در این شرایط گاهی دمای هوا به ۴۰ درجه هم می‌ رسد اما این دوره‌ های هوای گرم معمولا بسیار کوتاه هستند.

 

 

سوالات متداول آشنایی با صربستان | تاریخچه، نقشه

1- صربستان کجاست ؟


صربستان یک کشور در جنوب شرقی اروپا است که از شمال با مجارستان، از شمال شرقی با رومانی، از جنوب شرقی با بلغارستان، از جنوب با کوزوو و مقدونیه، و از غرب با بوسنی و هرزگوین هم‌مرز است. پایتخت صربستان شهر بلگراد است که در شمال مرکزی کشور واقع شده است. جمعیت صربستان بیش از 7 میلیون نفر است و زبان رسمی آن صربی است.

2- دین کشور صربستان چیست ؟


بیشتر جمعیت صربستان دین مسیحی را انتخاب کرده‌اند. در واقع، اکثریت مردم صربستان به کلیسای ارتدکس صربی تعلق دارند. این کلیسا از اهمیت فرهنگی و مذهبی بالایی برخوردار است و یکی از پایه‌های فرهنگ و تمدن صربستان است. همچنین، اقلیت‌هایی از جمله مسلمانان، کاتولیک‌ها، پروتستانت‌ها، یهودیان و بسیاری از ادیان دیگر نیز در صربستان وجود دارند. در کل، صربستان یک کشور چندفرهنگی و چندادیانه است که به دلیل تاریخ طولانی و متنوع خود، ادیان و فرهنگ‌های مختلفی را در بر گرفته است.

3- نام قدیم صربستان چه بود ؟


نام قدیمی صربستان در زبان صربی "Србија" (Srbija) است که معنای آن "سربیا" یا "سربستان" است. قبل از اینکه نام "صربستان" به وجود بیاید، این منطقه با نام‌های مختلفی شناخته می‌شد. در دوره باستان، این منطقه با نام "ایلیریا" شناخته می‌شد. پس از آن، در دوره میانه، نام "صرب" برای این منطقه به کار گرفته می‌شد. پس از اتحاد صرب‌ها و سربیایی‌ها، نام "صربستان" برای این کشور بوجود آمد و در سال ۱۸۷۸ پس از قرارداد برلین به عنوان یکی از کشورهای مستقل تأیید شد.

مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 0 از 5 | از بین 0 امتیاز دهنده به آشنایی با صربستان
معراج گشت آسمان