لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

آشنایی با ارمنستان

آشنایی با ارمنستان

تور ارمنستان با نام رسمی جمهوری ارمنستان کشوری در قفقاز جنوبی به پایتختی ایروان که از شمال با گرجستان، از شرق با جمهوری آذربایجان، از غرب با ترکیه  و از جنوب با ایران  و نخجوان هم مرز است؛ گردشگری در ارمنستان یکی از منابع اصلی درآمد کشور ارمنستان می‌ باشد که نقش مهمی در اقتصاد ارمنستان ایفا می‌کند، در سال‌های اخیر ورود گردشگران خارجی به این کشور افزایش داشته است؛ گردشگران زیادی از نقاط مختلف جهان این کشور را مقصد خود قرار می دهند، که بر اساس آمار ، 44 درصد آنها از روسیه ، 28 درصد از گرجستان ، 12 تا 14 درصد از اتحادیه اروپا و 7 درصد از ایران می‌باشند. 

 

 

بعد از بحث های زیاد بین کشور ارمستان و آذربایجان در چند ماه اخیر بسیاری بر این باور اند که حق با کشور ارمنستان است و کشور آذربایجان به مرز این کشور تجاوز کرده است 

از عوامل مؤثر در رونق صنعت گردشگری در این کشور می ‌توان به توسعه زیرساخت‌های لازم ، تنوع ‌بخشی به محصولات گردشگری ، شناساندن مناسب این کشور در رسانه ‌های جهان ، لغو روادید برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورها و اعطای آسان ویزا برای مسافران بیشتر کشورها اشاره کرد ،  بنابر آمار وزارت اقتصاد ارمنستان ، در نیمه اول سال 2014 میلادی، در مجموع 495.967 گردشگر خارجی به ارمنستان سفر کردند که 17% نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

بنابر آمار وزارت اقتصاد ارمنستان، در نیمه اول سال 2014 میلادی، در مجموع 495.967 گردشگر خارجی به ارمنستان سفر کردند که 17% نسبت به سال قبل افزایش داشته است

نقشه کشور ارمنستان

 

 

 


تاریخچه ارمنستان

نام بومی این کشور در زبان ارمنی هایک می ‌باشد که در قرن های میانه با افزودن پسوند فارسی ستان به معنای سرزمین به هایاستان تغییر یافت، این نام به طور سنتی از نام هایک ، بنیان ‌گذار ملت ارمنی و نتیجه  نوح پیامبر، گرفته شده است که بر اساس نوشته موسس خورناتسی، تاریخ‌نویس ارمنی ، در سال 2492  قبل از میلاد " بل " پادشاه بابل را شکست داد و ملت ارمنی را در منطقه  آیرارات بنیان گذاشت؛ موسس خورناتسی نام ارمنیا را با نام «آرام» مربوط می‌داند که ششمین نسل از فرزندان هایک بود. وی به نقل از گذشتگان می‌نویسد که آرام در پیکارها، پیروزی فراوان کسب کرد و از محدوده ارمنستان فراتر رفت. از این رو دیگر اقوام سرزمین ارمنستان را به نام او نامیده‌اند که یونانیان آن را «آرمن» و ایرانیان و سوریاییان «آرمنیک» می‌نامند. ، گیراگوس گاندزاکتسی می‌نویسد که مردم ارمنستان به سبب رشادتهای آرام، «ارمن» نامیده شده‌اند.

برخی از همسایگان، ارمنستان و ارمنیان را با نام‌ های دیگری نیز شناخته ‌اند به عنوان مثال مردم گرجی ارمنیان را «سُمخِبی» مشتق کلمه سُمِخی و ارمنستان را «سُمخِتی» می‌گویند. ملت‌ها و کشورهای دیگر نیز از دیر باز تا کنون ارمنیان و ارمنستان را با تلفظ‌های مختلف کلمهٔ «آرمن» شناخته و می‌شناسند. آنان این کشور را با نام های آرمِنیا، آرمانی، آرمینا، ارمنستان، آرمِنین، اِرمنستان و به اسامی ای دیگر نامیده و ملت ارمنی را نیز آرامان، آرمینیان، آدمیانین، آرمِنیر، اِرمَنی و اَرمنی خوانده ‌اند؛ نام ارمنیا اولین بار در سطر 15 ستون اول متن پارسی کتیبه داریوش اول بر کوه بیستون آمده است. در کتیبه‌های آشوری که به خط میخی است، این نام به صورت اورارتو آمده است و در کتاب مقدس به صورت آراراط آمده است و دولت اورارتو به نام «پادشاهی وان» نیز نامیده می‌شود.

همچنین پارسیان آن را آرمینا و به فارسی باستان "اَرْمینه " می‌خواندند ، بر سنگ نوشته داریوش در شوش و نیز در نقش رستم به صورت «اررمن» آمده است. نام ارمنستان در متون یونانی به گونه‌های «ارمنیا» و مردم آنجا ارمنیوی نامیده اند؛ در نوشته‌های مؤلفان عهد اسلامی چون بلاذری ، دینوری ، یعقوبی و ابن خردادبه نام این سرزمین «ارمینیه» آمده است که گمان می‌رود که صورت معرب «ارمینیا» بوده باشد و در نوشته‌های عهد ساسانی و پس از آن نام «ارمن» مشهود است ، در کتیبه شاپور یکم بر کعبه زرتشت نام فرزند ارشدش هرمزد اردشیر با عنوان «بزرگ ارمنان شاه» آمده است.

 

موقعیت و جمعیت ارمنستان

ارمنستان در قفقاز جنوبی در میان دریای سیاه و دریای خزر قرار دارد که مرز میان آسیا و اروپا محسوب می‌شود. ارمنستان کشوری کوهستانی و پرباران است و نیز یک کشور محاط در خشکی است؛ جمهوری ارمنستان سرزمینی است کوهستانی که اکنون تنها شامل بخش شمالی فلات بزرگ ارمنستان است. سطح ارمنستان را مجموعه‌ای از کوهستان های دارای چین خوردگی بسیار، آتش فشان های بزرگ، قله‌های مخروطی، دره‌های تنگ رودخانه‌ای، دریاچه‌ها، چاله‌ها و گودال ها فرا گرفته است. حدود نود درصد اراضی ارمنستان در ارتفاعی بیش از هزار متر واقع شده‌اند.

ارمنستان از دیدگاه ساختاری به سه منطقه تقسیم می‌شود ، بخش شمال شرق و جنوب شرق که منطقه‌ای است تکتونیک، بخش مرکزی که منطقه‌ای است آتش فشانی ، بخش جنوب غربی جلگه آرارات که ناهمواری های آن حاصل سیلاب ها است و در جنوب شرق کوه آراگاتس در ارتفاع 1500 تا 2000 متر منطقه آتش فشانی ناهموار دارای چین خوردگی های بسیار واقع شده است که رودهای کاساغ و هرازدان آن را قطع کرده‌اند ، در بخش شرقی ارمنستان دو گودال و فرورفتگی عظیمی که در ارتفاع 1914 متری از سطح دریا قرار گرفته دریاچه سوان واقع است ، سوان بلندترین و بزرگ‌ترین دریاچه کوهستانی قفقاز است و در جنوب حوضه سوان منطقه کوهستانی وایوتس دزور و رود آرپا قرار دارد همچنین جنوب غرب ارمنستان شامل چین خوردگیهای وسیع جلگه آرارات است که میان دو منطقه کوهستانی آراگاتس و گغام واقع شده است؛  شهرهای ایروان، گیومری و وانادزور که هم اکنون بالای 80.000 نفر جمعیت دارند در طی دوران شورویشهرهای اصلی تابع جمهوریت محسوب می شدند و مابقی شهرک‌ها کمتر از 50.000 نفر جمعیت دارند.


زبان و مذهب مردم ارمنستان

زبان ارمنی یکی از زبان‌های هند و اروپایی است که در منطقه قفقاز و به ویژه در کشور ارمنستان و آرتساخ و سایر کشورهای دیگر که ارمنیان به عنوان جماعت ارمنیان پراکنده شناخته می ‌شوند صحبت می‌کنند ، ارمنیان تا پایان قرن چهارم میلادی از خط سریانی یا یونانی استفاده می‌کردند و شاید برای شما گردشگران ارمنستان جالب باشد که بدانید ارمنیان از این رو ادبیات و تاریخ خود را به خط و زبانی غیر ارمنی می نویسند ، پس از رسمیت یافتن دین مسیح در ارمنستان و مسیحی شدن ارمنیان ، چون کتاب مقدس این دین به زبان یونانی یا سریانی بود ، در مراسم مذهبی کلیسا ها نیز به این زبان ها سخن گفته میشد و در برخی از کلیساها کتاب مقدس را در هنگام مراسم به زبان ارمنی ترجمه و برای حظار تفسیر می کردند؛ حروف خط ارمنی نخستین بار به کوشش و مجاهدت یک روحانی ارمنی به نام مسروب ماشتوتس، که با زبانهای یونانی و زبان پارتی و ساسانی آشنایی کامل داشت، اختراع شد.

در زمان سلطنت تیرداد سوم ملقب به کبیر حادثه‌ای روی داد که برای همیشه روی زندگی ملت ارمنی تأثیر گذاشت؛ و آن گرویدن این ملت به کیش مسیحی بود. می‌توان این حادثه را به عنوان نقطه مرکزی تاریخ این ملت به حساب آورد، و در واقع دنباله همه حوادث بعدی در رابطه با این حادثه بوده است. از این گذشته، بعدها آشکار شد کهمسیحیت برای ارمنستان نخست عامل تحول و سپس عامل حفظ و نگهداری خود شده است؛ نخستین پایه‌های کلیسای ارمنی به وسیله دو تن از حواریون عیسی مسیح به اسامی تادئوس و «بارتوقیمئوس» گذاشته شد، و کار آن دو به وسیله عده‌ای از مبلغین مسیحی ادامه یافت. ولی از طرف ملتی مانند ارمنی که یکی از ویژگی های بارز او همواره دلبستگی خشنی به اعتقادات و آداب و سنن دیرینه اش بوده است با مقاومت شدیدی روبرو شدند . با اینکه از همان ابتدا و بویژه از آغاز قرن دوم میلادی به بعد عده‌ای مسیحی در ارمنستان بودند، این کشور همچنان به وابستگی خود به دنیای پاگانیسم ادامه داد و پیرو همان مذهب اساطیری خود بود که هر چند از لطف و ذوق شاعرانه‌ای عاری نبود ولی در واقع چیزی درحد بت‌پرستی بود.

 

آب و هوای ارمنستان

برای سفر به ارمنستان به این کشور زیبا و پرطرفدار نیاز است آب و هوای آن را در فصول مختلف بدانید ، هوای ارمنستان ملایم است ، در تابستان ها از مناطق جنوبی و فلات ایران توده هوای گرمی که از منطقه گرمسیری  می وزد به فلات ارمنستان می‌ رسد ، در زمستان ها هوای ارمنستان به شدت سرد می‌ شود و فشار جو فزونی می‌گیرد ، آسمان ارمنستان اغلب آفتابی است و میزان بارندگی در ارتفاعات به ویژه در 2000 متر شدت و افزایش می‌ گیرد؛ دمای هوا در ارمنستان به شدت تابع فصول سال است ، در دشت آرارات متوسط دما در ماه ژوئیه 25 تا 27 درجه سانتی گراد و حداکثر آن 42 درجه سانتی گراد است و در ماه ژانویه دمای متوسط هوا ۵- تا ۷- و حداقل آن ۳۰- درجه سانتی گراد است و در مناطق کوهستانی میانه از جمله دریاچه سوان میانگین دمای هوا در تابستان بین 18 تا 20 درجه و در زمستان به ۸- تا ۱۲- درجه می رسد و حتی در اطراف دریاچه آرپا دمای هوا به ۴۶- نیز رسیده است؛ میزان متوسط بارندگی در ارمنستان 550 میلی‌ متر است که در بهار و اوایل تابستان به حداکثر و در نیمه دوم تابستان و نیز زمستان به حداقل می‌رسد.

 

واحد پول ارمنستان

واحد پول ارمنستان درام است که در بازارهای جهانی با نام اختصاری AMD شناخته می ‌شود. در حال حاضر کوچکترین واحد پول ارمنستان سکه های 10 درامی است؛ واژه درام در ابتدا از واژه عربی درهم گرفته شده که درهم نیز از کلمه دراخما در زبان یونانی مشتق شده است ، در ابتدای فروپاشی شوروی سابق هر درام به 100 لوما تقسیم می‌ شد که با افت ارزش درام، لوما کاملا از چرخه پولی کشور ارمنستان خارج گردید و در حال حاضر کوچک ترین واحد پولی ارمنستان سکه‌های 10 درامی هستند ، درام از سکه های 10 ،  20،  50،  100، 500 و اسکناس های 1000 ،  5000 ،  10000،  20000، 50000 و 100000  تشکیل می شود.

 

 

سوالات متداول آشنایی با ارمنستان | زبان و فرهنگ مردم همراه با نقشه و عکس

1- همه اطلاعات از مرز ارمنستان


اطلاعات بیشتر در سایت معراج گشت 

2- نقشه ارمنستان بصورت دقیق 


برای اطلاعات بیشتر کلیک فرمایید

3- قیمت تور ارمنستان چقدر است 


قیمت ها با توجه به زمینی با هوایی بودن تور بین ۳ الی ۱۰ میلیون تومان

4- آیا برای ورود به ارمنستان نیاز به ویزا میباشد 


خیر لازم نیست 

5- ارمنستان کجاست ؟


ارمنستان یک کشور کوچک در منطقهٔ قفقاز واقع در غرب آسیا و شمال شرقی جمهوری آذربایجان، شرق کشور گرجستان و شمال باختری ایران است.

6- زبان ارمنستان چیست ؟


زبان رسمی ارمنستان زبان ارمنی است که اکثریت مردم این کشور از آن استفاده می‌کنند. زبان ارمنی یکی از زبان‌های هندواروپایی است و دارای الفبای خاص خود به نام الفبای ارمنی است. همچنین، در ارمنستان زبان‌های روسی و انگلیسی نیز به عنوان زبان‌های دوم و آموزشی استفاده می‌شوند.

7- دین ارمنستان چیست ؟


بیشتر مردم ارمنستان به دین مسیحیت ارتدکس ارمنی تعلق دارند که یکی از شاخه‌های مسیحیت ارتدکس است. این دین به عنوان دین رسمی ارمنستان تأیید شده است و اکثریت مردم این کشور به آن عقیده دارند. در کنار مسیحیت، مذاهب دیگری نیز در ارمنستان وجود دارند، از جمله کاتولیک، پروتستان و یهودیت.

8- چرا ارمنستان به این نام نامیده می شود ؟


نام ارمنستان به دلیل قرارگیری این منطقه در نواحی باستانی ارمنی‌زبان، بر اساس نام قدیمی "آرمنیا" به آن داده شده است. در زبان ارمنی، کلمه "Hayastan" (هایاستان) به معنای "سرزمین ارمنی" استفاده می‌شود و این نام همچنان به عنوان نام رسمی کشور در حال استفاده است.

9- ارمنستان در کدام قاره است ؟


ارمنستان در منطقه قفقاز واقع شده و در حاشیه شرقی اروپا و غرب آسیا قرار دارد. این کشور در قارهٔ آسیا قرار گرفته و با کشورهای ترکیه، گرجستان، آذربایجان و ایران هم‌مرز است.

مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 4.1 از 5 | از بین 38 امتیاز دهنده به آشنایی با ارمنستان
معراج گشت آسمان