لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

آشنایی با مراکش

آشنایی با مراکش

تور مراکش که به عنوان شهر سرخ در میان گردشگران نیز شناخته می ‌شود ، کشوری واقع در قاره‌ آفریقا است و گردشگران زیادی از سراسر دنیا به سمت خود می کشاند؛ مراکش یا مغرب ، در شمال غربی آفریقا واقع شده و مساحت آن ۷۱۰۸۵۰ کیلومتر مربع می باشد ، مراکش ساحلی طولانی با اقیانوس اطلس را داراست که از شمال به جبل‌ الطارق و دریای مدیترانه میرسد و اینکه پایتخت مراکش شهر رباط است؛ مراکش ادعای مالکیت صحرای غربی را نیز دارد و آن را از سال ۱۹۷۵میلادی اداره میکند و  وضعیت صحرای غربی هنوز مورد اختلاف و مناقشه‌ های بسیاری است ، ضمنا پایتخت مراکش شهر رباط است.

کشور مراکش که به عنوان شهر سرخ در میان گردشگران شناخته می ‌شود

نقشه مراکش

 

 


تاریخچه مراکش

سالهای ۱۹۱۲-۱۸۷۳ مصادف با حکومتهای حسن اول یعنی عبدالعزیز و مولای حفیظ می باشد ، این دوران در پرتو رقابت قدرت های بزرگ استعماری ، مراکش استقلال خود را حفظ میکند و لیکن در سال ۱۹۱۲ میلادی پس از موافقتنامه‌ های الجزیره در سال ۱۹۰۶ میلادی ، کشور فرانسه بخش عظیمی از این کشور را اشغال کرده و از این سال به بعد مبارزه علنی مردم علیه سلطه فرانسه تحت رهبری عبدالکریم خطاب آغاز می‌ شود؛ در سال ۱۹۲۷ میلادی ، محمدبن یوسف ( محمد پنجم ) به تخت  و پادشاهی می ‌نشیند و به علت مخالفت با سلطه فرانسویان بدون اینکه خواهان جداشدن بصورت کامل از فرانسه باشد تبدیل به یک چهره ملی می‌ شود که در آینده به پدر استقلال مراکش نیز شهرت می یابد؛ فرانسه که حاضر به پذیرش استقلال مراکش نبود کوشید از برخی گروه‌ ها برعلیه محمد پنجم استفاده نماید که در راس همه آنها الجلاوی بود؛ به همین جهت به درخواست هواداران الجلاوی که خواستار عزل محمد پنجم بودند جواب مثبت داد و محمد پنجم را بهمراه خانواده‌اش به ماداگاسکار تبعید کرد .

تبعید محمد پنجم نقش مثبتی در تحقق استقلال این کشور ایجاد کرد و مردم خواستار بازگشت او و اعلام استقلال کشور شدند و از طرفی دیگر قیام الجزایر علیه فرانسه عاملی در جهت تضعیف حضور فرانسه در مراکش گردید و فرانسه به منظور جلوگیری از سرایت این قیام بر تمامی منطقه و فشارهای مردمی در داخل به تدریج زمینه را برای پذیرش درخواست های عمومی مردم مراکش فراهم  کرده و در ۱۶ نوامبر ۱۹۵۵ محمد پنجم به کشور بازگشت و در ۳ مارس ۱۹۵۶ فرانسه استقلال کشور مراکش را به رسمیت شناخت . 

 

زبان و مذهب مردم مراکش

مطابق اصل ششم قانون اساسی کشور مراکش ، دین رسمی کشور اسلام می باشد و قانون اساسی در نوع مذهب سکوت اختیار کرده است ، لیکن از دیرباز یعنی در قرن ۱۱ میلادی ، جالب است در سفر به مراکش بدانید که مذهب مالکی (امام مالک بن انس) در این کشور مستقر بوده است و اکثریت قریب به اتفاق مردم پیرو مکتب فقهی امام مالک بوده و هستند؛ حاکمیت نیز تاکید بسیار زیادی بر وحدت مذهبی به ‌عنوان یکی از پایه‌ های وحدت مردم دارد . جالب است بدانید که در مراکش تعداد اندکی مسیحی و یهودی زندگی می‌ کنند و قسمت اعظم یهودیان مراکش حدود ۲۵۰ هزار نفر که در حال حاضر نسل آنها در اسرائیل به ۹۰۰ هزار نفر نیز می‌ رسد در زمان ملک حسن دوم به اسرائیل مهاجرت کردند؛ یهودیان فعلی در شهر کازابلانکا و مراکش مکناس و فاس و طنجه و صویره و رباط و سلا اقامت دارند و بر پایه اصل ششم قانون اساسی ، دولت موظف است آزادی انجام امور مذهبی را برای همگان تضمین نماید و در ضمن زبان و خط رسمي مردم مراکش عربی بربری نیز می باشد و واحد پول این کشور درهم مراکش MAD است.


موقعیت و جمعیت مردم مراکش

موقعیت و جمعیت مردم مراکش بندر‌های کازابلانکا ، طنجه ، ناظور، محمدیه ، آسفی و اگادیر مهمترین بنادر این کشور بشمار می روند؛ مَراکِش یا مغرب به آمازیغی " Murakuc " ، موراکوش " ⵎⵓⵔⴰⴽⵓⵛ " و به عربی المغرب نامیده میشود ، مراکش ساحلی طولانی با اقیانوس اطلس دارد که از شمال به جبل‌ الطارق و دریای مدیترانه میرسد . کشور مراکش از سوی خاور با کشور الجزایر، از غرب با اقیانوس اطلس ، از جنوب با کشور موریتانی و از شمال با دریای مدیترانه همسایه‌ است؛ در ضمن  بر اساس نظر دولت و مردم مراکش که صحرای غربی را به طور تاریخی از آن خود می‌ دانند ، این کشور در جنوب با موریتانی هم‌ مرز می‌شود.

جمعیت مراکش ( با احتساب صحرای غربی ) حدود 32 میلیون نفر است که ۸/۴۹ درصد را مردان و ۲/۵۰ درصد را زنان تشکیل داده‌ اند و از این تعداد جمعیت ۴۳ درصد در مناطق روستایی و ۵۷ درصد در مناطق شهری زندگی می‌ کنند؛ تراکم جمعیت در هر کیلومتر مربع ۴۱ نفر، میانگین نفرات خانوار ۴/۵ و نرخ رشد سالیانه جمعیت ۶۴/۱ درصد می باشد ، میزان بی سوادی در کشور نیز حدود ۵۰ درصد جمعیت است که نرخ بی سوادی در زنان ۶۲ درصد و در مردان حدود ۳۸ درصد است و نرخ بیکاری در این کشور بالغ بر۲۲ درصد جمعیت فعال است.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم مراکش 

برای سفر به مراکش مهم است بدانید که مردم مراکش انسان ‌های بسیار خونگرم و مهربانی هستند که آوازه مهمان ‌نوازی و در اصطلاح مهمان دوستی آنان آوازه عام و خاص است؛ در همان دیدار اول بدون اینکه شناختی از شما میهمانان در مراکش داشته باشند از سلامتی و احوال خانواده‌ تان سوال می‌ کنند و شما را به خانه خود دعوت کرده و بهترین غذا را برایتان می پزند؛ برای روابط شخصی ارزش بالایی قائل اند و از کمک کردن به دیگران لذت می ‌برند و در این راه هرگز به فکر منافع خود نیستند و احترام و عزت هر انسانی بیشترین اهمیت را برای آنها دارد پس مواظب باشید در سفر به مراکش از این مرز قرمز عبور نکنید که در غیر این صورت باعث خراب شدن یک رابطه دوستی مواجه میشوید؛ بسیاری از آداب و رسوم ، قوانین و نمونه رفتارهای موجود در اسلام تاثیری چشمگیر بر مردم و فرهنگ مردم مراکش داشته چرا که مذهب رسمی این کشور است اسلام است.

پیروی از اصول اسلام منجر به استحکام زیربنای خانواده‌ شده که به طبع آن فرزندان موظف‌ هستند از پدر و مادر سالخورده خود مراقبت نمایند و نهایت احترام را به آنها بگذرانند و در نتیجه تعداد خانه سالمندان در مقایسه با فرهنگ غربی بسیار کم میباشد که شما این را در سفر خود حس خواهید کرد؛ این کشور جامعه ‌ای مرد سالار دارد اما دولت تلاش کرده حقوق زنان و کودکان را بیشتر و بهتر رعایت کند . ضمنا باید بدانید که زنان حق ورود به مکان‌ هایی نظیر چایخانه‌ ها را ندارند و در سایر مکان ‌ها مثل دادگا‌ه نمی ‌توانند به صورت مختلط بنشینند؛ لباس سنتی این کشور جیلابا (Djellaba) می باشد ، البته لباس دیگری به نام کفتان (Caftan) نیز دارند که مخصوص عروسی و مجالس کاملا رسمی است که معمولا با صندل چرمی می ‌پوشند.

البته زن ‌ها در مراسم عروسی کفتان را با کفش پاشنه ‌دار می پوشند و امروزه نسل جوان معمولا از این لباس‌ ها استفاده نمی کنند و لباس ‌های غربی مانند تیشرت و شلوار جین و کت و شلوارهای جدید و جوان پسندانه به تن میکنند؛ مراسم عروسی در این کشور خیلی جالب است و داماد باید قبل از عروسی یک سری هدیه به همسرش بدهد که در این میان باید هدایای خاصی مثل حنا یا شیرینی نیز می باشد؛ بر طبق رسم و رسوم ، عروس همراه با فامیل خود به حمام سنتی مراکشی خواهد رفت و بعد نوبت به مراسم معروف حنای مراکشی می‌ رسد که یک فرد ماهر طرح‌ های معنا داری را روی دست و پای عروس با حنا طراحی میکند که بسیار هم خوش یمن برایشان می باشد؛ عروسی در همه جای کشور 4 تا 8 ساعت ادامه دارد و از یک نوع صندلی تزئینی سنتی به نام آماریا (Amariya) برای جابجایی عروس و داماد استفاده می ‌کنند که سعی کنید در سفر به مراکش حتما یک عروسی را از نزدیک ببینیند.

 

آب و هوای مراکش 

آب و هوای کشور مراکش همواره معتدل می باشد و امکان لذت بردن از تنوعات این کشور در تمام طول سال وجود دارد؛ در مراکش بهاری گرم و دلپذیر به همراه شکوفه های درختان و برف روی قله کوه ها را دارد که زیبایی وصف نشدنی را خواهید دید؛ در تابستان نیز هوا گرم است ولی با این حال آب و هوای خنک در کوه های اطلس لذت سفرتان را دوچندان می کند ، در زمستان هوا سرد و مرطوب بوده، به طوری که می توانید در کوه های پوشیده از برف اطلس به اسکی بپردازید و یا در همان زمان در اگادیر به شنا بروید؛ فصل پاییز نیز بهترین زمان برای استراحت است زیرا شب های آن طولانی بوده و باران فصل زمستان هنوز شروع نشده است و هنوز هم شنا در دریا لذت بخش می باشد.

سوالات متداول آشنایی با مراکش همراه با تصویر و نقشه

1- مراکش کجاست ؟


مراکش یک کشور در شمال آفریقا است و از شمال با اسپانیا، از شرق و جنوب با الجزایر، از جنوب با غرب صحرای غربی و از غرب با اقیانوس اطلس محدود می‌شود.

2- زبان مراکش چیست ؟


زبان رسمی کشور مراکش، زبان عربی است. همچنین زبان فرانسه به عنوان زبان دوم و به صورت گسترده در بخش‌هایی از جامعه مراکش صحبت می‌شود. علاوه بر این‌ها، زبان‌های تامازیغت (آمازیغی) و داریجا (بخشی از زبان‌های امازیغی) نیز در برخی مناطق کشور به کار می‌روند.

3- مراکش در کدام قاره است ؟


مراکش در قاره آفریقا قرار دارد. به طور دقیق‌تر، مراکش در شمال غربی آفریقا قرار گرفته و با اقیانوس اطلس در مرز غربی خود هم ملاقات دارد.

4- کشور مغرب کجاست ؟


کشور مغرب یا به طور رسمی پادشاهی مغرب (به عربی: المغرب) یک کشور در شمال آفریقاست. این کشور از شمال با مضائق‌های جبل‌الطارق و اسپانیا، از شرق با الجزایر، از جنوب با موریتانی و از غرب با اقیانوس اطلس محدود می‌شود.

مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 4.7 از 5 | از بین 57 امتیاز دهنده به آشنایی با مراکش
معراج گشت آسمان