لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

آشنایی با کشور سریلانکا

آشنایی با کشور سریلانکا

تور سریلانکا کشور ساحل های پهناور، آثار تاریخی بسیار، مردم خون گرم و غذاهای خوشمزه و مرقون به صرفه. کشورهای زیادی در دنیا وجود ندارد که همچون سریلانکا دارای جاذبه های گردشگری زیادی داشته باشد. فرهنگ سریلانکا به بیش از ۲۰۰۰ سال میرسد که شواهد این امر اثار تاریخی موجود می باشد . که می توان به صومعه های زیبا که با دقتی بالا تزیین شده اشاره کرد و نیز کشور سریلانکا مکانی برای یک سفر فوق العاده و از نظر قیمتی هم به صرفه بوده. با داشتن این همه زیبایی بی نظیر هنوز ان طوری که باید در میان توریست ها شناخته شده نیست و توریست زیادی به این مقصد دیدنی سفر نمی کند و نیز علاوه بر لذت بردن از تفریحات ساحلی و آب و هوای دلچسب استوایی می توانید سری به ارتفاعات زده و از آب و هوای مطبوع و چشم اندازی سبز بهره ببرید و اگر دنبال تجربه متفاوتی از کوه پیمایی و یا طبیعت گردی  هستید نوروز امسال سفر به سری لانکا را از دست ندهید.

سریلانکا کشور ساحل های پهناور، آثار تاریخی بسیار، مردم خون گرم و غذاهای خوشمزه و مقرون به صرفه است که گزینه عالی برای سفر می باشد

نقشه کشور سریلانکا

 

نقشه-کشور-سریلانکا


تاریخچه کشور سریلانکا

استانی ترین یافته های انسانی در سریلانکا یافت شده که مربوط به 34 هزار سال قبل و از بقایای انسانی است معروف به انسان بالانگودا. ساکنان کهن سریلانکا معروف به ودداهااز تبار تامیل و زیرشاخه نژاد تیره ‌پوست دراویدی بودند که در گذشته‌ای دور از هند جنوبی به شمال سری‌لانکا نقل مکان کرده اند. در سال 543 پیش از میلاد اما، سینهالی‌ها که از طوایف آریایی هند بودند به رهبری شاهزاده ویجایه از مکانی در هند به نام سینهاپورا مهاجرت را شروع کردند و به سری‌لانکا نقل مکان کردند. سینهالی ‌های آریایی محلی های  این جزیره را شکست داده و آن‌ها را به جنوب رانده و خود حکومت جدیدی در شمال ایجاد کردند. از آن دوران سالیان سالیست در گیری میان این دو قبیله آغاز شد که تا چند وقت پیش هم هنوز پا برجا بود . امروزه سینهالی‌ها با بیش از 15 میلیون نفر جمعیت ، توانسته اند 75% از مردم سریلانکا را تشکیل داده و به اکثریت قالب تبدیل شوند. در قرن دوازدهم و سیزدهم میلادی، بازرگانان مسلمان بیشتر از قبل در این منطقه به تجارت پرداختند و تا اوایل قرن شانزدهم میلادی به این منطقه سلطه داشتند تا این که در سال ۱۵۰۵ میلادی نواحی ساحلی سریلانکا توسط پرتغالی ها فتح شد و کنترل اوضاع رو در دست گرفتن. در سال ۱۶۵۸ میلادی هلندی‌ها توانستند جای پرتغالی ها را اشغال کنند و در سال ۱۷۹۵ انگلستان هم به همین ترتیب هلند را بیرون و جای او را پر کرد و اشغال و در سال ۱۷۹۸ آن را به مستعمره رسمی خود اضافه کرد. در سالهای جنگ جهانی اول نهضت استقلال‌طلبی در سیلان شکل گرفت که کارهای فریبنده  انگلیس نتوانست این نهضت را راضی نگه دارد و که در چهارم فوریه ۱۹۴۸ سیلان به استقلال کامل رسید.

 

تاریخ سری لانکا

 

موقعیت و جمعیت سریلانکا

جمعیت آن 19.668.000 نفر و مساحت سریلانکا 65.610 کیلومتر مربع می باشد ، پایتخت این کشور شهر کلمبو که دارای 642 هزار نفر جمعیت می‌باشد و از شهرهای مهم سریلانکا می‌توان  موراتوا ،  دهیوالا مانت لاوینیا  ، نگومبو  و سری جایوردنه پورا کوته  را نام برد و این کشور از نظر زمین‌ شناسی بر روی صفحه تکتونیک هند قرار دارد ، سری‌لانکا به‌ وسیله خلیج منار و تنگه پالک از شبه ‌جزیره هند جدا شده ‌است و در اقیانوس هند در جنوب غرب بین خلیج بنگال واقع شده است و در افسانه های هندی گفته می‌شود که یک پل  که امروزه به آن پل آدم گفته می‌ شود بین کشور هند و سریلانکا وجود داشته است ، امروزه زنجیره‌ ای از صخره‌های آهکی زیر یا روی سطح آب در مسیری بین دو کشور قابل دیدن است که گفته می‌شود تا سال ۱۴۸۰ امکان عبور به صورت پیاده از آن وجود داشت تا این‌ که بر اثر توفان‌ های سنگین دریایی اکنون امکان عبور از آن وجود ندارد. 

 

موقعیت و جمعیت سریلانکا


جزیره سریلانکا از دشت ‌های تپه‌ ماهوری ساحلی بیشتر تشکیل شده و کوهستان‌ های آن فقط در مناطق مرکزی و جنوب قرار گرفته اند ، مرتفع ترین نقطه سری‌لانکا کوه پیدوروتالاگالا است که 2524 متر ارتفاع دارد و در سریلانکا 103 رودخانه وجود دارد که طولانی‌ ترین آن‌ها می توان به رود مَهاولی اشاره کرد که از جاذبه های گردشگری سریلانکا محسوب می شود ، طول این رودخانه 335 کیلومتر است و در مسیر رودخانه‌های سریلانکا 51 آبشار طبیعی با ارتفاع 10 متر یا بیشتر وجود دارد که بلند ترین آن‌ ها آبشار بامباراکاندا به ارتفاع 263 متر است و همچنین می توانید از جاذبه های بسیار زیبا مانند رودخانه ها ، تالاب ها ، جنگل‌های حرا  که بیش از هفت هزار هکتار را می‌ پوشاند دیدن کنید و لذت ببرید. در جزیره سری‌لانکا مواد طبیعی ایلمنیت ، فلدسپات ، گرافیت ، سیلیکا ، کائولین ، میکا و توریم به وفور یافت می شود ، نفت و گاز هم در خلیج منار کشف شده و برنامه‌هایی برای استخراج آن وجود دارد. 


زبان و مذهب سریلانکا

زبان‌های رسمی آن سینهالی و تامیل است، جمعیت این کشور ۲۰ میلیون و دویست هزار نفر است. ۷۵ درصد از مردم این کشور از قوم سینهالی هستند. که قومی است آریایی که از شمال هند به سری‌لانکا نقل مکان کرده است. ۱۱ درصد از مردم سری‌لانکا نیز از تبار تامیل هستند که قومی است دراویدی ۷۰ درصد از مردم سریلانکا بودایی، ۱۳ درصد هندو و ۱۰ درصد مسلمان هستند. جشنواره سالانه موسوم به " روز بودا " برای بوداییان سری‌لانکا مناسبتی ویژه است و همچنین در سریلانکا جمعیت کوچکی از زرتشتیان نیز سکونت دارند که از پارسیان هند هستند که در زمان حکم ‌رانی بریتانیا بر منطقه، به سیلان آمدند و شمار پارسیان سریلانکا اما در سال‌های اخیر به‌ مرور رو به کاهش گذاشته‌ است.

 

مذهب در سریلانکا

 

آب و هوای سریلانکا

آب ‌وهوای سریلانکا گرم و مرطوب است که بر اثر بادهایی است که از اقیانوس به سمتش می ‌وزد و نیز آب و هوای سریلانکا معمولا در تمام طول سال متعادل است اما فصل ها در واقع به خشک و مرطوب تقسیم میشوند ، اگر قصد دارید در مناطق ساحلی ساکن شوید لباس های سبک نخی کافی خواهد بود. بهترین زمان برای بازدید از سواحل غرب و جنوب از دسامبر تا مارس است و در حالی که بهترین آب و هوا در ساحل شرقی از آوریل و می تا سپتامبر است و نیز سریلانکا به سبب موقعیتی که در نزدیکی اکواتور دارد ، درجه حرارت در طول سال به نسبت ثابت باقی می ماند و مناطق ساحلی از دمای متوسط روزانه در حدود 26 تا 30 درجه سانتیگراد است که معمولا در طول داغترین بخش روز به خوبی به 30 درجه سانتی گراد می رسد و درجه حرارت با ارتفاع کاهش می یابد ، به درجه ی متوسط 18 تا 22 درجه سانتیگراد در کندی کاهش می یابد و بالاترین بخش های جزیره خنک می شود و همچنین شب ها در تپه ها هوا کاملا سرد و دمای هوا گاهی اوقات نزدیک به انجماد رطوبت میرسد و در نواحی جنوب غربی نزول درصد نزولی و تقریبا 60 تا 80 درصد در سایر نقاط جزیره افزایش می یابد. در کل، بهتر است که در ماه های دسامبر تا مارس برای سفر به این جزیره اقدام کنیم زیرا در این زمان با تعطیلات کریسمس و سال نو نیز مصادف است ، از این فرصت استفاده کنید و تعطیلات خود را در سریلانکا به سر ببرید.

 

آب و هوای سریلانکا

 

واحد پول سریلانکا 

پول رسمی کشور سریلانکا روپیه است که هر روپیه به 100 سنت تقسیم میشود و این واحد پولی زیر نظر بانک مرکزی سریلانکا می باشد .

 

 

 

 

سوالات متداول آشنایی با کشور سریلانکا و راهنمای سفر به این کشور

1- سریلانکا کجاست؟


سریلانکا یک کشور جزیره‌ای در جنوب آسیا است که در اقیانوس هند قرار دارد. این کشور در شمال شرقی هندوستان، جنوب غربی خلیج بنگال و جنوب شرقی دریای عرب قرار دارد. جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا نام رسمی این کشور است.

2- پایتخت سریلانکا کجاست؟


پایتخت سریلانکا، کشوری در جنوب آسیا، شهر کلمبو می‌باشد.

3- کشورهای همسایه سریلانکا کدام اند؟


کشورهای همسایه سریلانکا شامل چند کشور در منطقه جنوب آسیا هستند. آنها عبارتند از: هند به شمال غربی مالدیو به جنوب غربی شرق تیمور به شرق بنگلادش به شمال شرقی همچنین، یکی از کشورهای نزدیک به سریلانکا، پاکستان نیست، چرا که پاکستان در غربی ترین نقطه منطقه جنوب آسیا قرار دارد و از سریلانکا به صورت مستقیم فاصله دارد.

4- زبان سریلانکا چیست؟


زبان رسمی سریلانکا زبان سینهالی است. این زبان توسط بیش از ۷۰ درصد جمعیت سریلانکا به عنوان زبان اول یا دوم صحبت می‌شود. علاوه بر زبان سینهالی، زبان تامیلی نیز در سریلانکا رایج است و توسط حدود ۱۵ درصد جمعیت به عنوان زبان اول یا دوم صحبت می‌شود. به علاوه، برخی زبان‌های اقلیتی مانند مالایی، برگزی، سینه، و مجموعه‌ای از زبان‌های محلی نیز در سریلانکا صحبت می‌شود.

مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 3.3 از 5 | از بین 47 امتیاز دهنده به آشنایی با کشور سریلانکا
معراج گشت آسمان