لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

معرفی شهر مسکو

معرفی شهر مسکو

تور مسکو پایتخت روسیه ، شهر زیبایی است که با تاریخ و فرهنگ این کشور عجین شده است ، شهری که آن را با کلیسا های زیبا و گنبد های رنگارنگ ، میدان سرخ ، کاخ بزرگ کرملین و موزه‌های دیدنی و متعدد میتوان شناخت . گوشه و کنار این شهر تاریخی میزبان جاذبه ‌های گردشگری و آثار معماری باشکوه است که شما گردشگران میتوانید باسفر به روسیه به بازدید از این زیبایی ها بپردازید ،شهری که در آن حتی ایستگاه ‌های مترو هم به زیبایی قصرهای مجلل تزیین شده‌اند، ضمنا این شهر یکی از سرزنده ‌ترین و پرهیجان ‌ترین شهرهای روسیه و اروپا است که بیش از 10 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند ، جاذبه‌ های زندگی شهری مثل مراکز خرید بزرگ و باشکوه ، در خیابان‌های جذاب و دیدنی آن به چشم می‌ خورند. برای آشنایی بیشتر با این شهر زیبا و جاذبه‌های گردشگری آن در این  مقاله راهنمایی های سفر و اطلاعات خوبی در مورد سفر به این شهر زیبا جمع ‌آوری شده است و در اختیار شما گردشگران عزیز گذاشته می شود تا اگر خواستید نوروز امسال خود را به بازدید از این شهر بپردازید و در تور روسیه  شرکت کنید، با اطلاعات کامل راهی سفر شوید. 

مسکو پایتخت روسیه ، شهر زیبایی است که با تاریخ و فرهنگ این کشور عجین شده است ، شهری که آن را با کلیسا های زیبا و گنبد های رنگارنگ ، میدان سرخ ، کاخ بزرگ کرملین و موزه‌های دیدنی و متعدد میتوان شناخت

نقشه شهر مسکو

نقشه شهر مسکو


تاریخچه شهر مسکو

نام مسکو برگرفته از نام رود موسکوا است. در روسی قدیم آن را  " گراد ماسکوف " به معنای شهرِ کنارِ رودِ مسکو روسیه می شناختند . نخستین اشاره به نام این شهر در سال 1147 دیده می‌ شود زمانی که یوری دولگوروکی ، شاهزاده ناوگورود سورسکی را با این جملات فراخواند : " ای برادر، نزد من آی، به مسکو ". در ادامه مهم است بدانید که دقیقا 9 سال بعد در سال 1156 شاهزاده یوری دالگاروکی روستوف دستور ساخت یک دیوار چوبی یعنی کرملین را داد ، دیواری که شهر تازه‌ بنیاد را منحصر به فرد کرد و طی حملات دوره یک ساله 1237 تا 1238 مغولان این شهر را سوزانده و با خاک یکسان کرده و ساکنانش را کشتند. در دوران پس از آن، مسکو بازسازی شد و در 1327 پایتخت امیرنشین مستقل ولادیمیر سوزدال گشت ، موقعیت خوب آن بر سرچشمه رودخانه ولگا به توسعه پایدار آن کمک کرد و رفته ‌رفته این شهر به یک امیرنشین باثبات و مرفه ، به نام دوک‌ نشین بزرگ مسکو تبدیل شد و طی سال‌های پیاپی شمار زیادی از پناهندگان را از سراسر روسیه جذب کرد.

 

تاریخچه شهر مسکو


در حکومت ایوان یکم مسکو جایگزین شهر تِوِر به عنوان مرکز سیاسی ولادیمیر-سوزدال شد و تبدیل به تنها مرکز گردآوری باج و خراج برای زمامداران مغولو تاتار گشت. ایوان با پرداخت سهمی بالا، موفق به کسب یک امتیاز مهم از خان شد که بر اساس آن مسکو بر خلاف امیرنشین‌های دیگر، در میان پسرانش تقسیم نشد، بلکه دست ‌نخورده به فرزند ارشد او رسید و با گذر زمان مخالفت مسکو علیه سلطه خارجی افزایش یافت و در سال ۱۳۸۰، شاهزاده دیمیتری دونسکی سپاه متحدی از روس‌ها را در نبرد کولیکوو علیه تارتارها رهبری کرد و به پیروزی رسید. با این حال این نبرد، تعیین‌کننده نبود و تنها دو سال بعد از آن، مسکو زیر پای لشکریان تختامیش لگدمال شد. سرانجام ایوان سوم، در سال 1480 روس‌ها را از قوم تاتارها آزاد کرد و مسکو را تبدیل به مرکز قدرت در روسیه نمود ، تحت حکومت ایوان سوم این شهر پایتخت یک امپراتوری گسترده شد که در نهایت زمانی همه روسیه امروزی و سرزمین‌های دیگر را دربر گرفت ، در سال 1571 تاتارهای کریمه به مسکو حمله کردند و همه چیز، به‌جز کرملین را سوزاندند.


موقعیت و جمعیت شهر مسکو

مسکو پایتخت و پر جمعیت ترین شهر روسیه می باشد . این شهر همچنین به عنوان بزرگ ترین کلان شهر در اروپا محسوب می گردد و در رده بندی، جزو بزرگ ترین مناطق شهرنشین دنیا قرار دارد. مسکو در غرب روسیه و بر روی محل اتصال سه فلات زمین شناسی و در حاشیه رودخانه موسکوا که با طول بیش از 500  کیلومتر از میان جلگه اروپای شرقی در روسیه مرکزی عبور می کند واقع شده است و ۴۹ پل بر روی این رود و شعبات فرعی آن در محدوده شهر قرار دارد. ارتفاع مسکو در مرکز نمایشگاه های کل روسیه  V V C، جایی که ایسگاه هواشناسی در آن واقع شده، ۱۵۶ متر از سطح دریای آزاد می باشد و جمعیت مسکو روسیه در سال 11 میلیون نفر است . مسکو قرن ها بزرگ ترین شهر روسیه و یا جماهیر شوروی است و اگر چه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی منجر به کاهش جمعیت در مناطق سیبری و برخی شهرهای روسیه شد اما رشد و برتری مسکو بر سن پترزبورگ و الباقی مناطق این کشور بیشتر مسلم شد. مسکو از لحاظ نژادی شهری بسیار یکدست است و طبق سرشماری سال 2002 تاکنون حدود 87درصد جمعیت آن از نژاد روس می باشند.

 

جمعیت شهر مسکو


تعداد قابل توجه مهاجران داخلی حاکی از آن است که جمعیت مسکو هنوز رو به افزایش می باشند، در حالی که از جمعیت سایر شهرهای روسیه کاسته می شود. مهاجران جذب شرایط اقتصادی مناسب مسکو می شوند که تفاوت چشم گیری با وضعیت اقتصادی در سایر شهرهای روسیه دارد. جهت قانونمند کردن رشد جمعیت در مسکو، سیستم گذرنامه داخلی ایجاد شده است که افراد غیر مقیم نمی توانند بدون داشتن آن، بیش از ۹۰ روز در پایتخت بمانند.


آب و هوای شهر مسکو

مسکو پایتخت روسیه دارای آب و هوای مرطوب قاره ای ، همراه با تابستان هایی معتدل و تا قسمتی شرجی که البته میتوان گفت فصل مناسبی برای گردشگران و سفر به مسکو می باشد و دارای زمستان هایی سرد و طولانی می باشد ، بیشترین دمای هوای ثبت شده تا کنون 36 درجه سانتی گراد در ماه آگوست سال  و پایین ترین دما  منفی 42 درجه سانتی گراد در ماه ژانویه بوده است و اینکه مسکو به علت تغییرات شدید آب و هوایی میان ماه های زمستان و تابستان و نیز نوسانات سطح بارندگی در تابستان ناحیه ای با اقلیم قاره ای شناخته شده است ، هوای مسکو پایتخت روسیه در تابستان سال 1940 به طور بی سابقه ای گرم و خشک شد و در نتیجه آتش سوزی وسیعی در جنگل های اطراف شهر رخ داد، تابستان مسکو از اواسط ماه مه شروع می ‌شود و تا اوایل ماه سپتامبر ادامه دارد و زمستانش هم از اوایل نوامبر تا پایان مارس طول می ‌کشد و برف روی زمین می‌ نشیند و شهر به صورت زیبایی سفید پوش می‌ شود.

 

آب و هوای شهر مسکو


با توجه به این شرایط آب و هوایی ، شاید بتوان گفت بهترین زمان برای سفر به مسکو اواخر بهار و اوایل پاییز باشد به خصوص که در این ماه‌ ها فستیوال‌ هایی هم در شهر برگزار می ‌کنند که شاید برای شما گردشگران در مسکو جذاب و دیدنی باشد و لازم به ذکر است که بدانید در ماه‌های گرم ژوئن، ژوئیه و اوت دمای هوای مسکو حدود 23 درجه‌ی سانتی‌گراد است، اما موج‌های گرما که گاهی بین ماه‌های مه و سپتامبر از راه می‌رسند می‌توانند دمای هوا را یکی دو هفته‌ای به دور و بر 30 درجه برسانند. زمستان‌ها دمای هوا تا 10 درجه زیر صفر پایین می‌آید، گرچه گاهی ممکن است هوا از صفر درجه‌ی سانتی‌گراد سردتر نباشد. تابستان مسکو از اواسط مه شروع می‌شود و تا اوایل سپتامبر ادامه دارد و زمستانش هم از اوایل نوامبر تا پایان مارس طول می‌کشد. متوسطِ بارش ماهیانه در طول سال کمابیش یکسان است، هرچند میزان بارندگی در تابستان‌ها کمی بیشتر از زمستان‌هاست. بنابراین، حتی اگر قرار است تابستان به مسکو بروید، لباس و کفشِ مناسب آب و هوای بارانی را فراموش نکنید. بیشتر بارش‌های مسکو به شکل باران هستند، اما در ماه‌های زمستانی تقریبا فقط برف می‌بارد. بارش برف از اواخر سپتامبر شروع می‌شود و تا اوایل مه ادامه دارد، اما از اواسط نوامبر تا اوایل آوریل است که برف روی زمین می‌نشیند و شهر سفیدپوش می‌شود. 

 

جاذبه های گردشگری در مسکو

در مسکو میدان سرخ که شهرت جهانی دارد قلب گردشگری مسکو و شاید از نخستین مقصد توریستی هر گردشگری است که به این شهر می آید. در میدان سرخ کلیسای معروف سنت باسیل، موزه تاریخ ملی، یادبود لنین رهبر انقلابی انقلاب روسیه و بخشی از دیوار کاخ کرملین قرار دارد. اما کسانی که به مسکو می روند حتماً خیابان آربات قدیم در مسکو را در یکی از برنامه های خود قرار می دهند. این خیابان دیدنی مملو از فروشگاه ها و به ویژه سوغاتی فروشی هایی است که قیمت های آن برای خرید مناسب است.

 

جاذبه های گردشگری در مسکو

 

اما کاخ کرملین یکی از دیدنی های شهر مسکو است که نباید آن را از دست بدهید ، اما مکان های دیگری که در مسکو قابل دیدن است عبارتند از تأتر بلشوئیی، گالری ترتیاکو، موزه پوشکین، قبرستان نوادویچی، خیابان آربات جدید، خیابان تورسکایا، پارک گورکی، پارک پیروزی، سکوی وروبیووی گوری جایی است که می توانید مسکو را از بالا به خوبی ببینید و یک دیدگاه پانارما از این شهر خواهید داشت و در ادامه کولومنسکویی، کتابخانه ملی روسیه و همین طور بنای زیبا و عظیم دانشگاه مسکو از آن جمله اند.   تاریخ  این شهر به نام رودخانه مسکو نامیده شده ‌است. در روسی قدیم به آن، گراد مسکو یعنی شهر کنار رود می‌گفتند، نخستین اشاره به نام این شهر در سال 1147 دیده می‌شود زمانی که یوری دالگاروکی شاهزاده ناوگورود سورسکی را با این جملات فراخواند: «ای برادر، نزد من آی، به مسکو.» 9 سال بعد، در سال 1156 شاهزاده یوری دالگاروکی روستوف دستور ساخت یک دیوار چوبی یعنی کرملین را داد دیواری که شهر تازه ‌بنیاد را محصور می‌ساخت و پس از آن چندین بار نیازمند بازسازی شد. طی حملات سال‌های 1237-1238 مغولان این شهر را سوزانده و با خاک یکسان کرده و ساکنانش را کشتند و اینکه در دوران پس از آن، مسکو بازسازی شد و در 1327 پایتخت امیرنشین مستقل ولادیمیر سوزدال گشت. موقعیت مطلوب آن بر سرچشمه رودخانه ولگا به توسعه پایدار آن کمک کرد و رفته‌ رفته این شهر به یک امیرنشین با ثبات و مرفه به نام دوک ‌نشین اعظم مسکو تبدیل شد و طی سال‌های پیاپی شمار زیادی از پناهندگان را از سراسر روسیه جذب کرد. .

 

 

سوالات متداول معرفی شهر مسکو به همراه نقشه و عکس

1- مسکو کجاست ؟


مسکو پایتخت روسیه است و در قسمت مرکزی این کشور واقع شده است. مسکو در قسمت اروپایی روسیه قرار دارد و به عنوان مرکز اقتصادی، سیاسی و فرهنگی روسیه محسوب می‌شود.

2- مسکو پایتخت کجاست ؟


مسکو پایتخت کشور روسیه است که به عنوان شهری با تاریخ بسیار قدیمی و زیبا، دیدنی‌های فراوانی را برای گردشگران به ارمغان آورده است.

مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 4.7 از 5 | از بین 52 امتیاز دهنده به معرفی شهر مسکو
معراج گشت آسمان