لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

معرفی شهر سن پترزبورگ

معرفی شهر سن پترزبورگ

تور سن پترزبورگ پس از مسکو دومین شهر بزرگ روسیه می‌ باشد که در شمال‌ غرب این کشور واقع شده‌ است و همچنین پرجمعیت ‌ترین شهر اروپا پس از لندن پاریس و مسکو است ، سن پترزبورگ شهری است که برای سالیان طولانی پاتیخت کشور روسیه بوده است ، این شهر با توجه به ویژگی‌هایی که دارد به خوبی توانسته خود را از زیر سایه‌ ی پایتخت کنونی روسیه یعنی شهر مسکو بیرون آورده و به عنوان یکی از شهرهای مهم کشور روسیه مطرح است . جاذبه‌های این شهر موجب شده که گردشگران زیادی ، به سفر به سن پترزبورگ برای نوروز خود فکر کنند و تور روسیه را انتخاب کنند و به دیدار جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی این شهر بروند.

 

معرفی شهر سن پترزبورگ


بعدها اما با فروپاشی شوروی دوباره به همان نام قدیمی یعنی سن پترزبورگ نامیده شد ، سن پترزبورگ شمالی ‌ترین شهر پرجمعیت جهان است که موقعیت جغرافیایی این شهر باعث می‌ شود تا در اوایل تابستان طولانی شدن تابش آفتاب مانع از تاریکی هوا شود و اغلب اوقات شبانه‌ روز هوا یا روشن است یا حالتی گرگ و میش دارد ، به همین خاطر این شب ‌ها را شب ‌های سفید می ‌نامند که یکی از ویژگی ‌های جذاب سن پترزبورگ به شمار می‌ رود و بیشتر مواقع مردم در خیابان ها به تفریح و شب نشینی می پردازند و این امر میتواند برای شما گردشگران جذاب باشد و از همراهی با مردم یا تماشای این جشن ها و پایکوبی ها لذت بخش باشد .

شهر سن پترزبورگ پس از مسکو دومین شهر بزرگ روسیه می‌ باشد که در شمال‌ غرب این کشور واقع شده‌ و برای سالیان طولانی پایتخت روسیه بوده است

نقشه شهر سن پترزبورگ

 

نقشه شهر سن پترزبورگ


تاریخچه شهر سن پترزبورگ

این شهر در سال 1703 به دستور  پتر کبیر و با نظارت او ساخته شد و از آن زمان تا سال 1918 میلادی پایتخت روسیه بود ، مدتی پتروگراد نام داشت ولی پس از سرنگونی فرمانروای یتزارها به نام لنین یا لنینگراد خوانده شد و با فروپاشی شوروی در این کشور به نام پیشینش بازگردانده شد ، این شهر به عنوان صحنه وقوع انقلاب 1917 روسیه و پایگاه دفاع سرسختانه در برابر آلمان در زمان جنگ جهانی دوم ، از جایگاهی مهم و نقشی حیاتی در تاریخ روس‌ ها برخوردار است و به مرکز فرهنگی روسیه نیز معروف است ، در سال 1914 میلادی نام این شهر از سن پترزبورگ به پتروگراد ، در 1924 میلادی به لنین‌گراد  و در 1991 دوباره به سن پترزبورگ تغییر یافت . بین 1713 تا 1728 و 1732 تا 1918 میلادی ، سن پترزبورگ پایتخت امپراتوری روسیه بود و سپس در سال 1918 میلادی دولت مرکزی به مسکو منتقل شد ، شاید برای شما گردشگران جالب باشد که بدانید در زبان فارسی از زمان قاجار بطور عامیانه سن پترزبورگ را "پِتِل پُرت" یا "فتل فُرت" می ‌نامیدند و آن را در مثال هایشان دورترین نقاط بکار می‌ بردند در اصطلاحاتی مثل "از اینجا تا پتل پورت" 

 

موقعیت و جمعیت شهر سن پترزبورگ

سن پترزبورگ در کناره‌ های رود نِوا ، در شرق خلیج فنلاند در دریای بالتیک قرار گرفته ‌است و شهری که در 27 ماه مه سال 1703 میلادی در این موقعیت جغرافیایی به دستور پتر کبیر ساخته شد ، نام این شهر زیبا پس از تغییرات اسمی که داشت اما بالاخره مجددا در سال 1991 به نام اولیه اش یعنی سن پترزبورگ بازگشت و همین نام بر روی آن باقی ماند ،  بر اساس آخرین برآوردهای رسمی و نتایج سرشماری جمعیت سن پترزبورگ دومین شهر بزرگ روسیه بعد از مسکو5,281,579  نفر اعلام شده است.


آب و هوای شهر سن پترزبورگ روسیه

سن پترزبورگ آب و هوای مرطوب قاره ای دارد اما تاثیر گرد باد های دریای بالتیک باعث می شود که تابستان هایش گرم ، مرطوب و کوتاه و زمستان هایش سرد ، مرطوب و طولانی باشد ، شرایط آب و هوایی سن پترزبورگ و هلسینکی پایتخت فنلاند بسیار به یکدیگر شبیه اند اما سن پترزبورگ به دلیل قرار گرفتن در ناحیه شرقی تر، زمستان های سردتر و تابستان های گرم تری را تجربه می کند ، متوسط حداکثر دمای این شهر در ماه ژانویه 23 درجه و حداقل دما در ماه فوریه منفی 8.5 درجه سانتی گراد اندازه گیری شده است ، بیشترین دمای ثبت شده این شهر متعلق به موج های تابستانی است که در سال 2010  در نیم کره شمالی به حرکت درآمدند و یخ زدن سطح زمین در زمستان های سن پترزبورگ امری طبیعی است و بخش هایی از رود نوا هم که در محدوده شهر قرار دارد در ماه های نوامبر یا دسامبر یخ می زنند که این یخ ها در ماه آوریل کم کم آب شده و ناپدید می شود. 


در فاصله بین ماه های دسامبر تا مارس سن پترزبورگ به طور متوسط 118 روز برفی را تجربه می کند که متوسط عمق بارش برف در این شهر در ماه آوریل 19 سانتی متر اندازه گیری و آخرین میانگین دوره یخ زدگی سن پتربورگ 135 روز اعلام شده است ، به همین سبب به افرادی که قصد سفر در این فصل را دارند پیشنهاد میشود که از لباس های بسیار گرم در طول روز استفاده کنند ، با توجه به قرار گرفتن سن پترزبورگ در موقعیتی شمالی تر، این شهر تحت تاثیر توده های خلیج فنلاند که از سمت اسکاندنیاوی می آیند قرار دارد ، توده هایی که درجه حرارتی بالاتر از صفر را برای این شهر به ارمغان می آورند و به همین سبب سن پترزبورگ زمستان هایی گرم تر از مسکو و مناطق اطراف را تجربه می نمایند ، اما به طور کلی شرایط آب و هوایی این شهر در طول سال بسیار متغیر است و فراز و نشیب های متعددی را تجربه می کند ، سطح بارندگی سالانه شهر حدوداً 660 میلی متر است و بیشتر بارش ها هم در اواخر فصل  تابستان اتفاق می افتد که میتوان گفت این فصل برای سفر به سن پترزبورگ فصل مناسب تری است به سبب اینکه روزها هوا آفتابی و دلپذیر برای بازدید و تفریح می باشد و شب ها بارانی و رویایی برای قدم زدن است ، به طور کلی آب و هوای سن پترزبورگ مرطوب می باشد و میانگین رطوبت این شهر به 78% می رسد و در 165 روز از سال این شهر جادویی شاهد آسمانی تمام ابری است .

 

آب و هوای شهر سن پترزبورگ

 

کارت الکترونیکی

در متروی سن پترزبورگ استفاده از کارت های مترو مانند کارت الکترونیکی پاداروژنیک ((Podorozhnik که به عنوان کیف پول های الکترونیکی عمل می کنند به شدت توصیه می شود. مسافرین می توانند این کارت ها را از باجه های مترو یا از طریق دستگاه های خرید اتوماتیک بلیط در ایستگاه مترو تهیه نمایند و سپس با کشیدن آنها بر روی دستگاه های هوشمند اتوبوس و مترو، هزینه سفرشان را پرداخت نمایند. استفاده از این راهکار برای پرداخت هزینه ها به صورت چشمگیری زمان انتظار برای تهیه بلیط مترو را کاهش می دهد و از پرداخت سکه در اتوبوس ها بسیار راحت تر می باشد. از همه مهمتر ارزانتر نیز خواهد بود.

 

این کارت ها مانند یک گاوصندوق کوچک از پول های اضافی موجود در آن حفاظت و نگهداری می کنند.  توصیه می شود که کارت های مترو را در زمان خلوتی از طریق ایستگاه های مترو خریداری نمایید و بدون هیچ معطلی از طریق ماشین های بلیط در میزهای صندوق شارژ نماید. چنانچه سفرتان به سن پترزبورگ رو به پایان است و مقدار قابل توجهی پول در کارت الکترونیکتان باقی مانده می توانید با مراجعه به باجه مترو شارژ مازاد کارت را دریافت نمایید ،  می توان از این کارت برای پرداخت هزینه مترو، تراموا و اتوبوس برقی در سن پترزبورگ و بسیاری از مسیرهای اتوبوس استفاده نمود. برخی از مسیرهای اتوبوس خصوصی و ماشروتکاها (مینی بوس) کارت قبول نمی کنند، بنابراین توصیه می شود همیشه سکه به همراه داشته باشید ، البته سیستم این کارت ها در مسکو و سن پترزبورگ دارای سیستم تعاملی و یکپارچه نیستند یعنی نمی توان از کارت های الکترونیکی مسکو به نام تروئیکا (Troika) در سن پترزبورگ و از پاداروژنیک در مسکو استفاده نمود. قطارهای مترو در طول ساعاتی بسیار شلوغند پس در هنگام سفر با آنها مراقب وسایلتان باشید و قبل از رسیدن به ایستگاه مورد نظرتان برای پیاده شدن آماده شوید و به درب مترو مراجعه نمایید.

 

خط 1: کیروفسکو ویبوروگسکایا

خط 1 متروی سن پترزبورگ با طول 29.6 کیلومتر و 19 ایستگاه به عنوان قدیمی ترین خط متروی این شهر در سال 1955 افتتاح گردید. ایستگاه های اصلی آن به ویژه آوتوو (Avtovo) و نارفسکایا (Narvskaya) بسیار زیبا و استادانه تزئین و طراحی شده اند. خط 1 به چهار ایستگاه از پنج ایستگاه ها اصلی قطار متصل است. این خط مرکز سن پترزبورگ را در محور شمال شرقی و جنوب غربی قطع می کند و در جنوب، در امتداد سواحل خلیج فنلاند و در شمال در خارج از محدوده شهر به سمت لنینگراد گسترش می یابد. مسیر این خط در نقشه مترو با رنگ قرمز مشخص شده است.  

 

خط 2:

مسکو پتروگراد سکایا (Moskovsko-Petrogradskaya) خط 2 مترو سن پترزبورگ با طول 30.1 کیلومتری و 18 ایستگاه به عنوان دومین ایستگاه مترو قدیمی شهر در سال 1961 افتتاح گردید ، خط 2 سن پترزبورگ را در محور شمال و جنوب قطع می کند و مسیرهای آن بر روی نقشه با رنگ آبی مشخص شده اند. این خط بعد از انجام پروژه گسترش و نوسازی در سال 2006 به عنوان بلندترین خط سیستم مترو بار دیگر افتتاح شد.  خط 3: نییِوسکو واسیلوستروفسکایا (Nevsko-Vasileostrovskaya) این خط با طول 24.3 کیلومتر و 10 ایستگاه در سال 1967 افتتاح شد. خط 3 مرکز سن پترزبورگ را در محور شرق به غرب قطع می کند و سپس به سمت جنوب شرقی در امتداد کناره های رودخانه نوا می چرخد. خطوط این مسیر با رنگ سبز بر روی نقشه های مترو مشخص شده اند.  خط 4: پراووبریسنایا (Pravoberezhnaya) این خط با طول 11.1 کیلومتر و 8 ایستگاه در سال 1985 به عنوان کوتاه ترین خط سیستم مترو در سال 1985 افتتاح گردید. این خط دارای ایستگاه هایی مدرن می باشد و با هدف دسترسی از مرکز شهر به مناطق مسکونی جدید در منطقه شرقی، در امتداد کرانه های رودخانه نوا طراحی شده است.  

 

خط 5 :

فرانزِنسکو پریمورسکایا (Frunzensko-Primorskaya) این خط با طول 20.1 کیلومتر و 12 ایستگاه مرکز تاریخی شهر را به همسایگان شمال غربی و جنوبی متصل می کند. خط 5 در حال حاظر تحت پروژه گسترش به سمت جنوب می باشد.  خط 6: کراسنوسِلسکو کالینینسکایا (Krasnosel'sko-Kalininskaya) این خط از جنوب غربی سن پترزبورگ به سمت مرکز شهر در امتداد جنوب غربی شهر کشیده شده است. اولین انتساع از این خط با شش ایستگاه تحت مرحله ساخت و ساز می باشد و قبل از سال 2020 افتتاح خواهد گردید ، تراموا می توان از تراموا به عنوان سامانه ای بسیار مهم در زمینه حمل و نقل عمومی در شهر سن پترزبورگ نام برد ، سن پترزبورگ دارای بزرگترین شبکه تراموا در جهان بوده که در اواخر دهه 1980 دارای مسیری غیر قابل مقایسه با طول 340 کیلومتری بود. اما در سال 1995 اندازه شبکه تراموا تا حد قابل توجهی تنزل یافت و بخش عمده ای از مسیرهای آن به خصوص در مرکز شهر حذف شدند و سن پترزبورگ رکورد خود را در زمینه خطوط ترامو به ملبورن استرالیا واگذار کرد.

 

در حالیکه طول خطوط تراموا در اوایل سال 2002، 285 کیلومتر اندازه گیری شد، اما متاسفانه بازهم با تنزل روبرو شد و در سال 2007 طول خطوط این سامانه به 220 کیلومتر کاهش یافت. این افت اندازه در این خطوط کماکان ادامه داشت تا اینکه در سال 2010 به 205 کیلومتر رسید ، این سیستم حمل و نقل دارای 41 مسیر است.   قطار شهری استفاده از قطار شهری برای تردد به حومه های شهر به صرفه است، قیمت ها بر اساس فاصله سفر تعیین می شوند و قطارها تقریباً با سرعت متوسط و به صورت مداوم در حال حرکتند.  مینی بوس (ماشروتکا): در بعضی موارد استفاده از ماشروتکا سریعترین راه برای رسیدن به مقصد خواهد بود .

 

ماشروتکاها ون های سفید یا زرد رنگی هستند که معمولاً بین 14 تا 20 نفر ظرفیت دارند. مسیر خطوط ماشروتکا با پیشوند حرف (K) مشخص می شوند، مانند K-28. اغلب ماشروتکاها اتوبوس های کوچک چینی و ترکی هستند ، برای این سیستم حمل و نقل هیچ ایستگاهی در نظر گرفته نشده و مسافرین باید راننده را از مقصد خود مطلع سازند و یا با تکان دادن دست آن را متوقف کنند ، هزینه استفاده از ماشروتکاها بین 30 تا 40 روبل است. چنانچه برای پرداخت هزینه به راننده دسترسی ندارید می توانید با دست به دست کردن پول توسط مسافرین دیگر آن را به راننده برسانید ، سوار شدن بر ماشروتکاها تجربه ای هیجان انگیزی را برایتان به ارمغان می آورد، خصوصاً زمانیکه یک راننده شجاع با سرعت 110 کیلومتر در ساعت در حال حرکت است و فرمان را با زانوهای خود کنترل می کند ، بسیاری از رانندگان ماشروتکا مهاجرین غیر قانونی اند که در زبان روسی بسیار ضعیفند.  اتوبوس و اتوبوس برقی  در سن پترزبورگ اتوبوس و اتوبوس های برقی به صورت مداوم در سطح شهر حرکت می کنند و مسیرهای آنها اغلب شهر را پوشش می دهد.

 

اطلاعات مسیر این سامانه حمل و نقل از طریق گوگل مپ (نقشه گوگل) در دسترس است و اطلاعات مربوط به اتوبوس های برقی و ترامواها نیز به صورت آنلاین موجودند ،  معمولاً اتوبوس های برقی در ایستگاه ها با حرف (M) و اتوبوس های گازی و دیزلی با حرف ((A مشخص می شوند. معمولاً مسیر عبور اتوبوس های برقی و اتوبوس ها یکسان است اما در برخی موارد جزئی با هم متفاوند و گاهی مسیر اتوبوس های برقی کوتاه تر است ، مسافرین می توانند اغلب بلیط اتوبوس ها را برای مسیرهای حومه شهر به مبلغ 40 روبل تهیه نمایند. بلیط هایی که توسط مسئولین سرویس مسلط به زبان روسی در اتوبوس ها فروخته می شوند ، اتوبوس ها و اتوبوس های برقی معمولاً شلوغ هستند، پس در تهیه و ارائه بلیطتان دقت کنید زیرا در صورت عدم ارائه بلیط معتبر مبلغ 300 روبل جریمه خواهید شد.   

 

 

سوالات متداول معرفی شهر سن پترزبورگ به همراه نقشه و اطلاعات کامل

1- سن پترزبورگ کجاست ؟


سن پترزبورگ در کشور روسیه واقع شده و در ناحیهٔ شمال غربی کشور، در ساحل خلیج فنلاند قرار دارد.

مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 4.8 از 5 | از بین 52 امتیاز دهنده به معرفی شهر سن پترزبورگ
معراج گشت آسمان