لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

معرفی شهرهای آذربایجان

معرفی شهرهای آذربایجان

در کشور جمهوری آذربایجان دوازده نقطه جمعیتی با عنوان رسمی شهر موجود می باشد که در تقسیمات کشوری جمهوری آذربایجان شهر واحدی است که به تنهایی اداره می ‌گردد ، امورات مربوط به مناطق و روستاهای اطراف آن ممکن است وابسته به آن شهر نباشد . مثلا امورات مربوط به شهر نخجوان که در محدوده بخش بابک قرار گرفته ‌است ، در خود نخجوان و امورات کل بخش در شهرک کوچکی به نام بابک انجام می ‌گردد ، شهر باشکوه باکو ، پایتخت جمهوری آذربایجان و شهرهای نخجوان ، شیروان و گنجه از دیگر شهرهای مهم این کشور هستند که با طبیعتی زیبا و تاریخی پربار هر ساله میزبان افراد بسیاری از سراسر جهان هستند و مهمتر از آن شکوه این سرزمین را امانت داری می کنند . اگر قصد سفر به این کشور همسایه را دارید، نوروز فرصت بسیار مناسبی برای این کار خواهد بود.

شهر باشکوه باکو ، پایتخت جمهوری آذربایجان و شهرهای نخجوان ، شیروان و گنجه از دیگر شهرهای مهم این کشور هستند که با طبیعتی زیبا و تاریخی پربار هر ساله میزبان افراد بسیاری از سراسر جهان هستند

آشنایی با شهرهای آذربایجان

تور باکو

اگر قصد سفر با تور آذربایجان و باکو را دارید مهم است بدانید که باکو به ترکی آذربایجان Baki  گفته می شود و پایتخت جمهوری آذربایجان بشمار می رود و همچنین باکو یکی از مهم ترین شهرهای کشور آذربایجان و بزرگترین شهر و همچنین بزرگترین بندر این کشور محسوب می شود و این شهر بر ساحل غربی دریای خزر در شبه جزیره آب ‌شوران قرار دارد و اینکه یکی از مناطق نفت‌ خیز جهان نیز است و البته شهر باکو پر جمعیت ‌ترین و یکی از زیبا ترین شهرهای قفقاز می باشد و وجود تعداد بسیاری از پارک ‌های ساحلی بکر و دارا بودن برنامه ‌های متعدد هنری از جمله موسیقی ، تئاتر و اپرا به جاذبه و زیبایی و تنوع خاصی به این شهر بخشیده است و در ضمن شهر باکو پایتخت آذربایجان و بزرگ ‌ترین شهر این کشور است که فراز و نشیب‌ های تاریخی باکو، میراث عظیمی برای آن به جا گذاشته که علاوه بر آثار تاریخی شهر، در فرهنگ و سبک زندگی مردم هم خودی نشان می ‌دهد و سال هاست که مورد علاقه گردشگران قرار گرفته است و شاید برایتان جالب باشد که بدانید از نظر فرهنگی ، آذربایجانی ‌ها  دارای شباهت های زیادی با کشور ما ایران دارد زیرا درهمسایگی‌ ایران ( گونئی آذربایجان ) هستند و به خاطر همین از گردشگران ایرانی‌ در آذربایجان با صمیمیت تر و به طور کلی جور دیگری استقبال می‌ کنند و همچنین نا گفته نماند که شهر باکو که خواهرخوانده‌ شهر تبریز هم می باشد آب و هوایی شبیه به شهرهای شمال غربی کشورمان ایران دارد یعنی تابستان‌ های گرم و شرجی و زمستان ‌هایی با ابرهای پربارو اینکه زیبا ترین فصل باکو فصل بهار می باشد با آن شکوفه‌ های رنگارنگ درختان و آفتاب ملایم روز و نسیم خنکی که از دریای خزر می‌ وزد زیبایی آن را دو چندان می کند ، بخش قدیمی شهر باکو که İçəri Şəhər  ایچری شهر نام دارد همراه با برج و حصار قلعه شهر به خوبی از سده‌ های میانه بر جای مانده است و یکی از آثار ثبت شده در یونسکو به عنوان میراث فرهنگ جهانی نام گرفته است که این موضوع خود به تعداد گردشگران افزوده است .

 

جمعیت شهری آن در ابتدای سال ۲۰۰۹ میلادی حدود  ۲٫۰۴ میلیون نفر تخمین زده شده است . در ابتدای سال ۲۰۰۳ میلادی بیش از ۱۵۳ هزار نفر از آوارگان داخلی ( ناشی از جنگ قره باغ ) و هچنین ۹۴ هزار نفر پناهنده خارجی در این شهر علاوه بر جمعیت اصلی وجود دارد و ضمنا در سال 2007 میلادی و در نشست وزرای فرهنگی اعضای سازمان کنفرانس اسلامی ، شهر باکو به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی برای سال ۲۰۰۹ میلادی اعلام شد و در سال ۲۰۰۰ میلادی بخش قدیمی باکو یعنی ایچری شهر ، بعلاوه کاخ شروانشاهان و قلعه دختر به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند و البته نا گفته نماند که در دوران شوروی سابق ، باكو مقصد تعطیلات شهروندان جمهوری های تابعه بود و جایی كه می ‌توانستند از سواحل زیبا و مجموعه‌های تفریحی رو به دریا لذت ببرند و ضمنا اگر شما قصد سفر به باکو را دارید باید بدانید که آب و هوای این شهر در تابستان گرم و کمی شرجی و در زمستان سرد و بارانی است و همچنین شاید خوب باشد که بدانید بهترین زمان سال برای سفر به باكو میان ماه‌ های فروردین تا آبان ماه است و این همان زمانی كه هوا بهترین چهره خود را به نمایش می گذارد ، نوروز در آذربایجان نیز به عنوان یك عید ملی گرامی و ارزش داده می شود و جشن‌ های بسیار باشكوهی در شهر برگزار می‌ کنند و ایرانیان بسیاری این فرصت را مغتنم شمرده و  تعطیلات نوروزی خود را در این شهر می گذرانند .

 

آشنایی با شهرهای آذربایجان

 

نخجوان

نخجوان سرزمینی است یکی از شهر های آذربایجان است که  با تاریخ کهن و پربار که نه تنها آذربایجان از این تاریخ بهره مند است بلکه تاریخ این سرزمین سهم بزرگی در فرهنگ بشریت در سطح جهانی را دارد ، سرزمین نخجوان جایی است که تندیس بابک خرمدین قد برافراشته است و نمادی از مردان بزرگ خاک آذربایجان در تاریخ بشمار می رود و این شهر نه  تنها مردان دلاور و جنگاور نخجوان است بلکه سرزمین مردمان دانشمند و ادیب ، شاعر، ستاره شناس ، معمار و سیاستمدار نیز می باشد و سالیانه مسافران زیادی روانه این شهر می شوند ، نخجوان در دامنه های کوه های قفقاز، جایی که قله ها سر به آسمان کشیده اند و عقاب ها بر فرازشان پرواز می کنند و ابرها بر روی دره های غرق در شکوفه هلو ، زردآلو و بادام سایه می اندازند قرار دارد که هر گردشگری را غرق در لذت خواهد کرد .


نخجوان سرزمین گونه های گوناگون آب و هوایی است و جایی که برف و آفتاب با یکدیگر در جدل هستند ، سرزمینی که نیلی چهل رودخانه آن و چشمه های آب معدنی بهاری آن از میان ژرفای کم دریاچه های آن عبور می کنند و زیبایی وصف نشدنی را در خود جای داده اند ، شهر نخجوان زادگاه سرزمین باستانی آذربایجان و همچنین ریاست جمهوری منتخب مردم آذربایجان حیدرعلی اف است ، جدا از تاریخ و فرهنگ کهن نخجوان ، نخجوان امروزی نمونه موفقی برای استراتژی های ایالتی آذربایجان در مقیاس منطقه می باشد ، همچنین نخجوان به عنوان پایتخت فرهنگی اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده است ، با سفر به این سرزمین می توانید به تاریخی کهن سفر کنید و شکوه تاریخی چند هزارساله را در کنار زندگی نوین و امروزی نخجوان تجربه کنید .

 

آشنایی با شهرهای آذربایجان


لریک

قبل از هر چیز باید بگویم لریک کوهستان باشکوهی است با منظره ‌های تازه و چشم‌ اندازهای هیجان‌انگیزکه چشم هر گردشگری را محصور خود می کند ، کوه‌ هایی که رودخانه‌ ها و آبشارهای سریع که به زیر می‌ ریزند و صدای چهچهه‌ پرندگان و بلبلان که بین شرشر این آبشارها گم می‌ شود ، اگر شما عاشق تالش شمال هستید باید حتما لریک را ببینید ، لریک شهری کوچک در جنوب جمهوری آذربایجان واقع در شمال گردنه‌ حیران خودمان در ایران است ، این شهرستان با بیش از ۱۰۰۰ کیلومترمربع مساحت از شمال کوههای تالش پا گرفته و از شرق به زمین‌های پست و جلگه‌ای لنکران ختم می‌شود و همسایه‌ی شمالی آستارا بر بام تالش نشسته و طبیعت بکر و دست‌نخورده‌اش آن را به مقصدی جذاب و دیدنی برای گردشگران تبدیل کرده است .

 
گردشگرانی که به این شهر سفر کرده اند می ‌گویند در لریک به قدری آسمان صاف است که می‌ توانید آسمان را با دست لمس کنید ،  قرار گرفتن در ارتفاعات تالش و هوای تمیز لریک در این تعریف و تمجید ها بی ‌تأثیر نبوده است و آب ‌وهوای معتدل کوهستانی و طبیعت سرسبز و زیبای لریک زبانزد خاص و عام است ، آب‌ وهوایی که بی ‌شباهت به آب ‌وهوای ارتفاعات گیلان ایران نمی باشد . اما فاصله‌ بیشتر لریک از دریا به نسبت شهرهای گیلان هوای آن را خواستنی ‌تر کرده است و خنک تر و بدون رطوبت است ، این شهر زیبای جمهوری آذربایجان در تابستان هوایی خنک دارد و میزبان مسافران و گردشگرانی از ایران و دیگر نقاط جهان می باشد.


لریک بیش از هر مورد دیگری به خاطر عمر طولانی مردمش در دنیا به شهرت رسیده است و اینکه شاید اینجا تنها موزه‌ مردمان صد ساله در جهان باشد ، رکورد طولانی ‌ترین عمر انسان در دو قرن اخیر مربوط به همین منطقه زیبا می باشد . گفته شده است که شیرعلی مسلم اف در زمان مرگ ۱۶۸ سال عمر کرده است و این یعنی چوپان لریکی " مسلم اف " ۴۶ سال مسن ‌تر از پیرترین انسان روی کره زمین بوده است ، در آن زمان یعنی در سال ۱۹۷۳ میلادی که شیرعلی به فوت رسید ، ۱۲۲ سالگی زن فرانسوی یعنی ژان کالمان  تایید شده بود و وی را به ‌عنوان پیرترین فرد روی کره‌ زمین می‌ شناختند ، شما می توانید در کنار طبیعت زیبا و بکر و دست نخورده لریک همچون کوهستان ‌های سرسبز، جنگل ‌ها و آبشارها و... چشمه‌ های آب گرم لریک لذت ببرید و غرق در جاذبه‌ های گردشگری لریک شوید و جالب است بدانید که بیش از ۳۰ خاصیت درمانی برای آب این چشمه‌ ها ذکر شده است .


ضمنا در جنگل‌ های لریک و در امتداد رودخانه‌ زیبای این منطقه حیواناتی چون گراز وحشی ، خرگوش ، روباه ، اردک و سیاه خروس زندگی می ‌کنند که این منطقه را بسیار جذاب و دیدنی تر کرده است ، عمق جنگل که منطقه ‌ای حفاظت ‌شده است نیز زیستگاه گربه‌ سانان نادری همچون پلنگ و گربه‌ وحشی می باشد ، از آثار تاریخی لریک می ‌توان به غار عصر حجر " گیز یوردو " اشاره کرد که در نزدیک روستای میستان در ارتفاع 2430 متری از سطح دریا واقع شده است و کتیبه ‌های سنگی نیز از دیگر یافته ‌های باستان شناسان در منطقه‌ کوهستانی اورند است .


 

 

 

 

سوالات متداول معرفی شهرهای جمهوری آذربایجان

1- لیست شهرهای جمهوری آذربایجان


باکو، گنجه، لنکران، نخجوان، تبریز، شوشا، مینگچوار، شماخی، گرمی، استانبول (شهری در محدوده مرزی با ترکیه)

2- شهرهای زیبای جمهوری آذربایجان کدام اند ؟


جمهوری آذربایجان کشوری بزرگ و زیباست که در قفقاز قرار دارد و شامل مناطق متنوعی است که هرکدام دارای جاذبه های گردشگری خاص خود هستند. برخی از شهرهای زیبای جمهوری آذربایجان عبارتند از: باکو: پایتخت جمهوری آذربایجان و شهری با معماری زیبا، بازارهای پر رونق و نمای بسیار زیبای خلیج باکو. شهر ناقدچیوان: شهری با معماری زیبا و غنی از تاریخ و فرهنگ آذری، که در حاشیه رودخانه قرار دارد. شهر گنجه: یکی از شهرهای زیبای شمال غربی آذربایجان که با معماری زیبا و مناظر طبیعی خیره کننده مشهور است. شهر تبریز: شهری با تاریخ طولانی و با معماری زیبا که در قلب آذربایجان قرار دارد و دارای جاذبه های گردشگری مانند برج آذری و بازارهای تاریخی است. شهر لنکران: شهری با مناظر طبیعی زیبا و معماری تاریخی که در جنوب غربی آذربایجان و در حاشیه دریای خزر قرار دارد. شهر شوشا: شهری با تاریخ طولانی و با معماری زیبا که در حومه باکو قرار دارد و دارای برج های تاریخی و آثار باستانی است. این شهرها تنها بخشی از جاذبه های گردشگری آذربایجان هستند و جمهوری آذربایجان دارای مناظر طبیعی، جاذبه های تاریخی و فرهنگی زیبایی است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 4.8 از 5 | از بین 23 امتیاز دهنده به معرفی شهرهای آذربایجان
معراج گشت آسمان