لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

معرفی شهر جیپور

معرفی شهر جیپور

در میان تمام شهرهای بزرگ تور هند ، تور جیپور به لحاظ رنگ آمیزی متفاوتی که دارد و سبک و رنگ ساختمان هایش چهره‌ی شاخصی به خود گرفته است و و به خاطر وجود ساختمان‌ های پرشمار صورتی ‌رنگ در شهر به آن لقب شهر صورتی داده شده‌ است و این شهر به سبب داشتن تاریخچه بسیاری که دارد و بناهای تاریخی زیبا و بی شمار از پربازدیدترین شهرهای هندوستان است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند .

در میان تمام شهرهای بزرگ هندوستان ، جیپور به لحاظ رنگ آمیزی متفاوتی که دارد و سبک و رنگ ساختمان هایش چهره‌ شاخصی به خود گرفته است

نقشه شهر جیپور

نقشه شهر جیپور


تاریخچه شهر جیپور

در سال 1727 توسط مهاراجه سوای جای سینگ دوم ، بنیان گذاری شد وی از سال 1699 تا 1744 حكومت می كرد و پايتخت خود را شهر امبر كه در 11 كليومتری جيپور بود نهاده بود ، سپس عواملی از جمله تأسیس مراکز آموزش و افتتاح راه‌آهن مرتبط به دهلی در سال 1882  پایه و اساس رشد شهرسریع شد و لقب اولین طرح شهری هند به جیپور داده شد  ، در سال 1949 میلادی پس از استقلال یافتن ، شهر جایپور به عنوان مرکز ایالت راجستان معرفی شد و به همین ترتیب نقش اداری هم به آن اضافه شد  و در ضمن مهاراجه بعد ها به دليل رشد جمعيت و كمبود آب با مشاوره مهندسين معمار بنای شهر جيپور را پايه تغییر داد و در زمان خود معماری شهر بسيار پيشرفته بود ، سپس در سال 1853 زمانی كه قرار بود وليعهد انگلستان برای بازديد به شهر جيپور بيايد ، شهر جيپور برای خوش آمد گويی به وليعهد با رنگ صورتي  نقاشی گرديد و از آن پس لقب شهر صورتی به این شهر اختصاص گرفت .

 

موقعیت و جمعیت جیپور

 

موقعیت و جمعیت شهر جیپور

یکی از مهمترین ایالت های هند بـا تنـوع فرهنگـی و هنـری کـه دارای هویت خاص خود است ایالت راجستان می باشد که شهر جایپور یا جیپور در مرکز این ایالت قرار دارد ، شهر جایپور در شمال غربی کشور هند قرار دارد و تا دهلی پایتخت کشور هند 273 کیلومتر فاصله دارد بـرخلاف سایر مناطق هند این ایالت از پوشش گیـاهی کمتـری برخـوردار است به طوری که بیشتر مناطق غربی آن کویری است و ایـن کـویر زیبا نیز جذابیت های خاص خود را دارد و سالانه بسیاری از گردشگران را به خود جلب میکند  ، شهر جیپور نخستین شهر دارای طرح شهری در هندوستان بوده است و جمعیت آن حدود 3.1 میلیون نفر می باشد.

 

تاریخچه جیپور

 

فرودگاه شهر جیپور

تمامی پروازهای بین المللی به مقصد هندوستان به فرودگاه بین المللی ایندرا گاندی در شهر دهلي می باشد و فاصله این فرودگاه تا شهر حدودا نیم ساعت است. ترانسفر از دهلی به آگرا زمینی و مدت ۲ ساعت و از آگرا به جیپور نیز ترانسفر زمینی و ۲ ساعت می باشد حمل و نقل عمومی جیپور حمل و نقل عمومي در اين شهر مبتني بر تاكسي اختصاصي، کالاسکه های دوچرخه ایی ، موتور سه چرخه ، موتورسيكلت ، دوجرخه و در برخي از مناطق كالسكه متصل به اسب مي باشد.

 

حمل و نقل در جیپور

قیمت کرایه تاکسی ها تقریبا مقرون به صرفه است و اکثر رانندگان زبان انگليسي می دانند ولي توجه کنید که خوب است تا نام مقصد خود را در برگه ایی داشته باشید تا راننده شما را به مقصد برساند البته بعضی رانندگان اسامی بسیاری از مراکز گردشگری را دارند و در ادامه دوچرخه سواری میتواند برای علاقه مندان به دوچرخه سواری جالب باشد تا بتوانند با دوچرخه به مناطق مختلف بروند. روش ديگر کالاسکه های دوچرخه ایی است. این وسیله در هنگ کنگ هم وجود دارد و در مناطق توریستی یافت می شود شما در قسمت عقب که مانند کالاسکه است می نشینید و راننده بر روی دوچرخه ایی شما را می کشد که کالاسکه عموما گنجایش دو نفر را دارد لازم به ذکر است که قیمت این وسیله قابل چانه زنی است و توافقی تعیین می شود پس حتما چانه بزنید. موتورسیکلت وسيله ديگري براي جابجايي است. افراد زیادی در هند از موتور استفاده می کنند اما بدانید که هند بیشتری آمار تصادف موتورسواران را دارد موتور سه چرخه نيز در اين شهر مرسوم است و ضمنا موتورسه چرخه ها کوچک هستند و می توانند از کوچه های باریک هم رد شوید بیشتر آنها سبز و زرد هستند اما جدیدا زرد و سیاه هم دیده می شوند. موتور سه چرخه های گاز سوز هم وجود دارند. برای استفاده از موتور سه چرخه ها اول با راننده برای قیمت توافق کنید که بهترین توافق بصورت متری است.

 

حمل و نقل عمومی در جیپور


جاذبه های توریستی جبپور

جاذبه های توریستی جبپور جانتار مانتار کسانی که به هندوستان سفر کرده اند حتماً سری هم یه یکی از جذاب ترین آثارتاریخی این کشور یعنی مجموعه المانهای معمارانه ای که در کنار هم یک رصد خانه ی نجوم را تشکیل داده اند زده اند ؛ این المانها جانتار مانتار (jantar mantar ) نام دارند و در سالهای 1726-1734 توسط مهاراجه هندی Sawai Jai Singh II طراحی شده اند و مجموعه ای کامل از زیبایی,عملکرد و همچنین یک نشانه ی شهری بسیار ارزشمند را تشکیل می دهند. جانتار مانتار، از چهارده ابزار هندسی برای اندازه گیری زمان، پیش بینی کسوف و خسوف، گرفتن ردپای ستارگان در مدارهایشان، تعیین زوال سیاره ها و ... استفاده می کند. این مجموعه از سنگهای محلی و مرمر ساخته شده و هر کدام از ادوات یک مقیاس نجومی را در بر دارند و در واقع چون یک محاسبه گر نجوم عمل می کنند و از طرفی چرخشها و بالا رفتن از پله هایی که به آسمان می رسند عملکرد مجموعه را در سطحی بالا تر از یک رصد خانه قرار می دهند. 

 

مکان های توریستی جیپور

 

آب و هوای جیپپور

آب و هوای جیپپور به طور کلی نیمه خشک است ، تابستان های به شدت گرم و زمستان های سردی دارد ، شروع تابستان مصادف با فروردین می باشد و تا تیر طول می کشد ، در زمستان دمای هوا بین 5  تا 15  درجه سانتی گراد است و خبری از رطوبت نیست اما صبح ها و شب ها مه بسیار زیبا و غلیظی شهر را فرا می گیرد  جیپورتابستان های به شدت گرم وزمستان های سردی دارد ، فصل باران های موسمی مصادف با ماه های مرداد و شهریور است که هر سال در این شهر 650 لیتر باران می بارد ؛ ماه ‌های اکتبر تا مارس  بهترین زمان برای سفر به جیپور می باشد برای بازدید از مکان های تاریخ و گردش و تفریح و لذت بردن از جاذبه های شهر جیپور است ، در این ماه‌ها حرارت کمتر بوده و هوای خنک بازدید شما را از شهر آسان تر و دلپذیر تر می کند .

 

آب و هوا جیپور


ماه های اکتبر تا مارس دارای وزش نسیم خنک همراه با آفتاب ملایم خورشید ، ماه اکتبر را برای بازدید کنندگانی که قصد رفتن به اماکن دیدنی جیپور را در طول روز دارند مناسب کرده است . فصل زمستان در جیپور از ماه نوامبر آغاز می شود و در ماه فوریه نیز به پایان می رسد که برای گردشگران علاقه مند به این فصل پیشنهاد می کنیم لباس های بسیار گرم به همراه داشته باشند زیرا سرمای زیادی در این فصل در جیپور به استقبال آن ها خواهد آمد ، به طور کلی در این فصل شب ها هوا بسیار سرد است و گاهی اوقات به خصوص در ژانویه دمای هوا در شب تا 4 درجه سانتیگراد به پایین هم کاهش پیدا می کند .

 

 


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 5.0 از 5 | از بین 48 امتیاز دهنده به معرفی شهر جیپور
معراج گشت آسمان