لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

معرفی شهر آگرا

معرفی شهر آگرا

آگرا واقع در ایالت اوتار پرادش ، سومین شهر بزرگ تور هند و یکی از بهترین مجموعه ها دیدنی های  هند می باشد و مرکز هنر، فرهنگ، تجارت و یادگیری کشور پهناور هندوستان نیز بوده است که درکنار رودخانه یامونا یا جمنا قرار گرفته است، این شهر پایتخت حکومت اکبر پادشاه بزرگ امپراتوری مغولی هند یا گورکانیان بوده و آن را اکبر آباد نیز می نامیدند و همچنین نام آگره یا اگرا به شکل " آگرهبانا " ابتدا در کتاب حماسی ماها بهاراتا آمده است و معناشناسان آن را پردیس یا بهشت معرفی کرده‌اند و در قرن‌های 16 یا 17 میلادی آگره به راستی تمثالی از پردیس در روی زمین شده بود ،همچنین آگرا در زمان حکومت اکبر، جهانگیر و شاه جهان اهمیت زیادی داشته است.

آگرا واقع در ایالت اوتار پرادش ، سومین شهر بزرگ هند و یکی از بهترین مجموعه ها دیدنی های هند می باشد و مرکز هنر، فرهنگ ، تجارت و یادگیری کشور پهناور هندوستان نیز بوده است

نقشه شهر اگرا

نقشه شهر آگرا


تاریخچه شهر آگرا

آگره با نام اکبرآباد پایتخت شاهانی چون اکبر، جهانگیر و شاه‌ جهان بوده است که زبان مادری ‌شان فارسی بود و در گسترش زبان فارسی در شبه‌ قاره هند تلاش های بسیار کردند و موفق نیز شدند ، آگره در قرن 16 میلادی توسط اسکندر لودهی سلطان دهلی از دودمان لودهی کشف شد سپس موسس سلسله امپراتوری مغول هند برای مدتی در آگره ماند و ساخت باغ‌های چهار گوش و مربع و مستطیل شکل را که به سبک باغ‌های ایرانی بود را در آنجا رواج داد و اولین باغ معروف به  باغ‌ های پارسی در کرانه رود یامونا در همین شهر شکل گرفت که نام سازنده آن شاه بابر بود و نام خاص این باغ ایرانی آرام باغ است ، اکبرشاه نیز قلعه آگره را ساخت و جهانگیر آن را با کاخ‌ ها و باغ‌ های بسیار زیبا آن را آراسته کرد ، اکبرشاه نوه شا بابربوده است و قلعه لعل را نیز او ساخت که آگره را به مرکز هنری ، بازرگانی و مذهبی تبدیل کرد ، شهرک فاتح پورسیکری در حومه آگره هم از میراث اکبر است و البته نا گفته نماند که باغ‌های سبز و انبوه قلعه سرخ بازمانده از جهانگیر، پسر اکبر مغول اس و شاه‌ جهان نیز به دلیل علاقه‌ ای که به هنر معماری داشت ، به آگره و هندوستان ساختمانی را تقدیم کرد که همین الان هم درخشان‌ ترین نگین تاج سر هند محسوب می ‌شود و همچنین شاه جهان با ساخت تاج محل شهرتی جهانی برای این شهر به ارمغان آورد و امروزه این مکان یکی از توریستی ترین مکان های هند محسوب میشود و سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از این شهر و مناطق گردشگری آن به اگرا سفر می کنند ، شاه‌جهان پایتخت ‌اش را به دهلی منتقل کرد ولی پسرش اورنگ‌ زیب دوباره به اکبر آباد برگشت و پدرش را به زندان قلعه سرخ انداخت و سپس بعد از مدتی در سال 1653 میلادی پایتخت اورنگ زیب به شهر اورنگ ‌آباد تبدیل شد و در آخر امپراتوری بابری یا مغول هند به لرزه افتاد و اکبرآباد تحت نفوذ قوم‌ های مارات ها و جاث قرار گرفت و به نام  آگره تبدیل شد و سپس از سال 1803 میلادی تسلیم امپراتوری بریتانیا شد.

 

تاریخ آگرا

 

موقعیت و جمعیت آگرا

آگرا شهری است در نواحی شمالی ایالت اوتار پرادش که در فاصله‌ی 206 کیلومتری از پایتخت هند شهر دهلی قرار گرفته است ، این سرزمین مانند دیگر مناطق این کشور، از پدیده‌های طبیعی زیبایی بهره می‌برد و به دلیل موقعیت که در کناره های رود جمنا دارد از مناظر زیبا کوه های هیمالیا نیز بهره مند می شود و در ادامه مساحت آگره 800،1 کیلومتر مربع می‌ باشد و ارتفاع آن از سطح دریا 171 متر است ، جمعیت اگرا بیش از 5/1 میلیون نفر است که این شهر سومین شهر بزرگ ایالت اوتار پرداش محسوب می شود .

 

موقعیت شهر آگرا هند


راهنمای خرید در آگرا

از مراكز خريد تور آگرا مي توان آشوك كاسموس مال را نام برد این بازار یک فروشگاه ۱۰ طبقه خیلی بزرگ میباشد که  شامل انواع خرده فروشی ها و وسایل ارزان و فروشگاههای عرضه مواد غذایی ، سرگرمی و دفاتر خدماتی میباشد و در این فروشگاه انواع کارتهای اعتباری بین المللی نیز پذیرفته میشودو از مراكز خريد ديگر مي توان بازار بزرگ ( را نام برد. در این فروشگاه میتوانید انواع کالاهای الکترونیکی ، پوشاک ، مد ، اسباب بازی ، انواع کیف و چمدان ، ظروف آشپزخانه ، ساعت ، جواهرات ، لوازم تزئينی و خوراکی را خرید نمائید.

 

بازار ها و خرید سوغات در آگرا

آگرا به اماکن دیدنی اش خلاصه نمی شود و بازارهای آگرا بهترین مکان برای خرید سوغاتی میباشند اما مراقب باشید. بازارها و مغازه های اطراف تاج محل تا بتوانند گوشتان را خواهند برید و توصیه کلی ما در هند این است که به هیـچ وجه از چانه زدن خجالت نکشید و به راحتی می توانید اجناس را تا ۳۰ درصد قیمتی که فروشنده اعلام میکند پایین بیاورید و همچنین معروفترین بازار آگرا سدار بازار است. منطقه ای که پر است از لباس فروشی ها و سوغاتی فروشی های رنگارنگ که باب میل توریست هاست. اما توصیه اختصاصی ما به خانم ها این است که اگر میخواهید تجربه پوشیدن ساری واقعی را داشته باشید می توانید در محله ساری فروش های این بازار، نمونه پارچه های ارزان و در عین حال بسیار زیبایی را پیدا کنید. آن موقع دیگر فقط یک خال بین ابرو کم دارید.

 

راهنمای خرید در آگرا

 

غذا در شهر آگرا

شکم گردی در آگرا  در آگرا تقریبن تمامی هتل ها، رستوران های فعال نیز دارندو از انواع غذاهای تند و تیز هندی بگیرید تا فست فود در اطراف تاج محل و قلعه آگرا پیدا می شوند و بعضی از رستوران ها بالکن هایی رو به تاج محل دارند که خب طبعاً قیمتشان هم کمی بالاتر است. اما تجربه غذا خوردن با دورنمای تاج محل تجربه ایست که پیشنهاد می کنیم از دست ندهید و نیز اگر اهل غذای خیابانی هستید هم بهتر است دنبال بدایی یا براهی (bedai/berahi) بگردید، این غذا ترکیبی از نان و سوپ سبزی و سیب زمینی است به همراه مقدار زیادی ادویه ی آتشین. نوش جان و در ضمن غذاهای آگرا حمل و نقل  این روزها بهترین و امن ترین راه برای رسیدن به آگرا استفاده از قطارهای سریع السیر شاتاب‌دی است که صبح ها از دهلی به آگرا می آیند. توصیه می کنیم حتمن قطارتان را از قبل رزرو کنید چون این قطارها به سرعت پر می شوند. با Shatabdi در حدود ۴ ساعت در راه خواهید بود و در خود آگرا اما درست مثل سرتاسر هند بهترین وسیله برای جابجایی موتورهای سه چرخه یا همان ریکشاها هستند. باز هم تکرار می کنیم که از چانه زدن غافل نشوید. حد فاصل تاج محل تا قلعه آگرا را نیز می توانید با استفاده از درشکه ها و یا شترهای مخصوص طی کنید.

 

غذا در شهر آگرا

 

آب و هوای آگرا

آب و هوای آگرا استوایی است با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی این منطقه ، آب و هوای آگرا عموما گرم و مرطوب است و میانگین دما در روزهای گرم سال 40 درجه و در روزهای سرد سال 10 درجه اندازه‌گیری شده است و در کل می توان گفت که آگرا دارای سه فصل خشک ، فصل باران های موسمی و زمستان می باشد ، تابستان های آن بسیار گرم است به صورتی که ممکن است  دمای هوا حتی به بالای 45 درجه سانتی گراد نیز برسد ، از ماه آوریل تا ژوئن هوا گرم است و به همین دلیل در این فصل در آگرا گردشگران زیادی را نخواهید دید زیرا هوای آگرا در این فصل بسیار خشک ، غبار آلود و نسبتا شرجی است و در نتیجه برای سفر به آگرا نامطلوب است ؛ ویژگی فصل موسمی باران های شدید و رطوبت بالا است که از ماه جولای تا سپتامبر طول می کشد و احتمال رعد و برق ، باد و باران ، رگبار و طوفان گرد و غبار وجود دارد . اگر قصد سفر به آگرا در این فصل را دارید پیشنهاد می کنیم  لباس های مناسب این آب و هوا را حتما به همراه داشته باشید ، البته هر چند باران در تمام طول روز نمی بارد  اما هر روز بارندگی وجود دارد . در فصل موسمی صرف نظر از باران هوا همچنان بسیار گرم و مرطوب است .

 

آب و هوا در آگرا


 در ماه سپتامبر، این فصل به پایان می رسد و آب و هوای آگرا به سطح قابل تحمل تری می رسد. البته حتی در طول زمستان نیز آب و هوا نسبتا گرمسیری است و میانگین دمای هوای زمستان در طول روز حدود 31  درجه سانتی گراد است و برای سفر به آگرا زمستان ها بین اکتبر تا آوریل زمان مناسبی برای سفر به اگرا محسوب می شود ، هر چند در شب های زمستان ممکن است هوا کاملا سرد باشد  ولی روزها آفتابی و معتدل است و شرجی نیز نمی باشد . به طور کلی در ماهای ژانویه ، فوریه ، مارس ، نوامبر و دسامبر، آب و هوای آگرا خوب با دمای معتدل است و می توان به آگرا سفر کرد ، به طور میانگین گرم ترین ماه می و سردترین ژانویه است ، ماه جولای نیز مرطوب ترین ماه سال و نوامبر خشک ترین ماه سال در آگرا محسوب می شود .

 

 


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 5.0 از 5 | از بین 12 امتیاز دهنده به معرفی شهر آگرا
معراج گشت آسمان