لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

آشنایی با ترکیه

آشنایی با ترکیه

همه چیز درباره ترکیه

ترکیه کشوری کوهستانی و پر باران و به شکل یک مستطیل است که از سمت شرق و غرب امتداد یافته و با قرار گرفتن در یکی از حساس ‌ترین و بهترین مناطق دنیا ، موقعیت جغرافیایی عالی و بسیار خوبی را از آن خود کرده است و گذرگاه جنوب غرب آسیا و اروپا محسوب می شود و کشورهای متعددی به ویژه ایران از خاک ترکیه برای ترانزیت کالا و انرژی از این کشور استفاده می کنند، این کشور زیبا از آب و هوای بسیار خوب و جلگه ‌ای برخوردار است و مکان ‌های جالب و دیدنی بسیاری نیز دارد به دلیل همین سالانه تعداد زیادی مسافر از سراسر دنیا به آنجا سفر می کنند . از ایران هم مسافران بسیاری به ویژه در نوروز راهی این کشور می شوند و همین حالا هم تور ترکیه محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. 

برای اطلاعات بیشتر از زمان باز شدن مرز ترکیه به سایت معراج گشت معراجعه فرمایید

 

معراج گشت آسمان مجری تور ترکیه با بهترین قیمت و خدمات 

ترکیه کشوری اوراسیایی است که بخش بزرگ کشور در جنوب غربی آسیا و خاورمیانه قرار دارد و جاذبه های توریستی بسیاری دارد

نقشه ترکیه

نقشه ترکیه

 

 

آژانس معراج گشت به گردشگران تور ترکیه پیشنهاد میهد که حتما از کلیسای کورا در تور استانبول دیدن نمایند 


جمعیت مردم ترکیه

جمعیت کشور ترکیه حدود ۷۷ میلیون نفر ( برآورد ۲۰۱۵ ) میبرا داراست که حدوداً ۷۵ تا ۸۵ درصد مردم سنی و ۱۵ تا ۲۵ درصد هم علوی به خود اختصاص داده است، حکومت ترکیه لائیک است ولی بسیاری از مردم به دین اسلام گرایش و متعهد هستند و عید فطر و عید قربان در این کشور جزء تعطیلات رسمی می باشد و همچنین در ترکیه حدود ۷۰٪ -۷۵ ٪ درصد مردم ترک ، ۱۸٪ درصد کرد و ۷٪-۱۲٪  نیز، مابقی باشندگان قومی ترکیه را تشکیل می‌ دهند .

 

جمعیت ترکیه

 

مرکز و پایتخت کشور ترکیه کجاست؟

آنکارا، پایتخت کشور ترکیه و دومین شهر بزرگ کشور پس از استانبول است. این شهر با جمعیتی بالغ بر 5 میلیون نفر، در وسط کشور و در ارتفاعات آناتولی قرار دارد. از نظر اقتصادی، فرهنگی و اداری بسیار مهم است. آنکارا دارای آب و هوای سرد قاره‌ای با زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک است.

آنکارا در سال 1923 به عنوان پایتخت تازه تأسیس جمهوری ترکیه انتخاب شد. در طول دوره پادشاهی عثمانی، آنکارا یکی از شهرهای دورافتاده بود، اما با تأسیس جمهوری ترکیه، این شهر به عنوان پایتخت انتخاب شد.

آنکارا یک شهر صنعتی و بازرگانی مهم است. شهر بازارهای بزرگی دارد و محل ساخت ماشین‌ها، مواد غذایی، پوشاک و صنایع دستی است. همچنین، آنکارا مرکزی برای بانک‌ها، شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های دولتی است.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری آنکارا می‌توان به قلعه آنکارا، موزه حفاظت حیوانات آنکارا، موزه حفاظت تاریخی آنکارا، باغ شهر و پارک گنجانید. همچنین، آنکارا دارای فرودگاه بین‌المللی آنکارا است که به شهرهای دیگر ترکیه و جهان وصل شده است.

زبان مردم ترکیه

زبان مردم ترکیه زبان غالب و رسمی ترکی ( استانبولی ) با حروف الفبای لاتین می باشد و زبانهای عربی - کردی ( با اختلاط کلمات ترکی ) و گویش های اقلیت های قومی به صورت غیررسمی مورد استفاده مردم ترکیه قرار می گیرد و همچنین در گذشته با خط عربی ( عثمانی ) نوشته می ‌شد و زبان نوشتاری این مردم از زمان تشکیل جمهوری ترکیه توسط آتاترک در سال ۱۳۰۲ هجری شمسی ( ۱۹۲۳ ) با خط لاتین نوشته می شود .

 

زبان مردم ترکیه

 

ترکیه کجاست؟

موقعیت جغرافیایی ترکیه

ترکیه، یک کشور در آسیای غربی و اروپای شرقی است و در جنوب شرقی قاره اروپا و جنوب غربی آسیا  با مساحتی بالغ بر 780،000 کیلومتر مربع است.
همسایه های ترکیه از شمال جورجیا، روسیه و دریای سیاه، از شمال شرقی ارمنستان، از شرق با ایران، از جنوب شرقی با عراق، از جنوب با سوریه و از غرب با بحر مدیترانه، در مرز با اروپا هستند.

دین و مذهب کشور ترکیه

طبق آخرین آماری مه منتشر شده است، ۹۸ درصد دین ترکیه را مسلمانان و ۲ درصد مابقی آن را مسیحیان و کلیمیان و دیگر ادیان موجود در جهان تشکیل می دهند و مسلمانان ترکیه اکثر تابع مذهب تسنن هستند که از میان آنها حنفی ها که عموما در مرکز و غرب کشور ترکیه سکونت دارند ، بزرگترین گروه مذهب این کشور بشمار می روند و از زمان امپراطوری عثمانی تا به امروز ، ادیان مختلف ترکیه در صلح و آرامش در کنار همدیگر به راحتی زندگی کرده اند و وجود ۲۳۶ کلیسا در کنار مساجد متعدد این کشور ، نشان دهنده احترام به ادیان مختلف در این کشور می باشد که این خود جای تعمل دارد و جالب است بدانید که نخستین قانون اساسی جمهوری ترکیه که در سال ۱۹۲۴ میلادی تصویب شده است و دین رسمی جامعه را اسلام اعلام نموده است و توجه کنید که در طی این قانون در اصلاحات قانونی سال ۱۹۲۸ این ماده قانونی حذف شد و با تاکید بر جدایی دین از سیاست ، ترکیه کشوری با دولت و حکومت لائیک ( تفکیک دین از سیاست ) معرفی و به صورت قانون به عموم مردم معرفی و اجرا گردید .

 

مذهب در ترکیه

 

بنابرین آخرین آمار موجود در ترکیه حدود ۹۸% جمعیت این کشور را مسلمان و ۲% را مسیحیان و کلیمیان و دیگر ادیان تشکیل دادند و ضمنا استان قارص (Kars ) که در شمال شرقی ترکیه واقع شده است ، یکی از محل‌ های تمرکز شیعیان می باشد که زبان این استان نزدیک به زبان ترکی آذری کشور خودمان ایران است.

 

یکی از دلایل سفر به ترکیه غذای بی نظیر در کشورترکیه میباشد :

اگر شما به کشور ترکیه سفر کنید خواهید دید که هر منطقه از ترکیه دارای آشپرخانه فرهنگی متفاوت و دارای مواد اولیه و سبزیجات و ادویه های مختلف استفاده شده در غذا ها مختص هر منطقه است.

در ترکیه فرا تر از آنچه که همه از غذای ترکی می دانند کباب ترکی و باقلوا را خواهید چشید، غذا های دریایی لذیذ و پیش غذا های بسیار خوشمزه و صبحانه های سنتی مفصل ترکیه از چیز هایسست که هر توریستی بعد از سفر با تور مسافرتی ترکیه از آن به خوشی یاد می کند.

مطئن شوید که پیش از بازگشت در  یکی از بهترین رستوران های استانبول غذا صرف کرده اید و سفر خود را با طعم خوشمزه ترین غذاهای ترکیه ای کامل کرده اید


فرهنگ مردم ترکیه

موقعیت جغرافیایی ترکیه و همجواری با کشورهای اروپایی و وجود تورست ها و مسافران زیادی در ترکیه روی فرهنگ مردم ترکیه نقش مهم و بسزایی را داشته است. به طور کلی ترک‌ ها بسیار خانواده دوست ، مهربان و خونگرم می باشند ؛ ضمنا مرد رئیس و تعیین کننده خانواده محسوب می شود و زن طبق قانون ، بعد از ازدواج از نام خانوادگی شوهرش را می گیرد و جالب است بدانید چند همسر داشتنن در کشور ترکیه غیر قانونی است و ازدواج‌ ها باید رسما در ادارات مربوطه ثبت شوند و ازدواج مذهبی ، به تنهایی ( بدون ثبت قانونی ) غیر قانونی می باشد و همچنین خواستگاری در ترکیه معمولا به این صورت است که دخترها و پسرها برای ازدواج توافق می ‌کنند و به تفاهم می رسند و سپس خانواده‌ ها با هم آشنا می ‌شوند و در مورد مراسم تصمیم گیری های مهم را می ‌گیرند .

 

فرهنگ مردمان ترکیه

 

ضمنا مراسم ازدواج در ترکیه همراه با آداب و رسوم و عقاید خاصی شکل می گیرد ، به عنوان مثال هنگامی که دختری ازدواج می‌ کند تمام دوستان و آشنایان عروس نام هایشان را درون کفش عروس می‌ نویسند و در پایان مراسم ازدواج اگر کسی نامش از داخل کفش پاک شد ، به این معنی است که به زودی ازدواج خواهد کرد و در شهرهای ترکیه تقریبا هیچ محله ‌ای بدون قهوه‌ خانه های متعددی نیست و مردهای ترک ، ساعت‌ها با دوستانشان در کافه خانه‌ ها و قهوه ‌خانه‌ های سنتی می ‌نشینند و گپ می زنند ؛ همچنین گاهی این قهوه‌ خانه ‌ها تبدیل به کانون ‌های فرهنگی و سیاسی مردم این کشور نیز می‌ شود . تعطیلات آخر هفته هم اغلب خانواده ‌ها به مراکز تفریحی مثل : سینما ، تئاتر و گردش می ‌روند و در کنار اینها مردم مهربان ترکیه به ظاهر، نظافت و آراستگی توجه فراوان دارند و فرهنگ و رفتارشان خیلی شباهت به فرهنگ کشور خودمان دارند به طوریکه در زمان عثمانی روابط بین ترک‌ ها بسیار رسمی و قاطعانه بود چرا که در سنت ‌های عثمانی تاکید بسیار زیادی بر ادب و رفتار صحیح می‌ شده است و نیز اگر چه مردم ترکیه بخاطر برخورد با فرهنگ ‌های اروپایی غیر رسمی ‌تر و راحت تر شده ‌اند ، اما با این همه این اوصاف همچنان اصطلاحات مودبانه و تعارف در بین مردم آنها به چشم می خورد و رعایت می شود ؛ به عنوان مثال واژه آبی (معرف آقا بیک) به معنای برادر بزرگتر ، در مقابل قارداش به معنای برادر، آبلا به معنای خواهر بزرگتر در مقابل کیزقارداش و یا باجی به معنای خواهر، برای ایجاد تمایز بین بزرگتر و کوچکتر استفاده می‌شود و رعایت این در بین عموم مردم حتمی می باشد در کل احترام به بزرگتر یک اصل است و کاملا رعایت می شود .

 

آب و هوای کشور ترکیه

بهترین فصل برای سفر به کشور ترکیه بهار و پاییز می باشد ، در این فصل هوا نه زیاد گرم است و نه زیاد سرد ، وجود پستی و بلندی در این کشور باعث ایجاد تفاوت‌ های آب ‌وهوایی در بین مناطق این سرزمین می باشد و به طور کلی می توان گفت که ترکیه چهار منطقه آب‌ وهوایی دارد ، سواحل جنوب و سواحل غرب با آب ‌و هوایی مدیترانه ‌ای ، سواحل دریای سیاه با تابستان ‌های گرم و زمستان‌ های معتدل و مرطوب ، بخش ‌های شرق و شمال شرقی ترکیه با آب ‌و هوای کوهستانی و سرد و بخش‌های مرکزی فلات آناتولی با آب ‌و هوای نسبتا خشک قاره ‌ای .

 

آب و هوای ترکیه


جالب است نیز بدانید در طول سرد ترین ماه ‌های زمستان یعنی فصل های دی و بهمن ، اختلاف زیادی میان درجه حرارت ناحیه‌ های ساحلی از جمله سواحل جنوب این کشور، سواحل غرب و سواحل دریای سیاه و منطقه ‌های سرد داخلی مشاهده می شود و در ضمن در نواحی مرتفع شرقی زمستان‌ ها طولانی ‌تر و سردتر می باشد و در نواحی کوهستانی و شمالی ترکیه باران به مقدار زیاد و به طور منظم در حال باریدن است ولی هرچه از سمت مغرب به سمت مشرق می ‌رویم از مقدار باران کاسته خواهد شد ؛ همچنین گرمترین تابستان این کشور در منطقه آناتولی جنوب شرقی می باشد و میزان بارندگی در فلات آناتولی حدود نصف نواحی ساحلی است و به طورکلی ، این میزان بارندگی مربوط به ماه‌ های اکتبر و آوریل می باشد که بیشتر مواقع ، در زمستان این بارش به صورت برف در می آید .

جنوب ترکیه کجاست

جنوب ترکیه در قسمت جنوبی کشور قرار دارد و مرز با کشورهای سوریه و عراق را تشکیل می‌دهد. به طور کلی، مناطق آنتالیا، مرسین، آدانا، آیدین و شهرهایی مانند آنتالیا، آلانیا، کوش آداسی، فتحیه و مرمریس از شهرهای مهم جنوب ترکیه هستند.

سوالات متداول آشنایی با کشور ترکیه

1- قیمت تور های مسافرتی ترکیه چند است ؟


شما عزیزان میتوانید با شماره ۰۲۱۴۵۱۶۲ بابت قیمت ها تماس بگیرید 

2- آژانس معتبر در تور های ترکیه (( استانبول آنتالیا کوش آداسی آنکار )) چیست ؟


معراج گشت آسمان مجری تور های ترکیه با بهترین خدمات 

3- آیا برای سفر به ترکیه ویزا لازم است ؟


خیر نیازی به داشتن ویزا نیست ولی بایستی پاسپورت داشته باشید 

4- تمام اطلاعات مورد نیاز از کشور ترکیه برای ایرانی ها در کجاست 


برای اطلاع از شهر ها ترکیه و تور های آنها با شماره 02145162 تماس حاصل فرماید

5- ترکیه در کدام قاره است؟


ترکیه در آسیا و اروپا قرار دارد. این کشور در بخش غربی قاره آسیا و بخش شرقی قاره اروپا واقع شده است و با کشورهای یونان، بلغارستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، عراق و سوریه هم مرز است.

6- ترکیه چند استان، ولایت و شهر دارد؟


ترکیه 81 استان دارد که هر یک شامل چند شهر هستند. برخی از شهرهای مهم ترکیه عبارتند از: آنکارا (پایتخت)، استانبول، ایزمیر، بورسا، آنتالیا، ادرنه، قونیه، دیاربکر، ماردین، وان، طرابزون، ارزینجان و ...

7- جمعیت ترکیه بیشتر است یا ایران؟


طبق آمار جمعیتی سازمان ملل متحد برای سال 2021، جمعیت ترکیه حدود ۸۳ میلیون نفر و جمعیت ایران حدود ۸۴ میلیون نفر است. بنابراین، جمعیت ایران بیشتر از ترکیه است.

8- مساحت کشور ترکیه چقدر است؟


مساحت کلیه ترکیه حدود ۷۸۵٬۳۶۳ کیلومتر مربع است.

9- ترکیه در کجای ایران قرار دارد؟


ترکیه و ایران هر دو کشور مجاور با آب و هوایی مشابه هستند، اما در واقع ترکیه و ایران دو کشور جداگانه و هر یک دارای مرز خود است. ترکیه در غرب آسیا و شمال شرقی اروپا قرار دارد و با کشورهایی مانند یونان، بلغارستان، ارمنستان، آذربایجان و ایران هم مرز است.

مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 4.5 از 5 | از بین 157 امتیاز دهنده به آشنایی با ترکیه
معراج گشت آسمان