لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

ایپوه مالزی ( Ipoh )

ایپوه مالزی ( Ipoh )

یکی از شهرهای مدرن و البته بسیار مجلل و زیبا شهر ایپوه تور مالزی می باشد که در نوع خود بی نظیر است ، این شهر در قرن 19 میلادی به دلیل وجود معادن قلع ( Kinta Valley ) جزو ثروتمند ترین شهرهای آسیایی محسوب شده است ، به طوری که کلی سرمایه دار از کشورهای اروپایی و به خصوص کشور چین برای تجارت روانه این شهر می شدند .


همچنین شما گردشگران به دلیل معماری بناها ترکیبی از سبک چینی ، مالایی و اروپایی را خواهید دید و در بازدید از شهر ایپوه از ایستگاه مترو شهر نیز دیدن نمایید چون یکی از جاذبه های آن بشمار می رود و همچنین شهر ایپو امروزه به عنوان یک مقصد گردشگری و جزو مناطق گردشگری مالزی در حال رشد در زمینه های فرهنگی و آشپزی در بین گردشگران نیز به شهرت باور نکردنی رسیده است .

ایپوه مالزی به دلیل وجود معادن قلع ( Kinta Valley ) جزو ثروتمند ترین شهرهای آسیایی محسوب می شود

تاریخچه ایپوه

شهر ایپوه در سال 1820 میلادی در کنار ساحل رودخانه کینا بوجود آمد و اگرچه بعد از آتش سوزی بزرگ سال در سال 1892 ، مجدد از نو ساخته شد ، لازم به ذکر است که در اوایل قرن 19 و بعد از حضور کمپانی ‌های برجسته انگلیسی به جهت استخراج معادن قلع این منطقه ، این شهر زیبا به تدریج گسترده ‌تر و مطرح تر گردید .  نکته حائز اهمیت این بود که همین وجود معادن غنی قلع باعث شد بر اهمیت این شهر افزوده شود و با وسعت و پیشرفت چشمگیر ایپوه به جای شهر تایپینگ ، مرکز ایالت پراک شد و در حال حاضر یکی از توریست پذیر ترین شهر مالزی شناخته می شود .

 

ایپوه مالزی

 


معرفی شهر ایپوه

شهر ایپوه مرکز استان پراک در کشور مالزی دارای 757892 نفر جمعیت است و با مساحتی در حدود 642 کیلومتر مربع در 200 کیلومتری شمال شهر زیبای کوالالامپور قرار گرفته است و " ایپوه " مرکز ایالت پراک در ساحل غربی شبه ‌جزیره مالزی و چهارمین شهر بزرگ این کشور نیز نامیده میشود و " ارتفاعات کامرون " که مزارع چای بسیار وسیع را دربرگرفته است در 85 کیلومتری این شهر واقع شده است .


همچنین به دلیل در‌آمد حاصل از " معادن قلع kinta valley " این شهر به یکی از ثروتمند‌ ترین شهر‌های جنوب شرقی آسیا در اواخر قرن 19 تبدیل شده بوده و هم اکنون نیز این میراث ارزشمند در عمارت‌ های چینی زیبا و ساختمان ‌های دوران استعماری که در شهر قدیمی یافت می ‌شوند نیز قابل مشاهده است که پیشنهاد می شود در سفر به مالزی دیدن آن ها را از دست ندهید .


ضمنا رودخانه کینتا ( kinta) در شهر ایپوه ، آن را به دو قسمت شهر قدیم و شهر جدید تقسیم بندی کرده است و اینکه شهر قدیمی در غرب رودخانه کینتا قرار دارد و یک منطقه تجاری پر جنب و جوش با بسیاری از مغازه‌ های تاریخی که حول " خیابان leech " قرار دارند که در نوع خود بسیار متفاوت و منحصر به فرد است . 

 

شهر ایپوه


توجه داشته باشید که مکان‌ هایی که در شهر قدیم باید حتما از آن‌ ها دیدن نمایید : ایستگاه قطار ایپوه در شهر قدیم است چرا که ترکیب زیبایی از معماری ویکتوریا و موروها می باشد که توصیف آن نشان دهنده زیبایی این مکان نیست ، ضمنا ساختمان تاریخی دیگر که در تضاد کامل با این ایستگاه قرار گرفته است و اینکه تالار شهر با طراحی نئوکلاسیک می باشد .

 

نکته مهم اینجاست که شهر جدید ایپوه در شرق رودخانه کینتا قرار گرفته است و توسط داو‌ تت شین ( yau tet shin ) در سال‌ 1908 میلادی توسعه و رشد داده شد و در ضمن شهر جدید خانه ساختمان‌ های دانشگاه علوم پزشکی پراک و تالار شهر ایپوه نیز می باشد که در میان این ساختمان‌ ها ، فروشگاه ‌ها و هتل ‌های مدرن و لوکس نیز ساخته شده و شما گردشگران عزیز نیز بدانید که این شهر جاذبه‌ های گردشگری طبیعی شگفت ‌انگیز و بکری نیز در خود جای داده است که از جمله آن ‌ها می ‌توان به : ارتفاعات cameron و پارک royal belum state  اشاره نمود .


منطقه ایپوه در قرن 19 درست در زمان حاکمیت انگلیس جزو دومین شهر اداری مالزی بعد از شهر کوالالامپور محسوب می‌ شده است ، اما امروزه علاوه بر آثار تاریخی زیبایی که دارد و همچنین به دلیل وجود انواع رستوران ‌ها و غذاهای محلی خود بیشتر معروف و محبوب شده است و گردشگران زیادی از اقصی نقاط جهان نیز برای چشیدن طعم غذاهای محلی و متفاوت این منطقه به این شهر پر جاذبه حتما سری می زنند .

 

ایپوه مالزی


قابل توجه شما گردشگران عزیز اینکه در ایپوه جزیره مشهوری به نام جزیره پانکور ( Pangkor )  وجود دارد ، این جزیره به ویژه برای محلی ‌های اینجا یکی از نقاط گردشگری معروف محسوب میشود و شما عزیزان در اینجا می ‌توانید بسیاری از محصولات غذاهای دریایی را با پایین ترین قیمت بخرید و به خانه‌ یا محل اقامتتان ببرید . 


در ایپوه دنیای گمشده تامبون در سان‌ وی سیتی ایپوه ، پارک موضوعی معروفی نیز وجود دارد که این پارک آبی بازی ها و وسایل گوناگونی نیز هست و همین طور یک سافاری کوچک معروف به عنوان بخشی از جاذبه ‌اش است  ، در بوکیت مراه (Bukit Merah) از سویی دیگر ، پارک آبی بوکیت مراه قرار دارد که آن هم یک پارک آبی موضوعی دیگر است که بسیار هم طرفدار دارد و در اینجا موجی از گردشگران و توریست ها را خواهید دید . 


یکی دیگر از فعالیت‌ های این منطقه زیبا ، هوای آزاد معروف در پارک گوا تمپورونگ ( Gua Tempurung )  می باشد که این غار 1. 2 کیلومتر طول دارد که بسیار هم زیباست و در " گوپنگ Gopeng " در ایالت پراک قرار گرفته است و بعد از غارنوردی شما گردشگران عزیز این امکان را دارید که به قایقرانی وایت ‌واتر White Water که یکی از جاذبه هایش می باشد نیز در آن نزدیکی هست که می توانید مراجعه کنید .

 

شهر ایپوه مالزی


همچنین حمل و نقل عمومی در پراک مشتمل بر تاکسی و اتوبوس می باشد و رفتن به این جاذبه‌ های گردشگری با وسایل حمل و نقل عمومی ایده و گزینه خوبی نیست و بهتر این است که وسیله حمل و نقل خودتان را داشته باشید و شبکه حمل و نقل عمومی در پراک به پیچیدگی سلانگور نیست .


در هنگام حضور در این منطقه گردشگران معمولا به سمت ایپوه ، پایتخت پراک می‌ روند و اینکه در ایپوه مکان ‌های گوناگونی وجود دارند که شما عزیزان می ‌توانید خریدتان را در آنجا انجام دهید و کلی سوغاتی بخرید که از محبوب ‌ترین و پرطرفدارترین این مکان ‌ها مرکز خرید کینتا سیتی ( Kinta City Shopping Centre ) می باشد که انواع گوناگونی از مغازه‌ ها و رستوران ‌ها را داراست که این امکان را دارید یک روز فوق العاده ای را بگزرانید .


ضمنا مغازه‌ های موجود در آن عبارت است از : فسیل  ( Fossil ) ، اسپریت ( Esprit ) ، گس ( Guess ) ، لویز ( Lev’is ) و بسیاری از برند های دیگر مطرح دنیا در کنار رستوران‌ های بسیاری که در اینجا تعبیه شده است خرید شما را کامل خواهد کرد . 

 

ایپوه کشور مالزی


ضمنا به غیر از مرکز خرید کینتا سیتی ،‌ مجموعه ایپوه پاراد ( Ipoh Parade ) هم وجود دارد که مغازه‌ ها و رستوران ‌های متعددی را در خود جای داده است و از سویی دیگر، در شمال تایپینگ ، مرکز تایپینگ سنترال ( Taiping Sentral ) قرار دارد که محلی‌ های خودشان خریدهای روزمره شان را از آنجا انجام می ‌دهند .

 


آب و هوا و جغرافیای ایپوه

ایپوه پایتخت ایالت پراک در میان دره‌ کینتا و در ساحل رودخانه‌ کینتا و محل بهم پیوستن دو رود کوچک دیگر این منطقه ساخته شده است که سالانه هزاران گردشگر را از سراسر دنیا  روانه خود می کند و اینکه در اطراف شهر تپه ‌های آهکی بسیار زیبایی را می ‌توان مشاهده نمود و همینطور کوه ‌های کلیدانگ از شمال تا غرب شهر کشیده شده ‌اند نمایی ویژه به ایپوه بخشیده اند .


آب و هوای این شهر نیز همانند سایر شهرهای مالزی استوایی می باشد و اینکه در طی سال تغییرات بسیار اندکی دارد و متوسط  دمای شهر 27 درجه است اگرچه بعضی ماه ‌های فصل بهار و تابستان ممکن است بالای 40 درجه نیز برسد و در ضمن از نظر بارندگی نیز با متوسط 200 میلی‌ لیتر در سال یکی از پر باران ‌ترین مناطق مالزی نیز بشمار می رود .


همچنین پراک در ساحل غربی شبه جزیره مالزی قرار گرفته است که در آن باران‌ های موسمی معمولا بین نوامبر تا فوریه می بارند و در فصل غیر موسمی ، پراک معمولا در طول روز گرم و خشک و در شب تا حدودی خنک تر می باشد .

 

طبیعت ایپوه


جاذبه های دیدنی ایپوه 


برج ساعت Birch  : این برج زیبا در سال 1909 میلادی به یادبود جیمر بیرچ ، اولین شهروند بریتانیایی که در پراک بدست محلی‌ های اینجا کشته شد بنا گردیده است و طرح‌ های زینتی مذهبی دور این ساعت زیبایی خاصی به آن بخشیده است که بسیار هم طرفدار دارد .


معبد Kek Lok Tong  : این جاذبه دیدنی مهم ، معبدی چینی ساخته شده در دل غار است که در کنار تپه ‌ای آهکی قرار گرفته و محیط این معبد بسیار آرامش بخش و زیباست .


ایستگاه قطار شهر : یکی از سه ایستگاه قطار باشکوه ساخته شده به دستان هنرمند انگلیسی ‌ها در مسیر خطوط ریلی قدیمی کشور مالزی است که ترن های ETS از این طریق به خطوط ریلی کوالالامپور متصل می شوند که واقعا مکانی بی نظیر است .


تالار و دادگستری شهر : این دو ساختمان با معماری نئوکلاسیک ایپوه می باشد که درست روبروی ایستگاه قطار قرار گرفته اند .


غار Perak : غار پراک متعلق به بودایی‌ ها است که مجسمه ‌ها و یادبود های بسیاری در آن قرار گرفته و اگر از راه ‌پله‌ این غار بالا بروید ، می‌ توانید منظره‌ ای زیبا و وسیع از شهر را نیز ببینید که بسیار منحصر به فرد است و مجسمه‌ بودا در این غار بلندترین و البته بزرگترین مجسمه در مالزی محسوب می شود .


و از دیگر امکانات تفریحی ایپوه می توان به قایق ‌سواری و شنا در رودخانه ، غارنوردی ، گردش در دهکده‌ ها و جنگل‌ های اطراف و ... اشاره نمود .

 

 


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 5.0 از 5 | از بین 18 امتیاز دهنده به ایپوه مالزی ( Ipoh )
معراج گشت آسمان