لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

مسجد پوترا مالزی ( Putra Mosque )

مسجد پوترا مالزی ( Putra Mosque )

شاید تصورتان از مسجد یک بنایی با گنبد و گلدسته های کاشی کاری شده به رنگ آبی فیروزه ای ، طلایی ، سبز و ... و شاید بنایی قدیمی با دیوارهای خشتی و گلی که محیطی عرفانی و ساده برایتان تداعی شود ، اما مسجد پوترا همه قید و بندهای ذهنی شما را کاملا تغییر می دهد شما با حضور در مسجد پوترا همه چیز صورتی می بینید .  همچنین این مسجد صورتی رنگ و فوق العاده دیدنی با آب های دریاچه پوتراجایا که در مرکز شهر تور کوالالامپور احاطه شده است جذابیتی چشمگیر را از آن خود کرده و جالب است بدانید این مسجد تنها از یک سو به خشکی راه دارد .  در ضمن حدودا سه چهارم این مسجد در دریاچه ساخته و گسترش یافته است به همین دلیل از دور که نگاه می کنید این حس به شما دست خواهد داد که مسجدی میان آب قرار دارد و اینکه رنگ صورتی بنا در آب های درخشان دریاچه زیبای پوتراجایا منعکس می شود و منظره ی بسیار منحصر به فردی را پدید می آورد که می تواند شما بازدید کنندگان را ساعت ها محو خود نماید .

مسجد پوترا مالزی به دلیل جاذبه های معماری بی نظیرش به یکی از مهم ترین مساجد مدرن در جهان شناخته می شود

معرفی مسجد پوترا مالزی

قطعا از مسجد پوترا با آن چشم انداز جذاب و محصور کننده اش به دریاچه پوتراجایا به عنوان یکی از مهم ترین مساجد مدرن در جهان نام ببریم و با توجه به اینکه در طراحی این مسجد از طرح ها و مواد سنتی و بومی استفاده شده است و مهم است بدانید که مسجد پوترا نمادی از هنر اسلامی معماری ایرانی دوران صفویه است و نمایشی جذاب از ترکیب طرح های معماری مالایی ، فارسی ، عربی و اسلامی را به شما ارائه می دهد .  در ضمن درب ورودی اصلی این مسجد شبیه به دروازه ساختمان های دولتی مسلمانان ایرانی قدیم بوده و مناره 116 متری اش با الهام از ایده طراحی ساخت مسجد عمر شیخ در بغداد انجام شده است و اینکه دیواره های زیر زمین آن یادآور مسجد حسن شاه در کازابلانکای مراکش است . 


لازم به ذکر است که سالن نمازخانه این مسجد دارای 12 ستون می باشد که توسط یک گنبد اصلی به قطر 36 متری هدایت می شود و ضمنا محرابش نیز با آثار هنر خوشنویسی دوران اسلامی طراحی و تزئین شده است و نکته بعدی مسجد پوترا این است که این مسجد مجهز به سیستم های صوتی بسیار پیشرفته می باشد و با ظرفیت 10 هزار نمازگزار مکانی بسیار مناسب برای برگزاری سخنرانی ها ، کنفرانس ها و سمینارها می باشد .

 

مسجد پوترا

 

همچنین حیاط بسیار زیبا و سنگ فرش این مسجد نیز دارای ظرفیت 5 هزار نفر را دارد و اگر بخواهیم در یک جمله اینجا را توصیف کنیم می توان گفت این بنا عنوان زیباترین مسجد دنیا را در مالزی با خود یدک می کشد و نکته بعدی اینکه ساخت مسجد در سال 1997 میلادی آغاز و در نهایت بعد از دو سال در سال 1999 میلادی به پایان رسید .


نکته حائز اهمیت اینجاست که این مسجد به افتخار اولین نخست وزیر مالزی تانکو عبدالرحمان پوترا الحاج ، پوترا نام گرفته است و یکی از محبوب ترین مناطق گردشگری مالزی از نظر گردشگران و بازدید کنندگان در و همچنین عموم مردم خود مالزی می باشد .


شما عزیزان با نزدیک شدن به مسجد احساس عجیب و عرفانی را تجربه خواهید کرد ، حسی روحانی به همراه شگفتی از معماری شاخص و زیبای آن می تواند بسیار جذاب برایتان باشد و اینکه پوترا گنبدی گرانیتی دارد به رنگ گل رز که عکس هایی از این جاذبه دیدنی برایتان خواهیم گذاشت .

 

مسجد پوترا مالزی


توجه داشته باشید که قبل از اینکه وارد شبستان این مسجد شوید از حیاطی سنگ فرش شده و خوش نقش و نگار عبور می کنید که حوض های چشم نواز و دلبازی دارد و برای رسیدن به شبستان از ورودی بزرگی عبور کرده که دروازه های قدیمی را برایتان تداعی می کند ، این مسجد که مساحتی در حدود 1.37 هکتار دارد و می تواند میزبان نزدیک به 15000 نمازگزار بطور همزمان باشد .


نکته ای که این مسجد را منحصر به فرد و زبانزد عام و خاص کرده معماری و رنگ های به کار رفته در آن است و بخش های مختلف آن خیلی تفاوتی با مساجدی که در ایران می بینیم ، ندارند و ضمنا می توان ساختمان پوترا را به سه بخش مجزا تقسیم بندی نمود : شبستان ( سالن نمازگزاران ) ، حیاط یا صحن مسجد و اتاق هایی برای امور آموزشی و برپایی کلاس های دینی وجود دارند .

 

مسجد پوترا در مالزی


معماری بی نظیر مسجد پوترا

مسجد پوترا یکی از زیباترین مساجد دنیا نامبرده می شود ، دیواره های پائینی این مسجد شباهت بسیار زیادی به مسجد " سلطان حسن  King Hassan  " در کازابلانکا مراکش دارد و در ضمن سبک معماری این مسجد اسلامی می باشد . 


همچنین برای ساخت مسجد پوترا از مساجد دوران حکومت صفویان بر ایران ایده گرفته شده و البته اگر کمی با دقت تر و ریز تر نگاه کنیم ، متوجه می شویم که معماری این مسجد تلفیقی از سبک ساخت تمامی مساجد در سراسر جهان را در خود دارد ، برای مثال شکل کلی مسجد و معماری آن شبیه به مساجد پارسی بوده اما مناره 116 متری آن کاملا شبیه به مناره مسجد شیخ عمر در بغداد نیز بوده و همانطور که در بالا هم اشاره کردیم دیوارهای سطوح پائینی پوترا هم اقتباسی از مسجد ملک حسن مراکش هم می باشد و همچنین شیشه هایی رنگی به کار رفته شده در درب ها و پنجره های مسجد پوترا هم آلمانی هستند که در نوع خود بی نظیرند .


در ضمن برای زیباسازی و بیشتر کردن جلوه این مسجد فوق العاده مسحور کننده از خط و خوشنویسی اسلامی روی بنا استفاده شده که زیباییش را دو چندان کرده است و در ساخت این مسجد که رنگ آرام و ملیح صورتی در همه جایش مشخص است . 

 

مسجد پوترا کوالالامپور

 

همچنین از سنگ مرمر و گرانیت استفاده شده که ترکیبی بسیار موفق و ستودنی بوده است ، سیستم صوتی این مسجد نیز بسیار خوب و با کیفیت بوده و می تواند صدای سخنرانان و اذان را در تمامی محیط مسجد به خوبی پخش کند و جو عرفانی اینجا را چندین برابر کند .


توصیه می کنیم که شما بازدید کنندگان عزیز برای متوجه شدن زیبایی و درخشش معماری اسلامی در کوالالامپور بهتر است از نزدیک به گنبد و مناره چشم نواز پوترا بنگرید و کلی لذت ببرید .

 


بخش های مختلف مسجد پوترا

زیبایی و چشم نوازی در این مسجد صورتی رنگ موج می زند و اینکه قایق رانان در دریاچه  اطراف آن در حال چرخیدن هستند و با خود گردشگران و توریست ها را به این سو و آن سوی مسجد می برند که همگی با چشمانی متحیر و مبهوت شده غرق تماشای این بنای زیبا هستند که ما در این قسمت قصد داریم به داخل مسجد پوترا برویم و به همه بخش های زیبایش سری بزنیم ، با ما همراه باشید .

 

بخش صحن مسجد


شما عزیزان برای رسیدن به شبستان زیبای مسجد پوترا کوالالامپور باید از حیاطی خوش نقش و نگار عبور کنید که با حوضچه هایی چشم نواز شما میهمانان را به داخل مسجد راهنمایی می کنند و اینکه همه این صحن ، با سنگ فرش مزین شده و قدم زدن روی آن بسیار لذت بخش برایتان خواهد بود ، وقتی به آرامی وارد شبستان شدید برای داخل شدن به مسجد باید از ورودی عظیمی عبور کرده که بسیار شبیه به دروازه های کهن شهرهای پارسی می باشد و بدون شک از دروازه های ایرانی در طراحی و ساخت آن ایده گرفته اند.

 

بخش شبستان


شما با ورود به شبستان ، گنبد زیبای این مسجد را از زاویه پایین می بینیم که گنبدی که حدودا 76 متر از سطح زمین بالاتر است و و وقتی به بالا بنگرید دور تا دور گنبد که با گل هایی به رنگ صورتی پر رنگ تزئین شده اند نظرتان را به خود جلب می کند و همچنین پنجره هایی وجود دارد که نوری ملایم را وارد سالن نمازگزاران می کنند .


دیوارها و داخل این شبستان همه به دست هنرمندان ماهر و زبردستی گچبری ، زیبا سازی و ساخته شده است و در ضمن زمینه  دیوارها روشن و تقریبا سفید رنگ است اما با گچ بری های صورتی رنگ بسیار زیبا و جذابی می درخشند که چشم هایتان را محصور خود می کند و اینکه دور تا دور این شبستان هم دالان هایی بسیار جذابی وجود دارد و در حقیقت در اینجا 12 ستون در اطراف این شبستان هستند که برای استحکام مسجد استفاده شده اند و در کنار هم قرار گرفتن این ستون ها چهره شبستان را بسیار زیباتر و چشم نوازتر کرده است .


لازم به ذکر است که مسجد پوترا دارای دو طبقه است و به گونه ای ساخته شده که طبقه فوقانی کاملا مشرف به طبقه زیرین آن می باشد و نکته قابل توجه دیگر درباره مسجد و شبستان دیدنی اش این است که دور تا دور محل نمازگزاران ، درب هایی غول پیکر و چوبی قرار دارد که ابهت و جلوه این شبستان را دو چندان کرده است و نمازگزاران می توانند از هر سمتی که بخواهند وارد این جاذبه دیدنی شوند .

 

مسجد پوترا در کوالالامپور


ضمنا در این شبستان منبر و محراب وجود دارد که برای اقامه نماز و برپایی سخنرانی استفاده می شوند و نمازگزاران می توانند در این سالن بنشینند و به سخنرانی ها گوش فرا دهند و در طبقه اول این شبستان 8000 نمازگزار مرد و 2000 نمازگزار خانم می توانند هم زمان نماز بخوانند .

 

سالن غذاخوری


در این مسجد سالنی بزرگ برای نهارخوری گردشگران و نمازگزاران تعبیه شده است که می تواند هم زمان از 230 نفر پذیرایی کرده و اینکه برخی علاقمندان مراسم های خود را نیز در این سالن برپا می کنند .

 

سایر بخش های مسجد


در این مسجد مدرن و فوق العاده زیبا که به راستی افتخاری برای معماری اسلامی در این کشور می باشد ، بخش های دیگری هم علاوه بر مواردی که در بالا اشاره کردیم نیز موجود است که از آنها می توان به :  اتاق هایی برای تحقیق ، مباحثه و تدریس دروس دینی و اینکه یک اتاق هم برای کتابخانه در نظر گرفته شده است و همچنین این مسجد وضوخانه و محلی برای تشیع جنازه نیز در خود دارد که متاسفانه تصویری از بخش های کتابخانه و یا وضوخانه در دسترس نمی باشد .

 

 


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 5.0 از 5 | از بین 2 امتیاز دهنده به مسجد پوترا مالزی ( Putra Mosque )
معراج گشت آسمان