لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

ساختمان سلطان عبدالصمد ( Sultan Abdul Samad Building )

ساختمان سلطان عبدالصمد ( Sultan Abdul Samad Building )

 

تور مالزی یکی از کشورهای زیباست در جنوب شرق آسیا قرار گرفته شده که به گونه ای خانه‌ ای برای چندین ملت نیز بشمار می رود ، این کشور سرسبز 30 ایالت و 3 محدوده‌ فدرال دارد که با توجه به موقعیت جغرافیایی آن ، هر منطقه زیبایی ‌های خاص خودش را دارد که قطعا هر بیننده ای را مسحور خود می کند .


همچنین مالزی نیز مانند بسیاری دیگر از کشورهای آسیا ، مقصد بسیاری از گردشگران در سراسر دنیا بوده و هست. منظره ‌های زیبا و جزایر فوق ‌العاده ، از مناطق گردشگری مالزی است که وجود این همه تنوع در این همه جاذبه باعث شده که کشور مالزی را بسیار جذاب و دیدنی تر کند و سیل توریست را روانه خود نماید و در نهایت لازم به ذکر است که مالزی در میان کشورهای توریست پذیر جهان رتبه یازدهم را به خود اختصاص داده است .

 

عمارت بزرگ سلطان عبدالصمد یکی از مشهورترین بناهای معماری کوالالامپور محسوب می شود

تاریخچه عمارت سلطان عبدالصمد

در روبروی میدان استقلال در تور کوالالامپور ساختمان های با شکوه سلطان عبدالصمد قرار گرفته شده است که با سبک معماری اندلسی ، بهترین اثر معماری در نوع خود است ، این بنا که بین سال های 1894 الی 1897 ساخته شده است و نکته جالب اینجاست که ساختمان دیوان عالی کشور مالزی نیز بوده و سابقا به عنوان مرکز اداری دولت استعماری مورد استفاده قرار میگرفته است .


این ساختمان که به عمارت سلطان عبدالصمد نیز نامبرده می شود ، نخستین بنا به سبک معماری اندلسی در مالزی بود که به وسیله دو تن از معماران انگلیسی معروف وزارت امور عامه احداث گردید . همانطور که از قدیم دهان به دهان پیچیده شده تا به امروز اینکه به گمان این دو معمار که مدتی را در هندوستان زندگی می کردند که این موضوع در ساخت این عمارت تاثیر بسزایی داشته است فکرش این بوده است که نوعی سبک معماری با مضامینی از معماری اندلسی ، هندی و عربی می توانست مناسب ترین سبک معماری در یک کشور اکثرا مسلمان نشین باشد ، غافل از اینکه مالایی ها در آن زمان سبک معماری بسیار پیشرفته خودشان را داشتند و این به وضوح در آثارشان دیده می شود .

 

عمارت بزرگ سلطان عبدالصمد


لازم به ذکر است که " سرچارلز میچل " فرماندار قلمرو استعماری تنگه ملاکا در آن زمان ، ساخت این بنا را نوعی اسراف کاری می دانست و لازم نمی دانست اما بدون شک این گونه معماری بناها امروزه در مقایسه با سازه های عظیمی چون برج های دوقلوی پتروناس با هزینه های چند میلیونی قطعا ناچیز به نظر می رسند .مهم است بدانید که این بنا به طور کامل از آجر ساخته شده است و دارای معماری گوتیک ، غربی و تاثیری از سبک اهالی شمال آفریقا به همراه ایوانی با ابهت ، طاق های قوسی ظریف ، ستون های منحنی با گنبد های مسی براق و یک برج ساعت 41.2 متری می باشد که در نوع خود بی نظیر است . 

 


معرفی ساختمان سلطان عبدالصمد

عمارت زیبای سلطان عبدالصمد یکی از اولین ساختمان ها به سبک آفریقایی موجود در شهر کوالالامپور می باشد که در شرق میدان مردکا ( به زبان محلی داتاران مردکا ) و رویال سلانگور کلاب ، در طول خیابان جالان سلطان حسام الدین واقع شده است . 


همچنین این ساختمان در سال 1897 میلادی بنا نهاده شد و نام حاکم وقت سلانگور بروی آن گذاشته شد و این مشخصه برجسته شهر کوالالامپور در اصل محل استقرار دبیرخانه دولت استعماری انگلیس نیز بود و توسط " ای سی نورمن ( AC Norman ) " معمار مسجد جامک همان مسجد جامع طراحی شده است که بسیار هنرمندانه کارش را انجام داده است این را خودتان در سفر به مالزی و مشاهده این جاذبه کاملا حس می کنید . 


در ضمن پس از آن این بنای تاریخی مدت ها ساختمان دادگاه عالی مالزی یا همان دادگاه فدرال مالزی قبل از انتقال آن به پوتراجایا بوده است و اینکه ساختمان سلطان عبدالصمد هم اکنون مکان استقرار وزارت اطلاعات ، ارتباطات و فرهنگ مالزی قرار گرفته و در کنار ایستگاه قدیمی کی ال واقع شده است .

 

ساختمان سلطان عبدالصمد

 

در ضمن همانطور که شنیده می شود قطعا دیگر به منظور کارهای اداری مورد استفاده قرار نمی گیرد و به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری و مشخصه تاریخی کوالالامپور به حساب می آید و می توان گفت که این بنا یکی از مشهورترین بناهای شهر میباشد . بازدید کنندگان و توریست های بسیار زیادی که از مرکز شهر بازدید می کنند از طراحی های مغربی منحصر به فرد آن و نیز از برج ساعت در حال عکسبرداری از این جاذبه  معماری منحصر به فرد هستند و نکته قابل توجه این است که در مناسبت های مهم ، این ساختمان را با نورها و پرچم های رنگارنگ مزین کرده و به اصطلاح کلی بهش می رسند . 

 

همچنین میدان تاریخی مردکا ، جاییکه در 31 آگوست 1957 میلادی ، برای اولین بار پرچم بریتانیا را پایین کشیدند و پرچم مالزیایی را در آن برافراشتند ، درست رو به روی این عمارت زیبای سلطان عبدالصمد قرار دارد .

 

ساختمان سلطان عبدالصمد مالزی


همچنین برج 40 متری ساعت ، طاقهای قوسی و بر فراز آن گنبدهای مسین جلوه خاصی به به این ساختمان زیبا داده اند و لازم است برای بازدید از این بنا با استفاده از Putra LRT یا Star LRT در ایستگاه مسجد جامع پیاده شده و بعد از آن به طرف میدان استقلال چند دقیقه ای پیاده روی کنید تا به بنای ساختمان سلطان عبدالصمد برسید که درست روبروی میدان قرار گرفته است .


ضمنا در بالای عمارت یک گنبد مسی رنگ براق و 40 متر برج ساعت قرار دارد و نقطه ای برجسته در کوالالامپور میباشد و همانند پشت صحنه ای برای رویداد های مهمی همچون رژه روز ملی در 31 اگوست و طلوع سال جدید می باشد .


نکته بعدی این جاذبه این است که محل تلاقی رودخانه Gombak و  Klang در پشت این عمارت می باشد و شهر کوالالامپور نام خود را از همین جا گرفته است و جالب است بدانید که کوالا به معنی " مدخل رود " و لامپور به معنی " گل آلود " می باشد که کلی جاذبه های گردشگری و تنوع فرهنگ و آداب و رسوم مردم مالزی را در معرض دید شما گردشگران قرار می دهد .

 

ساختمان سلطان عبدالصمد کوالالامپور


 

 

 

 


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 0 از 5 | از بین 0 امتیاز دهنده به ساختمان سلطان عبدالصمد ( Sultan Abdul Samad Building )
معراج گشت آسمان