لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

شهر تاریخی مالاکا ( Malacca City )

شهر تاریخی مالاکا ( Malacca City )

 

" مالاکا " یک مرکز ایالتی به همان نام در ساحل غربی تور مالزی با تاریخی بسیار غنی و فرهنگی آمیخته از فرهنگ‌ های پرتغالی ، هلندی و انگلیسی می باشد و سه استعمارگری که سالها بر این شهر حکومت کردند و تاثیرات باور ناپذیری را بر سبک زندگی مردم و فرهنگ عمومی جامعه برجای گذاشته اند .


همچنین شهر مالاکا که طی 500 سال توسعه و پیشرفت روز افزون خود گذرگاهی برای تجارت و بازرگانی میان کشورهای شرق و غرب در جهان حرفی برای گفتن داشته است و اینکه به عنوان شهری چند فرهنگی با آثار تاریخی متنوع و بی نظیری چون بناهای زیبای دولتی ، کلیساها و مساجد ، میادین و نیز چهارراه‌ های زیبا و مشهور شناخته می ‌شود .

شهر تاریخی مالاکا در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است

تاریخچه شهر مالاکا

شهر مالاکا در آخر قرن چهاردهم تنها یک روستای ساده بیش نبوده است که مردم اینجا بیشتر به کار ماهیگیری مشغول بوده اند تا اینکه شاهزاده پارامسوارا نیز زمانی با مالاکا آشنا شد که در حین فرار خود از سوماترا در سواحل این شهر توقف کرده و تصمیم گرفت تا مالاکا را به بندرگاهی فوق العاده خاص تبدیل کند تا کشتی هایی که از این تنگه معروف عبور میکنند این امکان را داشته باشند که در این ساحل توقف کنند تا از بادهای شدید این منطقه جلوگیری کرده و مجدد به تامین آذوقه شان بپردازند . 


ضمنا جالب است شما گردشگران اطلاع داشته باشید که در زمان های قدیم مالاکا به خاطر داشتن موقعیت بسیار عالی بین کشورهای هند و چین توانست عنوان یکی از بهترین مسیرهای تجاری در جهان را از آن خود کند و اینکه شاهزاده پارامسوارا برای جلوگیری از حجوم دشمنان و مهاجمان سیامی مجبور به متحد شدن با امپراطور مینگ شد و بعد از مدتی مهاجران چینی ، با بومی های مالزیایی که در این منطقه سکونت می کردند ازدواج کرده و بچه دار شدند و در نهایت قوم بابا نیونا را به وجود آوردند . 


همچنین سال 1511 میلادی پرتغالی های به مالاکا حمله کردند و این موضوع باعث شد تا مذهب کاتولیک در این منطقه رواج پیدا کند تا جایی که تعداد آنها بیشتر از تعداد مسلمانان شد و بعد از این همه داستان ها شهر تاریخی مالاکا  فعلی  به دست هلندی ها افتاد و تغییرات فرهنگی بسیار در اینجا بوجود آمد ، سپس در قرن 21 زمانی که کشور مالزی به استقلال رسید ، این شهر نیز جزوی از مناطق گردشگری برای توریست ها و گردشگران نیز شد .

 

شهر مالاکا

 


معرفی شهر تاریخی مالاکا

همانطور که شاید شنیده باشید یکی از جاذبه های گردشگری معروف و محبوب در مالزی در بین توریست ها و گردشگران شهر تاریخی مالاکا می باشد ، نکته حائز اهمیت این جاذبه این است که این شهر قبل از اینکه شهر کوالالامپور از جنگلی پر از مالاریا به شهری مدرن و مملو از آسمان خراش ها و برج های بلند تبدیل شود ، یکی از مهم ترین بندرهای جنوب شرقی آسیا به شمار می رفته است .

 

اما بعد از صباحی این شهر زیبا رونق و جایگاه اصلی خود را به عنوان اصلی ترین جاذبه گردشگری مالزی از دست داده و از لقب پایتخت غیر رسمی تاریخی این کشور به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسید و اکنون استانی بلاتکلیف در مالزی محسوب می گردد .

 

در ضمن این شهر بافتی تاریخی و گلبهی رنگ و زیبایی دارد و جاذبه های تاریخی و متنوعی را داراست و اگر شما گردشگران به این شهر دور افتاده سفر کردید ، بهتر است بدانید در " منطقه استازای " تا " بازار شبانه جوکر " انواع غذاهای محلی و خوشمزه مالزیایی سرو می گردد که بسیار معروف و محبوب و بسیار هم طرفدار دارد . 


لازم به ذکر است که سبک آشپزی نیونیا نیز از مالاکا بوجود آمده است و از بهترین منظره های این شهر میتوان به غروب دل انگیز آفتاب در این محیط اشاره نمود و در ضمن بدانید که شب های آن تعداد کمی کافه هایی با موسیقی زنده باز می باشد و همچنین در بعضی از خیابان ها جشن های کوچک خیابانی هم برگزار می گردد که کلی شور شعف به این منطقه و عموم مردم می دهد . 

 

شهر تاریخی مالاکا


نکته قابل توجه اینجاست که از بهترین قسمت های مالاکا ، بازار شبانه جونکر است که روزهای جمعه و شنبه باز است و انواع وسایل زینتی ، زیورآلات ، غذاهای محلی و ... در آن به وفور دیده شده و کاملا در دسترس شما عزیزان در سفر به مالزی و بازدید از اینجاست . 


ضمنا از جاذبه های گردشگری این شهر میتوان به استازی ، پورتادو سانتیاگو ، بابا نیونا ، کاخ پادشاهی مالاکا ، رودخانه و پارک مالاکا ، خیابان جونکر ، کلیسای مسیح ، معبد چنگ تنگ ، موزه دریایی و نیروی دریایی نیز اشاره نمود که ما در انتها به برخی از مهمترین این جاذبه ها می پردازیم .


مالاکا فرهنگ های متفرقه بسیاری دارد که بیشترین آنها فرهنگ های مالزیایی ، چینی ، هندی و اروپایی می باشد و این شهر معمولا ساکت و آرام می باشد و مغازه های آن خیلی زود بسته میشوند پس به این نکته دقت داشته باشید .

 

همچنین مغازه های چینی و کامپونگ های سنتی این شهر از مکان هایی هستند که توریست ها و گردشگران در سفر به مالزی را به سمت خود جذب کرده و شما را مجذوب خود می کند و اینکه ساحل شهر مالاکا شن های سفید نداشته اما برای مردم مالزی همین شهر میراث بسیار با ارزشی دارد که برایشان کفایت می کند .

 

مالاکا مالزی

 


جاذبه های دیدنی مالاکا مالزی

در این قسمت قصد داریم برخی از مهمترین مکان های جذاب در مالاکا را برایتان به اختصار توضیح دهیم پس با ما همراه باشید.

 

موزه فرهنگی مالاکا


موزه فرهنگی مالاکا ماکتی از کاخ معروف سلطان منصور شاه می باشد که از سال 1456 تا 1477 میلادی در این منطقه تحت حکومت بوده است و می توان گفت که این موزه ، ویترینی برای نمایش فرهنگ و سنت مالاکا می باشد .

 
در ضمن همه معماری و طراحی این موزه نمونه کپی برداری از کاخ معروف سلطان منصور است منظور این است که خلاقیت جدید و چشمگیری در آن به کار نرفته است و فقط به صورت ماکتی بزرگ از ساختمان کاخی موجود ساخته شده است .

  
همچنین در کل این موزه حدود 1350 کار هنری مختلف به نمایش گذاشته شده و این آیتم ها شامل عکس ها ، مصنوعات ، تسلیحات و نقاشی های مختلف می باشند که همه آنها نمایانگر فرهنگ و سنت مالاکایی ها و میراث بر جا مانده از سال های بسیار دور این سرزمین هستند و ضمنا مهم است بدانید که قدمت آنها مربوط به قرن های 15 و 16  میلادی می باشد . 

 

قابل توجه شما گردشگران این است که این موزه به شکل ساختمان سه طبقه می باشد که با چوب ساخته شده است و ساختمان موزه به هشت اتاق مجزا تقسیم بندی شده است و سه گالری را در خود جای داده است و معمولا گالری ها ، محلی برای نمایش سلاح های جنگی ، وسایل سلطنتی ، هنرهای تزئینی و دیگر اقلام فرهنگی برجای مانده از گذشتگان است ، سه سالن دیگر به نام های سالن حضار ، مسلمانان و تفریحی نیز در موزه فرهنگی تعبیه شده است که آن را از دست ندهید .


همچنین توجه داشته باشید که گالری ها شامل ماکت ها و نقاشی های مربوط به جنگ های مشهور مالایی ها به نام های " Hang Jebat " و " Hang Tuah " می باشند و سالن شبستان سطلنتی نیز نمای بسیار زیبایی را داراست . در ضمن شما در این سالن ماکتی از قصر سلطان منصور شاه ، لباس های عروسی های سنتی ، زیورآلات مالایی ، سلاح های جنگی نیز خواهید دید که در موزه فرهنگی به چشم می خورند .

 

موزه ملی مالاکا 

 

معبد چنگ هون تِنگ ( cheng hoon teng temple malacca )


معبد چنگ هون تنگ برای تائوئیست ها می باشد ، ساختمان این معبد در خیابان شماره 25 جالان توکونگ قرار گرفته است و این معبد را باید یکی از قدیمی ترین و مهمترین معابد کشور مالزی معرفی نمود .


هدف از ساختن این معبد این بود که برای برپایی مراسم مذهبی برای چینی های مقیم مالاکا می باشد و جالب است بدانید که معبد چنگ هون تنگ بر سه مذهب تائویسم ، بودیسم و کنفوسیوس استوار می باشد . همچنین در این معبد انواع مناسک چینی و مراسم روحانی نیز برگزار شده و کاهنان آنجا مدام در حال خواندن دعا و آمرزش طلبیدن برای مرده و از دنیا رفته ها می باشند و فضای معنوی جالبی را بوجود آوردند .   


این معبد بسیار زیباست و مساحت آن به بیش از 4600 متر مربع میرسد و معماری داخلی این معبد کمی پیچیده و شامل سالن ها زیادی برای نماز و عبادت بازدید کنندگان می باشد ، در ضمن نکته قابل اهمیت این جا این است که نمازخانه یا محراب اصلی این معبد به " الهه رحمت " آنها یعنی Kuan Yin اختصاص داده شده است .

 
ضمنا ستون های قرمز رنگی در این معبد وجود دارد که رو به سمت سالن اصلی دعا ساخته شده و اینکه طراحی ساخت ساختمان این معبد بر اساس معماری چینی می باشد و در ضمن ، در آن اصول فنگ شویی نیز به طور کامل رعایت شده و در امتداد خیابانی که معبد در آن قرار گرفته است سالن تئاتری اپرا دارد که به خود معبد مرتبط میگردد . 

 

معبد مالاکا

 

موزه نیونیا بابا (Baba Nyonya )


این موزه زیبا آمیزه ای از فرهنگ چینی و مالایی می باشد که با زیبایی در هم ادغام شده است و این موزه بیشتر برای آشنایی با فرهنگ " بابا نیونیا " که ترکیبی از دو فرهنگ چینی و مالایی است ساخته شده است . 


همچنین موزه نیونیا بابا در قلب شهر مالاکا قرار گرفته است و نیونیا بابایی ها در اصل فرزندان و نوادگان چینی هایی می باشد که زمان حکومت بریتانیایی ها به مالزی مهاجرت کرده و سکنی گزیدند و جالب اینجاست که این چینی ها با زنان محلی و اهل کشور مالزی ازدواج کرد و حاصل ازدواج آنها نسلی به نام "Baba   Nyonya " بوده است .


نسلی که امروز با نام نیونیا بابا یاد می شوند در واقع ترکیبی از مالایی ها و چینی های مقیم اینجا بودند ، در ضمن " بابا " به معنای " مرد " و " نیونیا " به معنای " زن " می باشد و ترکیب آنها فرهنگ جدیدی به همان نام را ساخته اند .

 
این موزه مملو از مبلمان های چوبی و کنده کاری شده زیبای عتیقه ، لباس های سنتی و ظروف غذاخوری با ارزش و قدیمی و فوق العاده ای است ، همچنین طراحی و نوع ساخت این میزها و صندلی ها همه نشان دهنده سبک زندگی و فرهنگ Baba Nyonya هستند و اینکه ظروف و لباس هایشان نیز نشان دهنده سبک زندگی آنها در زمان های قدیم می باشد که دیدنشان خالی از لطف نیست .  

 

موزه نیونا مالزی

 

کلیسای سنت پیتر 


کلیسای سنت پیتر یک شاهکار معماری در اینجا می باشد ، شاهکاری که در ساخت آن از هر دو معماری شرقی و غربی استفاده شده و در ضمن این کلیسا که قرن ها پیش ساخته شده است همچنان مورد استفاده مسیحی های کاتولیک مالزی قرار دارد .

 
ضمنا کلیسای سنت پیتر ، در سال 1710 میلادی ساخته شده و این کلیسا زمانی ساخته شده است که هلندی ها به مردم مالاکا اجازه انتخاب مذهب کاتولیک را داده بودند . 


شاید برایتان جالب باشد که بدانید این کلیسا توسط سربازان پرتغالی ساخته شده و در زیر نیمکت های این کلیسا ، سنگ قبرهایی وجود دارند که اگر دوست داشته باشید دیدنشان خالی از لطف نیست .

 

ضمنا کلیسای سنت پیتر محلی برای جمع شدن و ملاقات و دیدار کاتولیک های سراسر جهان با ملیت های مختلف می باشد ، این کلیسا از قدیمی ترین کلیساهای رومی در مالزی نیز بشمار رفته و زنگ این کلیسا در سال 1608 میلادی از گوا به اینجا آورده شده است و پیشنهاد ما این است که در سفر به مالزی دیدن این شهر تاریخی را از دست ندهید .

 

کلیسای سنت

 

 

 


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 0 از 5 | از بین 0 امتیاز دهنده به شهر تاریخی مالاکا ( Malacca City )
معراج گشت آسمان