لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

برج های دوقلوی پتروناس ( PETRONAS Twin Towers )

برج های دوقلوی پتروناس ( PETRONAS Twin Towers )

برج های دوقلوی پتروناس در تور کوالالامپور پایتخت کشور مالزی از معروف ترین آسمان خراش های دنیا به شمار می رود که دارای شهرت جهانی است و امروزه این برجهای دوقلوی زیبا و معروف با ارتفاع 452 متری خود باعث شده است به یکی از نمادهای اصلی این کشور و همچنین پایتخت آن تبدیل شود و اینکه برج های پتروناس توسط یک معمار برجسته آرژانتینی به نام سزار پلی ( Cesar Pelli ) ساخته شده است که در نوع خود بی نظیر است .

برج های دوقلو پتروناس در رتبه 13 لیست بلندترین برج ‌های دنیا قرار گرفته است

تاریخچه برج های دو قلوی پتروناس

در سال 1992 میلادی این کشور تصمیم گرفت که چهره پایتختش کوالالامپور را یک تغییر چشمگیر دهد و آن را به سمت مدرن شدن پیش ببرند که قطعا هم موفق شدند ، این برنامه مهم نیاز داشت تا ساختمان هایی در شهر ساخته بشود تا نمادی از قرن 21 را داشته باشد و ظاهری متفاوت با آن چه تا به حال در هیچ جای دنیا نه دیده شده باشد نه وجود داشته باشد.  این پروژه در تاریخ 1 ژانویه سال 1992 میلادی کلید خورد  .


برای رسیدن به این تصمیم و هدف بزرگ نیاز بود تا بهترین معماران از سراسر دنیا گرد هم بیایند و با هم فکری متفاوت کنند ، در مهم ترین قسمت یعنی طرح و ایده این سازه ، از یک طراح و معمار آرژانتینی به نام  " Cesar Pelli " معروف که در پروژه های زیادی در آرژانتین همکاری داشته است استفاده شد . ضمنا او طرح ساختمان های دوقلوی پتروناس را طراحی و ارائه کرد و بعد از انتخاب شدن ایده و طرحش کارهای اولیه برای رسیدن به هدف آغاز گردید و ابتدا در ماه ژانویه 1992 میلادی آزمایشات و بررسی های مختلفی صورت گرفت تا بهترین مکان را برای ساخت چنین سازه ای با عظمت و باشکوه انتخاب شود .

 

در نهایت ساخت این دو برج  با هزینه ای بالغ بر 6.1 میلیارد دلار در سال 1998 میلادی این برج های زیبا و محصور کننده به پایان رسید و در تاریخ 1 اوت 1999 به طور رسمی با حضور رئیس جمهور وقت کشورمالزی افتتاح شد و برج های دو قلوی پتروناس تبدیل شدند به نمادی از پیشرفت اقتصاد در کشور مالزی که باعث شده است که سالانه هزاران گردشگر برای دیدن این سازه پر ابهت به کشور مالزی سفر نمایند .

 

برج پتروناس


معرفی برج های پتروناس

تماشای آسمان‌ خراش ‌های زیبا و منحصر به فرد کوالالامپور تور مالزی در شب صحنه ‌ای تکرار نشدنی برای گردشگران  می باشد که لذت این سفر را دوچندان می کند . این آسمان ‌خراش‌ ها 452 متر ارتفاع دارند که تا سال 2004 میلادی به ‌عنوان بلندترین سازه‌ های جهانی شناخته شده و به ثبت رسیده است و در حال حاضر دو برج پتروناس در رتبه سیزدهمین لیست بلندترین برج ‌های دنیا قرار گرفته است .


برج های دوقلوی پتروناس در پایتخت مالزی یعنی کوالالامپور مالزی ساخته شده و این سازه  بی نظیر که امروز نمادی از کشور مالزی است که هر گردشگری را جذب خود می کند.  تعداد طبقات هر برج ۸۸  طبقه است و در کل ۷۸ آسانسور فعال در دو برج ساخته شده است که شما امکان رفتن به هر طبقه آن را داشته باشید .

 

برج های پتروناس

 

این دو برج دو قلو و یک اندازه هستند و چیزی که باعث خاص بودن این آسمان خراش ها شده است و آن شگفتی و پیچیدگی در ساختار بی نظیر آن می باشد . همچنین  پلی که طبقات 41 و 42  این دو برج  را به هم وصل می کند که طولی در حدود 56 متر و ارتفاعی در حدود 175 متر از سطح زمین را دارد که دیدن آن از نزدیک قطعا شما را شوکه خواهد کرد و در ضمن قسمت تهتانی این دو سازه هم با یک مرکز خرید معروف به نام سوریا به هم مرتبط می شوند که بسیار هم طرفدار دارد .


درست است که امروز برج های دوقلو پتروناس کاربردی اداری دارد اما با این وجود باز هم جزو یکی از پر بازدید ترین مناطق گردشگری در مالزی قرار گرفته است و اینکه کشور مالزی را با برج های دو قلوی پتروناس می شناسند .


و جالب است بدانید که تا قبل از سال 1998 میلادی لقب بلندترین آسمان خراش دنیا از آن برج سیزر در ایالات متحده آمریکا بوده است اما پتروناس موفق شد بین سال های 1998 تا 2004 میلادی لقب بلندترین ساختمان دنیا را از آن خود کند اما با ساخته شدن آسمان خراش تایپه 101 در چین به عنوان مرکز جهانی مالی با ارتفاع 449 متر این لقب را از پتروناس گرفته شد اما همچنان لقب بلندترین برج دو قلوی دنیا از آن پتروناس می باشد که گردشگران از آن استقبال بی نظیری می کنند .

 

برج های دوقلو پتروناس

 


ساخت برج های پتروناس

برای ساخت برج های دو قلوی پتروناس از اهالی فن و متخصصان بسیاری از کشورهای مختلف دنیا کمک گرفته شده است مثل کانادا ، آمریکا ، برزیلو ... و اینکه پروژه ساخت برج های دو قلو به دو شرکت مختلف واگذار گردید تا آن ها بطور همزمان ساخت هر دو برج را شروع کنند و در یک زمان به پایان برسانند .

 

ساخت برج غربی را یک شرکت ژاپنی به نام  JA Jones Construction Co به رهبری فردی به نام  Hazam انجام داد و برج شرقی را نیز یک شرکت کره ای به نام Samsung CT Corporation ساخت و ضمنا این دو شرکت استخدام شده بودند تا بدون هیچ وقفه ای و در سریع ترین زمان ممکن برج های پتروناس را تکمیل کرده و به اتمام برسانند و آن ها هم در یک رقابت نفس گیر ساخت را پیش بردند و شاید برایتان جالب باشد بدانید که در نهایت شرکتی که رقابت را برنده شد شرکت کره ای بود  .


دو شرکت متصدی ساخت برج های پتروناس مشغول به کار بودند تا این که مشخص شد بعضی اعداد و ارقام با هم هماهنگ نیستند و مشکل این جا بود که زمانی که برج دوم را در طبقه 72 بررسی کردند متوجه شدند که به صورت صاف و عمودی ساخته نشده بود و کمی انحراف نیز دارد و این انحراف در حدود 25 میلی متر ( 98/0 اینچ ) بوده است .

 

شاید این مقدار انحراف اصلا به چشم شما بیننده ها نیاید اما باید هر چه سریعتر بر طرف می شد چرا که مطمئنا در آینده این برج را با چالش های بسیاری روبرو می شد .  برای این که این مشکل برطرف شود 16 طبقه باقی مانده را 20 میلی متر ( 79/0 اینچ ) در جهت عکس  انحراف قبلی ساختند که این مشکل را برطرف کنند .

 

مراحل ساخت پتروناس

 

همچنین راه دیگر ساخت یک پل میان دو برج بود که باید انجام می شد و البته برای این کار از نقشه برداران متخصصان بسیاری که همگی اهل فن و با تجربه بودند استفاده کردند تا بتوانند این مشکل را به بهترین شکل ممکن بر طرف نمایند و موفق هم شدند . 


اولین نکته در مورد ساختار پیچیده و شگفت انگیز این برج این است که از آهن و شیشه استفاده شده و هر برج 88 طبقه و مناره هایی با ارتفاع 30 متری را دارد و در ساخت اسکلت فلزی  این سازه بی نظیر  26 هزار تن آهن به کار رفته است و در این زمینه هم برج های پتروناس بزرگترین سازه فلزی می باشد که تا به حال در جهان طراحی و ساخته شده است .

 

عملیات پی ریزی پتروناس در زمینی به مساحت 5/1 هکتار صورت گرفت ، زمینی که در قبل از ساختن این برج ها یک پیست اتومبیل رانی بوده است . طی این عملیات حجمی معادل 70 هزار تن بتن در 3 روز متوالی  پی ریزی شد چراکه این بزرگترین عملیات پی ریزی است که بهاین صورت در یک سازه در دنیا صورت گرفته است .

 

مهم است بدانید که این برج با این مشخصات نمی توانست در برابر زلزله دوام بیاورد پس لازم بود برای این موضوع هم فکری بکر شود ، برای مقاوم سازی پتروناس در برابر زلزله از 14 دمپر ( Damper ) وسیله ای که در خرپاهای مورب سازه قرار می گیرد و مانند کمک فنر اتومبیل عمل می کند و لرزش ساختمان را در طول زلزله تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد استفاده شد که از این نظر هم شهرت جهانی پیدا کرد .

 

پتروناس مالزی


ضمنا همانطور که این برج در ظاهر بسیار زیبا و در ساختار خاص ، پیچیده و هنرمندانه است می توان حدس زد که  فضای داخلی آن هم می تواند باعث تحسین و شوکه شدن شما عزیزان شود . داخل این برج با الهام از فرهنگ مالزی طراحی شده است و سنت و معماری خاص مالزی در آن کاملا رعایت شده است و می توان یکپارچگی در عناصر به کار رفته در طراحی و ساخت فضای داخلی آن را به وضوح دید و اینکه جلوه این سنت و فرهنگ کشور مالزی را می توان به طور مخصوص در سالن های ورودی و سالن های انتظار نیز دید  .

 

ساعات بازدید و خرید بلیط 


برج های دوقلو پتروناس در روزهای سه شنبه تا یکشنبه از ساعت 9 صبح تا 9 شب آماده خدمت رسانی به گردشگران می باشد و اینکه در روزهای دوشنبه برج تعطیل است و همچنین در ساعات 1 بعد از ظهر تا 2:30 روزهای جمعه نیز اینجا بسته می باشد . گیشه های فروش بلیط برج های دوقلو پتروناس  The Petronas Towers از ساعت 8:30 صبح تا 8:30 شب باز است و نکته کلیدی که باید به آن دقت کنید این است که در زمان ‌هایی که اینجا پر از گردشگر می باشد برای تهیه بلیط بهتر است صبح زود به اینجا بروید و همچنین می‌ توانید در صورت داشتن مستر کارت و یا کارت های پرداخت بین‌المللی نسبت به تهیه بلیط به صورت آنلاین و از طریق سایت رسمی آن خریداری نمایید .


مدت زمان بازدید از برج های دوقلو پتروناس برای هر گروه 45 دقیقه تا یک ساعت تخمین زده می شود و بهتر است از آوردن خوراکی و آشامیدنی به داخل برج خودداری کنید وهمچنین کشیدن سیگار در هر نقطه از برج ممنوع می ‌باشد .


و هزینه بلیط ها به شرح زیر می باشد :


بزرگسالان - گردشگران : 84.80 رینگیت


بزرگسالان - شهروند مالزی : 26.50 رینگیت


کودکان - گردشگران: 31.80 رینگیت


کودکان - شهروند مالزی : 12.70 رینگیت

 

 


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 5.0 از 5 | از بین 29 امتیاز دهنده به برج های دوقلوی پتروناس ( PETRONAS Twin Towers )
معراج گشت آسمان