لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

معرفی بستکیه دبی

معرفی بستکیه دبی

تور دبی این شهر زیبا و لوکس در خود محله های گوناگون و قدیمی دارد که هر کدام از یک نظر مورد توجه گردشگران می باشند . این شهر که تمام چهره اش را برج ها و آسمان خراش های زیبا فرا گرفته است و از هر وجب از خاکش برای احداث مراکز تفریحی و گردشگری استفاده شده و کاملا هم موفق شده گردشگران عزیز را سمت خود جذب کند .

 

دبی دارای محله ای با رویکرد سنت و فرهنگ این شهر می باشد که به محله بستکیه در دبی معروف است و این محله سالانه میزبان تعداد زیادی توریست و جهانگرد از سراسر دنیا می باشد که به منظور بهره بردن از این جاذبه گردشگری دبی و آشنای با فرهنگ و سنت شهر دبی به این محله میایند و از آن بازدید میکنند .

محله بستکیه یکی از برترین مناطق گردشگری و تاریخی دبی می باشد

تاریخچه بستکیه دبی

شما گردشگران مهم است بدانید که محله بستکیه در سال 1890 میلادی توسط بستکی‌ های مهاجر بنیان گذاری شد و مصالح ساختمان خانه‌ های محله بستکیه از سنگ های مرجانی که از دریا بیرون می ‌آوردند و گچ و آهک استفاده می شده است . در قسمت‌ های از این بناها گاهی از ساروج نیز استفاده شده و همچنین در و پنجره آنها از چوبهای قیمتی " ساج " و " تیک " و دیگر چوب های گران ‌قیمت که از هند و مومباسا وارد شده بود نیز ساخته شده بوده است .

 

در این منطقه تزیینات و دکورهای دیواری از گچ و شیشه ‌های رنگارنگ زیبا را می بینیند که با هنرمندی هر چه تمام استفاده شده است که در ضمن در بالای خانه ‌شان برجهایی هوایی ساخته بودند برای تهویه خانه‌ هایشان که آن را " اَلبراجـیل "می ‌نامند که تلفظ عربی واژه بادگیر فارسی خودمان است .

 

دبی قدیم

 

در بیرون خانه ‌ها یا به هم چسپیده یا به هم نزدیک هستند و کوچه‌ های تنگ و باریک میان خانه‌ ها فاصله انداخته ‌است ، بطوریکه در بیشتر اوقات روز اطراف خانه‌ ها سایه بندان می باشد ، کوچه‌ های تنگ و باریک در سرعت افزودن باد نقش بسیار مهمی داشته است .

 

" محلهٔ بستکیه " یکی از مناطق مهم گردشگری و تاریخی دبی می ‌باشد که سالانه هزاران گردشگر روانه این شهر می شوند . تمام ساختمان خانه‌ های محلهٔ بستکیه با گچ سفید کاری گشته است و در و پنجره‌ ها از چوب والوارهایی که از خارج و بعضی هم که در محل خود ساخته ‌اند به کار رفته‌ است .


آشنایی با بستکیه دبی

محله‌ بستکیه در اواخر قرن 19 ساخته شد تا خانه‌ تاجران ایرانی ثروتمندی باشد که بیشتر مروارید و پارچه معامله می ‌کردند و به خاطر معاملات بدون مالیات و دسترسی به نهر دبی به دبی سفر کرده بودند . بستکیه شامل بخش شرقی بر دبی در امتداد نهر می باشد و ساختمان‌ های آهکی و مرجانی در این منطقه که بیشتر آنها دارای برجهای بادی می باشند به ‌صورت خیلی خوبی محفوظ مانده ‌اند و اینجا را تبدیل به یک جاذبه گردشگری برای مسافران کرده است .

 

برج‌ های بادی نوعی سیستم تهویه هوا برای خانه‌ های اولیه و قدیمی بوده است و احتمالا تاجرهای ایرانی این عنصر معماری ( برج‌ های بادی ) را از زادگاه خود به شهر دبی آورده بودند که این طور هم دهان به دهان پیچیده شده است و باعث شده است که گردشگران ایرانی بسیاری روانه این شهر زیبا شوند .

 

بستانکیه دبی

 

راهروهای باریک که با معماری عربی آمیخته شده اند‌ و یک تاریخ قدیمی و مهیج از شهر دبی را شامل می‌ شوند . شما توریست های عزیز در درون این منطقه گالری Majilis را که دارای مجموعه ‌ای از سرامیک‌ ها و مبلمان های قدیمی عربی است را می ‌بینید و گالری XBA که دارای یک مجموعه از هنر معاصر است که در یکی از ساختمان‌ های تاریخی واقع شده است و جالب است بدانید که منطقه‌ Bastakiya يکی از قديمی ‌ترين مناطق باستانی در شهر دبی می باشد و قطعا يکی از رويایی ‌ترين آن ‌ها محسوب می شود . مناطق اطراف این منطقه به اوايل سال 1900 میلادی و زمانی باز می گردد که تجار از منطقه باستک جنوب ايران در ازای پرداخت ماليات حق امتياز به شيخ مکتوم ‌بن ‌هشر " حاکم دبی " در آن قرن ، برای سکونت مورد تشويق قرار می گرفتند .

 

محله بستاکیه

 

نشانه بارز اين منطقه وجود بادگيرهای جالبی است که در کنار حياط خانه‌ ها ساخته می شده اند و مانند يک خوشه کنار هم گرد آمده ‌اند و همانند کوچه ‌های باريک و پرپيچ ‌و خم در هم پيچيده ‌شده اند . برجهای زيبا و ظريفی بر فراز ساختمان‌ های سنتی که چهار طرف اين منطقه را احاطه کرده ‌اند به عربی "  بارجبل "  ناميده می ‌شوند .

 

بارجيل ‌ها يکی از اولين سيستم ‌های تهويه هوا بوده‌ اند و تمام اين منطقه برای يک بازديد چند ساعته شما عزیزان بسيار جذاب و ديدنی می باشد و با آرامش در ادامه سايه‌ های باريکی که شما گردشگران را از هياهوی خيابان ‌های بردبی دور خواهد کرد قدم بزنيد و کلی تجربه ناب رقم بزنید .

 

ضمنا بسياری از اين ساختمان‌ ها بازسازی شده است و به گالری های هنری مغازه‌ ها و کافه‌ ها ( از کوچکترين بخش دبی تا بزرگترين مهمانخانه ‌های بی ‌نظير رستوران‌ های سنتی عربی خانه خوشنويسی و خانه تمبر چند مرکز غير دولتی از قبيل مرکز تبادل فرهنگي شيخ‌ محمد و ... ) تبديل شده ‌است به منظور ارتقا و رشد گردشگری اين منطقه در سال 2006 میلادی يک دفتر توريستی هم در آن تاسيس شده است .

 

محله بستاکیه دبی

 

پروژه بازسازی بستکيه که در راستای حفظ منابع طبيعی و تاريخی انجام می ‌شود و بسرعت در حال پيشرفت و ترقی می باشد ، نقشه ‌های اين محل به زبان انگليسی و عربی در مقابل دفتر پست المصلی در خيابان الفهيدی نزديک چهارراه الديوان به شما ارائه میشود .

 


معراج گشت آسمان، مجری مستقیم  تور امارات

 

 


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 0 از 5 | از بین 0 امتیاز دهنده به معرفی بستکیه دبی
معراج گشت آسمان