لوگوی معراج گشت آسمان
معراج گشت آسمان با اطمینان سفر کنید...
021-92009299 021-45162

جشن لوی کراتونگ ( loy krathong )

جشن لوی کراتونگ ( loy krathong )

سالانه فستیوال ها و جشن های تایلندی در ماه های مختلف در اکثر نقاط آن برگزار می شود و تایلندی ها شیفته و مجذوب برگزاری جشن و مراسم های مختلف و به دنبال بهانه ای برای شاد بودن می باشند . در کشور تایلند اکثر روزها به مناسبت اعیاد فرخنده ، تعطیل رسمی است و اواخر فصل بارانی در تقویم ، به عنوان آغاز فصل گردشگری علامت گذاری شده است که مراسم و جشن های حیرت آور و شادی در این فصل برای عموم مردم برگزار می شود .

اگر شما در فصل پاییز قصد سفر با تور تایلند را دارید جالب است بدانید که چندین جشن حیرت انگیز و دیدنی و فوق العاده منتظر شماست که شما را محصور خود کند ، البته شما در هر فصلی راهی این کشور شوید قطعا فستیوال یا جشنی را خواهید دید . با ما همراه باشید تا شما گردشگران و علاقه مندان به فستیوال را با یکی از پرطرفدارترین جشن های این کشور آشنا سازیم .

در جشن لوی کراتونگ ، قایق شناور در آب نشانه احترام به الهه آب است

معرفی جشن لوی کراتونگ

در جشن لوی کراتونگ مردم قایق های کوچک خود را که در آن مشعل کوچک و زیبایی را می گذارند و آن را تزئین می کنند و به آب می اندازند .  ضمنا در کنار این جشن ، جشن یی پنگ ( Yi peng ) هم برگزار می گردد که مردم فانوس های نورانی و زیبای خود را در آسمان رها میکنند که شاه راهی نورانی از این فانوس ها در آسمان بوجود می آید و این دو جشن در روز 14 نوامبر با هم برگزار می گردد . 

 

در اصل این جشن در شهر بانکوک خیلی زیبا ترین و مجلل ترین می باشد که در شهرستان چیانگ مای ( chiang mai ) برگزار می شود که سالیانه گردشگران زیادی برای این جشن زیبا به بانکوک سفر می کنند . جالب است بدانید " Loy " به معنای شناور و " krathong " به معنای قایق است و معمولا قایق را با یک قسمتی از درخت موز یا با نان به زیبایی درست می کنند و دلیل آن این است که چون وقتی قایق را به رودخانه ها رها می کنند بعدها باعث آلودگی دریا نگردد و حتی ماهی ها و پرندگان دریایی بتوانند از قایق های آبی غذا بخورند .

 

جشن تایلندی


جالب است شما بدانید که در طول شب ماه 14 که ماه کامل می شود ، بسیاری از مردم قایق های کوچک خود را در آب شناور می کنند که به اعتقاد تایلندی ها قایق شناور در آب نشانه احترام به الهه آب است و همچنین معتقد هستند رها کردن قایق خود در آب نشان از عذر خواهی کردن از کارهای بد و زشت خود در پایان سال به الهه آب می باشد و همچنین شمع روشن در قایق ها نشانگر رها کردن خشم و کینه در پایان سال برایشان است .

 

در این جشن می بینید که مردم تایلند معمولا هنگام رها کردن قایق های خود در آب آرزوهای زیادی می کنند و بسیاری بر این باورند که اگر شمع آنها تا زمانی که از نظر خارج نشده است روشن بماند ، آرزوی آنها حتما برآورده می شود . همچنین در کنار آتش بازی که در سطح شهر انجام می شود ، مسابقات زیبایی در زمینه قشنگ ترین تزئینات و بهترین قایق ( دوستار محیط زیست بودن ) نیز انجام می شود که خود باعث جذابیت و هیجان خاصی در این جشن می گردد .

 

جشن لوی کراتونگ


اگر قصد رفتن به این جشن را دارید مهم است بدانید که جشن " لوی کراتونگ " یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین جشن های تایلند بشمار می رود که هر ساله در روز ماه کامل از دوازدهمین ماه تقویم قمری تایلند برگزار شده و این روز در تقویم میلادی معمولا روزی از ماه نوامبر می باشد .


" لوی " به معنای شناور کردن و " کراتونگ " به معنای کلکی به شکل نیلوفر آبی و ساخته شده از برگ موز است که در طی این مراسم قایق هایی که از گندم نیز درست شده اند و بر روی آنها شمع ، عود و گل های متنوعی را قرار داده شده است بر روی رودخانه ها شناور می کنند که واقعا منظره فوق العاده ای را نظاره گر می شوید .  این مراسم در سراسر کشور و به طور خاص در شهر سوخوتای ( Sukhothai ) ، پایتخت سابق تایلند برگزار می گردد که همه ساله جمع کثیری گردشگران را به سمت خود جذب می کند .


همچنین در سحرگاه روز جشن ، بسیاری از مردم به رودخانه نزدیک محل سکونتشان می روند تا کلک های خود را که با شمع ، عود و گل تزئین کرده اند را بر روی آب گذاشته و شمع ها را روشن کنند ، برای ادای احترام و تشکر از الهه آب ها در رود رها کرده و تمام کینه ها ، خشم و پلیدی ها را از خود و خانوادشان دور کنند .  مردم هم چنین ناخن و موهای خود را کوتاه می کنند و آن را همراه با کلک خود رها کرده تا ناپاکی ها را از وجود خود تطهیر کنند و تایلندی ها بر این باورند که این کار برای آنها خوش شانسی و خوش یمنی می آورد و گناه و بدی را دور می کند . 

 

جشن لوی کراتونگ تایلند

 

در ضمن شما خواهید دید که مردم تایلند معمولا هنگام رها کردن کلک خود در آب آرزوهای بزرگ می کنند و در آیین بودایی این عمل را نماد سفر روح انسان در دنیای مادی می دانند که همگی آن را حتما انجام می دهند . یکی از جنبه های رومانتیک و باحال این جشن اقبال زوج های جوان به اهدای کراتونگ به آب می باشد ، دلیل آن هم این است که زوج ها با دنبال کردن کراتونگ خود ، آینده رابطه شان را خواهند دید که دوام و استمرار خواهد داشت یا مثل کلک آنها در آب فرو خواهد شکست که عقیده ای است که در عموم جوانان وجود دارد .


ریشه چنین باوری نیز در داستان ملکه سوخوتای نیز وجود دارد که کراتونگی را ساخته اند و برای تشکر از الهه آب ها به جریان آب یکی از کانال های قصر انداختند تا پادشاه هم آن را به نشانه علاقه او ببیند ،  پادشاه نیز از این شیوه ابراز علاقه او بسیار شاد و مسرور شده و آن را به عنوان رسمی نو در پادشاهی خود اعلام نمود . و همه این موارد باعث شده است که زوج های جوان بر این باور باشند که اگر کلک آنها تا زمانی که از نظر دور نشده است و بر روی آب بماند ، عشق آنها نیز تا ابد دوام خواهد داشت و به همین دلیل در این شب می توان حضور زوج های جوان را بیشتر از هر مراسم دیگری در شهر ببینید که کراتونگ به دست به سمت رودخانه ها می روند .


یی پنگ ( Yi Peng ) جشنی مشابه لوی کراتونگ می باشد که یک روز قبل از آن در شهرهای شمالی تایلند برگزار شده و تفاوت آن با لوی کراتونگ در این است که به جای انداختن شمع ها در رودخانه ، آنها را به وسیله بالون هایی به هوا فرستاده و با این کار بر این باورند که بد اقبالی از آنها دورخواهد شد و روزهایی شاد در انتظار آنهاست .

 

لوی کراتونگ تایلند


همزمان با این جشن ، مسابقه ملکه زیبایی تایلند نیز برگزار می شود که اگر شما به دنبال این همه جشن هستید این روزها را از دست ندهید ، این مراسم در سراسر کشور و به طور خاص در شهر سوخوتای ( Sukhothai ) ، پایتخت سابق تایلند همه ساله برگزار میشود و هر ساله همزمان با کامل شدن ماه در دوازدهمین ماه تقویم قمری تایلند انجام می گردد .

 

این روز در تقویم میلادی معمولا مصادف با یکی از روزهای ماه نوامبر میباشد و شما می توانید در آن شرکت کنید تا سفری خاطره انگیز برای خود و خانوادهه تان رقم بزنید . آنها با انجام این رسومات بر این باورند که این کار برای آنها خوش شانسی می‌ آورد پیشنهاد ما برای شما این است که حتما در جشن فانوس ها که در شب لوی کراتونگ است را در تایلند باشید .

 

این جشنواره که در جنوب شرق آسیا و در کشورهایی همانند میانمار و لائوس و وینام و دیگر کشورهای بودایی این اطراف برگزار می گردد و اختصاص به تایلندی ها نیز ندارد یکی از با شکوه ترین و دیدنی ترین جشنواره در این منطقه از جهان می باشد که البته این روزها به یکی از جاذبه های گردشگری تایلند تبدیل شده است که بسیار هم مهم و پرطرفدار شده است .


واژه " لوی کراتونگ " را شاید بتوان به عنوان سبد شناور یاد آور شد و حتی ترجمه نمود و در این جشنواره مردم تایلند قایق هایی از جنس برگ درختان و اخیرا از جنس فوم و غیره می سازند و سپس در آن شمعی روشن کرده و در آب رها می کنند و البته برخی از تایلندی تکه ای از مو و ناخن خود را نیز در آن گذاشته و به همراه قایق در آب رها می کنند .

 

جشن مهم تایلند


جالب است شما گردشگران بدانید که رها کردن ناخن و مو در لوی کراتونگ به معنی دور کردن پلیدی ها و ناپاکی های گذشته از خود و رسیدن به پاکی و نیکی می باشد و البته ریشه در دین بودایی نیز دارد . در برخی موارد قایق و سبدی که به آب انداخته می شود از نان و یا هر ماده ی دیگر غذایی دیگر که توسط ماهی ها قابل خوردن است درست می شود تا چندی بعد غذای ماهی ها شود و این را خوش یمن می دانند .


جشنواره لوی کراتونگ در عصر شب ماه کامل دوازدهمین ماه از تقویم قمری تایلندی برگزار شده و در سال 2017 میلادی در سوم نوامبر برگزار خواهد شد ،  الان با عنایت به اینکه ایام عزاداری برای شاه به اتمام رسیده و البته امید می رود دیگر از باران های سیل آسای تایلند نیز در امان باشیم شاید یکی از بهترین زمان ها  باشد .


 

 


 

 

 

 


مشاهده نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 0 از 5 | از بین 0 امتیاز دهنده به جشن لوی کراتونگ ( loy krathong )
معراج گشت آسمان